handdator

Visa fullständig version : Bänkpress/hantelpress påverkar axlar negativt?


rainbow87
2009-09-04, 22:37
Stämmer det att när man kör bänk resp. hantelpress och går ner så långt det går så påfrestas axlarna negativt?

Chaan
2009-09-05, 00:19
Det kan man nog säga. Ledhuvudet trycks inte mot ledpannan direkt utan ledbanden får ta emot mycket. Därför är det ledens mest onaturliga läge i en pressrörelse. Muskler är som starkast mitt i en rörelse och inte i ändläget också. Däremot så är det inte alls säkert att du får fel på axlarna om du varken kastar upp och ner vikterna, dopar dig eller har axlar som har "disposition" för att ge problem. Axlar är rätt olika.

Å andra sidan är ju det bästa sättet att öva upp styrkan i ändläget - att gå till ändläget.

Trapper Buzz
2009-09-05, 00:22
Lätt och explosiv träning kan vara lösningen om man har någorlunda normalaxlar.
Att t ex varva med klossbänk.

JockeKillen
2009-09-05, 01:26
Jag har lyckats dra min vänster axel ur led 2 ggr med hjälp av lutande hantelpressar. Sen om det har med övningen eller något annat att göra vet jag inte.

Chaan
2009-09-05, 01:40
Jag har lyckats dra min vänster axel ur led 2 ggr med hjälp av lutande hantelpressar. Sen om det har med övningen eller något annat att göra vet jag inte.

Det blir ju som att fråga "är det den ljusa bakgrunden eller den mörka texten som gör att det går att läsa". Det är kombinationen dina axlar + den avigt belastande övningen. Förmodligen vill du inte prova romerska ringar heller.

De flesta kan göra detta utan att någonsin få ur en led...