handdator

Visa fullständig version : Anser du dig snål? var går gränsen?


Emil_Larsson
2009-09-06, 10:19
Jag har gått ifrån att vara en riktig slösare till att bli en riktig snåljåp. Tänka radda upp ett antal exempel så ni får er en bild. På helgerna brukar jag gå till våran sopbod varje helg där folk slänger påsar fullproppade med 1.5 liters flaskor, ta dem och panta dom när jag skall till affären och köpa godis eller dricka för. Ibland blir det pant uppåt 50-65kr.

När jag är på krogen så brukar jag föredra onsdagar på en viss krog i stan för att de tar 20kr/öl-cider och skall jag gå till en annan dyrare krog så försöker jag planera lite maniskt för att det skall kosta mig så lite som möjligt, samtidigt som man vill få ut maximalt utav kvällen.

Handlar aldrig 33 cl burkar dricka längre och köper nästan alltid storpack med grejer, cyklar hellre 1 km längre för att komma till en billigare butik när jag handlar, åker ALDRIG buss (fast jag gärna vill det, men tillåter mig inte betala ett busskort) letar upp de billigaste/godaste pizzeriorna när jag väl äter ute (brukar tacka nej när polare frågar om jag skall med till en viss pizzeria där pizzorna kostar 25-30kr mer.) Ibland kan det även bli så att när polarna frågar om vi skall dra en pizza, så frågar jag dom om vi istället kan dra till en affär och köpa 10 pack panpizzor och dela på för att det är billigare. När polarna frågar om jag skall med till ett köpcentrum (krävs transport dit) så brukar jag fråga dom om vi kan ses där så jag kan cykla ut och spara 50kr busspengar, istället för att ta bussen med dom för att åka dit.


Jag har inte ont utav detta själv, men kan ibland fundera över om jag inte går lite för långt. Vad anser ni?

Fler exempel finns. Skriver när jag kommer på.

/Fred.

von huff
2009-09-06, 10:23
Det beror på hur mycket pengar man har.Nu under sommaren när man har jobbat så har jag inte sparat allls men under vintrarna slösar jag inte mycket.Jag har själv börjat spara på tomflaskor nu

mattilainen
2009-09-06, 10:38
Jag anses väl snål för vissa.

Jag är verkligen inte så extrem så att jag cyklar istället för att ta bilen om jag ska några längre sträckor.

Jag hatar bussar jag med, inte för att dom är dyra men för att det suger att åka buss. Många tror därför jag tycker det är för dyrt.

Jag vet inte var gränsen går för att vara snål men har en kompis som har jobbat sen han var 16 drygt och har sparat ihop ca 200 000 kr. Såfort han ska göra något, köpa en glass, köpa en shorta, köpa en dator, så tar detta så lång tid att han till och med kommer på "Nej men, jag behöver nog inte den"

Som en shorta vi kollat åt honom, vi åkte till göteborg (10 mil) för att kolla på den, han kollade och sa "Ja den var skitsnygg och passade perfekt". Sen går han där ifrån. "Jag ska tänka på det" shortan var inte speciellt dyr och efter 4 tittar på den i olika affärer några veckor senare köpte han den.

MasterChief
2009-09-06, 10:38
J På helgerna brukar jag gå till våran sopbod varje helg där folk slänger påsar fullproppade med 1.5 liters flaskor, ta dem och panta dom när jag skall till affären och köpa godis eller dricka för. Ibland blir det pant uppåt 50-65kr.




Tycker nog det där är ett motsatsförhållande. Snål för mig skulle vara att du la pengarna på hög och inte unnande dig något. Nu så ser du en chans att helt enkelt tjäna lite pengar snabbt.

Snål är när man går från ekonomisk till att inte unna sig själv eller bjuda på något så i din övriga exempel ligger det på gränsen.

Emil_Larsson
2009-09-06, 10:41
Tycker nog det där är ett motsatsförhållande. Snål för mig skulle vara att du la pengarna på hög och inte unnande dig något. Nu så ser du en chans att helt enkelt tjäna lite pengar snabbt.

Snål är när man går från ekonomisk till att inte unna sig själv eller bjuda på något så i din övriga exempel ligger det på gränsen.

Har du nog rätt i när jag tänker efter.

Jag tror nog det blir en balansgång för skulle jag inte hämta dom pantflaskorna så skulle jag bli en slösare istället. Nu går det jämnt ut.

Dreas
2009-09-06, 10:44
Endel såg mig kanske som snål förr, men jag sparade pengar med ett mål, tex att köpa en dator, då fick man ju helt enkelt anpassa sig efter det. Nu köper jag i regel det jag vill ha när jag vill ha det sålänge det inte kostar överdrivet mycket.

snej
2009-09-06, 10:51
Jag lever i nuet. Prylgalen och resgalen, så mina pengar blir inte långvariga :)

shut teh face
2009-09-06, 10:53
Jag lever extremt ekonomiskt och mår bra av det. Pengarna jag tjänar på leva ekonomisk spenderar jag till stor del på andra. Jag gillar att ge fina presenter och att bjuda folk på saker.

coxie
2009-09-06, 10:59
Jag tycker jag är ekonomisk men vill jag ha något så köper jag det. Skulle aldrig handla utöver mina tillgångar och har som regel att alltid sluta på plus varje år. Vardagssnål är jag inte men det är för att jag har råd och jag har stenkoll på mina utgifter.

Är väldigt glad över att jag redan från barnsben fått lära mig värdet av pengar oavsett hur mycket man har att röra sig med varje månad. Har flera bekanta som trots att dom är närmare 30 än 20 fortfarande lever i en bubbla där pengar inte spelar någon roll då dom alltid har sina föräldrars pengar att falla tillbaka om deras egna ekonomi brakar ihop.

BobaFett
2009-09-06, 11:02
Jag blir alltid förundrad över hur noga folk räknar på varje krona t.ex. när de är skyldiga någon pengar. Vaffan är det en summa under 100 spänn så bjuder man väl så får kompisen bjuda tillbaks en annan gång. Beror visserligen på. Om en polare vill låna 100 kronor så får jag tillbaka 100 men om vi är på en pizzeria och han inte har kortet med sig så bjuder jag på en pizza liksom.

MenSnällaÅke
2009-09-06, 11:05
Jag tycker man måste skilja på snål och sparsam. För mig är att vara snål, något som går ut över andra, inte en själv. Helt enkelt att vara snål mot andra.

Så nej, så länge du trivs med dina val så tycker jag inte du är snål. Bara sparsam.

shut teh face
2009-09-06, 11:22
Är väldigt glad över att jag redan från barnsben fått lära mig värdet av pengar oavsett hur mycket man har att röra sig med varje månad. Har flera bekanta som trots att dom är närmare 30 än 20 fortfarande lever i en bubbla där pengar inte spelar någon roll då dom alltid har sina föräldrars pengar att falla tillbaka om deras egna ekonomi brakar ihop.
Om jag vore stenrik skulle jag arbeta hårt för att mina barn skulle lära sig värdet av pengar. Om jag har mycket pengar så har jag möjlighet att hjälpa till med saker utav värde (moped, körkort, bil) men ungen skulle ju få göra sig förtjänt av detta på något sätt (sköta skolan, behandla andra människor bra etc). Så jag förstår inte föräldrar med cash som misslyckas med detta, är de är deras barn för bra för alla andra och måste leva i lyx utan att ta hänsyn till något, eller är de bara korkade?

John M
2009-09-06, 11:31
Jag anses väl snål för vissa.

Jag är verkligen inte så extrem så att jag cyklar istället för att ta bilen om jag ska några längre sträckor.

Jag hatar bussar jag med, inte för att dom är dyra men för att det suger att åka buss. Många tror därför jag tycker det är för dyrt.

Jag vet inte var gränsen går för att vara snål men har en kompis som har jobbat sen han var 16 drygt och har sparat ihop ca 200 000 kr. Såfort han ska göra något, köpa en glass, köpa en shorta, köpa en dator, så tar detta så lång tid att han till och med kommer på "Nej men, jag behöver nog inte den"

Som en shorta vi kollat åt honom, vi åkte till göteborg (10 mil) för att kolla på den, han kollade och sa "Ja den var skitsnygg och passade perfekt". Sen går han där ifrån. "Jag ska tänka på det" shortan var inte speciellt dyr och efter 4 tittar på den i olika affärer några veckor senare köpte han den.



Då vet jag inte om man direkt är snål om man åker 10 mil för att titta på en skjorta och sen kika på den i 4 andra butiker. Räkna resepengarna och tiden han lagt ner innan han köpte stjortan.

Hade förmodligen blivit billigare om han köpte den på en gång och jobbade över den tiden på jobbet som det tog han att resa för att se på skjortan.

John M
2009-09-06, 11:32
Kommer ihåg för ca 10 år sen när min polare farsa skulle öppna en julklapp mitt i sommaren. Hans morsa sa till hans pappa att han skulle öppna paketet försiktigt så att dom kunde använda pappret nästa jul igen. haha

kalle_banan
2009-09-06, 11:33
Snål beror på vad man har råd med eller vad man har för mål. Kan man inte lägga ut pengar på buss, dyr pizza/mat, godis så är man inte snål över huvud taget. Har man pengarna men inte vill lägga ut pengar på saker man inte behöver är man inte snål, men om man har pengar och inte sparar till något särskilt och ändå aldrig unnar sig något tycker jag man är snål.

coxie
2009-09-06, 11:39
Om jag vore stenrik skulle jag arbeta hårt för att mina barn skulle lära sig värdet av pengar. Om jag har mycket pengar så har jag möjlighet att hjälpa till med saker utav värde (moped, körkort, bil) men ungen skulle ju få göra sig förtjänt av detta på något sätt (sköta skolan, behandla andra människor bra etc). Så jag förstår inte föräldrar med cash som misslyckas med detta, är de är deras barn för bra för alla andra och måste leva i lyx utan att ta hänsyn till något, eller är de bara korkade?

Nu är inte jag någon som vuxit upp bland rika men jag började umgås med några när jag flyttade till Lund. Den uppfattning jag fått är att det oftast är "nyrika" och folk i övre medelklassen som i högre utsträckning skämmer bort sina barn. Deras barn har ofta blivit väldigt bortskämda för att deras föräldrar fått för sig att dom är värda mer än folk med mindre pengar. Det ska flashas med statusprylar som dyra kläder, resor och liknande för att tydligt visa att dom har pengar.

Dom som har rejält med pengar verkar i större utsträckning fått lära sig värdet av pengar och att ärvda pengar inte gör dig framgångsrik. En av min bästa vänner är god för någon miljard men han är fullt medveten om att det inte är hans förtjänst att han har det gott ställt.

Alexlindgren
2009-09-06, 11:46
Sådana människor som bidrar till den lågkonjunktur vi har nu. Ut och spendera pengar så får ni roligare och samhället mår bättre!

shut teh face
2009-09-06, 12:04
Nu är inte jag någon som vuxit upp bland rika men jag började umgås med några när jag flyttade till Lund. Den uppfattning jag fått är att det oftast är "nyrika" och folk i övre medelklassen som i högre utsträckning skämmer bort sina barn. Deras barn har ofta blivit väldigt bortskämda för att deras föräldrar fått för sig att dom är värda mer än folk med mindre pengar. Det ska flashas med statusprylar som dyra kläder, resor och liknande för att tydligt visa att dom har pengar.

Dom som har rejält med pengar verkar i större utsträckning fått lära sig värdet av pengar och att ärvda pengar inte gör dig framgångsrik. En av min bästa vänner är god för någon miljard men han är fullt medveten om att det inte är hans förtjänst att han har det gott ställt.
Jag tror starkt att med pengar krävs personlig utveckling. Ärver eller vinner man pengar så ska man nog vara av bra karaktär för att få ut något vettigt av dessa pengar. Men jobbar man ihop sina pengar på egen hand så blir resultatet bättre, sin syn på pengarna och hur man för vidare detta till sina barn. Jag säger inget ont om din rika vän, det verkar ändå som du säger att han har bra koll.

I min släkt så har jag personer som byggt upp företag som är ledande i Sverige inom området, eller världsledande inom vissa områden. Och alla dessa har enligt mig fått bra och vettiga barn. Sen har jag en person som vann pengar och blev ett svin enligt mig, samma med den som ärvde pengar från en avlägsen USA-släktning som inte haft någon del i dennes liv innan. Och detta syns på deras barn.

Sebbe_H
2009-09-06, 12:07
Just nu är jag snål ja, blir så när man går utan jobb, annars nej.

coxie
2009-09-06, 12:10
Jag tror starkt att med pengar krävs personlig utveckling. Ärver eller vinner man pengar så ska man nog vara av bra karaktär för att få ut något vettigt av dessa pengar. Men jobbar man ihop sina pengar på egen hand så blir resultatet bättre, sin syn på pengarna och hur man för vidare detta till sina barn. Jag säger inget ont om din rika vän, det verkar ändå som du säger att han har bra koll.

I min släkt så har jag personer som byggt upp företag som är ledande i Sverige inom området, eller världsledande inom vissa områden. Och alla dessa har enligt mig fått bra och vettiga barn. Sen har jag en person som vann pengar och blev ett svin enligt mig, samma med den som ärvde pengar från en avlägsen USA-släktning som inte haft någon del i dennes liv innan. Och detta syns på deras barn.

Håller helt klart med dig och jag har inte erfarenheten av tillräckligt många rika för att bilda mig en bra uppfattning om vad som styr inställningen till pengar.

Skaffar jag barn så kommer jag utan tvekan att redan från tidig ålder lära ut värdet av pengar.

tsp
2009-09-06, 12:34
Jag blir alltid förundrad över hur noga folk räknar på varje krona t.ex. när de är skyldiga någon pengar. Vaffan är det en summa under 100 spänn så bjuder man väl så får kompisen bjuda tillbaks en annan gång. Beror visserligen på. Om en polare vill låna 100 kronor så får jag tillbaka 100 men om vi är på en pizzeria och han inte har kortet med sig så bjuder jag på en pizza liksom.

Där håller jag med dig! Vissa man har umgåtts med genom åren skulle alltid räkna varenda skuld sjuukt noggrannt och hålla på och tjata sig tokig om det. Men med vännerna jag har nu är det softare. Som igår till exempel, då bjöd jag några polare på ganska rejält med öl till fotbollen. Inte fan säger jag när jag kommer in med flaskorna: "vill ni ha så får ni betala 40kr var!!oneone211" utan alla bjuder ibland istället. Så jag räknar ju på ett sätt faktiskt med att få igen, men det är inget som behöver nämnas. Nästa krogrunda blir man väl bjuden på öl, eller pizza nån gång när jag glömt kortet eller nåt.

WHITEFOLKS
2009-09-06, 12:42
Ja det funkar med vissa att inte behöva räkna.

Dock så känns det ju dumt att klaga på att någon faktiskt vill ha tillbaka det som man har lånat.

andnel
2009-09-06, 13:09
Jag har inte läst igenom posterna i tråden.

Men jag hade en kille i min förra folkhögskoleklass som aaaaldrig skulle lägga ut pengar när vi skulle dela på något gemensamt. Han skulle alltid låna pengar av andra och väntade alltid så länge med att betala tillbaka att man glömde det. Sen när man nämnde att han lånat pengar av en för en sisådär 3 månader sen, så hävdade han ofta att han 1)antingen inte hade lånat pengar - eller 2) att han "bara lånat en liten femma, den kan vi ta någon annan gång?" Men när man lånade pengar av honom (de gånger då han var tvungen att låna ut) då var det självklart otroligt viktigt att han fick tillbaka varenda krona, och kanske möjligen lite till på det, eftersom han faktiskt varit så snäll att låna ut pengar.

Det var också väldigt viktigt för honom att alltid ta det billigaste alternativet, hur läget än såg ut. Han skulle alltid samåka med andra för att minska sina egna kostnader, men också för att han visste att de som körde bilen inte riktigt hade mage att begära pengar för såpass korta sträckor.

Denna kille hade innan folkhögskolan jobbat i 2 år och har/hade ungefär 80k på kontot.

Detta gott folk, tycker jag personligen är så fruktansvärt irriterande och enerverande att jag inte sett dess like... Med andra ord så tycker jag att man ska vara frikostig mot människor i allmänhet. Du vinner inget på att vara snål mot andra.

WHITEFOLKS
2009-09-06, 13:22
Det där var en person som utnyttjade andra.

Dock blir det ju lätt en rätt sugig sits om man är den som har koll på sin ekonomi/prylar i allmänhet och därmed inte behöver "låna". Då är man alltid på den givande ändan och får i bästa fall tillbaka det som du har lånat ut och i sämsta fall får du inte tillbaka någonting alls.

Att ha öl och bjuda sina kompisar är ju en helt annan sak imo, det är inte att låna ut.

eternallord
2009-09-06, 13:31
Jag är inte snål, jag unnar mig saker och lever gott. Däremot SLÖSAR jag inte, jag gör inte av med flera tusen på en dimmig fredagkväll eller dylikt.

Denstillasittande
2009-09-06, 13:38
Jag gick back en del pengar för ett tag sedan och är väl lite tvungen att leva snålare. Har mycket utgifter också.
Tycker dock jag bara är snål mot mig själv, inte mot andra. Handla alltid storpack laga alltid min mat osv. Har väl inga större problem att käka ensidig kost, havregryn är ju jättebilligt tex så det blir de massor av.
Det går lättare och lättare att vara sparsam, liksom tillslut räcker det att kolla på den där tidningen i affären behöver inte köpa den. Dessutom gillar att se mina pengar växa.

Biceps
2009-09-06, 14:11
Jag är inte onödigt snål men slösar inte heller. Brukar bjuda polare på käk/dricka om vi e hemma hos mig eller ute på stan om nån har risig ekonomi. Till mig köper jag det jag behöver ungefär. Springer inte på Lidl och jagar rabatter men käkar heller inte oxfilé varje dag precis. I sommar gick det en del pengar på resor m.m. men det var första gången och förmodligen sista jag har ledigt en så lång period, så det var det värt.

Låter som trådskaparen är rätt sparsam, snål vet jag inte.

edit: iofs så undviker jag själv åka stadsbuss numera sen de höjde priset till 17kr, så jag kanske inte ska säga nåt

CiCoro
2009-09-06, 14:14
Tyckte ändå att ts är lite snål, snål och att inte vilja slösa är olika saker men det var ändå snålt att inte ta bussen eller åka extra kilometern för en tjuga osv. Det känner inte jag direkt är slösa, slösa är mer när man går ut en kväll och bara slänger iväg pengarna. Vet att en del ser mig som "snål" just för att jag inte slösar bort pengarna utan sparar dem till saker, har svårt att slösa flera hundra på en kväll (några går bra) eller käka ute varenda dag för en hundring (4-500 per vecka) när jag vet att pengarna kan läggas på saker jag hellre hade gjort, som nu senaste halvåret har jag sparat mitt studielån och knappt slösat på något onödigt förutom kläder och utgång ibland men istället kommer jag lägga runt 40k på en 3-4 veckors resa till Australien i vinter men ändå ser folk mig som "rik" och "snål". Just för att jag har "mycket" för att vara en student som inte arbetar men snål för att jag inte kastar pengarna runt om mig.

BobaFett
2009-09-06, 21:13
Där håller jag med dig! Vissa man har umgåtts med genom åren skulle alltid räkna varenda skuld sjuukt noggrannt och hålla på och tjata sig tokig om det. Men med vännerna jag har nu är det softare. Som igår till exempel, då bjöd jag några polare på ganska rejält med öl till fotbollen. Inte fan säger jag när jag kommer in med flaskorna: "vill ni ha så får ni betala 40kr var!!oneone211" utan alla bjuder ibland istället. Så jag räknar ju på ett sätt faktiskt med att få igen, men det är inget som behöver nämnas. Nästa krogrunda blir man väl bjuden på öl, eller pizza nån gång när jag glömt kortet eller nåt.

Ja det är så det ska vara. Det är det som är problemet när man går ut och man får vänta en halvtimma på att beställa på krogen, alla ska betala separat! Vaffan sitter jag med 5 polare så beställer jag åt de också så får nån annan springa iväg nästa runda. Om alla gjorde så skulle det inte vara några köer. Kolla när man är utomlands, där är det inga köer (om man inte är där det bara är svenskar :D ) Snåla jävlar :laugh:

Emil_Larsson
2009-09-06, 21:26
Kan man skilja på snål och sparsam som "osunt sparande" vs "friskt sparande"?

Alltså, när man är snål så sparar man på sina pengar på ett sjukligt sätt att det dels går ut över en själv, man får en självisk inställning till pengar och det kan även gå ut över andra? att man innerst inne vet om att man borde spendera pengarna på något och man vill gärna det, men man tillåter det inte för ens snåla beteende har liksom tagit över?

Och sparsam är mer ett sätt att spara pengar på utan att det på något sätt skulle inverka negativt på en själv eller någon annan.

Am I right or wrong?

rQx
2009-09-06, 21:32
Jag blir alltid förundrad över hur noga folk räknar på varje krona t.ex. när de är skyldiga någon pengar. Vaffan är det en summa under 100 spänn så bjuder man väl så får kompisen bjuda tillbaks en annan gång. Beror visserligen på. Om en polare vill låna 100 kronor så får jag tillbaka 100 men om vi är på en pizzeria och han inte har kortet med sig så bjuder jag på en pizza liksom.

Ja, men det är väl självfallet tycker jag. Dock brukar det slå tillbaka mot en för när jag är skyldig betalar jag hellre mer och om någon är skyldig mig så tar jag oftast emot för lite.

Olegh
2009-09-06, 21:36
Ja, men det är väl självfallet tycker jag. Dock brukar det slå tillbaka mot en för när jag är skyldig betalar jag hellre mer och om någon är skyldig mig så tar jag oftast emot för lite.

Det där känner jag igen. Men inte hänger jag läpp för det.. :)

Bahir
2009-09-06, 21:55
På senaste har jag spenderat rätt mycket pengar, delvis på bra saker (böcker, kläder (snygga och för bra pris)), och delvis på pizza och kebab, vilket inte är lika bra. Jag önskar att jag inte hade fått nys om Permanent Income Hypothesis (http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_income_hypothesis). Just nu säljer jag fondandelar för min konsumption, men snart kommer lönen, och jag får även ett till jobb snart.

hultman
2009-09-06, 23:37
Spenderar rätt mycket pengar på onödiga saker och trivs väldigt bra med det. Så länge det rullar in pengar i handen/kontot så har man rätt och möjlighet att kasta skiten runt sig tycker jag. Palla gå och spara in på småslantar bara för att "vara medveten om pengarnas värde". Har jag råd så krävs det inte lång betänketid innan jag köpt en ny klocka, några sköna champagner, nya kläder eller något annat skoj. Kan faktiskt inte tänka mig att stå över någonting roligt för att vara ekonomisk, annat än om jag faktiskt inte har råd.

Alfred Nobel
2009-09-07, 07:00
Jag snålar när det gäller kläder och uteliv som student. Jag ser inte alkohol så värst nödigt i vissa situationer, spec. inte på krogen, men jag bortprioriterar inte uteställen pga ölpriser. Då får man begränsa sig och dricka med måtta helt enkelt. Alternativt skita i drycken och uppskatta gemenskapen.
Mat är något jag däremot prioriterar, spec. när det gäller lunch och sittning med polare. Samma med läsk, kaffe och bullar: fika...

Sen får jag spons hemifrån til lstudiemedel och busskort, det går tyvärr inte att bo i sthlm med endast cykel som transportör.

Tycker jag håller i cashen någorlunda jämfört med många av mina polare. Dock kan man vara smartare i många lägen och inte vara så jävla dumsnål, men alla är vi inte perfekta med pengar.

Mourten
2009-09-07, 07:04
Är student så lever efter mina tillgångar, dock ska jag gadda mig igen nu å de går väl loss på 10-15k kanske lite onödigt slöseri på pengar men jag vill ha den etc så gör mig inget.
Lägger dock inte massa pengar på små utgifter för de är dom jag tycker brukar skena iväg. Dock är jag jävligt generös med presenter etc till folk som fyller år.

Halfhigh1
2009-09-07, 07:07
Killar/tjejer, det stavas inte shorta eller stjorta, det stavas Skjorta.

Frumpish
2009-09-07, 07:50
Jag lever i nuet. Prylgalen och resgalen, så mina pengar blir inte långvariga :)

Ser på ett sätt med vad du menar med att leva i nuet kontra prylgalen och resgalen, dock behöver man inte vara prylgalen och resgalen för att leva i nuet *cupid*

Själv försöker jag sätta nya rekord i pengasparande då jag till hösten/vintern flyttar in i en etta med 3k hyra/månad och har studiebidraget (2.6k) och random inkomst runt 2000 att leva på, kommer förmodligen få ta lite av mina besparingar och lära mig uppskatta gratis saker betydligt mer än jag gör idag :D

Scratch89
2009-09-07, 07:56
Ser på ett sätt med vad du menar med att leva i nuet kontra prylgalen och resgalen, dock behöver man inte vara prylgalen och resgalen för att leva i nuet *cupid*

Själv försöker jag sätta nya rekord i pengasparande då jag till hösten/vintern flyttar in i en etta med 3k hyra/månad och har studiebidraget (2.6k) och random inkomst runt 2000 att leva på, kommer förmodligen få ta lite av mina besparingar och lära mig uppskatta gratis saker betydligt mer än jag gör idag :D

Annars kan man ju ta ett helt studielån och fortfarande leva drägligt.

Mourten
2009-09-07, 08:02
Ser på ett sätt med vad du menar med att leva i nuet kontra prylgalen och resgalen, dock behöver man inte vara prylgalen och resgalen för att leva i nuet *cupid*

Själv försöker jag sätta nya rekord i pengasparande då jag till hösten/vintern flyttar in i en etta med 3k hyra/månad och har studiebidraget (2.6k) och random inkomst runt 2000 att leva på, kommer förmodligen få ta lite av mina besparingar och lära mig uppskatta gratis saker betydligt mer än jag gör idag :D

Äh de kirrar du.
Jag har pluggat i över 1 år nu som student med hyra på 2500 kr/mån och bara bidraget på 2.6 lr 2.8 lr va de är på. Jobbar ihop lite på sommaren + får lite stipendier.

Imni
2009-09-07, 08:23
Nu är inte jag någon som vuxit upp bland rika men jag började umgås med några när jag flyttade till Lund. Den uppfattning jag fått är att det oftast är "nyrika" och folk i övre medelklassen som i högre utsträckning skämmer bort sina barn. Deras barn har ofta blivit väldigt bortskämda för att deras föräldrar fått för sig att dom är värda mer än folk med mindre pengar. Det ska flashas med statusprylar som dyra kläder, resor och liknande för att tydligt visa att dom har pengar.

Dom som har rejält med pengar verkar i större utsträckning fått lära sig värdet av pengar och att ärvda pengar inte gör dig framgångsrik. En av min bästa vänner är god för någon miljard men han är fullt medveten om att det inte är hans förtjänst att han har det gott ställt.

Där håller jag inte med. Min familj är inte rik på något sätt men jag gick i Danderyds Gymnasium och har således en del kompisar vars familjer har det väldigt bra ställt. Min uppfattning av dessa är att dem är lika trevliga som vilken annan person som helst men att dem totalt saknar en förståelse för pengar och dess värde, tyvärr.

Eftersom jag har många kompisar som kommer från fattiga familjer och som i vissa fall dessutom haft en trasslig uppväxt kan jag lätt se skillnaderna i hur folk värderar pengar och denna skillnad håller i sig.

mangs
2009-09-07, 09:08
Jag skulle kalla min egen stil sunt ekonomisk. Jag ahr alltid gillat att spara och har tidigt lärt mig pengars värde. manskall hushålla med de pengar man ahr och genom att avstå något kan man unna sig andra saker som man bryr sig om.

I barndomen och ungdomen var jag ganska snål men desto längre tid som gått desto mer frikostig är jag. DÄremot slösar jag inte.

Nyckeln är att jag lägger pengar inom de områden som jag tycker det är vettigt. Där jag har mina intressen och tycker livet är värt att leva, lite exempel där ajg lägger mycket pengar:

Elektronikprylar, eftersom jag har har ett stort intresse och kräsen, lägger jag med glädje mycket pengar här.

Mat: inte överdrivet men jag köper hellre god och bra mat än billigaste alternativet.

Möbler: uppväxt i ett hus där de gärna köper billiagste möjliga möbel men som går sönder om ett år. Har därför köpt saker som jag verkligen villha, saker som kommer att hålla och på sikt sparar in sig själva.

Bilar, boende: Även här lägger jag mycket pengar, boende, eftersom det är där jag spenderar mest tid och bil eftersom det är kul.

Middagar med vänner: Jag bjuder fint, trerätters middag med bra råvaror, mycket dryck och gärna större bjudningar. Kostar mycket men är enligt mycket mer värt att lägga 2000 på en trevlig middag hemam än att gå ut och supa på krogen.


Ställen där jag sparar in pengar:

Lunchen, har så gott som alltid lunchlåda med mig, nyttigt och billigt.

Resor, reser mycket i jobbet och har inte riktigt behovet.

Kläder, eller kanske inte, köper mycket i USA, älskar att köpa på rea, jag tycker inte 800spänn för en T-shirt är ok.

Uteliv: äter inte jättemycket på restaurang och krogen är inte så ofta.

Letar efter klipp, finns det möjlighet att göra bra affärer är min näsa där och snokar.



Rent allmänt kan jag säga att jag lägger pengar mer på prylar än upplevelser. Jag tänker igenom mina utgifter och hatar att göra dåliga affärer. Älskar att göra klipp.

Ett exempel, Hittar jag en jacka för 4000kr som jag vill ha och har ett behov av skulle jag må dåligt om jag köpte den för att sedan veckan efter se den på rea för 2000kr. Skulle jag däremot köpa den för 2000kr på rea skulle jag känna att jag gjort en bra affär.

rooz
2009-09-07, 09:18
Då jag saknar en redig inkomst, så sparar jag ganska mkt nu, men annars är det inte så noga. Men går aldrig på krogen, klädkontot är väl inte heller så högt, men när det köps så blir det ofta dyrt (Men gärna kläder av hög kvalitet)

Men skidprylar, där kan jag bränna allt jag har för saker jag vill ha. 1500 spänn på goggels och jag hade 1510 på kontot med 20 dagar kvar till lön, säger allt?

Men försöker köpa det dyraste på rea, då kan man köpa bättre prylar:D

Langster
2009-09-07, 11:03
Jag tycker inte man bör räknas som snål alls om man inte unnar SIG SJÄLV saker. Om man däremot aldrig bjuder andra och ser till att alltid få tillbaka pengar man lånar ut exakt på kronan osv, då är man snål.

David Brent
2009-09-07, 15:20
Jag får väl erkänna att jag är ganska snål, även om jag försöker bättra mig. Brukar oftast köpa det billigaste av det mesta, även fast jag tjänar hyffsat bra. Försöker däremot inte att vara dumsnål och lägger hellre lite mer för något riktigt bra än lite mindre för något halvtaskigt. Iallafall när det gäller möbler och elektronik. Har rent allmänt svårt för att spendera pengar och brukar alltid granska inköp i efterhand och fundera om det verkligen var ett nödvändigt inköp, men det har väl att göra med att jag inte direkt trivs med mitt jobb så jag vet vad tråkigt det var att tjäna ihop pengarna det kostar.

Rockhard
2009-09-07, 16:18
Jag har gått ifrån att vara en riktig slösare till att bli en riktig snåljåp. Tänka radda upp ett antal exempel så ni får er en bild. På helgerna brukar jag gå till våran sopbod varje helg där folk slänger påsar fullproppade med 1.5 liters flaskor, ta dem och panta dom när jag skall till affären och köpa godis eller dricka för. Ibland blir det pant uppåt 50-65kr.


Med den logiken så har en arbetslös som sedan fått jobb gått och blivit snål.

Dom andra exemplen tja, går man genom en massa obekvämligheter för att sedan lägga pengarna på hög kanske man kan ses som snål. Många har väl tänkt använda dom senare iaf. Man prioriterar väl olika saker och folk som inte fattar det brukar tycka att andra är snåla.

Frumpish
2009-09-07, 19:31
Äh de kirrar du.
Jag har pluggat i över 1 år nu som student med hyra på 2500 kr/mån och bara bidraget på 2.6 lr 2.8 lr va de är på. Jobbar ihop lite på sommaren + får lite stipendier.

härligt med lite uppmuntran! De flest är supernegativa av någon konstig anledning, I think it's doable!

Baan
2009-09-07, 19:41
Köper ingenting nu - ärkesnål mao. Kanske inte så konstigt när inkomsten är +0.0.

Mourten
2009-09-07, 19:48
härligt med lite uppmuntran! De flest är supernegativa av någon konstig anledning, I think it's doable!

haha jag tycker inte ens de är svårt ärligt talat :P
Jag får bara studiebidraget å bor lixom 50 mil från mina föreldrar å tjejen å de funkar iaf. Men jag går aldrig ut å dricker inte alkohol å har alltid matlåda.