handdator

Visa fullständig version : Sjukdom där kroppen sakta men säkert förtvinar?


kalle_banan
2009-09-05, 10:05
Jag stötte på en person som hade en sjukdom som gjorde att han sakta men säkert tappade kontroll över kroppen och musklerna förtvinade, från att ha varit lika frisk som vem som helst som barn har han blivit smal, svag och oförmögen att gå utan rullator nu.
Vad heter sjukdomen?

Rahf
2009-09-05, 10:06
Är det MS?

kidneyinlodz
2009-09-05, 10:06
Als? Mg?

kalle_banan
2009-09-05, 10:12
Är det MS?

Det verkar som att man får spasmer med MS och att hjärnan påverkas negativt men den här mannen har inga problem med att skriva eller arbeta.

Är Als och Mg sjukdomar eller ett dåligt skämt?

King Grub
2009-09-05, 10:13
Dom som drabbas av amyotrofisk lateralskleros och myastenia gravis skrattar nog inte i alla fall.

Rahf
2009-09-05, 10:13
Det verkar som att man får spasmer med MS och att hjärnan påverkas negativt men den här mannen har inga problem med att skriva eller arbeta.

Är Als och Mg sjukdomar eller ett dåligt skämt?

ALS (http://en.wikipedia.org/wiki/Amyotrophic_lateral_sclerosis) Myasthenia Gravis (http://en.wikipedia.org/wiki/Myasthenia_gravis)

Tolkia
2009-09-05, 10:57
Det finns iofs många varianter av MS; man behöver inte ha spasmer och nedsatt kognitiv förmåga, särskilt inte i ett tidigt stadium.

shut teh face
2009-09-05, 11:32
Många lever med MS och svårt försämrad rörelse men de kan i huvudet vara friska. Min farmor fick MS och på ett halvår så det gick direkt på huvudet och hon dog, men hennes motorik försämrades inte så mycket i förhållande till hur mycket det gick på hjärnan.

En annan släktning har MS och har haft det länge, helt klar i huvudet men måste ha rullstol.

Hobbes
2009-09-05, 11:37
Det finns iofs många varianter av MS; man behöver inte ha spasmer och nedsatt kognitiv förmåga, särskilt inte i ett tidigt stadium.

Precis såsom du skriver finns det en mängd diagnoser, jag mötte en mängd patienter med MS under ett forskningsprojekt i Calgary 2004-2005:

“Evaluating the Effects of Cognitive-Behavioural Group Treatment and Supportive Group Treatment for Chronic Pain Management in Individuals with Multiple Sclerosis.”

Några var nyligen diagnoserade, några sedan upp till 10-15 år tillbaka. De var alla mina hjältar då, man klagar inte över småsaker det är några år sedan jag avslutade min del i projeket, men tänker fortfarande på dessa möten och ha en liten del i min undervisning om just MS för att sprida kunskapen.

En diagnos jag tänkte på var denna: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Spielmeyer-Vogts+sjukdom.htm Jag jobbade som en av de personliga assistenter åt en kvinna som insjuknat i Spielmeyer-vogts, hon var då näst äldst i landet med sina 25 år.

Under mitt första år på universitetet jobbade jag som personlig assistent åt en fransk utbytesstudent som bodde i min korridor - han hade gått och varit aktiv fram till 15 års ålder, nu vid 25 år ålder satt han i rullstol, samt en korsett för att bära upp honom. Alla muskler i kroppen förtvinade på honom, vi var oerhört bra vänner och jag befarar det värsta då jag tappade kontakten med honom för några år sedan. Mer levnadsgladare människa får man nog leta efter...

kalle_banan
2009-09-05, 15:27
Okej, tack för svaren.

Raggis
2009-09-05, 15:39
LWy6pKVendQ