handdator

Visa fullständig version : Intressant bänk-komplementsövning


wargen
2009-09-05, 18:30
Om man håller på med styrkelyft och vill testa en ny övning kan det vara intressant att prova på en-hands hantelpress. Kör övningen "unsupported", dvs utan hantel i den "passiva" handen.

Fördelen med övningen är att den tvingar kroppen att stabilisera upp obalansen. Den är därför också en bra stabiliserande övning som tar bla på bålen - ngt som generellt är mkt viktigt för styrkelyftare.

Vissa kör tom övningen liggandes på en medicinboll, men det gör inte jag. Jag ligger dessutom ganska lågreppande (runt 3:or) på (för mig) tunga vikter (typ65kg).

bubbe
2009-09-05, 18:43
Om man håller på med styrkelyft och vill testa en ny övning kan det vara intressant att prova på en-hands hantelpress. Kör övningen "unsupported", dvs utan hantel i den "passiva" handen.

Fördelen med övningen är att den tvingar kroppen att stabilisera upp obalansen. Den är därför också en bra stabiliserande övning som tar bla på bålen - ngt som generellt är mkt viktigt för styrkelyftare.

Vissa kör tom övningen liggandes på en medicinboll, men det gör inte jag. Jag ligger dessutom ganska lågreppande (runt 3:or) på (för mig) tunga vikter (typ65kg).

Spontant känns inte bålen så jätteviktig att träna för just bänkpress. Marklyft men speciellt knäböj däremot, men då känns det väl som andra övningar kan utföra detta bättre?

Eller missar jag något?

wargen
2009-09-05, 21:15
Spontant känns inte bålen så jätteviktig att träna för just bänkpress. Marklyft men speciellt knäböj däremot, men då känns det väl som andra övningar kan utföra detta bättre?

Eller missar jag något?

Ja Bubbe, jag tror du missar något. Bålen är viktig för alla tre styrkelyftsmoment.

jwzrd
2009-09-05, 21:22
Ja Bubbe, jag tror du missar något. Bålen är viktig för alla tre styrkelyftsmoment.

Vad har du gjort på tävling? Så man vet vad man ska testa för hantelstorlek om du ligger på 65.

Damien Thorne
2009-09-05, 21:36
Vad har du gjort på tävling? Så man vet vad man ska testa för hantelstorlek om du ligger på 65.

Jag vet :D

/Hobbydetektiven

Personliga rekord Tävlingsform Datum Vikt Rekord
Knäböj 2009-05-10 116,35 260,00
Bänkpress 2009-05-10 116,35 210,00
Marklyft 2009-05-10 116,35 250,00
Sammanlagt 2009-05-10 116,35 720,00
Enbart bänkpress 2009-05-10 116,35 210,00

jwzrd
2009-09-05, 21:37
HAHA se där. Jo. 65kg låter fan tungt som fan!

bubbe
2009-09-06, 06:39
Ja Bubbe, jag tror du missar något. Bålen är viktig för alla tre styrkelyftsmoment.

Utveckla gärna, inte för att tjafsa utan för att jag vill verkligen veta fakta och om det skulle kunna hjälpa mig.

bubbe
2009-09-06, 06:40
HAHA se där. Jo. 65kg låter fan tungt som fan!

65kg är nu något man får ta i bara genom att köra med två hantlar.

Guddi
2009-09-06, 07:22
Jag vet inte riktigt hur övningen skulle vara ett så fantastiskt komplement till bänkpress, men övningen i sig gillar jag. Den utmanar bålen i rotation och tvingar en att stabilisera. Ser man till idrotter med närkamper så finns det även en stor nytta i att kunna skapa stor kraft unilateralt. Den är dessutom rolig att utföra :)

kjell33
2009-09-06, 07:24
345,5 på detta forum brukar då och då använda 70kgshantlar för sina planbänkar....

Tror inte riktigt denna tråd är allvarligt menad faktiskt.

LindaS
2009-09-06, 08:47
Jag funderar på att prova enhands hantelpress, men stående och varannnan sida. På 10-12-kilos. Tror det "drar" för mkt på fel ställen att köra liggande eller sittande.

dream_theater_
2009-09-06, 11:01
Filmklipp?

Tiga
2009-09-07, 12:30
Filmklipp?

+1

Kan inte inte riktigt köra bänkpress på gymmet pga att det inte finns någon skivstång mm där och tänkte att jag kanske kunde använda denna övningen som komplementsövning.

Har jag förstått detta rätt nu?

Ska man ligga på en medicinboll/bänk och lyfta den ena armen upp, som man gör i bänkpress? Vad ska man göra med den andra handen, ha den den nere i "viloläge" eller följa med i rörelsen fast utan vikter såklart?

mattilainen
2009-09-07, 12:39
Du börjar nog ligga på en bänk, lättare och ändå ganska krävande.

Testade och bålstabilitet fick verkligen kämpa! Bra övning om man vill träna på det men fungerar nog inte som ett komplement till bänkpress så som bröstövning

panzerpig
2009-09-07, 17:25
Det är rätt kul som variation. Jag brukar köra enarms hantelpress liggande på golvet (min gymbänk hemma är för hög och för skraltig för att det ska funka att köra på den) när jag inte tränar på gymet.
blir som floorpresses men med hantel.
Rätt trögt i starten men annars funkar det bra!
har kört med 60-65 kg så, klarade ca 160 kg i bänkpress då.

wargen
2009-09-08, 14:48
345,5 på detta forum brukar då och då använda 70kgshantlar för sina planbänkar....

Tror inte riktigt denna tråd är allvarligt menad faktiskt.

Jodå - tråden är seriöst menad. Jag körde tre rep med en 65kg-hantel och har gjort 210 på tävling.

Det finns givetvis inga genvägar (eller magiska övningar) som får ens utveckling att skjuta i höjden. Den som lägger för stort fokus på en sån här övning kommer heller inte att genom detta isolerat bli en storbänkare.

Som jag ser det hamnar man ofta på platåer där det kan vara svårt att veta hur man ska ta sig vidare. Jag tror på variation i träningen och att testa nya saker. Det brukar hjälpa mig vidare. Extremvarianten på detta är WestSide där man hela tiden växlar övningar, vilket passar vissa men långt ifrån alla. Jag kör enligt en princip där jag blandar lite idéer från ex Öjeby, WSBC och andra och försöker anpassa det efter vad som känns rätt för mig (lite trial end error).

Det jag gillar med den här övningen är att den ger mig något även för böjen och marken, samt att den skiljer sig från mkt som jag testat tidigare. Vissa bänkare tror inte på hantelpressövningar, vissa tycker det är ett bra komplement. Om man gillar hantelpress kan det vara intressant att testa även detta. Jag kör även övningen med olika lutning på bänken.

krellik
2009-09-08, 14:51
+1

Kan inte inte riktigt köra bänkpress på gymmet pga att det inte finns någon skivstång mm där och tänkte att jag kanske kunde använda denna övningen som komplementsövning.

Har jag förstått detta rätt nu?

Ska man ligga på en medicinboll/bänk och lyfta den ena armen upp, som man gör i bänkpress? Vad ska man göra med den andra handen, ha den den nere i "viloläge" eller följa med i rörelsen fast utan vikter såklart?

http://www.youtube.com/watch?v=J6JvhCTjicY 43 sekunder in.

mangs
2009-09-08, 15:20
låter lite som omvänd enarms hantelrodd som är en övning jag starkt gillar då balans,rörlighet och kordination tränas samtidigt som styrkan.

Ang. video, skall handflatan verkligen vara in mot kroppen?