handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram - Lågvolym


ShutUp And Squat
2009-09-06, 16:17
Hittade detta programmet på ett träningsforum (Body)
Vad är eran spontana reaktion, bra eller anus?
Är det dålig, vad behövs i så fall ändras på?

"Här kommer mitt bidrag.
Ett program som jag tycker fungerar kanon om som genererar sköna kontinuerliga ökningar utan behov av vare sig periodisering eller viloveckor.
Keep it simple Folks!

Dag 1.
Uppvärmning och lätt stretch/töj ca 15 min
Knäböj 1 x 20
Vila 5 min
Bänkpress
supersetat m
Stående skivstångsrodd 2 x 4-6
Vadpress 1 x 20
Crunches m vikt 1 x 15

Dag 2.
Vila

Dag 3.
Cardioträning 30 min. Puls ca +160.

Dag 4.
Vila

Dag 5.
Uppvärmning och lätt stretch/töj ca 15 min
Marklyft 1 x 20
Vila 5 min
Chins m supinerat grepp 2 x 4-6
supersetat m
Dips 2 x 4-6
Vadpress 1 x 20
Crunches 1 m vikt x 15

Dag 6.
Vila

Dag 7.
Cardioträning 30 min. Puls ca +160.

Dag 8.
Vila

Vila 2 min mellan superset och 2 min mellan övningar.
Då du klarar övre repsantalet i angivna antal set skall vikten ökas.
Men öka enl. principen small steps.

Därefter är det bara att börja om!
Kanon att träna ihop med PF-diet.
Styrkedag = Ätardag (MYCKET!!!)
Vilodag = "Termodag" (Huvudsakligen protein + grönsaker).
Cardiodag = 40-40-20 dag (Avser energi % för P-K-F)

Lycka till! "

jwzrd
2009-09-06, 16:18
Vad är det till för?

ShutUp And Squat
2009-09-06, 16:22
Vad är det till för?

Bygga volym och styrka.

jwzrd
2009-09-06, 16:23
Bygga volym och styrka.

20 reps är uthållighetsträning så det kommer inte att ge dig varken styrka eller volym. Något för CrossFit kanske?

tp_88
2009-09-06, 16:25
20 reps är uthållighetsträning så det kommer inte att ge dig varken styrka eller volym.
20rep breathing squats anses vara en väldigt bra massbyggare av väldigt många iofs.

jwzrd
2009-09-06, 16:28
20rep breathing squats anses vara en väldigt bra massbyggare av väldigt många iofs.

Javisst. Punktförbränning också. Samt att man kan forma musklerna med en övning. Och att halva böj är bättre för knäna. Och att socker gör dig fet. Att många har fel gör saken bara sämre, inte bättre.

tp_88
2009-09-06, 16:34
Javisst. Punktförbränning också. Samt att man kan forma musklerna med en övning. Och att halva böj är bättre för knäna. Och att socker gör dig fet. Att många har fel gör saken bara sämre, inte bättre.
Jag har bara lite svårt att tro att 8-12reps, som utförs något sånär i direkt följd, skulle vara optimalt för massa och att 20reps på samma vikt, fast med mikropauser mellan repsen, är helt värdelöst.

jwzrd
2009-09-06, 16:44
Jag har bara lite svårt att tro att 8-12reps, som utförs något sånär i direkt följd, skulle vara optimalt för massa och att 20reps på samma vikt, fast med mikropauser mellan repsen, är helt värdelöst.

Jag sa att det är uthållighetsträning, dvs inte det bästa för hypertrofi eller styrkeförbättring.

tp_88
2009-09-06, 16:48
Jag sa att det är uthållighetsträning, dvs inte det bästa för hypertrofi eller styrkeförbättring.
Vad du sa var att det inte skulle ge honom varken massa eller styrka.

jwzrd
2009-09-06, 17:00
Vad du sa var att det inte skulle ge honom varken massa eller styrka.

Men vad fan. Att GÅ kommer att ge dig massa på benen om du gör det i bergen och / eller inte har någon från början. Sluta klyva hår och börja kalla saker för vad de är.

20 reps är uthållighetsträning.

Den enda fortsättningen här för dig är den som handlar om att du behöver ha sista ordet.

tp_88
2009-09-06, 17:10
Men vad fan. Att GÅ kommer att ge dig massa på benen om du gör det i bergen och / eller inte har någon från början. Sluta klyva hår och börja kalla saker för vad de är.

20 reps är uthållighetsträning.

Den enda fortsättningen här för dig är den som handlar om att du behöver ha sista ordet.
Nej, det handlar inte om det.

Jag har kört widowmakers tidigare, vilket är i princip som breathing squats (man tar en vikt man normalt gör 8-10reps med och gör upp till 20st istället genom att vila i toppenläget när det börjar ta emot), och gjort framsteg.

Många upplever samma sak antingen med 20rep breathing squats-upplägg eller DC. Jag tror inte alls att det är en så förkastlig metod som du vill ha det till. Däremot hade jag gärna sett några set med lägre reps också, innan 20reps-setet. Som i DC, t.ex.

jwzrd
2009-09-06, 17:24
Nej, det handlar inte om det.

Jag har kört widowmakers tidigare, vilket är i princip som breathing squats (man tar en vikt man normalt gör 8-10reps med och gör upp till 20st istället genom att vila i toppenläget när det börjar ta emot), och gjort framsteg.

Många upplever samma sak antingen med 20rep breathing squats-upplägg eller DC. Jag tror inte alls att det är en så förkastlig metod som du vill ha det till. Däremot hade jag gärna sett några set med lägre reps också, innan 20reps-setet. Som i DC, t.ex.

Ja, du använder dig själv och roidade byggare som bevis för att en 20-reppare ger dig ökad styrka och ökad volym? Hur mycket ökade dina lår? Hur mycket ökade styrkan?

Alla studier med de välkända repsintervallen, är de fel?

Att göra 20 reps på en vikt du påstår man normalt orkar 8-10 reps på är sånt fruktansvärt bs. Orkar man 8-10 så orkar man 8-10. Inte 11. Inte 12. Inte 13. Inte 20. Men det är klart, om du står och vilar 30 sekunder mellan reppen så kanske. Antingen ljuger någon som påstår sig klara detta om att det bara skulle orka 10 reps, eller så vilar de 1 minut mellan reppen.

Men alldeles oavsett detta så är det uthållighetsträning. Vill man nå hypertrofi primärt så ligger man på 8-12. Vill man ha mer styrka på köpet så söker man sig närmare 5.

tp_88
2009-09-06, 17:40
Ja, alla som tränar DC kurar. True story.

Mått minns jag inte, mer än att jag ökade, men styrkan vet jag att den gick upp ordentligt. Självfallet berodde en stor del av den "styrkeökningen" på att man blev bättre på just uppgiften, som jag inte vara van vid, och transfern till t.ex. 6RM var säkert inte i närheten av så stor som ökningen i 20rep-setet.

Det beror på hur man tränar, tränar man som dom flesta mer eller mindre non-stop i ett set så kan man absolut få ut ordentligt många fler reps genom mikropauser. I synnerhet i böj/benpress/hacks etc.

Visa mig gärna en studie där man har utfört den här typen av 20-reppare, det vore intressant att se. Och det är ingen ironi, utan det vore verkligen intressant att se.

Ja, men det är alla gånger fortfarande mer massa-/styrketräning än uthållighetsträning i min mening och det var din totala sågning av det som jag opponerade mig emot. Jag tycker inte på något sätt att det är ett ypperligt program.

jwzrd
2009-09-06, 17:47
Ja, alla som tränar DC kurar. True story.

Mått minns jag inte, mer än att jag ökade, men styrkan vet jag att den gick upp ordentligt. Självfallet berodde en stor del av den "styrkeökningen" på att man blev bättre på just uppgiften, som jag inte vara van vid, och transfern till t.ex. 6RM var säkert inte i närheten av så stor som ökningen i 20rep-setet.

Det beror på hur man tränar, tränar man som dom flesta mer eller mindre non-stop i ett set så kan man absolut få ut ordentligt många fler reps genom mikropauser. I synnerhet i böj/benpress/hacks etc.

Visa mig gärna en studie där man har utfört den här typen av 20-reppare, det vore intressant att se. Och det är ingen ironi, utan det vore verkligen intressant att se.

Ja, men det är alla gånger fortfarande mer massa-/styrketräning än uthållighetsträning i min mening och det var din totala sågning av det som jag opponerade mig emot. Jag tycker inte på något sätt att det är ett ypperligt program.

Du läser in en massa saker i det jag säger. Det är en sak att vara emotionellt bunden till något. "Jag tycker att hantelpress är det bästa sedan skivat bröd" eller "20-reps breathing squats / widow makers är det hårdaste sedan julen '74" och en HELT jävla annan sak att något av sakerna verkligen har dessa egenskaper. T ex att en viss övning utförd på ett visst sätt får ett visst resultat.

Hela jävla byggarvärlden verkar svårt impade av DC och widow makers (som är fancy pants-namn på en övning där man kör 20 reps).

Jag sa inte att alla som kör DC roidar så lägg inte ord i min mun. Däremot är det som jag säger: Du kan inte bestämma att något är bra bara för att du själv gillar det och för att en massa roidade byggare tycker det. Att du själv inte känner till några studier i frågan hjälper ju liksom inte direkt dig heller.

Det finns många studier på vilken träningsmetodik som ger vad för resultat även om typ alla är jäkligt svåra att överföra på helt vanlig träning. Vad som sägs är dock att 1-3 ger maximal styrka. Någonstans vid 5 och uppåt börjar hypertrofin öka bra och styrkutvecklingen bromsas upp. Närmare 10 är styrkeökningskomponenten svag, hypertrofin typ maximal. Vid 20-40 är det ren mjölksyretålighet och uthållighet. Detta är inte nyheter för dig, du har läst allt detta själv miljoner gånger. Så...


... varför tar du det inte till dig? Varför är just widow makers undantaget alla studier? Detta är något du behöver förklara.

mikaelj
2009-09-06, 17:58
TS, ett lågvolymprogram jag börjat på nu är Kortes 3x3.

Det är roligt, eftersom man får lyft mycket vikt på kort tid (= högt tempo, mycket svett!) i första delen (5x5-8) som förbereder inför andra delen närmare 3x3. Kan vara värt att titta upp.

tp_88
2009-09-06, 18:07
Du hävdade att jag använde mig själv och roidande byggare som bevis för något, i detta fallet att 20reps-set med ett lite speciellt utförande kunde vara effektiva i benövningar. Detta tolkade jag som att du trodde att personerna jag använde som exempel, många som jag har läst har haft positiva erfarenheter av DC, kurade.

Tvärtom tycker jag inte byggarvärlden verkar särskilt imponerade av DC eftersom det är tämligen få som använder sig av det. Däremot en hel del som snarare är hobbytränande. Jag är inte heller något stort fan, jag körde principen under några månader för ett par år sedan och det var inte ett program som passade mig särskilt bra pga den låga frekvensen och skadorna jag dras med.

Varför det inte finns med i studier? Ptja, allt varken har eller kommer att studeras. Eller menar du att precis allt är utforskat och den ultimata träningsprincipen och kosthållningen är känd? Den gamla, och ofta avfärdade, "byggarmyten" om fler, mindre, intag av protein fick nyligen ett visst stöd i en studie t.ex.

Att utföra ett 20reps-set på samma sätt som man normalt utför ett set, dvs mer eller mindre non-stop,(vilket jag antar man har gjort i studierna) i en övning som knäböj tror jag inte ger samma resultat som ett set utfört på det här sättet. Det tror jag även att du kan hålla med om?

Jag har tagit till mig, och tränar för det mesta i repsområdet 7-10reps även om jag ibland går så lågt som 3-4 i vissa övningar och ibland så högt som 12-15. Bara för det så tror jag inte att allt annat är helt meningslöst.

jwzrd
2009-09-06, 18:25
Om någon frågar om en given metod kommer att ge resultat A och B, men den primärt ger C så ska man svara det. Nej, den kommer inte att ge dig A eller B, utan C. Det var precis vad jag gjorde. Allt annat hade varit oärligt och felaktigt.

Klein
2009-09-06, 18:41
Problemet med att träna 20 reppare så tungt man bara kan tycker jag mest är att återhämtningstiden blir för lång. Man kan inte köra så ofta som krävs för att göra vettiga framsteg. Mina resultat är blygsamma men så pass mycket har jag erfarit att jag kunnat notera att det ger mycket mer att träna samma muskelgrupp 3 gånger i veckan än 1 gång i veckan.

Vad gäller hypertrofi så lär väl negativa reps vara det som ger mest resultat. Känns lite skevt att räkna godtyckliga reps hit och dit.

Guddi
2009-09-06, 18:49
Så kallad "rest-paus"-träning har ett litet annat sätt att närma sig styrketräning än den klassiska med flera separata set. Nu vet jag inte vad TS menade med 1x20, men om det är rest-paus stuk på upplägget så är det hypertrofiträning.

I den typen av träning så tröttar man först ut muskeln i första "omgången" och man avslutar med full fiberrekrytering. Efter det tar man en så pass kort paus att man inte hinner återhämta sig så när man sen startar igen så får man i alla fall teoretiskt sett full fiberrekrytering från början. Med andra ord kan man få in en hel del reps med full fiberrekrytering med rätt utförd "rest-paus"-träning.

Commando1980
2009-09-06, 23:05
funkar 1x20 ('squats and milk', Doggcrapp etc etc) i böj för att bygga massa/styrka? visst..men det finns bättre och säkrare metoder.

i många fall liknar (är) ju 20-repparna rest-pausset vilket kan vara en användbar metod för att bli större och starkare. men att använda sig av RP träning i en övning som böj är inget jag rekommenderar.

Commando1980
2009-09-06, 23:10
rekommenderar heller inte 1x20 i marklyft. mycket dålig idé.

crille
2009-09-07, 01:42
Har kört 20 reps knäböj där 1 set tagit 5 min, inte roligt!! Fick hudbristningar på benen dock:)

ShutUp And Squat
2009-09-07, 11:08
funkar 1x20 ('squats and milk', Doggcrapp etc etc) i böj för att bygga massa/styrka? visst..men det finns bättre och säkrare metoder.

i många fall liknar (är) ju 20-repparna rest-pausset vilket kan vara en användbar metod för att bli större och starkare. men att använda sig av RP träning i en övning som böj är inget jag rekommenderar.

Då du verkar vara kunnig inom styrketräning Commando1980:thumbup:

Hur hade du gjort om programmet?:)

ShutUp And Squat
2009-09-07, 11:19
20 reps är uthållighetsträning så det kommer inte att ge dig varken styrka eller volym. Något för CrossFit kanske?

Tar åt mig utav eran kritik:thumbup:
Ni som inte tycker att upplägget är bra, kan inte ni skriva om programmet:confused:.
Som ni skulle rekommendera det?
Men gärna lågvolym och 2 träningsdagar.

kimozabe
2009-09-07, 11:47
Jag har också testat 20 rep breathing squats efter läst om det i Beyond Brawn då Stuart Mcrobert skrev att det va väldigt produktivt _pre steroid era_.

Gillade det när man avslutat ett pass men man blev kallsvettig och fick ångest varje gång man skulle till gymmet för man visste hur j-la tungt det kommer bli.
Bara 20 rep breathing squat med rätt intensitet är ett träningspass självt och va riktigt tungt under min deff period.

Kör fortfarande låg volym på 3 dagar. 2 dagars vila mellan passan.

Rygg;
Marklyft
Pullups/Chins med vikt.
Nån sorts rodd.

Bröst;
Hantelpress / Bänkpress
Militärpress
Dips Viktade.

Ben;
Knäböj
Benpress
Benspark

Fokus på bas övningarna, dvs första övningen varje pass och försöka öka reps och eller vikt varje pass. 1-2 set. sänker oftast vikten set nr 2 och kör lika många reps eller fler som i set 1. jobbar mig upp från 6 reps till 10 reps, när jag träffar 10 reps höjer jag vikten och börjar om.

Lägger in högreps perioder till och från, sänker intensiteten och kör 4 set 10 reps på samtliga övningar med färre vilodagar. Samma övningar.

Med rätt vila och kost så kommer du öka 1 rep varje pass. Men om det prioriterar styrka eller massa det vet jag inte men motivationen att gå till gymmet består.

Vazze
2009-09-07, 12:08
20 rep squats, själv failade jag efter 3 veckor. en vikt fick jag upp 20 ggr, kändes att det gick helt okey. vikten från förra passet + 2.5kg kunde jag ej få upp, testade igen om 3 dagar, kunde ej få upp 20 reps igen. 5x5 funkar bättre tycker jag.

Commando1980
2009-09-07, 13:03
Då du verkar vara kunnig inom styrketräning Commando1980:thumbup:

Hur hade du gjort om programmet?:)

för majoriteten av gymmande:

vettig 2-split med ngt fler set (ca 4-8 set per muskelgrupp..beroende på vilken muskelgrupp, antal reps per set, återhämtningsförmåga etc). 3-4 pass i veckan.

är man avancerad så kan man behöva göra lite andra grejer.

Guddi
2009-09-07, 15:15
för majoriteten av gymmande:

vettig 2-split med ngt fler set (ca 4-8 set per muskelgrupp..beroende på vilken muskelgrupp, antal reps per set, återhämtningsförmåga etc). 3-4 pass i veckan.

är man avancerad så kan man behöva göra lite andra grejer.Nu gjorde du det för enkelt, ingen som lyssnar på sånt, du måste få med lite magi ;)

ShutUp And Squat
2009-09-10, 17:37
Är detta upplägget bättre än det första?

Day One:

Dips or Bench Press 2-3 x 6-8

Incline Press, or incline Fly 2 x 10-12

Military Press, Or Hammer Shoulder Press 2-3 x 6-8

Tricep (skull crushers) Extensions or Tricep Pushdowns 2-3 x 10-12

Heavy Abs 3 x 10



Day Two:

Pull-Up 3 sets to failure

Barbell Row 2-3 x 8

EZ-Bar Or Dumbell Curl 1-2 x 10

Squats 2 x 10

Deadlifts, or Stiff-Legged Deadlift 1 x 10

z_bumbi
2009-09-10, 18:44
Jag skulle sällan säga att böj efter ryggövningar är en riktigt bra idé och då särskilt om man siktar på failure i ryggövningarna. Det går självklart men man begränsar vikten i böj betydligt mer än om man vänder på det.

Förhållandet mellan ben och pressövningar är också ganska så skevt men om det är målet så så kanske det funkar.

ShutUp And Squat
2009-09-11, 10:29
Programmet är skapat utav Iron Addict (www.ironaddicts.com) så det finns säkert någon tanke bakom att ha böj och mark på samma pass.

Dock så tycker jag att upplägget är överrepresentera av pressövningar gentemot dragövningar. Sedan så saknar jag vadövningar i programmet.

Något förslag på hur man skulle kunna göra om programmet?
Så att det blir tvärtom och man får med vaderna.

Commando1980
2009-09-11, 13:23
kör inte böj efter pullups och stångrodd. programmet är dessutom obalanserat.

Ministry
2009-09-11, 17:32
Hittade detta programmet på ett träningsforum (Body)

Dag 1.
Uppvärmning och lätt stretch/töj ca 15 min
Knäböj 1 x 20
Vila 5 min
Bänkpress
supersetat m
Stående skivstångsrodd 2 x 4-6
Vadpress 1 x 20
Crunches m vikt 1 x 15

Dag 2.
Vila

Dag 3.
Cardioträning 30 min. Puls ca +160.

Dag 4.
Vila

Dag 5.
Uppvärmning och lätt stretch/töj ca 15 min
Marklyft 1 x 20
Vila 5 min
Chins m supinerat grepp 2 x 4-6
supersetat m
Dips 2 x 4-6
Vadpress 1 x 20
Crunches 1 m vikt x 15

Dag 6.
Vila

Dag 7.
Cardioträning 30 min. Puls ca +160.

Dag 8.
Vila

Vila 2 min mellan superset och 2 min mellan övningar.
Då du klarar övre repsantalet i angivna antal set skall vikten ökas.
Men öka enl. principen small steps.

Därefter är det bara att börja om!
Kanon att träna ihop med PF-diet.
Styrkedag = Ätardag (MYCKET!!!)
Vilodag = "Termodag" (Huvudsakligen protein + grönsaker).
Cardiodag = 40-40-20 dag (Avser energi % för P-K-F)

Lycka till! "

Till alla er "experter" med div sofistikerade teorier.
Pröva ovanstående program i 16 veckor och ni kommer bli förvånade.
Oavsett vad teorierna ni framhåller säger kommer ni bli:
1: Starkare
2: Större
samt
3: Känna er fräscha under resans gång.
Prova först döm sedan.
Kör hårt!

Commando1980
2009-09-11, 17:35
Till alla er "experter" med div sofistikerade teorier.
Pröva ovanstående program i 16 veckor och ni kommer bli förvånade.
Oavsett vad teorierna ni framhåller säger kommer ni bli:
1: Starkare
2: Större
samt
3: Känna er fräscha under resans gång.
Prova först döm sedan.
Kör hårt!

har redan prövat liknande upplägg.

man behöver inte ha det mest optimala upplägget för att få resultat men det finns klart bättre sätt att lägga upp träningen på än det schema som TS postade tidigare i tråden.

Ministry
2009-09-11, 17:39
har redan prövat liknande upplägg.

man behöver inte ha det mest optimala upplägget för att få resultat men det finns klart bättre sätt att lägga upp träningen på en det schema som TS postade tidigare i tråden.

Liknande ja!
Och bättre enl. vad eller vem? Dig eller.....?

Commando1980
2009-09-11, 17:46
Liknande ja!
Och bättre enl. vad eller vem? Dig eller.....?

det finns 1000-tals program och varianter av program. har man vart med i gamet ett tag så behöver man inte pröva varje variation av upplägg X för att kunna uttala sig om dess effektivitet.

och, ja det finns klart bättre upplägg enligt MIG. (och säkerligen många andra)

Ministry
2009-09-11, 18:01
Har själv tränat i 28 år och detta är det enskilt bästa program jag prövat. Urskiljningslöst!
Ger absolut mest styrka och volym per insatt tidsenhet.
Det tragiska är just det du skriver:"det finns 1000-tals program och varianter av program".
Istället för att tränande väljer ut 6-8 core-övningar och jobbar stenhårt för att öka styrkan i dessa så gör all denna desinformation och alla dessa "wonder-programs" inget annat än förvirrar tränande. Tragiskt tycker jag.
Nätet med alla självutnämnda experter med löften om guld och gröna skogar är en förbannelse. Likaså alla dessa muskelmagasin som vill hålla de tränande i en dimma där det egentligen inte finns något rätt eller fel utan man skall "känna sig fram"
Just det uttrycket är bland det dummaste jag hört.
Jag säger som jag brukar: Det är din kropp, din tid och dina resultat. Gör som du vill!
Vill bara alla tränande allt väl och önskar alla tränande de resultat de är värda.
Take care!

BB1942
2009-09-11, 18:27
Jag skulle inte bli förvånad ifall det är Ministry som lagt upp det på body ffs

Ministry
2009-09-11, 18:48
Jag skulle inte bli förvånad ifall det är Ministry som lagt upp det på body ffs

Om det är jag. Har jag gjort något fult då?
Annars förstår jag inte din kommentar.
Vad för den för gott med sig...............?
Tänk först, skriv först därefter!

BB1942
2009-09-11, 20:40
Så om det passar dej så kan du väl köra efter det själv då.
Tycker det är "tragiskt" att du marknadsför det som en försäljare.
Förresten vad är det för fel med att känns sig fram? Betyder det att du är misslyckad eftersom du har satt ihop ett eget program?

Jag skulle förresten vilja påstå att det inte finns någonting argument som låter sämre än det här:
Istället för att tränande väljer ut 6-8 core-övningar och jobbar stenhårt för att öka styrkan i dessa så gör all denna desinformation och alla dessa "wonder-programs" inget annat än förvirrar tränande. Tragiskt tycker jag.

Innan hade du skrivit:

Pröva ovanstående program i 16 veckor och ni kommer bli förvånade.
Oavsett vad teorierna ni framhåller säger kommer ni bli:
1: Starkare
2: Större
samt
3: Känna er fräscha under resans gång.
Prova först döm sedan.
Kör hårt!


Skulle vilja påstå att det är du som är en självutnämd expert om någon är det.
Kom att tänka på detta nu, detta är framtiden!
http://www.youtube.com/watch?v=4S3C4AC908w

johanar
2009-09-11, 21:06
Skulle vilja påstå att det är du som är en självutnämd expert om någon är det.
Kom att tänka på detta nu, detta är framtiden!
http://www.youtube.com/watch?v=4S3C4AC908w

Ber som hemskt mycket om ursäkt för lite offtopic, men har man sett ovanstående video måste man ju se CollegeHumor's version av den (http://www.collegehumor.com/video:1918513) ifall man inte redan gjort det.

Men on topic: Fortsätt gärna diskutera lågvolymsträning seriöst ist för att bråka :) Tycker det verkar intressant (främst pga ledproblem vid höga reps som jag tjatar om..)

Ministry
2009-09-12, 03:37
Så om det passar dej så kan du väl köra efter det själv då.
Tycker det är "tragiskt" att du marknadsför det som en försäljare.
Förresten vad är det för fel med att känns sig fram? Betyder det att du är misslyckad eftersom du har satt ihop ett eget program?

Jag skulle förresten vilja påstå att det inte finns någonting argument som låter sämre än det här:
Istället för att tränande väljer ut 6-8 core-övningar och jobbar stenhårt för att öka styrkan i dessa så gör all denna desinformation och alla dessa "wonder-programs" inget annat än förvirrar tränande. Tragiskt tycker jag.

Innan hade du skrivit:

Pröva ovanstående program i 16 veckor och ni kommer bli förvånade.
Oavsett vad teorierna ni framhåller säger kommer ni bli:
1: Starkare
2: Större
samt
3: Känna er fräscha under resans gång.
Prova först döm sedan.
Kör hårt!


Skulle vilja påstå att det är du som är en självutnämd expert om någon är det.
Kom att tänka på detta nu, detta är framtiden!
http://www.youtube.com/watch?v=4S3C4AC908w

All denna fientlighet - Orka!
Tror du verkligen att jag argumenterade så hårt för upplägget i egensyfte?
Dessutom skulle du må bra av att inte dömma så hårt i kombination med en positivare människosyn.
Önskar som sagt tränande framgång i det de gör.
Och då jag kände att här kunde jag bidra med ett värdefullt tips så gjorde jag det.
Men då klimatet och mottagligheten för välmenade tips som strider mot den allmänna uppfattningen här och på div. forum är så degenererat så får jag väl ta ett par steg tillbaka.

Din bif. video, som i och för sig var rolig, visar bara hur mycket du har kvar att lära.
Avslutar denna debatt med det gamla vanliga: Din kropp, din tid och dina resultat. Kör hårt!

Ministry
2009-09-12, 03:52
Så om det passar dej så kan du väl köra efter det själv då.


Det gör jag med framgång sedan ganska lång tid tillbaka. Och kommer så göra tills det är dags pga ??? att sluta träna. Det är det enskilt bästa programmet jag någonsin kört. Skriver det inte i egensyfte utan för att det är sant.
Lycka till!

Guddi
2009-09-12, 07:28
Men då klimatet och mottagligheten för välmenade tips som strider mot den allmänna uppfattningen här och på div. forum är så degenererat så får jag väl ta ett par steg tillbaka.Jag kan hålla med dig om att klimatet på forum lätt blir lite irriterat då det är svårt att få en blick över hur någon annan framför kritiken och om man tar kritik personligt så blir man väldigt lätt irriterad när någon kommentera ens inlägg. Efter ett tag så lär man sig dock att inte ta det personligt och att det i en klar majoritet av fallen är kreativ kritik som ges.

Nu kan jag inte tala för så många andra forum men anledningen till att dina tips inte tas emot med öppna armar beror nog till stor del på att man här på kolo väldigt sällan förlitar sig på så kallad "bro-science", dvs bara för att någon säger att det fungerar så måste det vara så. Om du vill att folk ska träna enligt programmet och tycker att det är väldigt bra så får du motivera det med sakliga argument, att bara säga "det bästa jag testat" och sen lägga till "prova själv innan ni kritiserar" duger inte.

Så även om det är intressant att höra din erfarenhet så är det självklart att du får ta emot kritik när det enda argument du har är från personlig erfarenhet och det löjliga påståendet att man måste testa allting själv innan man kritiserar det

Doctor Snuggles
2009-09-12, 08:15
Breathing squats är främst till för den hormonella responsen som jag förstått det, inte specifikt för att bygga massa på ben, även om en hel del svarar väldigt bra på 15-20 reps på just ben.

BB1942
2009-09-12, 10:31
All denna fientlighet - Orka!
Tror du verkligen att jag argumenterade så hårt för upplägget i egensyfte?
Dessutom skulle du må bra av att inte dömma så hårt i kombination med en positivare människosyn.
Önskar som sagt tränande framgång i det de gör.
Och då jag kände att här kunde jag bidra med ett värdefullt tips så gjorde jag det.
Men då klimatet och mottagligheten för välmenade tips som strider mot den allmänna uppfattningen här och på div. forum är så degenererat så får jag väl ta ett par steg tillbaka.

Din bif. video, som i och för sig var rolig, visar bara hur mycket du har kvar att lära.
Avslutar denna debatt med det gamla vanliga: Din kropp, din tid och dina resultat. Kör hårt!

Fientlighet och fientlighet- Jag har aldrig sagt att ditt program var dåligt det jag ifrågasatte var ditt sätt att lägga fram det genom att först skriva hur perfekt det är och sedan dissa alla andra som skriver/säger likadant. Det var bara det att jag tycker att det låter väldigt konstigt med ordvalet "tragiskt" som du lyckades klämma in (det gjorde iof jag med, men you get the point)

Sedan att du tar det som du gör genom att kritisera mig är också lite kul i och med att jag aldrig skrivit att ditt program var dåligt.


OffT: Videon jag postade hade inget med ditt program att göra utan sättet som du framförde det i det översta citatet i mitt förra inlägg.

Ministry
2009-09-12, 12:19
Jag kan hålla med dig om att klimatet på forum lätt blir lite irriterat då det är svårt att få en blick över hur någon annan framför kritiken och om man tar kritik personligt så blir man väldigt lätt irriterad när någon kommentera ens inlägg. Efter ett tag så lär man sig dock att inte ta det personligt och att det i en klar majoritet av fallen är kreativ kritik som ges.

Nu kan jag inte tala för så många andra forum men anledningen till att dina tips inte tas emot med öppna armar beror nog till stor del på att man här på kolo väldigt sällan förlitar sig på så kallad "bro-science", dvs bara för att någon säger att det fungerar så måste det vara så. Om du vill att folk ska träna enligt programmet och tycker att det är väldigt bra så får du motivera det med sakliga argument, att bara säga "det bästa jag testat" och sen lägga till "prova själv innan ni kritiserar" duger inte.

Så även om det är intressant att höra din erfarenhet så är det självklart att du får ta emot kritik när det enda argument du har är från personlig erfarenhet och det löjliga påståendet att man måste testa allting själv innan man kritiserar det

Tack! Jag kommer ändå att behålla ev. tips mm för mig själv då jag inte orkar argumentera. Framförallt inte mot personer som saknar såväl tränings som levnadserfarenhet.

Kommer dock aldrig att ändra åsikt om hur mycket desinformation, halvsanningar och lögner som sprids i den lilla ankdammen som styrketräningscommunityn förvandlats till.

Önskar dock alla tränande stort lycka till!

Sista tipsen:
1.Om något låter för bra för att vara sant så stämmer det oftast att det inte är sant.
2. Bara för att något är skrivet innebär det inte att det är sant.
3. Lär dig att kritiskt granska.
4. Kunskapen om någontings (bla styrketräning) identitet är ovärdelig.

Lev väl!