handdator

Visa fullständig version : två träningspass om dagen, bra eller dåligt?


macsacre
2009-09-07, 19:03
Hej, det här är mitt första tråd så hoppas jag gör rätt här nu...

Jag är arbetslös för tillfället och har inte mkt att göra om dagarna så jag tänkte att man kanske skulle träna två gånger dagligen men vet inte om det är bra eller dåligt eller hur det kommer påverka min träning. Jag har tänkt att träna två olika muskel grupper så klart, som t.ex. axlar på morgonen och armar på kvällen eller något sånt...

Tar gärna emot lite tips på hur jag skulle kunna lägga upp min träning, jag vill gärna träna varje dag och även vila ett par dagar emellan.

Det jag tänkt på är:
Måndag: bröst (eftermiddag)
Tisdag: Axlar morgon och armar vid 16:00
Onsdag: Rygg på morgonen och Ben på kvällen
Torsdag: Bröst kvällen
Fredag: armar på morgonen och axlar på kvällen.

(Jag dricker inte så jag kan även träna helger, men antar att det blir för mkt)

944RS
2009-09-07, 19:24
Själv så skulle jag ha väldigt svårt för att träna axlar dagen efter ett bröstpass då båda oftast innehåller ganska tunga pressar.
Även rygg dagen efter ett tungt armpass brukar bli lidande.

Så jag tränar hellre helgen och tar en eller två vilodagar mitt i veckan.
På vilodagarna brukar det bli kondition eller liknande.

dt06mj2
2009-09-07, 19:56
Vill minnas att jag sett mer än en studie som talar för att det är bättre med två träningspass varannan dag än ett pass om dagen. Eddie eller KG slänger säkert in 20-30 studier vilken minut som helst så vill inte yttra mig för mycket. ^^

macsacre
2009-09-07, 20:15
Så då är det bra att jag kör två pass om dagen varanan dag? t.ex.
måndag: bröst på morgonen triceps på kvällen?
tisdag: vila
Onsdag: biceps morgon och rygg kvällen
Torsdag: ben morgon och axel kvällen
fredag: vila
lördag: bänk - militär - chins (lite allround)
söndag: vila

Blir det bra?

Commando1980
2009-09-07, 21:12
om din träning går framåt så är det bra. om din träning inte går framåt så är det inte bra.

att köra ben på kvällen efter att man kört rygg på förmiddagen låter inte som en höjdare. det kanske funkar om du lallar på benpasset.

köra axlar dagen efter man tränat bröst kan bli problematiskt för många.

etc..

thomast
2009-09-07, 21:24
Under min tid som absolut nybörjare spenderade jag timmar på att hitta det "perfekta" schemat, trots ringa erfarenhet av träning trodde jag att jag kunde skapa något vettigt. Nu, några år senare har jag insett att styrketräning handlar mer än om vilka muskelgrupper man kör vilken dag. Begrepp som volym, intensitet och tempo är några av de viktiga elementen att förstå för att kunna skapa ett schema och utvecklas i rätt riktning. Du kan köra på med din två pass om dagen-lösning, testa och utvärdera! Du kanske lär dig något om din kropp och om träning.

Hade jag varit i din sits (jag tolkar det som att du är relativt grön) skulle jag kört på ett mer traditionellt schema som utvärderats av många.

Morty
2009-09-07, 22:21
Det fungerar utmärkt att köra 2 pass om dagen. Jag gillar att göra det. Om du tänker göra det, så är det värt att du läser "Träna smart - undvik överträningssyndrom" av Göran Kenttä, Peter Hassmén samt "Idrottarens återhämtningsbok" av Göran Kenttä, Michael Svensson. Dessa böcker utgår i princip vid att man tränar 2 gånger om dagen och har fokus på att man ska klara återhämtningen för att det ska vara produktivt att träna en sån hög volym.

krellik
2009-09-07, 22:27
Ska man kombinera någon form av sport med tex byggning kan 2 pass en dag morgon/kväll vara ett smart sätt att öka antalet totala vilodagar.

Är det bara muskelbyggning eller styrketräning man snackar om tror jag det är högst individuellt hur man svarar på det. Testa och se hur du trivs med det helt enkelt!

macsacre
2009-09-08, 02:38
Jag har tränat i snart ett år, men det är det att det är så tråkigt att inte ha något att göra så det är ju mest därför jag tänkte jag skulle träna två ggr så att man har något att göra om dagarna.

Men jag får kanske försöka träna varannan dag så jag ej blir övertränad.

macsacre
2009-09-14, 00:25
Hittar ingen "Edit" knapp så...

Hur blir det om man tränar 1 muskelgrupp morgon och 1 eftermidag två dagar i rad och så vilar man den tredje?

T.ex: rygg morgon biceps eftermiddag
Bänk morgon och triceps eftermiddag
Vila
Ben morgon och axlar kväll
Biceps morgon och triceps kväll
vila
och om igen?