handdator

Visa fullständig version : Nedsatt hörsel efter träning


turken
2009-09-06, 21:45
Hej. Fick så fin respons på min förra fråga rörande fastan/ramadan så jag ställer ytterligare en fråga som antagligen är litet knivigare att svara på.
Jag är sedan födseln hörselskadad, nedsatt hörsel i båda öronen. Tekniken är super för oss höselskadade, hörselapparaterna är numera så små att dom knappt märks. Men nog om det.

Under och efter mina träningspass lockas mitt vänstra öra vilket är fruktansvärt irriterande. Jag hör lika bra som innan träningen men när jag ska prata med någon låter det som kommer ur min mun som om jag befinner mig i en tunna. Allt som jag säger studsar tillbaka rakt in i huvudet.

Jag tror att det är vätska som är boven, kanske någon obalans i knoppen. När jag ligger ned (tex när jag ska bänkpressa) så finns inte locket där, inte heller när jag vrider huvudet åt vänster. Men fatta hur märkligt det skulle vara när jag pratar med någon och ber denna ligga på en bänk tillsammans med mig för bästa möjliga samtalskvalité. Det faktum att jag är höselskadad skrämmer mig - "finns det risk att öronen tar stryk av locket" är en ständigt återkommande fråga. Sedan har jag en känsla av att tyngre vikter och locket går hand i hand. Runt en halvtimme/trekvart efter träningsslut försvinner locket och allt är normalt igen.

Har någon en susning om mitt problem?
Så fort jag får tummen ur ska jag beställa tid hos doktorn men tills dess skulle andras åsikter vara välkomna.

ceejay
2009-09-06, 21:52
Jag vet vad du menar, det kan hända ibland när jag tränar hårt.

Jag vänder bara huvudet upp och ned så försvinner det efter ett tag.

Scratch89
2009-09-06, 21:53
Att hörseln temporärt blir sämre är väl ett konstaterat faktum, vad jag vet. Inte ovanligt att man, om man har en mp3spelare med sig, börjar med lagom volym, och sedan under passet höjer och höjer för att i slutet ha på maxvolym utan att känna hur högt det är. Inte bra. :(

Just att det slår lock vet jag inget om, dock. Har du hörselsnäckor gjutna efter dina öron? Om du haft dem ett tag kan det vara att den ena avgjutningen inte är en perfekt kopia av örat.

turken
2009-09-06, 21:59
Har du hörselsnäckor gjutna efter dina öron? Om du haft dem ett tag kan det vara att den ena avgjutningen inte är en perfekt kopia av örat.

Har gjutna snäckor men har inte använt dom på många år.
Att jag inte använder dom är inget annat än *screwy*.

Tolkia
2009-09-06, 23:14
Jag är ingen öronexpert, men det låter lite som om det skulle kunna ha samband med ökat tryck i huvudet, eftersom du skriver att det blir värre med tyngre vikter. Jag tycker att det verkar osannolikt att du skulle kunna bygga upp ett sådant tryck att du poppar trumhinnan eller något, men jag är som sagt ingen expert.

Scratch89
2009-09-06, 23:44
Jag är ingen öronexpert, men det låter lite som om det skulle kunna ha samband med ökat tryck i huvudet, eftersom du skriver att det blir värre med tyngre vikter. Jag tycker att det verkar osannolikt att du skulle kunna bygga upp ett sådant tryck att du poppar trumhinnan eller något, men jag är som sagt ingen expert.

Har man hörselskador kan man med ett högt tryck få ut vätska i öronen som kan orsaka "locket". Det bästa trådskaparen kan göra är att börja använda sina hjälpmedel igen och se om det blir bättre.

OneManArmy
2009-09-07, 07:07
Har haft liknande problem ett par gånger nu.
Det började med en öroninflamation eller liknande för ett halvår sedan och efter det har det varit så att ibland när jag kör riktigt hårt så brukar det locka helt i vänster öra.

vette fan varför men det släpper efter någon timma

Fordon
2009-09-07, 08:10
det händer mig till och från mest hela tiden. När jag kör ett riktigt ordentligt pass. Det är helt omöjligt att prata i telefon direkt efter gymmet och det är bara störande att försöka ha ett samtal med någon.
Men varför det blir så har jag ingen jävla aning om.