handdator

Visa fullständig version : Bra ställe att köpa Billig men bra köttfärs?


norran
2009-09-04, 22:00
Tjena.
Tänkte köpa in endel köttfärs, vet ni något ställe att köpa ifrån? Tar man Coop kostar det ju ca 30 kr för 400G.

Har läst att Willys köttfärs verkar vara skit kvalite på också. Men den verkar billig.
Någon som har tips? Vart köper ni ifrån?

Tänkte även om någon vet hur mycket fett det innehåller? Livsmedelverket innehåller det 10g fett, stämmer det? Tycker det låter väldigt mycket. Och även Prot och Kcal.

Pepz
2009-09-04, 22:03
köp hos någon affär som har finstyckning och mal egen köttfärs. 10% fett är standard och alldeles utmärkt. be att få med mindre fett om du är kinkig

brukar köpa för 39-49kr...

Eddie Vedder
2009-09-04, 22:03
Nötfärsen i affärerna är i de flesta fallen 10-15% fett.

norran
2009-09-04, 23:23
Ah okej, hur många gram är det ca då? För klarspråk, det är INTE onyttigt att alltså ta köttfärs till mat? Läste nu, 14 G fett ska det tydligen innehålla
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=2499&vikt=100

Det är ju mycket väll? Låter la mer som det är något man tar efter gymmet en när man håller på och deffar?

WHITEFOLKS
2009-09-04, 23:25
Köttfärs är köttfärs. Som allt annat kött så är det väldigt näringsrikt. Du får avgöra själv om det passar inom ramarna för hur mycket kcal/fett/whatever du vill äta.

saab900
2009-09-04, 23:30
Det finns ju ofta köttfärs med lägre fetthalt att välja, men då blir det ju förstås dyrare också. Jag tycker att Willys köttfärs fungerar ganska bra. ICA's grovmalda de körde med förut var däremot hopplös.

Scratch89
2009-09-05, 00:01
Nu vet jag inte hur mycket köttfärs du tänkt äta, men om du äter 200 gram köttfärs till middag, så har du bara fått i dig runt 30 gram fett (om det är blandfärs). Då har du fortfarande nästan två tredjedelars fettintag kvar, om du har en normal fördelning.

agazza
2009-09-05, 01:13
har du kontakter på "landet" så kan du köpa direkt av "slaktaren". 40-45kr kilo betalar jag när jag gör storköp.

levak
2009-09-05, 02:59
skaffa vänner i en charkdisk som maler själva. Då kan du kanske få ett par paket mot slutet av dagen eftersom det är bara en dags hållbarhet. Om du har tur :-)

När vi maler i min butik så är nötfärs 10%, mager nötfärs 5% och fläsk/lamm är 15%.

Eddie Vedder
2009-09-05, 06:13
Ah okej, hur många gram är det ca då? För klarspråk, det är INTE onyttigt att alltså ta köttfärs till mat?

Självklart inte.

Det är ju mycket väll? Låter la mer som det är något man tar efter gymmet en när man håller på och deffar?

Nej det kan ätas oavsett mål med kroppsutvecklingen.

Mourten
2009-09-05, 09:32
City Gross har typ 2 dagar i veckan blandfärs för 40 kr/kg
Brukar köpa 2-4 kg då så klarar jag mig 1 vecka.
17% fett brukar de va.

Snorkelfarsan
2009-09-05, 10:05
Prisextra brukar vara riktigt billiga på sina egna butiksmalda köttfärser. lätt under 50kr/kilo

isterbuk
2009-09-05, 12:17
Taco(kött-)färs, grönsaker, gräddfil och tacosås!

Köper oftast storpack nötfärs senast tror jag att jag handlade på LIDL.

944RS
2009-09-05, 12:47
Här i södra Göteborg så har flera stora Maxi och Forum ofta halva priset på köttfärs när det bara är 1dag kvar på BÄST före. Inga problem att dela upp i minde portioner och frysa in!

norran
2009-09-05, 15:52
Får tacka för alla bra svar =)
Gotland är lite värre, Det jag kan komma på vi har är ju Ica Maxi, Willys, självklart Konsum och Ica. Saab900, villka nackdelar har du mött på med Willys köttfärs? Det jag läst är att det är bråsk och hårda bitar i det. Sen hade dem även haft tunt lager med fint kött ovan och innanför grå aktigt som inte var så fint

Eddie Vedder
2009-09-05, 18:22
Sen hade dem även haft tunt lager med fint kött ovan och innanför grå aktigt som inte var så fint

Att det blir lite grått är inget dåligt. Det kan tänkas se lite oaptitligt ut men är bara följden av en reaktion när luft kommit i kontakt med färsen vid lågt syretryck, då sker en reaktion med syre och myoglobin.

Tror det ska vara rätt så.:D

norran
2009-09-05, 18:59
Här är det jag hittade från han som skrev

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52711

"Köpte köttfärs på Willys förra veckan, och blev besviken! Förpackningarna är på ett par kilo och köttet ser väldigt fint ut på ytan, men sen när man kommer hem och delar köttfärsen i lagom stora portioner för infrysning så är köttet under melerat i mörka/gråa nyanser. Det verkar som om man mal ner kött som håller på att bli dåligt och lägger ett fint tunt lager närmast plasten. Inte vidare fräsht!"

Eddie Vedder
2009-09-05, 19:47
Här är det jag hittade från han som skrev

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52711

"Köpte köttfärs på Willys förra veckan, och blev besviken! Förpackningarna är på ett par kilo och köttet ser väldigt fint ut på ytan, men sen när man kommer hem och delar köttfärsen i lagom stora portioner för infrysning så är köttet under melerat i mörka/gråa nyanser. Det verkar som om man mal ner kött som håller på att bli dåligt och lägger ett fint tunt lager närmast plasten. Inte vidare fräsht!"

Han har fel som sagt. När jag dessutom ser vem det gäller blir jag inte förvånad. Men det var första gången jag såg en post från Archos utanför Allmänt.:D

Kimball
2009-09-05, 23:29
Här får du 3kg oxfärs med 10% fetthalt hos nån "lokal slaktare". Vettifarao hur hållbarheten blir på sådan dock? Den som paketeras av Ica har ju bara 1 dags hållbarhet..

Scratch89
2009-09-05, 23:54
Att det blir lite grått är inget dåligt. Det kan tänkas se lite oaptitligt ut men är bara följden av en reaktion när luft kommit i kontakt med färsen vid lågt syretryck, då sker en reaktion med syre och myoglobin.

Tror det ska vara rätt så.:D

Det har väl inte med trycket att göra, utan snarare syretätheten? Förutom det, så håller jag med dig. :)

Sverker
2009-09-06, 06:34
Enligt Daltons gaslag så är det totala gastrycket summan av de olika ingående gasernas partialtryck:Virro

Man mäter alltså mängden gas genom att bestämma trycket kring föremålet. Enligt allmänna gaslagen p*v=n*r*t där vi i n får fam mängden mol av ämnet:D


Glasklart...någon...

Eddie Vedder
2009-09-06, 09:13
Det har väl inte med trycket att göra, utan snarare syretätheten? Förutom det, så håller jag med dig. :)

Vad är skillnaden? :confused:

Scratch89
2009-09-06, 09:20
Tryck mäts väl i bar, syretäthet i mol/liter, eller så. Kanske samma sak. :D

Eddie Vedder
2009-09-06, 09:25
Tryck mäts väl i bar, syretäthet i mol/liter, eller så. Kanske samma sak. :D

Bar är lufttryck i mina ögon, det man trycker in i cykeldäcken. Med syretryck menade jag helt enkelt hur pass mycket syre som kommer åt i förpackningen. Vill du att jag väljer ordet syretäthet för samma sak så kan jag göra det.;)

Hursomhelst menar vi samma men jag kanske satte lite fel ord på det. Fast just syretryck är ordet jag stött på när jag läst om det visserligen.

Sverker
2009-09-06, 12:51
Man mäter alltså mängden gas genom att bestämma trycket kring föremålet.

Glasklart...någon...


Tydligen inte:(

Mourten
2009-09-06, 15:10
Tydligen inte:(

Blandar du inte ihop pascalslag om tryck med ventilation/kyl-lagen?
Lr blandar jag oxå bort mig :P

Sverker
2009-09-06, 17:24
Nej. Jag är säker på min sak. Köttfärs som packas i vanlig mjuk plastfilm omges av 1 atm tryck. Eftersom syrgas utgör ca 20 % så omges köttfärsen av 0.2 atm syrgastryck.

Nu är det inte sanningen eftersom bakterier förbrukar syrgasen som löser sig i köttfärsen. Samtidigt som diffusionen av syrgas genom plastfilmen är begränsande. Det blir alltså rätt anaerobt i mitten på köttfärsen och den röda färgen avtar.

I fabrikspackad köttfärs är det helt andra mängder ( mycket mer ) syrgas med i förpackningen som ger en röd färg på hela köttfärsen. Plastfilmen är hyffsat tät för syrgas så ingen syrgas kommer in eller ut.
Det som håller tillbaka tillväxten av aeroba bakterier är den höga halten koldioxid, som inte heller den kommer in eller ut.

snej
2009-09-06, 18:39
Viss köttfärs har en hållbarhet på upp till en vecka.. Är det vakuumpackad färs eller? Kommer inte ihåg förpackningen.

Sverker
2009-09-06, 19:39
Det är fabrikspackad köttfärs.


I fabrikspackad köttfärs är det helt andra mängder ( mycket mer ) syrgas med i förpackningen som ger en röd färg på hela köttfärsen. Plastfilmen är hyffsat tät för syrgas så ingen syrgas kommer in eller ut.
Det som håller tillbaka tillväxten av aeroba bakterier är den höga halten koldioxid, som inte heller den kommer in eller ut.

I butiksmald och packad köttfärs har du max två dagar hållbarhet.

Kimball
2009-09-06, 21:55
Det är fabrikspackad köttfärs.


I fabrikspackad köttfärs är det helt andra mängder ( mycket mer ) syrgas med i förpackningen som ger en röd färg på hela köttfärsen. Plastfilmen är hyffsat tät för syrgas så ingen syrgas kommer in eller ut.
Det som håller tillbaka tillväxten av aeroba bakterier är den höga halten koldioxid, som inte heller den kommer in eller ut.

I butiksmald och packad köttfärs har du max två dagar hållbarhet.

Måste bara kolla detta ang. färs som har 1 dags hållbarhet. Säg att jag tillagar denna dagen innan utgångsdatumet, hur många dagar efter går färsen att äta? Eller är det döden att äta det dagen efter utgång oavsett om det tillagas eller inte?

norran
2009-09-06, 23:43
Bra fråga, tror själv att den håller längre efter tillagning.

Sverker
2009-09-07, 06:01
Måste bara kolla detta ang. färs som har 1 dags hållbarhet. Säg att jag tillagar denna dagen innan utgångsdatumet, hur många dagar efter går färsen att äta? Eller är det döden att äta det dagen efter utgång oavsett om det tillagas eller inte?


Som vanligt är hållbarheten helt omöjlig att svara exakt på.

Rå köttfärs håller ett eller två dygn. Tillagar du köttfärsen före sista förbrukningsdag så har du några dagar på dig att äta upp köttet. Förutsatt att du hanterar köttet som du ska.