handdator

Visa fullständig version : Privat hudläkare i stockholm för acne


strong
2009-09-04, 20:17
Jag har fått remiss till en hudläkare,men det kommer ta 4-5 månader innan jag får en tid för det stog det

Jag pallar inte att vänta så länge, jag har ett 20-tal finnar dom flesta stora och det blir var från dom, så fort dom läker ihop så kommer det 2-3 nya och stora dom med...

Är det någon som kan rekomendera en privat hudläkare i stockholm som jag kan ringa, har kollat på nätet men hittar inget

och vad kostar ett besök hos privata?

bara dom inte säger år mig att testa krämer mm, sånt funkar ju inte, har kört med det förr och det hjälpte ej

dared
2009-09-04, 20:30
Vet ej om hudläkare, men finns flertalet Acne-trådar på forumet och många behandlar ämnet Roaccutan som jag rekommenderar varmt. Har du sådant problem som du nämner skriver säkert hudläkaren ut det åt dig istället för massa krämer.

Hoppas du hittar en

Airline
2009-09-04, 22:33
Om du verkligen känner att du mår dåligt av det så ska du kontakta vårdcentralen och säga att du har självmordstankar och krydda i allmänhet så får du gå före i kön.

isato
2009-09-04, 22:38
Om du verkligen känner att du mår dåligt av det så ska du kontakta vårdcentralen och säga att du har självmordstankar och krydda i allmänhet så får du gå före i kön.

Om alla gör så då?

Nordenator
2009-09-04, 22:39
Om du verkligen känner att du mår dåligt av det så ska du kontakta vårdcentralen och säga att du har självmordstankar och krydda i allmänhet så får du gå före i kön.

Ja, verkligen jävligt vettigt..

Airline
2009-09-04, 22:52
jag har aldrig sagt att det är pk men det är så det funkar, bara det jag konstaterade!

LoTiX
2009-09-04, 23:31
jag har aldrig sagt att det är pk men det är så det funkar, bara det jag konstaterade!

Så fungerar det absolut inte. Roaccutan har depression som en (sällsynt) bieffekt och därför finns det inte en chans att den ges ut till någon som försöker "krydda" sina känslor kring acne.

Klart bättre att säga som det är, att det är otroligt jobbigt och kostsamt att försöka behandla och dölja sin acne och att man provat allt annat som finns utan nämnvärt resultat.

strong
2009-09-05, 16:41
Vet ej om hudläkare, men finns flertalet Acne-trådar på forumet och många behandlar ämnet Roaccutan som jag rekommenderar varmt. Har du sådant problem som du nämner skriver säkert hudläkaren ut det åt dig istället för massa krämer.

Hoppas du hittar en

tack,jag får kolla upp det

jajemen
2009-09-05, 21:43
Börjar också bli jävlligt trött på den här skiten, har haft problem i 8 år. Det går upp och ner hela tiden, går på lite ansiktsbehandlingar lite då och då. Känns som det inte hjälper nåt direkt, själva uppkomsten av finnar ligger kvar. Funderar på att boka tid hos privat läkare så man kan få roa men vet inte ifall mina besvär räcker.. är man vuxen så varför skulle dom neka roa egentligen? inte direkt att dom skriver ut opiater till en 14 åring...

amiroo
2009-09-05, 22:10
Börjar också bli jävlligt trött på den här skiten, har haft problem i 8 år. Det går upp och ner hela tiden, går på lite ansiktsbehandlingar lite då och då. Känns som det inte hjälper nåt direkt, själva uppkomsten av finnar ligger kvar. Funderar på att boka tid hos privat läkare så man kan få roa men vet inte ifall mina besvär räcker.. är man vuxen så varför skulle dom neka roa egentligen? inte direkt att dom skriver ut opiater till en 14 åring...

Sluta fundera och försök boka tid hos en privat hudläkare. Roaccutan fungerar så jävla bra. 2-3 månaders kur och har inte haft en enda finne sen dess (2år)

jajemen
2009-09-05, 22:15
Sluta fundera och försök boka tid hos en privat hudläkare. Roaccutan fungerar så jävla bra. 2-3 månaders kur och har inte haft en enda finne sen dess (2år)

Tog du kontakt direkt till en privat läkare eller gick du genom vårdcentralen först? kan du tipsa om vilken läkare du fick det utskrivet ifrån?

Tolkia
2009-09-05, 22:20
Funderar på att boka tid hos privat läkare så man kan få roa men vet inte ifall mina besvär räcker.. är man vuxen så varför skulle dom neka roa egentligen? inte direkt att dom skriver ut opiater till en 14 åring...
De nekar om de inte tycker att du har tillräckligt mycket besvär för att det skall vara värt biverkningarna. Ja, det finns ett antal, även om Roaccutan inte är den självmordstankeframkallande helvetesmedicin som den ibland beskrivs som. Opiater är inte det enda preparat som inte är enbart halleluja.

jajemen
2009-09-05, 22:33
De nekar om de inte tycker att du har tillräckligt mycket besvär för att det skall vara värt biverkningarna. Ja, det finns ett antal, även om Roaccutan inte är den självmordstankeframkallande helvetesmedicin som den ibland beskrivs som. Opiater är inte det enda preparat som inte är enbart halleluja.

Ja jag förstår om man endast har några fåtal finnar och vill ha roa utskrivet då kanske det inte är berättigat. Men om man har "problem" och är vuxen så borde man få det utskrivet om man tycker det är värt riskerna med biverkningar osv. Men jag ska och boka en tid och se vad läkaren säger.

Om han säger nej, undra vad han säger om jag säger att jag beställer liknande preparat från utlandet ifall jag inte får det utskrivet ifrån han?

Airline
2009-09-06, 11:58
Så fungerar det absolut inte. Roaccutan har depression som en (sällsynt) bieffekt och därför finns det inte en chans att den ges ut till någon som försöker "krydda" sina känslor kring acne.

Klart bättre att säga som det är, att det är otroligt jobbigt och kostsamt att försöka behandla och dölja sin acne och att man provat allt annat som finns utan nämnvärt resultat.

Så fungerar det absolut! Min syster led av svår acne och fick 13 månaders väntetid först men när hon ringde och förklarade hur dålig hon mådde så fick hon en tid på 2 veckor.

Hur kan du då säga att det inte funkar så ?

LoTiX
2009-09-06, 13:22
Så fungerar det absolut! Min syster led av svår acne och fick 13 månaders väntetid först men när hon ringde och förklarade hur dålig hon mådde så fick hon en tid på 2 veckor.

Hur kan du då säga att det inte funkar så ?

Fantastiskt urval du har där. Sedan är det skillnad på "självmordstankar" och "mår dåligt" såvida hon klart och tydligt inte förklarade för sin läkare att hon ville ta självmord. Men då hade du antagligen skrivit det. Och då hade Roaccutan antagligen inte varit den första åtgärden.

Tricce
2009-09-06, 13:38
Ja jag förstår om man endast har några fåtal finnar och vill ha roa utskrivet då kanske det inte är berättigat. Men om man har "problem" och är vuxen så borde man få det utskrivet om man tycker det är värt riskerna med biverkningar osv. Men jag ska och boka en tid och se vad läkaren säger.

Om han säger nej, undra vad han säger om jag säger att jag beställer liknande preparat från utlandet ifall jag inte får det utskrivet ifrån han?

Tala gärna om vad läkaren sa, jag är också vuxen men har tänkt att det borde fan gå över snart. År efter år efter år har jag tänkt så men nu börjat det fan bli löjligt. Hur gammal är du?

jakob
2009-09-06, 14:19
Vem ska man kontakta för hjälp med acne? :em::em::em::em:

amiroo
2009-09-06, 14:30
Tog du kontakt direkt till en privat läkare eller gick du genom vårdcentralen först? kan du tipsa om vilken läkare du fick det utskrivet ifrån?

Gick genom vårdcentralen men pushade dom. Du borde gå till närmaste vårdcentral och berätta hela situationen som du förklarat här.

amiroo
2009-09-06, 14:36
Tala gärna om vad läkaren sa, jag är också vuxen men har tänkt att det borde fan gå över snart. År efter år efter år har jag tänkt så men nu börjat det fan bli löjligt. Hur gammal är du?

Tänkte också så i början att "det går över" men det gör det fan inte.

Och att beställa från utlandet och dosera på egen hand är väldigt dumt. Man ska lämna blodprov då man käkar roaccutan om man är mån om sin hälsa.


TS: Gå/ring till din läkare som skrev ut remissen och säg att du inte kan/orkar vänta. Själv så fick jag 3 remisser utskrivna när jag hade problem med knät och inte orka vänta.

strong
2009-09-06, 19:30
Tänkte också så i början att "det går över" men det gör det fan inte.

Och att beställa från utlandet och dosera på egen hand är väldigt dumt. Man ska lämna blodprov då man käkar roaccutan om man är mån om sin hälsa.


TS: Gå/ring till din läkare som skrev ut remissen och säg att du inte kan/orkar vänta. Själv så fick jag 3 remisser utskrivna när jag hade problem med knät och inte orka vänta.

Jag sa till VC att det är för lång tid, men hon läkaren sa då att
"OM du ringer och frågar om det finns någon som avbokar en tid att du då kan få den tiden istället"

men det 'är ju många som vill ha förtur så det lär ju ändå inte funka....

Jag vet inte om jag vågar testa roa ifall jag skulle få det, har haft detta för 10 år sedan med(en massa vuxenfinnar) och då fick jag tetracyklin tror jag det hette och käkade det i 6 månader

Jag blev fri från acnen vilken var skönt, fick endast någon enstaka nångång
men nu har det ju kommit fler och fler, större och alla har var i sig...

och har haft det såhär snart i 6 månader utan förbättring

testar för närvarande Royal Jelly=bidrottninggele, det ska tydligen vara bra mot acne,men om det hjälper för mycket finnar vet jag ej

jag käkar 2 kapslar om dagen/1000 mg styck

Hermes
2009-09-06, 19:40
Ska börja med Epiduo som jag fått utskrivet. Har väldigt höga förväntningar, har hört mycket bra om det, och det verkar vara väldigt biverkningsfritt

Kappman
2009-09-06, 19:49
Jag fick div. medicamenter under flera års tid, inkl. Roaccutan. Ok, det blev lite mindre, men det försvann ej. Nu vet jag vad som orsakat det. Jag är födoämnesallergiker. Det kan vara värt att kolla upp. När jag håller mig från de ämnen jag är allergisk mot så försvinner samtliga symptom (utan piller).

D-Crawler
2009-09-06, 20:02
Ska börja med Epiduo som jag fått utskrivet. Har väldigt höga förväntningar, har hört mycket bra om det, och det verkar vara väldigt biverkningsfritt

Jag kör Epiduo och det fungerar fint på mig för det mesta. Många gånger ger finnfan med sig, men vissa jävlar vägrar släppa taget. Man ska tydligen bara ta ytterst lite men det bryr jag mig inte om. Hade områden på mina kinder innan som hade vart acne förgiftade en längre tid. Drog på lite kräm då och då, hjälpte en del men de kom alltid tillbaks nya. Tillslut lackade jag och drog på riktigt rejält över hela området. Nackdelen var att huden svullnade rätt rejält i ca ett dygn. Fördelen? Har knappt fått en enda finne vi dessa områden sedan dess och det har gått ungefär ett halvt år sedan dess. Gjort samma sak med min ena axel nu och verkar få samma resultat. Så ett tips kan faktiskt vara att överdosera denna kräm vid finntäta områden, har du tur försvinner de för gott i princip. Enda biverkningen som kan infalla är just svullnad och rodnad.

Hermes
2009-09-06, 20:16
Jag kör Epiduo och det fungerar fint på mig för det mesta. Många gånger ger finnfan med sig, men vissa jävlar vägrar släppa taget. Man ska tydligen bara ta ytterst lite men det bryr jag mig inte om. Hade områden på mina kinder innan som hade vart acne förgiftade en längre tid. Drog på lite kräm då och då, hjälpte en del men de kom alltid tillbaks nya. Tillslut lackade jag och drog på riktigt rejält över hela området. Nackdelen var att huden svullnade rätt rejält i ca ett dygn. Fördelen? Har knappt fått en enda finne vi dessa områden sedan dess och det har gått ungefär ett halvt år sedan dess. Gjort samma sak med min ena axel nu och verkar få samma resultat. Så ett tips kan faktiskt vara att överdosera denna kräm vid finntäta områden, har du tur försvinner de för gott i princip. Enda biverkningen som kan infalla är just svullnad och rodnad.

Intressant, ska definitivt prova överdoseringsmetoden om jag inte får resultaten jag vill :)

Airline
2009-09-06, 23:43
Fantastiskt urval du har där. Sedan är det skillnad på "självmordstankar" och "mår dåligt" såvida hon klart och tydligt inte förklarade för sin läkare att hon ville ta självmord. Men då hade du antagligen skrivit det. Och då hade Roaccutan antagligen inte varit den första åtgärden.

Hon hade självmordstankar pga acnen och det var det hon berättade för läkaren.

Sen har jag även en mor som jobbar inom vården och det smits före i köer både till höger och vänster för de som ringer och pushar.

Vad ska du nu skylla på ?

Tolkia
2009-09-07, 07:26
Hon hade självmordstankar pga acnen och det var det hon berättade för läkaren.

Sen har jag även en mor som jobbar inom vården och det smits före i köer både till höger och vänster för de som ringer och pushar.

Vad ska du nu skylla på ?
Jag håller fortfarande med om att det är en dålig idé att utgjuta sig om självmordstankar etc. om det är just Roaccutan man är ute efter, med tanke på psykiska biverkningar som observerats. Åsikterna går isär även bland läkare, och vad har du för garantier för att den som just du träffar är av samma åsikt som du?

Är besvären tillräckliga, så räcker det med att man beskriver vilka besvär man har; det finns en bred skala mellan att spela hård och låtsas som ingenting respektive att överdriva så mycket att det blir lögn.

LoTiX
2009-09-07, 07:35
Hon hade självmordstankar pga acnen och det var det hon berättade för läkaren.

Sen har jag även en mor som jobbar inom vården och det smits före i köer både till höger och vänster för de som ringer och pushar.

Vad ska du nu skylla på ?

Det jag redan nämnt, ditt dåliga urval. Att be om roaccutan medelst historier om självmord är en idé dömd att misslyckas.

jajemen
2009-09-07, 21:08
Tala gärna om vad läkaren sa, jag är också vuxen men har tänkt att det borde fan gå över snart. År efter år efter år har jag tänkt så men nu börjat det fan bli löjligt. Hur gammal är du?

Jag är 22 snart 23år och börjar bli riktigt trött på den här skiten, ibland känns det bättre men just nu är jag i period där det bara blir värre. Nu kommer det mer mellan brösten och rygg osv, fattar inte varför det inte ger sig! Ska ringa imorgon till en privat läkare.

Airline
2009-09-07, 23:31
Jag håller fortfarande med om att det är en dålig idé att utgjuta sig om självmordstankar etc. om det är just Roaccutan man är ute efter, med tanke på psykiska biverkningar som observerats. Åsikterna går isär även bland läkare, och vad har du för garantier för att den som just du träffar är av samma åsikt som du?

Är besvären tillräckliga, så räcker det med att man beskriver vilka besvär man har; det finns en bred skala mellan att spela hård och låtsas som ingenting respektive att överdriva så mycket att det blir lögn.

Jag tycker ni båda bara kommer med förslag om hur ni tror det är, när jag själv kommer med konkreta exempel.

Samtidigt som många hudläkare avfärd mer och mer att depressionen folk upplevt inte tillkommit av medicinen utan andra faktorer som funnits innan.

Klart att h*n kommer få roaccutan utskrivet men i Stockholmområdet va det runt 1 års väntetid, men vill man ha en tid snabbare så måste man vara pushig och tom överdriva om man vill ha en tid fortare. Självmordstankar pga acnen är verkligen en faktor de inte kan se genom fingrarna med. Sen att vården gör fel att ger folk en tid till hudläkare istället för psykolog är en annan historia.

Vad begrundar ni era påstående från?

hultman
2009-09-08, 01:33
Det fungerar oftast precis som Airline beskriver. Vårdpersonal är rädda så innihelvete för att deras ignorans ska leda till självmord eller död. Det finns fem miljarder rutiner som verksamhetschefer tvingas utforma bara för att hålla ryggen säker, så jag tror inte man tar några risker i onödan. Mitt första råd till polare som mår dåligt är att ringa akutpsyk och säga att de är självmordsbenägna, då får de alltid komma på direkten...

LoTiX
2009-09-08, 06:19
Det fungerar oftast precis som Airline beskriver. Vårdpersonal är rädda så innihelvete för att deras ignorans ska leda till självmord eller död. Det finns fem miljarder rutiner som verksamhetschefer tvingas utforma bara för att hålla ryggen säker, så jag tror inte man tar några risker i onödan. Mitt första råd till polare som mår dåligt är att ringa akutpsyk och säga att de är självmordsbenägna, då får de alltid komma på direkten...

Roaccutan är ett läkemedel som hjälper väldigt många väldigt effektivt men absolut inte alla och absolut inte alltid väldigt effektivt.

Ger man då roaccutan till någon som är (eller som man tror är) självmordsbenägen över sin acne och resultatet från roaccutan sedan dröjer eller helt uteblir har man skapat otroligt stora problem för patienten och borde ha ingripit i ett långt tidigare skede, riskerna för att patienten ska ta livet av sig pga. ens egen direkta handlingar ökar tiofalt.

Uppringning av akutpsyk där personen får direkt resultat genom att bara få prata med någon/psykisk hjälp är en sak. Direkt resultat existerar inte när vi pratar om acne eller roaccutan.

Detta är även svar till dig Airline.

*Jag har även samma storlek på mitt urval som dig, Airline. Min läkare var noga med att kontrollera att jag inte mådde psykiskt dåligt och jag hade inte på några vis fått något läkemedel om så var fallet.

Klein
2009-09-08, 08:15
Man måste inte knapra piller för att bli kvitt acne och det är till syvende och sist ingen permanent lösning. Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur. Anledningen är kosten. Att ändra kosten är den enda slutgiltiga lösningen. Ät köttet blodigt eller iaf rare, skippa pastöriserad mjölk och pastöriserade mjölkprodukter. Premiera färsk mat framför konserverad mat. Överstek och överkoka inte maten. Försök få i dig rå kost varje dag: grönsaker, frukt, kött, mjölk direkt från bondgården tex. Det gör susen för hyn.

Mental
2009-09-08, 09:22
Man måste inte knapra piller för att bli kvitt acne och det är till syvende och sist ingen permanent lösning. Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur. Anledningen är kosten. Att ändra kosten är den enda slutgiltiga lösningen. Ät köttet blodigt eller iaf rare, skippa pastöriserad mjölk och pastöriserade mjölkprodukter. Premiera färsk mat framför konserverad mat. Överstek och överkoka inte maten. Försök få i dig rå kost varje dag: grönsaker, frukt, kött, mjölk direkt från bondgården tex. Det gör susen för hyn.

Då var det dags att leverera bra vetenskapliga källor på det påståendet tack :)

LoTiX
2009-09-08, 09:39
Man måste inte knapra piller för att bli kvitt acne och det är till syvende och sist ingen permanent lösning. Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur. Anledningen är kosten. Att ändra kosten är den enda slutgiltiga lösningen. Ät köttet blodigt eller iaf rare, skippa pastöriserad mjölk och pastöriserade mjölkprodukter. Premiera färsk mat framför konserverad mat. Överstek och överkoka inte maten. Försök få i dig rå kost varje dag: grönsaker, frukt, kött, mjölk direkt från bondgården tex. Det gör susen för hyn.

De fetmarkerade styckena stämmer inte. Sen vet jag att vi redan haft diskussionen innan så jag ska inte ta den igen.

Nitrometan
2009-09-08, 09:54
Man måste inte knapra piller för att bli kvitt acne och det är till syvende och sist ingen permanent lösning.
Klart att man inte måste, men många med allvarlig acne har blivit hjälpta av Roacutan.

Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur.
Alltid?

Jag har hört om flera personer som är nöjda och har sluppit acne. Men givetvis har folk fått olika resultat.

Anledningen är kosten.
Är kosten anledningen till att acnen kommer tillbaka?

Ät köttet blodigt eller iaf rare,
Du menar alltså att folk som äter blodigt kött har mindre acne än andra?

skippa pastöriserad mjölk och pastöriserade mjölkprodukter.
Menar du att pastörisering påverkar acne?

Premiera färsk mat framför konserverad mat.
Skulle konserver vara dåligt för acne?

Överstek och överkoka inte maten.
Varför inte? Vad innebär "över"? Skulle detta påverka acne?

Försök få i dig rå kost varje dag: grönsaker, frukt, kött, mjölk direkt från bondgården tex.
OK. Motivet till detta är?




Jag antar att du snart kommer att plocka fram belägg för dina påståenden.

D-Crawler
2009-09-08, 11:59
Jag antar att du snart kommer att plocka fram belägg för dina påståenden.

Haha jag säger bara +1 på Nitrometan här, ska bli intressant att se vilka belägg som plockas fram för detta.

Tricce
2009-09-08, 12:13
Haha jag säger bara +1 på Nitrometan här, ska bli intressant att se vilka belägg som plockas fram för detta.

Ja det skulle vara intressant att se, inte för att han ska bli trumfad på något vis utan mest för att jag är ärligt intresserad.
Har iof för mig att Grub postade en studie som handlade om kost och hur det påverkade acne. Jag kanske ska orka söka lite.

Nitrometan
2009-09-08, 12:49
Ja det skulle vara intressant att se, inte för att han ska bli trumfad på något vis utan mest för att jag är ärligt intresserad.

Visst vore det intressant om det fanns ett tydligt samband mellan viss kost och acne.

Tricce
2009-09-08, 13:05
I think jag hittade.
Även om det mest va om mjölk/laktos påverkan av finnar, men det är väl kost det med? :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2734804&postcount=4

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2763810&postcount=33

Nitrometan
2009-09-08, 13:10
Japp. Men säger det nåt om varför man skulle undvika den pastöriserade mjölken?

Tricce
2009-09-08, 13:11
Japp. Men säger det nåt om varför man skulle undvika den pastöriserade mjölken?

Ingen aning jag hajjar inte sån där avancerad text, jag är bara tekniker! Men jag är lika nyfiken som dig :)

Kappman
2009-09-09, 06:25
Det är tämligen enkelt. Om man är allergisk mot något födoämne så kan kroppen reagera med utslag/finnar som symptom.

olle lindblad
2009-09-09, 07:30
Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur.

Utav egen erfarenhet:Nej.

Nitrometan
2009-09-09, 07:50
Det är tämligen enkelt. Om man är allergisk mot något födoämne så kan kroppen reagera med utslag/finnar som symptom.
Så kan det vara. Men Klein sa inget om allergi. Han uttalade sig väldigt kategoriskt om alla.

Klein
2009-09-09, 15:35
Jag talar av egen erfarenhet. Hade så svår acne när jag var i 16-årsåldern att jag inte kunde sova på ryggen. Käkade roaccutan i ett antal månader. Acnen höll sig borta tills jag nådde 20-årsåldern. Sen kom den tillbaka igen. Har laborerat mycket med olika kosthållningar sen dess. Pastöriserad mjölk, överkokt kött, överprocessad mat i största allmänhet får mig att gå från helt perfekt hy till finnig på ett par dar. Rå mjölk, rått kött, frukt, grönsaker som inte kräver tillagning osv ger inga finnar alls.

Vill man ha referenser på allt här i livet så måste jag tillstå att det blir en väldigt begränsad handlingshorisont. Är acnen ett nog stort problem tycker jag att det är en liten uppoffring att ändra kosten.

Om du alltid gör vad du alltid gjort kommer du alltid få vad du alltid fått. Har man finnar gör man något fel. Svårare än så är det inte. Småfinnar och rödprickig hy kan man få av att svettas mycket och grisa i skitiga kläder och sängkläder. Acne vulgaris är en annan femma.

von huff
2009-09-09, 15:44
Visst hjälper det att undvika fet mat osv men jog äter hellre roa än att jag måste undvika all fet mat och endå inte få bra resultat.Skall försöka få min tredje kur på tisdag, har redan tagit tå kurer men det har kommit tilbaks snabbt.Lite synd att man inte kan ellr skall dricka under kurerna men det är det värt

Klein
2009-09-09, 15:49
Visst hjälper det att undvika fet mat osv men jog äter hellre roa än att jag måste undvika all fet mat och endå inte få bra resultat.Skall försöka få min tredje kur på tisdag, har redan tagit tå kurer men det har kommit tilbaks snabbt.Lite synd att man inte kan ellr skall dricka under kurerna men det är det värt

Det har ingenting att göra med hur fet maten är. Det är de specifika råvarorna det är frågan om samt hur hårt processade de är. Att överhuvutaget tänka i makronutrienter vad avser acnens patogenes är helt fel.

Hermes
2009-10-06, 09:34
Har använt Epiduo en vecka nu och fått fantastiska resultat, har säkert halverat mängden finnar + att de som är kvar är mycket mindre, bränner som fan på kvällen och ger lite torr hud, men tillsammans med hudlotion så är det inga problem. Rekommenderas starkt!

_slipknot1_
2009-10-06, 17:50
Har använt Epiduo en vecka nu och fått fantastiska resultat, har säkert halverat mängden finnar + att de som är kvar är mycket mindre, bränner som fan på kvällen och ger lite torr hud, men tillsammans med hudlotion så är det inga problem. Rekommenderas starkt!

Kör oxå med Epiduo för tillfället. Fick även jag bra resultat efter första veckan nu är dock huden risig som fan, kan bero på mina rengöringsprodukter dock.
Helt klart är att Epiduo verkar mycket bättre än övriga Anti-acne krämer. Skalar av huden o bränner bort finnarna.

kulteva
2010-05-26, 20:21
hej, jag har en son som är 16 år och som haft mycket stora problem med finnar. Han har i perioder använt roccautan och visst verkar den. Det är dock en stark medicin som man
helst vill slippa använda någon längre tid. Nu har vi dock kommit på något som är minst lika effektivt. Uteslut gluten i maten! Min son äter glutenfri pasta, glutenfritt bröd och undviker alla annan mat vetemjöl. Skillnaden märktes redan efter ett dygn!!
Lycka till! Eva

hulken
2010-05-26, 20:44
Man måste inte knapra piller för att bli kvitt acne och det är till syvende och sist ingen permanent lösning. Acnen kommer tillbaka 2-4 år efter avslutad Roaccutan-kur. Anledningen är kosten. Att ändra kosten är den enda slutgiltiga lösningen. Ät köttet blodigt eller iaf rare, skippa pastöriserad mjölk och pastöriserade mjölkprodukter. Premiera färsk mat framför konserverad mat. Överstek och överkoka inte maten. Försök få i dig rå kost varje dag: grönsaker, frukt, kött, mjölk direkt från bondgården tex. Det gör susen för hyn.

Har just varit till hudkliniken i Umeå med min son, har inte alls med kosten att göra enligt experterna där.

Valvanto
2010-05-26, 20:47
Tänkte låna den här tråden litegrann då jag har fråga angående akneärr. Får väl något enstaka utslag nuförtiden men inte alls som förut.

Provade Roaccutan vilket bidrog en del till minskat utslag, blir dock väldigt torr. Men nu är mitt problem just ärr. Har några stycken på vardera kind.

Andra tycker det ser bra ut, då de drar klassikern att man ska ha lite ''manlig'' hy och inte en 12årings. Men jag vill ändå försöka tona ner ärren iaf då det inte går att få bort dem helt.

Har kollat lite kring strålning etc. någon som testat detta? Verkar ju fungera bra men svindyrt + att man inte kan vara i solen så mycket, stämmer detta? Någon med erfarenhet?

Edit: sen gällande maten får iaf jag utslag t.ex. om jag äter choklad eller ost. Går bra att äta någon enstaka chokladbit men inget mer.

Piranha
2010-05-26, 20:47
Jag går dagligen förbi ett fönster där det står Acne Specialisten på Landsvägen i Sundbyberg.

Kanske kan vara något att kika på?