handdator

Visa fullständig version : Benträning


Vaket
2009-09-07, 19:20
Räcker det med och köra 5-7 set tunga knäböj och några set i vadmaskinen var tredje dag för och få helt okej ben? är det någonting som kommer släpa baksida lår kanske?
är inte ute efter och tävla vill bara ha en symmetrisk kropp och hatar alla sorts benmaskiner, så vore kanon om det räckte såhär för och få alla fördelar som man får när man tränar ben (mer testo och att kroppen gillar när man tränar alla muskler osv).

hugok
2009-09-07, 19:36
Räcker alldeles utmärkt, maskiner är bara trams.

johanhej
2009-09-07, 19:38
Baksida får relativt bra träning vid marklyft.

Wiiking
2009-09-07, 19:41
... (mer testo och att kroppen gillar när man tränar alla muskler osv).

Vad menar du här?

OT: Tror nog du kan få ordentligt bra ben med den träningen. Personligen skulle jag lägga in lite stela mark eller nåt liknande för baksida som du säger.
Beror väl lite på hur din övriga träning ser ut.

Vaket
2009-09-07, 19:46
Kroppen söker väl efter balans och om man enbart tränar överkropp så växer man väl inte lika bra som man gjort om man tränat hela kroppen. Sen så ökar väl tunga basövningar som knäböj och sånt testot i kroppen.

Här är en länk som förklarar det hela lite. Tycker det låter vettigt iaf :p http://www.youtube.com/watch?v=sJR91_-qO8E

dt06mj2
2009-09-07, 19:53
Kroppen söker väl efter balans och om man enbart tränar överkropp så växer man väl inte lika bra som man gjort om man tränat hela kroppen. Sen så ökar väl tunga basövningar som knäböj och sånt testot i kroppen.



Du låter säker på din sak. *rolleyes*

Vaket
2009-09-07, 19:57
Vill inte komma och säga vad som är rätt och fel, så jag är inte 100% säker hur allting fungerar men man hör mycket om att kroppen söker efter balans och benträning är bra för hela kroppen och sånt där så jag tror på det.

Vaket
2009-09-07, 20:03
Och du får gärna fokusera på själva ämnet än och göra en psykologiskt analys på ens tankeställning när man skriver något.

Wiiking
2009-09-07, 20:06
Vet inte om det kanske kommit nåt nytt i ämnet men det är annars tung styrketräning i allmänhet som...äh, lika bra att citera citera King Grub rakt av från denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85886&highlight=bentr%E4ning

"Det är inte benträning specifikt överhuvudtaget det gäller, än mindre knäböj i synnerhet. Det är tung styrketräning i allmänhet som frisätter anabola hormoner. GH frisätts hos både män och kvinnor (mer hos män), men testosteron signifikant bara hos män.

J Strength Cond Res. 2005 Aug;19(3):566-71. Acute hormonal responses to submaximal and maximal heavy resistance and explosive exercises in men and women."

Vaket
2009-09-07, 20:11
Jaha där ser man men kroppen söker väl endå efter någon sorts balans? och sen är det ju knappast negativt och köra tunga knäböj man tränar väl mage och rygg på samma gång också?

Wiiking
2009-09-07, 20:12
Men såklart är ju benträning viktig för en allround-styrka, symmetri med mera.
Skulle själv aldrig skippa den. Bara för att göra det klart =)
Bara lite tveksam till att det skulle stimulera så mycket tillväxt för andra muskler såsom armar m.m

EDIT: Precis, tung benträning är ju bas i en stark och god fysik!

Vaket
2009-09-07, 20:16
hörde en rätt kul sak angående benträning:
Tänk dig att din kropp är som en pyramid du behöver en stark och bra grund för och kunna bygga vidare och som orkar hålla allting uppe! (va något sånt kan ha kommit ihåg den fel):P

edit: eller så va det att man börjar alltid med och bygga en stark och bra grund

BB1942
2009-09-07, 20:37
Här finns redan en tråd om samma sak dvs sök innan ni postar(är inte så himla seriös men man kan trots allt söka) .
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136025&page=2

Men eftersom jag vill ha svar på en fgråga så frågar jag den här

"Även jag har en fråga och det är om det är någon idé att köra frontböj om man innan kört vanlig knäböj? eller blir det typ tårta på tårta?"