handdator

Visa fullständig version : Protein für alles


Erikkk
2003-08-28, 16:48
Gutentag!

Efter ett misslyckat köp av proteinpulver från Dalblads, så har jag nu tänkt mig att köpa Ultimate Nutrition whey.

Jag hade främst att ta pulvret efter träningen, men undrar även om det är bra att ta det några andra tider.

Sedan tänkte jag passa på att fråga vad som skulle passa att äta lite snabbt efter man slutat skolan för dagen (drar direkt till gymmet efter plugget). Det skulle helst vara något man inte behöver ha jobbiga förberedelser för innan på morgonen (är morgontrött).

Sådär ja! Har inte tränat på lite över en månad, men på tisdag börjas det igen - ser verkligen fram emot ett nytt år av träning!

Have a nice day!

EiseltUK
2003-08-28, 16:56
Ett vassleprotein kan du ta även som mellanmål och säkert även på kvällen (även om man generellt rekommenderar kaseinbaserade proteiner då).

Banan är nog bra efter skolan!

/ Henrik

King Grub
2003-08-28, 17:03
Ett anabolt protein som vassle tycker jag är mindre lämpat som mellanmål, då jag hellre skulle föredra ett anti-katabolt med lång aminosyreutsöndring. Direkt vid uppvaknandet är ett lämpligt tillfälle, då det kan vara passande att få ett snabbt proteinupptag efter nattens fasta.

Mellanmål innan träningen som inte behöver förberedas eller lagas skulle kunna vara frukt eller några skivor mjukt flerkornsbröd och en liter minimjölk, t ex.

EiseltUK
2003-08-28, 17:24
De flesta "dödliga" har bara ett protein hemma och då duger säkert ett vassleprotein. Jag brukar annars rekommendera att man ser över sina mellanmål i första hand och då är Protec eller annat kaseinbaserat pulver bättre. 5-6 regelbundna portioner protein (från mat och/eller pulver) minskar sannolikt behovet av ytterligare en drink protein direkt efter träning för en glad amatör.

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-28, 17:31
Om nu vassle är så anabolt men inte katabolt så är det ju bara att äta det med någon annan mat så får man ju ner upptagshastigheten av vasslet. T ex gröt, vassleprotein, mjölk och ett äpple, vilket av en slump blir ett utmärkt mellanmål. :)

Har man bara ett pulver hemma så använder man det vid varje tillfälle men ändrar egenskaperna med det man äter till.

Berry
2003-08-28, 17:52
Originally posted by EiseltUK
De flesta "dödliga" har bara ett protein hemma och då duger säkert ett vassleprotein.

Undrar om det gör mig odödlig :D

King Grub
2003-08-28, 17:54
En artikel av intresse:

Influence of the protein digestion rate on protein turnover
Dangin M, Boirie Y, Guillet C, Beaufrere B.

Unite du Metabolisme Proteino-Energetique, Universite d'Auvergne/Institut National de la Recherche Agronomique, Centre de Recherche en Nutrition Humaine, Clermont-Ferrand, France.

It has long been recognized that numerous dietary parameters, such as the amount and type of protein and nonprotein energy sources, affect protein metabolism. More recently, we demonstrated that the protein digestion rate is an independent factor regulating postprandial protein gain. Indeed, in young men, using a non-steady-state approach and intrinsically labeled milk protein fractions [whey protein (WP) and casein (CAS)] we showed that a slow digested dietary protein (CAS) induced a greater protein gain than a fast one (WP). The mechanisms of this gain also differed according to the protein rate of digestion. WP stimulated amino acid oxidation and protein synthesis without modifying proteolysis, whereas CAS increased amino acid oxidation and protein synthesis to a lesser extent and strongly inhibited proteolysis. These results led to the concept of "slow" and "fast" protein and were confirmed by further experiments during which the meals tested presented different digestion rates but were otherwise identical in terms of amino acid profile. We also analyzed the effects of fat and carbohydrates added to CAS and WP. Our preliminary results suggest that added nonprotein energy sources to CAS and WP attenuated the differences in both the protein digestion rate and protein gain.

z_bumbi
2003-08-28, 18:05
King Grub: Kul men det faller ju lite på att man bara tillför icke proteinlivsmedel, vad händer om man tillför protein av andra typer ? Det är ju det som händer i verkliga livet.

Iofs använder jag alltid en blandning av kassein och vassle där det bara är förhållandet som ändras beroende på tillfälle så jag berörs ju inte så mycket oavsett vad som händer.

EiseltUK
2003-08-28, 18:29
Nackdelen med de flesta studier är att de är för kortsiktiga och man kan bara spekulera om vilken inverkan och betydelse snabba och långsamma protein (och kolhydrater) har i praktiken på muskeltilväxt. Kortsiktiga effekter är betydligt enklare att studera än de långsiktiga. Det är svårt att standardisera metodiken så att alla försökspersoner äter, tränar och sover på samma sätt.

Nettoproteintillväxten bör påverkas bäst av kasein eftersom det tycks ha störst inverkan på proteinomsättningen på längre sikt.

/ Henrik

Joachim B
2003-08-28, 19:02
Jag tycker att vassle är ett perfekt mellanmål. Skulle aldrig ta kasein annat än vid läggdags. Vassle ger en mer anabol reaktion i kroppen (framförallt tillsammans med kolisar), och en sådan vill i.a.f. jag ha 2-3 ggr per dag för att främja tillväxt.

Angående "studien" ovan står det inget om hur ofta de intog protein. För att det ska vara relevant bör man få i sig protein var 2-3 timme. Åt de mer sällan är det ju självklart att ett långsammare protein ger bättre resultat. Men sådana scenarion är inte jag intresserad av.

EiseltUK
2003-08-28, 19:18
Om jag inte missminner mig så gjordes studien av Biorie bara med en dos.

Jag skulle f ö tro att en kombination är bäst så man får fördelarna av både långsamt och snabbt. Är behovet av aminosyror "akut" kan man istället ta hydrolysat.

/ Henrik

King Grub
2003-08-28, 19:41
Originally posted by EiseltUK
Om jag inte missminner mig så gjordes studien av Biorie bara med en dos.

Jag skulle f ö tro att en kombination är bäst så man får fördelarna av både långsamt och snabbt. Är behovet av aminosyror "akut" kan man istället ta hydrolysat.

/ Henrik

Jag tror också på en kombination av proteiner, av olika "snabbhet", som mellanmål, istället för att förlita sig på bara ett enda. En av anledningarna till att jag föredrar riktig mat istället för pulver.

Joachim B
2003-08-28, 19:51
Originally posted by King Grub


Jag tror också på en kombination av proteiner, av olika "snabbhet", som mellanmål, istället för att förlita sig på bara ett enda. En av anledningarna till att jag föredrar riktig mat istället för pulver.

Det gör jag också. Men poängen är att det inte är något fel med vassle som mellanmål. Äter jag 8 måltider om dagen, är det i min bok, bara bra att 2-3 måltider av dessa består av vassle och lite kolhydrater.
Äter jag sex måltider är det inget fel om 1-2 av dessa består av vassle och kolhydrater...

King Grub
2003-08-28, 20:14
Originally posted by Joachim B


Det gör jag också. Men poängen är att det inte är något fel med vassle som mellanmål. Äter jag 8 måltider om dagen, är det i min bok, bara bra att 2-3 måltider av dessa består av vassle och lite kolhydrater.
Äter jag sex måltider är det inget fel om 1-2 av dessa består av vassle och kolhydrater...

Då tänker vi lika. :cheers: Jag tror hårt på 2 anabola vasslebaserade proteinladdningar per dag, bara att jag förlägger mina till uppvaknande och efter passet.

EiseltUK
2003-08-28, 20:46
Originally posted by King Grub


Då tänker vi lika. :cheers: Jag tror hårt på 2 anabola vasslebaserade proteinladdningar per dag, bara att jag förlägger mina till uppvaknande och efter passet.

Jo det är ju mest logiskt att lägga det som tas upp snabbast vid tillfällen då behovet av aminosyror är som störst.

Man har nu börjat tala om andra komponenter i kasein som kan vara verksamma förutom proteiner, bl a olika typer av kasomorfiner. Får se om det kommer några nya rön snart.

/ Henrik