handdator

Visa fullständig version : Coca-cola försvagar musklerna!


conundrum
2009-09-06, 14:29
http://www.naturalnews.com/026892_cola_potassium_health.html

http://www3.interscience.wiley.com/journal/122384349/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Background/Aims: The consumption of soft drinks has increased considerably during the last decades. Among them, the cola-based preparations are possibly the refreshments with the largest sales worldwide. In addition to the possible detrimental effects of moderate, chronic cola consumption, it has been proposed that the consumption of large amounts of cola-based soft drinks may result in severe hypokalaemia.

Methods: In this review, we discuss the clinical significance of these disturbances and summarise the pathophysiological mechanism that may underlie the development of this rare, but potentially severe, side effect.

Results/Conclusion: Several lines of evidence suggest that the chronic consumption of large amounts of cola soft drinks may adversely affect potassium homeostasis and result in potentially severe conditions such as hypokalaemic myopathy.

Eddie Vedder
2009-09-06, 14:32
Flyttade hit dina två trådar.

ceejay
2009-09-06, 14:39
Cola som är så gott

conundrum
2009-09-06, 14:41
Skulle för egen del vilja påstå att Light colan utgör ännu större skada än den traditionella p.g.a. sötningsmedlen och aspartam.

überstarken
2009-09-06, 14:45
Vilket/vilka ämnen i colan är det som orsakar detta? Har det inget att göra med om det är light eller vanlig?

Eddie Vedder
2009-09-06, 14:49
Vilket/vilka ämnen i colan är det som orsakar detta? Har det inget att göra med om det är light eller vanlig?

Det är en meta-analys så de inkluderade olika studierna undersöker troligtvis flera faktorer.

Men i den populärvetenskapliga artikeln som conundrum också länkar till så nämns sockret och koffeinet. Olika syror i läsken, särskilt fosforsyra, lär ju inte heller vara direkt gynnsamt för skeletthälsan.

Och så har vi det gamla vanliga bekymret, dvs en livsstil kontra en annan livsstil Rent statistiskt lever antagligen storkonsumenter av läsk mindre hälsosamt än de som konsumerar lite läsk. Då har man ju mindre risk bör sköra ben och svaga muskler även om det inte är pga av låg/hög/ingen läskkonsumtion.

Mr.Sarkastisk
2009-09-06, 14:52
Detta är intressant. Hur seriöst bör man ta det? Jag dricker cola kanske 1 gång i månaden, skulle det göra någon större skillnad överhuvudtaget?

Scratch89
2009-09-06, 14:57
Skulle för egen del vilja påstå att Light colan utgör ännu större skada än den traditionella p.g.a. sötningsmedlen och aspartam.
Jaså? Hur då, tänker du?

Detta är intressant. Hur seriöst bör man ta det? Jag dricker cola kanske 1 gång i månaden, skulle det göra någon större skillnad överhuvudtaget?
Nej.

Eddie Vedder
2009-09-06, 14:59
Detta är intressant. Hur seriöst bör man ta det? Jag dricker cola kanske 1 gång i månaden, skulle det göra någon större skillnad överhuvudtaget?

Det kan man förstås inte veta, bara för att det finns kausala samband mellan colaintaget och muskel- och skelettsvaghet betyder det ju inte att din totala livsstil och dina gener i kombination med en cola om dagen är en stor eller liten risk.

Meta-analysen av alla dessa studier antyder en ökad risk. Det får ju var och en ta till sig och utvärdera utifrån sin egen situation sen.

hugok
2009-09-06, 15:22
Mätbar eller mrkbar skillnad?

Gorilla
2009-09-06, 18:02
Den översta studien är baserad på folk som dricker över "two quarts a day", dvs cirka 1,9 liter Coca Cola om dagen

People who drink more than two quarts of cola per day may induce severe and possibly fatal potassium deficiency, according to a study conducted by researchers from the University of Ioannina, Greece, and published in the International Journal of Clinical Practice.

Black Star Abyss
2009-09-06, 18:36
En gång i veckan tycker jag gott man kan unna sig lite läsk och godis.

Eddie Vedder
2009-09-06, 20:27
Mätbar eller mrkbar skillnad?

Jag förstår inte hur du menar nu. Klart det är märkbart att t.ex. drabbas av hypokalemi eller benbrott. Den stora frågan är ju hur pass sannolikt det är och hur pass starkt man kan koppla ett eventuellt benbrott till nedsatt skeletthälsa pga av läskkonsumtion. Det är ju som sagt en meta-analys av massa olika studier, inte en enskild exprimentell studie.

WorkOutBuddy
2009-09-06, 20:28
Gäller det samma sak med light läsk?

Eddie Vedder
2009-09-06, 20:31
Gäller det samma sak med light läsk?

Läs mitt inlägg #6

Blomstrande
2009-09-07, 09:07
Det är väl ingen överraskning att coca cola är dåligt för det mesta.
Bara att sluta med det svarta giftet!

WorkOutBuddy
2009-09-07, 11:21
Läs mitt inlägg #6

:thumbup:

Det är väl ingen överraskning att coca cola är dåligt för det mesta.
Bara att sluta med det svarta giftet!

Det är så jävla gott att dricka det svarta giftet *drool*

hugok
2009-09-07, 19:35
Jag förstår inte hur du menar nu. Klart det är märkbart att t.ex. drabbas av hypokalemi eller benbrott. Den stora frågan är ju hur pass sannolikt det är och hur pass starkt man kan koppla ett eventuellt benbrott till nedsatt skeletthälsa pga av läskkonsumtion. Det är ju som sagt en meta-analys av massa olika studier, inte en enskild exprimentell studie.

Jag menade rent muskelmässigt om det gör någon märkbar skillnad att dricka en halvliter cola om dagen eller om det bara i bästa fall går att mäta med dyr utrustning.

Eddie Vedder
2009-09-08, 06:10
Jag menade rent muskelmässigt om det gör någon märkbar skillnad att dricka en halvliter cola om dagen eller om det bara i bästa fall går att mäta med dyr utrustning.

Det framgår ju inte här, det är ju en meta-analys som sagt. Du får ju ta en titt i referenslistan om någon av de inkluderade studierna har tittat på det.

ARMSTARK
2009-09-08, 09:02
Det är en meta-analys så de inkluderade olika studierna undersöker troligtvis flera faktorer.

Men i den populärvetenskapliga artikeln som conundrum också länkar till så nämns sockret och koffeinet. Olika syror i läsken, särskilt fosforsyra, lär ju inte heller vara direkt gynnsamt för skeletthälsan.

Och så har vi det gamla vanliga bekymret, dvs en livsstil kontra en annan livsstil Rent statistiskt lever antagligen storkonsumenter av läsk mindre hälsosamt än de som konsumerar lite läsk. Då har man ju mindre risk bör sköra ben och svaga muskler även om det inte är pga av låg/hög/ingen läskkonsumtion.

Jag tror att du slår huvudet på spiken där!