handdator

Visa fullständig version : träningsvärk = Muskeltillväxt ?


Ergo
2003-08-28, 21:14
jag undrar på grund av att jag personligen alltid får träningsvärk men mina polare knappt aldrig får det.

handlar det bara om generna om man får träningsvärk eller inte ?
Eller tyder det på muskeltillväxt.

Alltså, ska man känna sig glad över att får träningsvärk eller är det bara otur att man har dom generna som gör att man får det och andra inte ?

Mvh Ergo.

Steven Gerrard
2003-08-28, 22:15
Träningsvärk är väl en väldigt mild form av muskelbristning och det är inget att eftersträva. Det har ingenting med att göra om man stretchar eller inte som många tror. Själv har jag mycket mindre träningsvärk nu än för några år sedan när jag började träna. Jag vill se det som nåt positivt iaf!:hbang:

zombiealex
2003-08-28, 22:31
Jag får bara träningsvärk om jag kör på ett mysko sätt som jag inte kört tidigare på dvs kör på ett sätt jag inte är van på (rörelse/vinkel) nån muskel jag inte brukar köra... uh... det blev en konstig mening... menmen...

Däremot blir dom flesta säkert lite ömma efter ett härligt grymt pass. Men det är bara mysigt tycker jag. Mensomsagt det är stor skillnad på att bli lite öm efter ett pass och få stans största träningsvärk som gör skitont...

Tompi
2003-08-28, 22:43
När jag hittar nån ny övning ändrar intensitet eller har vart borta från träningen av nån anledning får jag oftare träningsvärk.
Men i benen får jag nästan alltid värk, fast det är min starkaste del då jag åker mkt skidor. Så jag har problem att hitta nån logik i de hela:confused:

Pressarn
2003-08-28, 23:18
Ny övning? Tränar ni inte alla muskler redan? :MrT:
Bara skönt att bli lite öm efter ett träningspass :)

BigPoppaPump
2003-08-28, 23:29
Ja jag får iallafall bara träningsverk när jag haft någon veckas uppehåll från träningen eller om man byter vinkel.

Daemon
2003-08-29, 08:23
Hörredu Steven!

Skaffa en egen Avatar! :insane:

shirunai
2003-08-29, 08:40
daemon jag trodde det var du som skrev övreinlägget läste inte ens namnet

Tompi
2003-08-29, 09:36
Originally posted by Pressarn
Ny övning? Tränar ni inte alla muskler redan? :MrT:
Bara skönt att bli lite öm efter ett träningspass :)

Ja, alla muskler. Men jag skulle inte tro att du har testat alla övningar som finns!

Grahn
2003-08-29, 09:38
Alla muskler tränar då inte jag, finns ju massor.
Alla stora muskler möjligtvis.

fei
2003-08-29, 10:37
de mena säkert precis ALLA muskler:rolleyes:

Grahn
2003-08-29, 10:50
Tja lät som det om du läser pressarens inlägg.

Megatuttarna
2003-08-29, 15:47
Det e psykiskt för mig, att få träningsvärk å "chocka" kroppen, blir så djävla sur om jag inte har det dan därpå

Pressarn
2003-08-29, 17:12
Men vad pilliga ni är, självklart att jag menade alla större muskler, inte gå och styrketräna tårna och ringmuskeln.
Köra udda övningar för muskler jag redan tränar ger inte mig träningsvärk, nästan som att köra med hantlar av olika märken :booty:

Grahn
2003-08-29, 17:22
pressarn men det finns ju massor av mer eller mindre små muskler som hjälper i olika övningar, tar du i på ett nytt sätt med en övning du sällan kör får antagligen nya hjälpmuskler mer stryk än vanligt och du får värk.

Pressarn
2003-08-29, 17:32
Hm ok.. Äh, jag kör på med mina basövningar så får ni springa runt i gymmet och hitta på nya akrobatiska övningar om ni vill. :thumbup:

Grahn
2003-08-29, 17:34
Originally posted by Pressarn
Hm ok.. Äh, jag kör på med mina basövningar så får ni springa runt i gymmet och hitta på nya akrobatiska övningar om ni vill. :thumbup:

Det ena utesluter inte det andra :) skulle aldrig få för mig att öppna passet med ngt annat än en basövning. :D

Tompi
2003-08-29, 18:29
Bra att du framför min mening grahn så att jag slipper anstränga mig:D

AciDBL00D
2003-08-29, 18:46
Träningsvärk är skitbra på ett sätt man bli påmind man tränar hårt och hjälper en att komma ihåg att man måste ÄTA!

Ergo
2003-08-30, 07:43
okej. Nu vet jag nästan hur alla har det med just sin träningsvärk.
Och det är ju trevligt.

Men min fråga är det väl igen som har svarat på ?



När jag ändå håller på, kan man göra något för att lindra sin träningsvärk. HÄr snackar vi itne om att köra lugnare eller något sånt

:bpump: :bpump:

mangs
2003-08-30, 08:11
Detbästa för att lindra träningsvärken är att äta mycket och bra samt vila kroppen ordentligt efter ett styrkepass, sömn och aktiv vila. Sedn kan ju en lagom uppvärmning innan passet göra sitt till.

Ergo
2003-08-30, 08:29
okej.

Vad betyder aktiv vila ?
Är det typ att man tar det lugnt på dagarna ?

Inte ute å ränner för mycket. ?

Survivor
2003-08-30, 11:13
Originally posted by Ergo
Men min fråga är det väl igen som har svarat på ?

Som det stod i första svaret så är träningsvärk en mildare fomr av muskelbristning, tyder på att man gjort något som kroppen inte är van vid/inte riktigt tål. En hyffsad form av träningsvärk ska man väl hela tiden uppnå för det är i alla fall kroppens sätt att visa att den vänjer sig vid något nytt men en väldigt kraftig värk är inget att sträva efter då man antagligen gått för långt och det kanske rentav blir kontraproduktivt.
Detta är en teori, någon riktig fakta finns inte.. det finns många delade meningar om det. Men hursomhelst... tränande folk växer, med eller utan träningsvärk.

Survivor
2003-08-30, 11:21
Originally posted by Ergo
Vad betyder aktiv vila ?
Att man rör på sig så att blodgenomströmmningen ökar och musklerna repareras (lite) snabbare.

Ergo
2003-08-30, 12:38
aha okej. Ute å går å grejer alltså ?

Big_Vik
2003-08-30, 16:35
tycker träningsvärk och pump är mycket brainstrument för att kolla om man utför övningarna rätt:

ex.1 Kör du stela mark och får värk i korsryggen dagen efter vet du att gjort fel, om värken infinner sig i baksidan av låret vet du att du gjort rätt..svårare än så är det inte, eller?

ex.2 Förut körde jag stångcurlen med kortare rörelselängd. nu då jag kör med full rörlselängd får jag grym pump redan efter ett set.

EiseltUK
2003-08-30, 18:12
Originally posted by Big_Vik
tycker träningsvärk och pump är mycket brainstrument för att kolla om man utför övningarna rätt:

ex.1 Kör du stela mark och får värk i korsryggen dagen efter vet du att gjort fel, om värken infinner sig i baksidan av låret vet du att du gjort rätt..svårare än så är det inte, eller?

ex.2 Förut körde jag stångcurlen med kortare rörelselängd. nu då jag kör med full rörlselängd får jag grym pump redan efter ett set.

Det stämmer bra det där med träningsvärken. Pump däremot får man väl av halv-aerobisk träning när det pumpas hemoglobin ut i musklerna för att leverera syre. Det kanske är någon form att aktivering för oxidativa IIa-fibrer? Det är de glykolytiska fibrerna som växer och då spelar troligen inte pump någon större roll.


/ Henrik

dude
2003-08-30, 18:29
det är väl variation som ger träningsvärk.. men de behöver inte mena att du byter övning. om man kört 3-4reps och går upp till 10reppar får man det. tvärt om med. så är det iallafall för mig.

Survivor
2003-08-30, 20:16
Originally posted by Ergo
aha okej. Ute å går å grejer alltså ?
Japp!

Castro
2003-08-30, 20:19
Träningsvärk - en smärtsam historia

Av Fredrik Paulún


Det är en intensiv smärta som gör sig påmind så snart du rör den nyligen tränade muskeln. Smärtan är intensiv, men njutbar för många, då det är ett kvitto på att de tränat riktigt hårt. Alla har vi någon gång känt känslan, som vi beskriver som träningsvärk, men vad beror den på? Gör den någon nytta, eller är den rent av skadlig? Här kommer artikeln som besvarar dina frågor om träningsvärk.

Två typer av träningsvärk
Ska man vara riktigt akademisk skiljer man på två typer av träningsvärk: den akuta och den fördröjda. Den akuta känner vi under själva träningen och strax efter, och den beror till stor del på den mjölksyra som bildas under träningen. Den orsakas också av den ökade mängden vätska som ansamlas i muskeln, när glykogenet i muskeln bryts ner till energi. Du som styrketränar är säkert väl bekant med känslan, som även kallas pump. Det svider och spänner i muskeln och det kan vara mycket smärtsamt i början, men känslan försvinner ganska snart, oftast inom någon timme. Den fördröjda träningsvärken kommer en eller två dagar senare och kan i extrema fall vara kvar i nästan en vecka. Det är denna typ av träningsvärk som de flesta kallar "träningsvärk" och det är den vi ska behandla närmare i artikeln. När jag senare i artikeln använder ordet träningsvärk menar jag just den fördröjda.

Varför får vi träningsvärk?
Detta är en fråga idrottsfysiologer länge ställts sig, och idag vet vi ganska väl vilka faktorer som gör att träningsvärk uppkommer. För det första är det främst otränade muskler som drabbas, då dessa inte är beredda eller starka nog för den belastning de utsätts för. Det är en vanlig iakttagelse att träningsvärken är som störst i början av en träningsperiod och minskar ju mer vältränad du blir. För det andra är det bara den excentriska fasen i en rörelse som kan ge träningsvärk. All typ av träning består av koncentrisk (till exempel när du höjer hanteln i en bicepscurl), excentrisk (när du sänker hanteln) eller statisk (när du håller hanteln stilla så att muskeln belastas i samma position en stund) muskelaktivitet.

Nästan all typ av träning består av sekvenser av dessa tre typer av muskelaktivitet, men det är som sagt bara den excentriska fasen som ger träningsvärk. Detta har man visat i ett antal studier och det är känt att det krävs excentrisk träning för att träningsvärk ska uppkomma. En enkel, men genial studie som du faktiskt kan genomföra hemma kräver bara en stol och en försöksperson (till exempel dig själv). Ställ dig framför stolen och kliv upp på den med höger ben först, som därmed genomför en koncentrisk rörelse). När du står med båda benen på stolen kliver du sakta ner igen med höger ben först, vilket gör att vänster ben utsätts för en excentrisk rörelse. Gör detta 100 gånger och du kommer att få träningsvärk i ditt vänsterben, men inte i ditt högerben. Om du är vältränad kan du behöva 150 eller 200 repetitioner, men till slut kommer även du att uppleva träningsvärk enbart i vänsterbenet.

Ett misshandlat roddarlandslag
Hur kommer det sig att enbart den excentriska fasen ger träningsvärk? Ibland jämför man en muskel med en båt full av roddare. Dessa roddare ror med kraftfulla tag i "rätt" riktning under den koncentriska fasen, vilket gör att du kan ta i och lyfta tunga vikter. När du sedan sänker vikterna och samtidigt håller emot (excentrisk fas) är det som om roddbåten dras åt andra hållet, trots att roddarna har sina åror i vattnet och kämpar emot så mycket som möjligt. Det gör att ett antal "åror" går av och muskeln får en skada, som också ger dig träningsvärk. En muskelfiber och dess funktion kan faktiskt, både i form och funktion, jämföras med ett gäng roddare. Denna analogi gör att det är lätt att förstå varför just excentrisk träning orsakar träningsvärk.

Andra orsaker till träningsvärk
Som jag nyss beskrev uppstår en mekanisk skada i muskeln under excentriskt arbete. Förutom den rent mekaniska aspekten finns det fler faktorer som bidrar till att muskeln får mikroskador. Bildningen av fria radikaler under träning är en sådan. Dessa radikaler bildas vid energiomsättning i muskeln och är kända för att angripa vävnad. Om man tittar på en förstoring av en bild på en maratonlöpares muskelfibrer, kan man se en otrolig skillnad före och efter loppet. Före ett maratonlopp är muskeln hel och fin med klart synliga muskelfibrer och en oskadad struktur. Efter loppet är muskeln istället kraftigt skadad, och man ser tydliga skador, både inom och mellan muskelfibrerna. Man kan riktigt se hur ont det kommer att göra när träningsvärken väl sätter in.

Inflammation – en räddning i nöden
När ditt stackars roddarlandslag till muskel fått så mycket stryk att träningsvärk uppstår, är kroppen tvungen att bryta ner den skadade vävnaden och ersätta den med ny, fräsch och lite starkare muskulatur. För att kunna göra det angriper immunförsvaret den skadade muskelvävnaden och bryter ner den. Redan någon timme efter avslutad träning kan man uppmäta en klart förhöjd aktivitet av immunförsvaret i blodet, och den kvarstår i upp till ett par dagar. När immunförsvaret är aktivt och angriper muskelvävnad uppstår inflammation och den märker du, då den tränade muskeln blir svullen. Troligen är denna inflammation också en viktig delorsak till varför träningsvärk uppstår. Om du känner till att hård träning ger en inflammation som bryter ner musklerna, förstår du säkert även vikten av vila och rätt näring, för att muskeln ska kunna bygga upp sig igen. Om du tränar för mycket kommer inte inflammationsprocesserna hinna verka och du bryter ner mer muskelmassa än du hinner bygga upp. För mycket träning gör dig således svagare och se det som en gyllene regel att aldrig träna förrän träningsverken är borta.

Finns det effektiva behandlingar mot träningsvärk?
Massage tycks minska träningsvärk, även om det inte finns några definitiva bevis för det. Stretching har, i motsats till vad många tror, ingen positiv effekt på träningsvärken. Statisk stretching kan tvärtom öka träningsvärken! Uppvärmning minskar inte träningsvärken trots att det är en mycket spridd uppfattning. Glöm dock inte bort att både stretching och uppvärmning är viktigt för att förebygga skador. Till skillnad mot vad vissa påstår, kan man inte heller träna bort träningsvärk. Inte ens lätt träning dagen/dagarna efter ett tungt, träningsvärksframkallande pass, minskar uppkomsten av träningsvärk.

Finns det tillskott/läkemedel mot träningsvärk?
Man har i många år provat olika kosttillskott och läkemedel för att motverka uppkomst av träningsvärk och även ge en snabbare tillbakagång av den. Man har provat antioxidanter, antiinflammatoriska preparat och olika näringspreparat med varierande framgång. Det mest lovande är antioxidanterna och främst då vitamin C, som är vattenlöslig och kan skydda inne i själva muskeln. Även vitamin E tycks ha en viss effekt, men då den är fettlöslig återfinns den framför allt i cellmembranet och har därför inte samma positiva effekt på träningsvärken. Antioxidanterna måste finnas i muskeln under träningen, och tar man dem efter passet är den muskelskyddande effekten liten. Ta därför ett antioxidanttillskott på morgonen, så att nivåerna i musklerna är förhöjda under hela dagen. Antiinflammatoriska läkemedel kan användas om träningsvärken blir för svår, men generellt är det bra om kroppen får genomföra sin inflammation, då det är viktigt för återhämtningsprocessen. Det finns inga vetenskapliga belägg för att sportdrycker skulle kunna hjälpa mot träningsvärk, men många rapporterar en positiv effekt. Även återhämtningsdrinkar (både protein och kolhydrater) taget efter träning, skulle åtminstone i teorin kunna påskynda återhämtning och minska träningsvärken.

Survivor
2003-08-30, 20:24
Originally posted by dude
det är väl variation som ger träningsvärk.. men de behöver inte mena att du byter övning. om man kört 3-4reps och går upp till 10reppar får man det. tvärt om med. så är det iallafall för mig.
Huvudsaken är i alla fall att man går framåt i varje pass, oavsett hur liten förändringen är. Träningsvärk kan man skita i om den infinner sig eller inte.

Steven Gerrard
2003-09-04, 10:23
Originally posted by Daemon
Hörredu Steven!

Skaffa en egen Avatar! :insane:

Sorry Daemon!

Nu har jag skaffat en som garranterat inte retar någon....

:angel:

mangs
2003-09-04, 15:16
Ja den var ju fin, be Jarod eller Pez lägga upp den åt dig.

mvh Mangs