handdator

Visa fullständig version : mindre träning..


Laan
2003-08-28, 20:54
Har stora problem med återhämtning, både mellan passen och under själva träningen. Har läst runt lite och funderar på att köra vissa muskelgrupper helt ensamma.
låter ju jättebra, men det kräver tid i återhämtning, å jag hinner inte med hela kroppen varje vecka.. om jag har tur hinner jag med hela kroppen tre ggr på en månad ungefär.

Utan inbördes ordning skulle jag vilja träna såhär:
Rygg
biceps, vader, mage
bröst, triceps
axlar
ben (både fram å bak)

Detta hinner jag inte med på en vecka, då träningsvärken åtminstone måste släppa mellan biceps--> rygg och triceps, bröst--> axlar.

Min fundering är alltså om man förlorar eller tjänar på att minska antalet tränigspass, men öka överbelastningen på varje pass..

Mvh.. Laan

Pressarn
2003-08-28, 21:07
Jag rekommenderar dig att minska antalet träningspass och börja stava rätt till "träningsvÄrk". ;)
Du kan ju köra biceps och rygg samma dag, samma med axlar, bröst, triceps. Det gör jag och det funkar fint.

Laan
2003-08-28, 21:12
jag pallar inte med att köra så många tuuuunga muskelgrupper samma gång ju.. är inte så sugen att börja med axlar efter bröst eller biceps efter rygg.

Det är ändå konstigt att jag pallar köra både fram å bak på ben samma dag...

Pressarn
2003-08-28, 21:16
Hamstrings har inte speciellt mycket att göra med quadriceps, precis som biceps och triceps.
När du redan har kört bänkpress och snebänk så har du tränat framsida axlar en del, behövs inte mycket militärpressande för att köra slut på dom. Ungefär samma sak med triceps.
Äh.. såhär gör jag, du kan ju testa.

EiseltUK
2003-08-28, 21:21
Originally posted by Laan
Min fundering är alltså om man förlorar eller tjänar på att minska antalet tränigspass, men öka överbelastningen på varje pass..

Mvh.. Laan

Det muskelbygge handlar om är ju enkelt att stimulera musklernas proteinstrukturer tillräckligt tungt för att initiera proteintillväxt på kortast möjliga tid. Lägg övrig tid på att äta och vila. Mer träning ger inte mer resultat såvida kroppen är i homeostas, vilken den sällan är om man tränar stenhårt varannan dag.

/ Henrik

Pressarn
2003-08-28, 22:06
Originally posted by EiseltUK


Det muskelbygge handlar om är ju enkelt att stimulera musklernas proteinstrukturer tillräckligt tungt för att initiera proteintillväxt på kortast möjliga tid. Lägg övrig tid på att äta och vila. Mer träning ger inte mer resultat såvida kroppen är i homeostas, vilken den sällan är om man tränar stenhårt varannan dag.

/ Henrik
Definiera "tillräckligt tungt". Ungefär fem reps till failure, 1rm, många tunga set runt 5 reps, några pyramidset?
Men jo jag håller med dig även om andra här anser att man ska köra många tunga set.

Honn
2003-08-29, 06:56
En träningscykel behöver inte vara 7 dagar lång. Prova lägga in 1-2 extra vilodagar. Jag kör själv igenom kroppen på 9-12dagar. Med kortare vila hinner jag inte återhämta mig fullt.

Kallingen
2003-08-29, 13:00
Hej!

Fått flera tips om att lägga upp passet i 2-1-2-1

Alltså

träning
träning
vila
träning
träning
vila


6-dagars upplägg. Lätt att hålla reda på i skallen faktiskt och du har 4ordentliga pass. Du tränar musklerna var 6:e dag, väldigt lagomt, passar iallafall mig perfekt.
Ska du köra igenom ben riktigt seriöst skulle jag rekommendera att köra 8-dagars.

träning
träning
vila
träning (ben)
vila
träning
träning
vila

Just nu har jag delat ben (vader och "lår"), fungerar det också.
Kör pyramid på detta. 4 sets