handdator

Visa fullständig version : IP-telefoni


JJ
2009-09-07, 09:16
Det är dags att göra sig av med Telias fasta avgifter. Jag har en fiber indragen, så IP-telefoni känns ju givet. Jag behåller gärna mitt gamla nummer. Jag ringer nästan aldrig från den fasta linan utan det är bara våra föräldrar som ringer in på den, så samtalskostnaden är inte så viktig faktiskt. Det ska bara fungera.
Tips?

Schylander
2009-09-07, 09:19
Jag jobbar själv på Telia på supporten, och vill väl inte tala illa om dem men jag tycker bredbandstelefonin fungerar till 50%, fast eftersom du har fiber är det oftast stabilare, har du fiberkonverter, inteno eller kör du bara med zyxel modem?

mangs
2009-09-07, 09:20
Har inga direkta tips men jag tror att det är många som är i din sits. Ringer själv väldigt sällan och så gott som enbart kortare samtal. Hemtelefon känns mer som en service till vänner men framför allt släktingar. SKulle vara skönt att göra av med de fasta kostnaderna.

mikaelj
2009-09-07, 09:24
MySecretary.net / CellIP.com

29 kr/mån, du får ringa för allt. Koppla in valfri IP-telefonidosa för att ringa med en vanlig telefon, eller ring via datorn. Dosan kan du använda från valfri Internetanslutning. Jag har en Linksys PAP2, väldigt liten & smidig, som jag skulle kunna ta med mig utomlands och ringa lokalsamtal i Sverige med.

JJ
2009-09-07, 09:26
Jag jobbar själv på Telia på supporten, och vill väl inte tala illa om dem men jag tycker bredbandstelefonin fungerar till 50%, fast eftersom du har fiber är det oftast stabilare, har du fiberkonverter, inteno eller kör du bara med zyxel modem?

Fiberkonverter.

Har inga direkta tips men jag tror att det är många som är i din sits. Ringer själv väldigt sällan och så gott som enbart kortare samtal. Hemtelefon känns mer som en service till vänner men framför allt släktingar. SKulle vara skönt att göra av med de fasta kostnaderna.

Japp. Ska köra tv, telefoni och bredband via fibern, räknar med att räkna hem investeringen på 3 år. Och då blir kvalitén på allt bättre än det jag har idag, utom möjligtvis telefonin.

En annan dum fråga, har en Siemens S450 DECT telefon. Den är väl några år. Om jag köper en annan DECT telefon och en laddstation till den borde den väl kunna kopplas upp mot min basstation? Eller kan det strula?

JJ
2009-09-07, 09:31
MySecretary.net / CellIP.com

29 kr/mån, du får ringa för allt. Koppla in valfri IP-telefonidosa för att ringa med en vanlig telefon, eller ring via datorn. Dosan kan du använda från valfri Internetanslutning. Jag har en Linksys PAP2, väldigt liten & smidig, som jag skulle kunna ta med mig utomlands och ringa lokalsamtal i Sverige med.

Tack. Dret där med att kunna ringa från utlandet är däremot riktigt intressant eftersom jag tänkte dra till Brasilien en månad i vinter. Någon gång bör man ju höra av sig.

Alone_in_the_dark
2009-09-07, 10:56
MySecretary.net / CellIP.com

29 kr/mån, du får ringa för allt. Koppla in valfri IP-telefonidosa för att ringa med en vanlig telefon, eller ring via datorn. Dosan kan du använda från valfri Internetanslutning. Jag har en Linksys PAP2, väldigt liten & smidig, som jag skulle kunna ta med mig utomlands och ringa lokalsamtal i Sverige med.

Använder dem själv funkar klockrent, testat även ringa från Cypern och Grekland (SIP klient i mobilen) funkar lika bra, och att ringa hem från utlandet till svensk taxa är inte helt fel (att jmf vad det kostar att ringa med mobilen) ;)