handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kostintag


Styler
2009-09-06, 17:49
Jag skulle vilja höra vad ni anser om min kost. Jag är ute efter att minska aningen i fett men samtidigt inte lägga hinder för muskelbygge (omöjlig kombination?)

Jag är 1.90 cm och väger 91 KG. Jag styrketränar runt 4 ggr i veckan. Kommer snart lägga in ett löpass i veckan utöver ordinarie träning.

Jag tar gärna de synpunkter som kan förbättra kostintaget

Frukost:
Havregryn med mjölk + skivade bananer
1 Kokt ägg
En liten tallrik med: Några skivor paprika, några skivor gurka, några gröna oliver, 3 kalkonskivor, ibland tonfisk, ibland Keso.
2 kapslar Omega 3
1 kopp Grön te

Mellanmål:
2 frukter t ex Äpple eller nektariner. Ibland morötter.

Lunch: (Varierar)
1. Kycklingfile med grönsaker
2. Kycklingfile med salladsbuffé
3. Kycklingfile eller nöt/fläsk kött med bulgur + grönsaker
4. Lunchresturang (husmanskost)
2 kapslar Omega 3

Mellanmål:
1 Proteinbar
Energi 217 Protein 19.25 Carbo 23.65 Fett 4.95

Ibland en Proteinshake här emellan beroende på hur lång arbetsdagen blir

Kvällsmat:
Kycklingfile med grönsaker me sweet thai sås, samt kvarg.
2 kapslar Omega 3
1 kopp Grön te

Innan träning:
Proteinshake tillsammans med snabba kolhydrater

Efter träning:
Proteinshake tillsammans med snabba kolhydrater

mikaelj
2009-09-06, 17:59
Skippa kolhydraterna i din proteinshake om du har ett någorlunda avlägset mål att gå ned i vikt. Du får i dig kolhydrater ändå så det räcker & blir över under resten av dagen.

Samma med din proteinbar och proteinshaken mellan måltiderna. Flytande mat mättar superdåligt, och proteinbars är proteinberikat godis. Ät riktig mat istället.

944RS
2009-09-06, 18:01
Får du inte i dig något annat fett än från 1 ägg och dina kapslar?

Blandol
2009-09-06, 18:02
Tycker det ser väl fettsnålt ut.

Annars är det väl bara att köra på och går du inte ner i vikt korrigera allteftersom.

Frillan
2009-09-06, 18:25
Lite mer fett...ät lite nötter tillsammans med frukten.

Kasta i havregryn istället för malto i din proteindrink. Eller gör gröt och häll över din proteinshake...

Ser ganska komplett och bra uta annars tycker jag :)!

Trapper Buzz
2009-09-06, 18:27
Idé: Byt kapslarna Omega 3 mot riktiga havsprodukter.
Skippa gröna téet - drar ut näringen ur maten och kroppen
och gör dig underviktig.

en stor stark
2009-09-06, 18:30
Idé: Byt kapslarna Omega 3 mot riktiga havsprodukter.
Skippa gröna téet - drar ut näringen ur maten och kroppen
och gör dig underviktig.

:MrT:

stridis
2009-09-06, 18:42
och proteinbars är proteinberikat godis. Ät riktig mat istället.

Yepp. Förresten så var jag med i en studie där vi testade olika bars, de var nog jobbigare att äta en att få i sig glukoslösningen, men mättade ju crap och smakmässigt lite fattigt iom den låga fetthalten (smaken dog ut väldigt fort). De olika sockeringredienserna på innehållsförteckningen skrek godis. Men lågt GI gud bevars.

stridis
2009-09-06, 18:50
Skippa gröna téet - drar ut näringen ur maten och kroppen
och gör dig underviktig.

Jag väljer att tolka dig generöst?:
Om du är så överdrivet skraj för tanniner så behöver du ju inte dricka grönt te i närheten av en större måltid, te gör sig väl i ett mellanmål. Varför skulle tet göra dig underviktig? Vi snackar liksom inte bantarpiller här plus att det lär inte göra en underviktig ändå.

Styler
2009-09-06, 18:50
Tack för inputen.

Finns olika nötter, vilka typer av nötter rekomenderas?

Grön te innehåller åt andra sidan antioxidanter som är bra för andra ändamål. Får kompromissa här, kanske dra ner på intaget.

mikaelj
2009-09-06, 18:51
Yepp. Förresten så var jag med i en studie där vi testade olika bars, de var nog jobbigare att äta en att få i sig glukoslösningen, men mättade ju crap och smakmässigt lite fattigt iom den låga fetthalten (smaken dog ut väldigt fort). De olika sockeringredienserna på innehållsförteckningen skrek godis. Men lågt GI gud bevars.

Ja, i min ungdom när jag var dum(mare) åt jag såna istför mat ett tag... Man får rejäl pump i käkarna! :-)

vad gick studien ut på?

stridis
2009-09-06, 19:03
Företaget beställde en GI-undersökning till deras nya produkter, då avdelningen för klinisk näringslära är certifierade eller något dylikt tjafs. När då de frågade oss studenter ifall vi ville vara med som testpersoner och få lite pengar för det kära besväret så var valet enkelt.

Fredrik_S
2009-09-06, 22:55
Det är väldigt lite kolhydrater i maten och ändå har du med helt näringslösa kolhydratspulver två gånger kring träningen. Skippa dom helt och lägg lite mer näringsrika kolhydrater på måltiderna så kommer du nog må betydligt bättre och ha lättare att hålla kosten länge.
Även proteinbaren har näringslöst kolhydratspulver i sig.

Skulle jag vara på diet skulle inte jag vilja ha de mesta kolhydraterna från socker maltodextrin, dextros eller fruktos, utan från potatis pasta ris havrgryn eller bröd....