handdator

Visa fullständig version : Vi är inte djur, för vi kan få 4m skägg å naglar!


sundvall
2009-09-07, 16:20
Tjabba. Hade en rätt rolig diskussion (men egentligen rätt meningslös) med en internetbekant, killen försöker alltid hitta motbevis mot evolution och är rätt mycket för det där med att vi är "skapade" av någon (tex gud) och gillar inte det faktum att vi troligtvis bara är väl civilicerade apor med otroligt hög intelligens (relativ). Tänkte fråga vad ni själv har för svar på detta "Vi har skägg som kan bli 4m långt å naglar som kan bli skitlånga!! varför då??" som killen ställer hela tiden. Nåja, orkar ni så läs själv å se om ni kan svara på de frågor han har. Jag orkade inte direkt anstränga mig så mycket under konversationen, here you go:


Henrik säger:
läste du om hår, naglar och skägg på människan som växer konstant

Henrik säger:
till skillnad emot djuren

Jag säger:
naglar = klor right?, "djur" har också klor

Jag säger:
som dom tappar till slut

Henrik säger:
so what, håret o skägget växer inte på dom

Henrik säger:
dom får 3 cm päls

Henrik säger:
sen stannar det

Henrik säger:
naglar också

Jag säger:
hår och skägg = päls, det växer, tex hundar får päls, sen till våren tappar dom som fan

Henrik säger:
människan kan odla 4 meter långt hår, skägg o naglar

Jag säger:
Yeah, jag själv vet inte riktigt varför, finns säkert nån som kan svara på det =).

Henrik säger:
yeah mänsklig, civliserat

Henrik säger:
vi måste vårda oss med sax som människor

Jag säger:
hehe

Henrik säger:
skiljer oss från djuren på en punkt till

Jag säger:
det säger i sig ingenting mer än just, ja det.

Jag säger:
=)

Henrik säger:
ne de e klart=)

Henrik säger:
kan komma me 100 argument, o de säger ingenting

Jag säger:
det är inget argument för nåt, vad skulle det vara argument för?

Henrik säger:
att vi e olika djuren

Jag säger:
att vi inte är ett däggdjur?

Henrik säger:
jaha, vi skiljer oss från djuren på massa konstiga sätt som e typiskt civliserat och mänskligt

Henrik säger:
yeah in your brain e vi det

Jag säger:
civiliserade är vi, människor också, människan är dock ett djur, ett däggdjur

Henrik säger:
aa men jevligt annorlunda o mänskliga, vår särart

Henrik säger:
vi föder levande ungar, thats it

Jag säger:
vadå in my brain, seriöst, orakr inte gå in på en sån här igen. Du vet att vi är däggdjur, alla vet det, du vill bara försöka få det att låta som vi e gud eller nåt, orkar inte snacka med djupt religiösa om detta, kommer ändå aldrig någonvart, du har din tro, jag min.

Jag säger:
jaså föder vi levande ungar? coolt

Jag säger:
trodde dom var döda

Henrik säger:
so what, håret naglar och skägg växer jevligt långt på oss, 4 meter, ingen evolutionär egenskap, hur hade ett djur sett ut som hade 4 meter slägg som inte kan klippa sig, de bevisar vi är gjorda för ta hand om oss me sax o skit, rakhyvel

Henrik säger:
fan är evolutionära syftet med 4 meter slägg

Jag säger:
Fråga någon forskare inom detta, dom har säkert ett bra svar. Och sedan att du ens argumenterar emot det faktum att vi är ett däggdjur... ja inte vet jag, lol.

Henrik säger:
ja för vi föder levande ungar o äter mat

Jag säger:
pissar, dödar, vatten, 2000000 djursika instinkter som vi har

Henrik säger:
håret naglar och skägg växer jevligt långt på oss, som sagt

Henrik säger:
o de skiljer oss från djuren precis som 20 andra saker

Jag säger:
ÅTerigen förstår jag inte vad du argumenterar för. Att vi inte är däggdjur, är det det du säger?

Henrik säger:
jo vi är däggdjur, och samtidigt helt unika och annorlunda, mänskliga

Henrik säger:
vi är människor

Jag säger:
Javisst är vi annorlunda många djur, precis som vissa djur är mycket olika, ja, andra djur, tex hund, fisk, whatever. Men vi ÄR däggdjur, just det, point made, tänkte väl jag å.

Henrik säger:
du tycker inte de e skumt att skägg, hår o naglar växer 4 meter, och aldrig på nåt annat djur?

Henrik säger:
lol

Jag säger:
Skumt?

Henrik säger:
haha ingen syfte överhuvudtaget

Jag säger:
Nej, det är inget skumt i det. Hund har hår, fisk har inget hår, båda klassas som djur

Henrik säger:
men hundens hår slutar växa efter 4 cm i lagom päls!

Henrik säger:
o den behöver inte vårda sej

Jag säger:
Det varierar från hund till hund, vissa hundarnas päls blir otroligt långa, andra hundar har inte ens päls

Henrik säger:
har du sett en apa med 4 meter lång päls som måste klippa sej me sax

Henrik säger:
HAHA

Jag säger:
återigen vet jag inte vad du argumenterar för

Henrik säger:
nej precis

Jag säger:
ja?

Jag säger:
så whats the deal?

Henrik säger:
haha

Henrik säger:
du finner inte det underligt

Henrik säger:
4 meter skägg, hår o naglar

Henrik säger:
ingen funktion alls och ett bevis på vi är djur av naturen, skapade för att våda oss sjelva me sax som ciliserade varor

Henrik säger:
ne vi är djur!

Henrik säger:
varelser

Jag säger:
Vi är däggdjur ja, vilket är ett djur?

Jag säger:
Ska du inte börja argumentera emot gravitationen också?

Henrik säger:
aa enda däggdjuren som av naturen tydligen är skapade för att klippa oss, raka oss och klippa naglar Lol

Henrik säger:
+20 andra saker

Jag säger:
Däggdjur, ja

Jag säger:
point made

Jag säger:
anything else?

Henrik säger:
ignorant utav helvete

Henrik säger:
däggDJUR!

Henrik säger:
enda du kan säga

Jag säger:
ja`?

Jag säger:
du försöker alltså säga att vi inte är ett däggdjur? =)

Jag säger:
du e smart du

Henrik säger:
du ser inget fishy i varför människan skulle bli sådan primat som e naken, sen växer håret, slägget o naglar 4 meter o måste klippa sej som en civiliserade tänkande varelse LOL!

Henrik säger:
medans djuren får päls över hela kroppen som slutar växa efter 4 cm omkring där

Jag säger:
Återigen förstår jag inte vad det är ett argument för

Jag säger:
att vi inte är däggdjur?=

Jag säger:
vilekt är ett djur?

Jag säger:
är argumentet "nej vi är inte däggdjur, för vi odlar skägg vettu!!"

Henrik säger:
ja ett däggdjur som e naket, med 4 meter långa naglar, päls, och hår

Henrik säger:
jevligt lustigt

Jag säger:
Ja?

Henrik säger:
vafan e de för evolutionär funktion

Jag säger:
ÅTerigen, säger du att vi inte är ett däggdjur?

Henrik säger:
gjorda för ha kläder och klippa skägg!

Henrik säger:
ja sa ju nyss vi är ett däggdjur

Jag säger:
Ja?

Henrik säger:
ja?

Jag säger:
dåså

Jag säger:
bra

Jag säger:
case closed

Henrik säger:
ok kommentera ett däggdjur som e naket, med 4 meter långa naglar, päls, och hår

Henrik säger:
som ska ha kläder o klippa slkägg o hår

Henrik säger:
vafan e de?

Henrik säger:
lustig evolution

Jag säger:
vad fiskar du efter

Henrik säger:
att evolutionen kan inte förklara det

Henrik säger:
jevligt skum utveckling

Henrik säger:
lika lite som den kan förklara att en cocosnöt skapar ett skydsskal runt sin saft och kött

Jag säger:
Kan evolutionen inte förkalra varför vi har skägg? Hehe, gå in på ett sånt forum å fråga, så får du nog några svar ska du se, jag orkar inte msn-argumentera nu =)

Henrik säger:
yeah du ser inget konstigt i att vi är nakna, går på 2 ben, och skägg o hår växer 4 meter+ naglar, medans djur är de lagom hela tiden

Henrik säger:
well, det är ditt problem o de visar bara hur ignorant du är

Jag säger:
Nej, inget "konstigt" i det. Vad är det "konstiga" du letar efter? vad vill du det ska vara?

Jag säger:
=)

Henrik säger:
yeah precis

Jag säger:
Hha, problem, aja whatever you say =)

Henrik säger:
att evolutionen är bullshit mycke

Henrik säger:
yeah kör manipulaion

Jag säger:
Du börjar gorma om attt vi minsann inte e djur!! för vi måste ha saxar!! sen säger jag "yeah, inga probs" då säger du "DITT PROLBEM!!!!" å att jag "manipulerar" ?

Jag säger:
Att du ens orkar börja tala om det, du blir ju bara känslomässigt uppspelt.

Henrik säger:
ne har en hel lista nu på vad som skiljer oss"

Jag säger:
Jaja, bra =)

Henrik säger:
Mm du manipulerar

Jag säger:
haha jaha, jaja whatever you say

Henrik säger:
Du finner det inte nå konstigt alls?? LOL ALLTSÅ

Jag säger:
Haha, det är säkert lite lustigt, finns nog troligtvis någon som har ett bra svar på det dock, jag är inte direkt suuperinsatt


Efter detta så ja, var det i stort sett samma sak, innan han blev ännu mer uppspelt, kallade mig ignorant, manipulationsgubbe, att jag inte "vågade se" att vi är nåt annat än djur eller nåt sånt där.


Vad säger ni om det hela? 4m skägg, naglar, whatever. Vad finns det för förklaringar?

Halldin
2009-09-07, 16:25
För det första är det väl ytterst få människor som kan få så långt hår/skägg, men bortsett från den petitessen så är det inte direkt ett motbevis mot evolutionen.

Tycker konversationen verkar allmänt obegåvad så det är nog lika bra att bara släppa det.

Dreas
2009-09-07, 16:27
Vi är skapade för att klippa oss, wtf? Är killen seriös? Så innan saxen var påtänkt gick alla omkring med 4m långt hår och naglar på över metern? Eller vänta nu, gud skapade oss först, sen saxen så vi kunde klippa oss....

erks
2009-09-07, 16:28
Haha! Ja religiösa brukar kunna underhålla rätt bra.

Larsson85
2009-09-07, 16:42
Varför är denna klassifiering så viktig. Vi är vad vi är.

Henchman
2009-09-07, 16:43
Han har en poäng. Och du var bara dryg genom hela diskussionen.

Halldin
2009-09-07, 16:44
Han har en poäng. Och du var bara dryg genom hela diskussionen.
Vad är hans poäng?

young_george
2009-09-07, 16:44
Det roligaste argumentet mot evolution minns jag från islamguiden

Giraffen utvecklade en lång hals för att kunna nå maten där andra djur inte kunde nå den, för att överleva...
Problemet: Vad gör den nyfödda giraffen som inte når till trädtopprna, dör av hunger eller...'.'

http://www.islamguiden.com/evolutionsteori2.shtml

Bahir
2009-09-07, 16:44
Det finns fler bevis. T ex bananer:

Y4yBvvGi_2A

MrPowa
2009-09-07, 16:46
Vill se tid, ifall ni satt i timmar med denna djupa diskution.

Halldin
2009-09-07, 16:48
Det roligaste argumentet mot evolution minns jag från islamguiden

Giraffen utvecklade en lång hals för att kunna nå maten där andra djur inte kunde nå den, för att överleva...
Problemet: Vad gör den nyfödda giraffen som inte når till trädtopprna, dör av hunger eller...'.'

http://www.islamguiden.com/evolutionsteori2.shtml
Han borde skicka det där till Richard Dawkins, då skulle han få dra in alla böcker han sålt. :D

CVN
2009-09-07, 16:49
http://i27.tinypic.com/ml4igz.jpg

Trance
2009-09-07, 16:51
Har han aldrig varit med om att han måste klippa klorna på husdjuren?

Pejij
2009-09-07, 16:51
Men kroppsbehåringen slutar ju växa även på oss..?

Henchman
2009-09-07, 16:51
Vad är hans poäng?

Att han påstår sig funnit ett "fel" inom evolutionsteorin, som visar att människor och djur har en extraordinär skillnad.

Tro nu bara inte att jag håller med honom.

dared
2009-09-07, 16:55
Jag har iofs fått höra av en kristen fundamentalist att vad många tror är dinosaur-skelett i själva verket är människorskelett som utvidgat sig genom åren när de har legat i jorden.

De du, evolutionsdjävul.

sundvall
2009-09-07, 16:55
Han har en poäng. Och du var bara dryg genom hela diskussionen.

Haha, ja, man kan ju se det på olika sätt =). Vet dock inte vad du menar med dryg, ville inte direkt "mata" konversationen något bara.

Halldin
2009-09-07, 16:55
Att han påstår sig funnit ett "fel" inom evolutionsteorin, som visar att människor och djur har en extraordinär skillnad.

Tro nu bara inte att jag håller med honom.
Jag tycker att han saknar poäng med sina argument eftersom dom är felaktiga.

MojjMojj
2009-09-07, 16:56
Han är en idiot.

Spinkot
2009-09-07, 16:59
Jag tycker han ska testa att gräva efter rötter eller slåss mot djur varje gång han är hungrig och inte ha annat än vatten att sköta håret med. Då ska han nog se att det slits till betydligt lägre längd än fyra meter.

renad
2009-09-07, 17:02
jepp oxh tex. könshår blir inte längre än en viss längd på människor pga avnötning .. .

meat
2009-09-07, 17:02
Sjukt konstig dialog om inget annat...

young_george
2009-09-07, 17:08
http://www.smh.com.au/articles/2004/04/20/1082395822452.html

Får får väldigt lång ull om de inte sliter den/får den klippt.

snej
2009-09-07, 18:55
Det var de märkligaste teorierna för att vi är skapade av gud, på länge.

martikainen
2009-09-08, 06:53
Alltid kul att diskutera evolution med religiösa. Men man skall inte dumförklara dom bara för att de inte vill öppna ögonen. Försök få ut något nyttigt i diskussionen istället, använd andra argument och se hur han reagerar, kalla absolut aldrig en religiös för blind/naiv, om han är någorlunda vettig så kommer han vända taggarna utåt och där dog diskussionen.

Jag har haft många roliga diskussioner med religiösa, det är intressant att se hur dom tänker på det vi kallar vetenskap. Utnyttja varandras tankar utan att döma för mycket.


Till topic lite mer, håret på vilda djur är säsongsanpassat då de ej har kläder, vintern = lång och tjock päls, sommarn = kort och gles, den slits mer på sommaren då djuren rör på sig mer. Naglarna slits då de används för att skrapa fram mat, slåss, friktion mot marken vid snabba rörelser osv.
Människan har ju anpassat sig från det stadiet, det var väl ca 7-8miljoner år sedan vi började gå en egen linje jämfört med gorillan och runt 5 miljoner sen apan. Vad ska vi med päls som skyddar mot kyla/vind/sår(rivmärken osv) när vi inte behöver det då vi har hus att bo i och kläder att ha på oss.

Manta
2009-09-08, 10:13
jepp oxh tex. könshår blir inte längre än en viss längd på människor pga avnötning .. .

Så du menar att om jag slutar att bära byxor så kan jag odla mina pubis ner till mina knän?

martikainen
2009-09-08, 11:27
Så du menar att om jag slutar att bära byxor så kan jag odla mina pubis ner till mina knän?

Efter några hundra/tusen års evolution, förmodligen. Men du kanske inte orkar vänta så länge?

Nitrometan
2009-09-08, 12:41
Efter några hundra/tusen års evolution, förmodligen. Men du kanske inte orkar vänta så länge?
Varför skulle han få en evolutionär fördel av knälånga pubis?

ceejay
2009-09-08, 12:43
Varför skulle han få en evolutionär fördel av knälånga pubis?

Honorna kanske gillar det?

Samma sak med påfåglar, vilken fördel har de av sina stjärtfjädrar förutom att locka.

Nitrometan
2009-09-08, 12:46
Honorna kanske gillar det?

Samma sak med påfåglar, vilken fördel har de av sina stjärtfjädrar förutom att locka.

Javisst.

Men varför?

Förklara vad som lockar.

Ska män börja gå i kilt då?
Så att vi kan visa vårt långa pubishår?

ceejay
2009-09-08, 12:48
Javisst.

Men varför?

Förklara vad som lockar.

Ska män börja gå i kilt då?
Så att vi kan visa vårt långa pubishår?

Den fina färgen kanske lockar?

Tycker vi ska börja gå nakna!

Honken
2009-09-08, 12:57
De som har hund eller katt vet att klorna måste klippas regelbundet annars blir de för långa. Hade djuren däremot i det vilda så hade klorna hållts vid en normal längd pga all förslitning.

Nitrometan
2009-09-08, 13:36
Tycker vi ska börja gå nakna!
Då väljer jag att citera en radiopredikant jag hörde i USA (innan jag fattade att det var en kristen kanal och bytte):

"If God had intended us to be naked - we would have been born without clothes!"

Kwon
2009-09-08, 17:26
Be han gå å klippa sig.

ceejay
2009-09-08, 17:30
Då väljer jag att citera en radiopredikant jag hörde i USA (innan jag fattade att det var en kristen kanal och bytte):

"If God had intended us to be naked - we would have been born without clothes!"

Haha, that's funny :D

martikainen
2009-09-08, 17:39
Varför skulle han få en evolutionär fördel av knälånga pubis?

Om du läste ovanför så citerade jag Mantas fråga, jag påstod inte på något sätt att det vore en evolutionär fördel.
Evolution är väl inte alltid till det bättre? Eller har jag missförstått vad som definierar evolution?

Så du menar att om jag slutar att bära byxor så kan jag odla mina pubis ner till mina knän?

patrikjo
2009-09-08, 17:47
Om du läste ovanför så citerade jag Mantas fråga, jag påstod inte på något sätt att det vore en evolutionär fördel.
Evolution är väl inte alltid till det bättre? Eller har jag missförstått vad som definierar evolution?

För att evolutionen ska leda till att vi får knälånga pubisar måste personer med anlag för långa könshår få fler barn än alla andra. Alltså måste det av någon anledning ses som en fördel när kvinnan väljer partner.

Det måste inte vara en fördel i det dagliga livet, men det måste vara en fördel när det kommer till väljandet av partner. Hänger du med?

BB1942
2009-09-08, 18:32
Delfiner har inget hår öht, gör det dom mer mänskliga än vi för att vi nu råkar få hår precis som apan? Vilket jävla pucko du har lyckats få på msn. Han påminner om en kompis till mig (lol, han heter för övrigt samma som personen i ts post gör xD), dom ger sig aldrig ungefär som påven "jorden är platt". Det bästa sättet är att på ett försiktigt sätt säga att dom har rätt och att det inte är ngn idé att försöka omvända den övriga befolkningen eftersom dom inte tror på en (ja, jag gör så för att när jag en gång blev trött på att han var halvt körd så bevisade jag att jag hade rätt genom att fråga närmsta människa i den salen och det slutade med att han blev knäckt)

Så summa summarum är att ifall man känner personerna så ska man sluta innan det går för långt t ex så skulle jag ha stoppat innan TS konversation på msn blev 5 rader.

zeusden1
2009-09-08, 19:01
Bland de bättre argumenten man kan har är ju att fråga motparten varför vi t.ex. har organ som inte används? Blindtarmen. Svanskota, visserligen inget organ fast ändå "kvar" från en svunnen tid.