handdator

Visa fullständig version : Åsikter kring mitt träningsuplägg!


siimon89
2009-09-05, 10:09
Det här träningsprogram har jag utformat efter egna erfarenhet (även om jag aldrig testat just detta upplägg) samt efter vad jag läst.

Tanken med upplägget är att det kommer utföras så gott som nu och framöver kommande vinterhalvåret. Målet är att bli explosivare, höja spänsten och att bli snabbare, gärna på 60m.

Vad tror ni? Det jag främst är nyfiken över om att lägga in "Styrkeryck" på onsdagen, dvs. att jag har även 1 basövningar som involverar ben även på onsdagen. Den får ju såklart inte påverka fredagens pass!
Kommer även att byta ut vissa basövningar (såsom chins, bänk, marklyft var 3e vecka ungefär för att inte trötta ut nervsystemet). Plyosen kommer att skifta till och från också allt vart efter.

Alla åsikter välkomnas! :)

Måndag

A. Sprinter/Starter (10,20,30m, kommer höja distansen vart efter upp till 60m) x 6
B. Styrkevändning 4 x 3
C. Armhävningar med klapp 3 x 6
D. Reverse Hypers (med kroppsvikt) 4 x 10
E. Sprinters Situps 4 x 16

Onsdag

A. Styrkeryck 4 x 3
B. Chins F x 3
C. Bänkpress 4 x 4
D. Militärpress 3 x 5 (<-radera, med tanke på Ryckövningen och Bänken?)
E. Rodd 3 x 8

Fredag

A. Depth Jump 4 x 2
B. Längdhopp fr. stillastående 2 x 2
C. Snatch Grip Deadlift 4 x 4
D. Split Böj 3 x 6 (per ben)
E. Glute Ham Raises 4 x 8
F. Magövning med vikt 4 x 12

Lördag

A. Löpskolning
B. Intervaller, 60m. x 5 x 2set

siimon89
2009-09-05, 11:39
Tror dock jag byter ut styrkevändningen på Måndagen mot en Power Pulls/Shrugs då det blir betydligt enklare.

Guddi
2009-09-05, 12:27
Tycker att det är väldigt mycket explosiva och styrkeinriktade övningar och egentligen ingenting för återhämtning och "grund". Gå in på charlifrancis forum och sök på tempo så hittar du mer läsning.

siimon89
2009-09-05, 12:35
Tycker att det är väldigt mycket explosiva och styrkeinriktade övningar och egentligen ingenting för återhämtning och "grund". Gå in på charlifrancis forum och sök på tempo så hittar du mer läsning.

Okej, det ska jag göra! :) Tack!
Har funderat väldigt mycket fram och tillbaka, om man gör så att man istället för att köra Styrkeryck på onsdagen, och istället kör Stående militärpress och på måndagen endast kör Styrkeryck istället? Då blir det ju inte mycket ben på onsdagen och de har först 2 dygn att återhämta sig från måndagen, och sedan ytterligare 2dagar efter onsdagen inför fredagspasset.