handdator

Visa fullständig version : Gainer eller protein?


Bregoet
2009-09-06, 09:03
Hej, denna fråga har ni säkert hört massa gånger, men jag hittade ingen som svarade på mina frågor.
Jag är en kille på 16 som är 183cm och väger 78 kg.
jag har gymmat ungefär ett halv år seriöst och vill prova att få bättre effekt med protein eller gainer.
till saken hör att jag inte vill lägga på mig mer fett utan endast muskler. därför undrar jag om det är bättre om jag tar tex whey 80 eller någon annat protein istället för gainer.
min kost är bra äter en frukost på havregrynsgröt med mackor och en hel del mjölk till. annars äter jag nästan enbart husmanskost.
tacksam för svar.

kjell33
2009-09-06, 09:15
Taget från deffguiden.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

I ditt fall bör du ligga på ett över- i stället för det underskott som nämns i texten ovan. Utifrån detta får du själv avgöra huruvida du behöver en gainer eller inte. Mitt råd är att köpa protein och sen blanda din egen gainer, förslagsvis i en mixer. Mjölk, banan, protein, havregryn etc.

Eddie Vedder
2009-09-06, 09:16
Ja köp Whey80.

Vill du ta en gainer så köp även kolhydratpulver och blanda själv. Det blir billigare och du kan dosera protein/kolhydrat efter eget tycke.

Men kolhydratpulver är överflödigt för de flesta och du verkar ju äta okej så jag skulle nöja mig med proteinet. Ta en proteindrink och ta dig hem direkt för att äta mat.

Bregoet
2009-09-06, 09:51
Taget från deffguiden.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

I ditt fall bör du ligga på ett över- i stället för det underskott som nämns i texten ovan. Utifrån detta får du själv avgöra huruvida du behöver en gainer eller inte. Mitt råd är att köpa protein och sen blanda din egen gainer, förslagsvis i en mixer. Mjölk, banan, protein, havregryn etc.

Ja köp Whey80.

Vill du ta en gainer så köp även kolhydratpulver och blanda själv. Det blir billigare och du kan dosera protein/kolhydrat efter eget tycke.

Men kolhydratpulver är överflödigt för de flesta och du verkar ju äta okej så jag skulle nöja mig med proteinet. Ta en proteindrink och ta dig hem direkt för att äta mat.

Tack för svaren. då blir det nog så att jag köper whey 80 och blandar med mjölk.

M2o
2009-09-06, 10:26
Köp whey 80 med hallonsmak jättegott när du blandar med mjök=)

sweaberg
2009-09-06, 11:21
köp esapro

thompaboy
2009-09-06, 11:53
Har du en hyfsad kosthållning och får i dig det du behöver så håller jag med ovanstående talare om att du ska köra på proteinet. Har du svårt att uppnå önskad kalorimängd per dygn kan gainer däremot vara till hjälp.