handdator

Visa fullständig version : Norrländsk löpning


Sidor : [1] 2

thompaboy
2009-09-04, 10:37
Lagom till Bellmanstafetten tänkte jag ta tillfället i akt att starta en ny journal nu när man kommit igång ordentligt med träningen efter sommarjobb med knepiga arbetstider. Förra journalen blev inte långvarig eftersom jag lyckades bli skadad mer eller mindre direkt efter starten.

Namn: Thomas
Ålder:22
Längd: 175 cm
Vikt: 75 kg efter sommarens excesser(72 innan) men hoppas för löpningens skull att komma ned mot 70 så småningom.
Bor: Bromma, Sthlm sedan drygt två år tillbaka. Uppväxt i Söderhamn, Hälsingland.
Sysselsättning: Pluggar Psykologi III på Stockholms Universitet och tar förhoppningsvis min fil.kand. till våren. Jobbar lite extra som väktare.

Träningsbakgrund: Fotboll, bandy, pingis. Pingisen är det som jag ägnat mest tid åt och också varit mest framgångsrik i. Var som bäst Klass 1 och kom 12:a i Riks Top 12, herrjuniorer 20. Nu spelar jag mest för nöjes skull och kör nån gång i veckan.

Löpt har jag alltid gjort lite då och då men det var först efter en viktnedgång på ca 20 kg som gjorde att tiderna förbättrades vilket gjorde att intresset ökade och med det träningsmängden.

Mål: Milen under 40 minuter samt göra en bra tid på Sthlm Marathon nästa år.

Min träning: Försöker köra 4-5 mil i veckan. Passen består av distans, farlek och långpass. Styrketränar tre ggr i veckan och lirar pingis ungefär en gång i veckan.

Personbästa:
10 km: 41.27
11.6 km (skum sträcka): 48.33

thompaboy
2009-09-04, 10:42
Dagens träning: ~6,8 km på 32 min. Ett lite lugnare pass inför morgondagens stafett. Har kört en lekmannaversion av kolhydratsladdning eftersom jag fått bra resultat när jag provat på det tidigare. Har dragit ned under ons-tors så idag blir det till att tanka kolhydrater. Siktar på en tid under 20 min imorgon och att döma av hur dagsformen känns så borde det inte vara helt omöjligt!

ulfalf
2009-09-04, 12:55
Kul, det här ska följas. Kör hårt! Eller ja, lagom hårt då förstås. Man ska alltid tänka på skaderisken! ;)

Poxeman
2009-09-04, 13:34
Bra mål! Ska bli intressant att följa, alltid kul med fler konditionsjournaler.

Lycka till med Bellman, ni har en stor tyngd på era axlar...

myggan
2009-09-04, 14:12
Vi har samma mål du och jag, fast du ligger nog en bit före. (milen) :)
Har du någon tidsplan för att nå målet? Själv skall jag springa sylvesterloppet på nyårsafton.

thompaboy
2009-09-04, 18:07
Thanx boys! Har just laddat upp med rikligt med tacos nu inför Bellman imorgon så nu känner jag mig riktigt laddad för en snabb tid!

Vi har samma mål du och jag, fast du ligger nog en bit före. (milen) :)
Har du någon tidsplan för att nå målet? Själv skall jag springa sylvesterloppet på nyårsafton.

Skoj med en wingman;) Vore kul att komma under 40 på Hässelbyloppet i oktober men det är ingen katastrof om det får vänta till i vår heller.

thompaboy
2009-09-05, 08:06
Klev upp för en halvtimme sen för att börja ladda inför Bellmanstafetten. Riktigt kolhydratsladdad efter gårdagskvällen:D Blev en tallrik gröt med kvarg nu på morgonen och nu är det bara upp med volymen på musiken och tagga inför loppet:hbang:

thompaboy
2009-09-05, 16:39
Bellmanstafetten: Får börja med att tacka alla för en jävligt kul tillställning! Hade som mål att komma under 20 min och klarade det precis och sprang in på 19.59, tillika nytt PB på 5 km. Förvisso ingen nyhetsvarning eftersom det var första 5 km-loppet:D Var sjukt trångt i på banan i princip hela vägen runt så jag tror och hoppas att det finns mer att klämma ur! Disponerade loppet katastrofalt dåligt och gick ut alldeles för hårt men jag får skylla på orutinen och nu har jag iaf en tid att gå efter. Nu blir det vila resten av dagen(åtminstone fysiskt;)) och kika på vm-kvalet

thompaboy
2009-09-06, 13:54
Träning:

Återhämtningslöpning efter gårdagen på ~7.4 km på 37:00 och farten runt 5 min/km. Var ganska stel i mitt "löparknä" efter Bellmanstafetten men det gick bättre och bättre ju längre rundan led. Har även en gammal blåsa som stör så när den försvinner något sånär helt hoppas jag kunna köra på igen med mina nya skor, Asics Gel Foundation 8. Konditionsmässigt känns det helt ok så bara ovanstående skavanker ger med sig så blir det hårdkörning i löparspåret.

Nu blir det vila och eventuellt lite plugg i några timmar innan jag ska bege mig till gymmet för ett bröst/triceps-pass.

thompaboy
2009-09-06, 20:11
Träning:

Styrketräning bröst/triceps.

Bänkpress 4 set
Lutande hantelpress 3 set
Pecdec 4 set
Pushdown 4 set
Sittande french press i maskin 4 set

Gick trögt i de två första övningarna men efter det flöt det på skapligt så sammantaget ett OK pass!

Karvig
2009-09-06, 23:09
Schysst att du klarade sub20 och grattis till nytt PB! :) Jag är glad att jag slapp ta första sträckan, såg trångt ut. :D

Ska bli spännande att se när du fixar milen sub40. Kan inte dröja alltför länge om det fortsätter i den här takten.

thompaboy
2009-09-07, 00:03
Schysst att du klarade sub20 och grattis till nytt PB! :) Jag är glad att jag slapp ta första sträckan, såg trångt ut. :D

Ska bli spännande att se när du fixar milen sub40. Kan inte dröja alltför länge om det fortsätter i den här takten.

Tack och bock! Nästa år ska jag se till att slippa första sträckan;) Vore kul om jag fixar sub 40 på Hässelbyloppet eller Tömilen men det är som sagt ingen katastrof om det får vänta till våren heller. Har blivit lite för mycket distans på sistone och jag märkte på Bellman att det behövs mer kvalitativa pass men det ska vi ordna!

Karvig
2009-09-07, 11:32
det behövs mer kvalitativa pass men det ska vi ordna!

Det gillar vi! Ge oss lite tider på 3km och dylikt. Vore kul att se var du hamnar (sen är det djävulskt roligt att springa lite kortare också ;)).

thompaboy
2009-09-07, 11:51
Träning:

Fartlek ~6.8 km på 32:45. Gjorde sex fartökningar(höftade sträckor) upp mot tröskelfart. Kändes lite mer i knät när jag tryckte på men återhämtningen mellan ökningarna gick relativt smärtfritt. Imorgon blir det vila från löpningen för på onsdag är det dags för ett längre pass på minst 12 km.

Ska köpa mig en Garmin Forerunner 305 när ekonomin medger för det börjar bli lite tjatigt att höfta sträckorna och den kommer dessutom hjälpa mig att hålla en jämnare fart på tävlingarna.

thompaboy
2009-09-07, 11:54
Det gillar vi! Ge oss lite tider på 3km och dylikt. Vore kul att se var du hamnar (sen är det djävulskt roligt att springa lite kortare också ;)).

Så fort jag har en Garmin i min ägo så blir det bli statistik deluxe*flex* Ska se till att träna upp snabbheten innan inköpet så jag slipper skämmas när tiderna på korta distanser kommer upp:D

myggan
2009-09-07, 20:09
Min Garmin 305 är min bästa vän :) (även om det känns som den mäter fel lite väl ofta)

Bra tid på bellman! Ytterst tveksam till att jag hade fixat sub20. Är så väldigt osugen på att köra kvalite pass just nu, det är så skönt att bara mala på i lugnt tempo, men jag måste skärpa mig om jag skall bli snabbare! :whipped:

Man kanske skall bli ultralöpare istället, vad säger du? ;)

machine gun
2009-09-07, 20:11
Bra tid på bellman! Ytterst tveksam till att jag hade fixat sub20. Är så väldigt osugen på att köra kvalite pass just nu, det är så skönt att bara mala på i lugnt tempo, men jag måste skärpa mig om jag skall bli snabbare! :whipped:

-1

Jag är SÅ trött på malande och vill bara springa intervaller, haha. Tur att sånt där går i vågor.


Thompaboy: Kul med journal och bra jobbat på Bellman!

thompaboy
2009-09-07, 20:42
Min Garmin 305 är min bästa vän :) (även om det känns som den mäter fel lite väl ofta)

Bra tid på bellman! Ytterst tveksam till att jag hade fixat sub20. Är så väldigt osugen på att köra kvalite pass just nu, det är så skönt att bara mala på i lugnt tempo, men jag måste skärpa mig om jag skall bli snabbare! :whipped:

Man kanske skall bli ultralöpare istället, vad säger du? ;)

Håller med om att det är behagligt att tuffa på längre sträckor men känslan att vara riktigt genomkörd efter ett intervallpass är också skön;) Någon ultralöpare lär jag inte bli utan det känns som gränsen går vid marathon. Skulle jag bli utmanad på en Ursvik ultra lovar jag dock att jag ska ta mig en ordentlig funderare;)

thompaboy
2009-09-07, 20:47
-1

Jag är SÅ trött på malande och vill bara springa intervaller, haha. Tur att sånt där går i vågor.


Thompaboy: Kul med journal och bra jobbat på Bellman!

Tackar och får säga detsamma:) Skulle behöva lite av din intervallinställning just nu men man får ta sig i kragen;)

thompaboy
2009-09-07, 23:48
Anmälan till Sthlm Marathon 2010 fixad!*flex*

Karvig
2009-09-08, 11:09
Anmälan till Sthlm Marathon 2010 fixad!*flex*

Bra skit! :thumbup:

machine gun
2009-09-08, 12:41
Anmälan till Sthlm Marathon 2010 fixad!*flex*

Yeay!

thompaboy
2009-09-08, 17:17
Träning:

Styrketräning - Rygg/biceps

Ryggdrag i maskin

15x25 kg
12x55 kg
10x55 kg
10x50 kg

Sittande rodd

10x55 kg
10x55 kg
10x55 kg

Ryggresningar

14xBW+10 kg
14xBW+10 kg
14xBW+10 kg

Hantelcurl

12x11 kg
11x11 kg
9x11 kg

Sittande bicepscurl i maskin

12x20 kg
9x20 kg
10x17.5 kg


Slänger upp lite vikter eftersom det blir lite roligare att läsa då;) Kändes riktigt bra i alla övningar och speciellt ryggdrag som jag ökade i. Har en period nu där jag försöker köra 10-12 repetitioner då jag tycker att jag "känner" vikterna bättre och dessutom kan finslipa tekniken.

Efter dagens föreläsning på universitetet blev det pizza i form av ett kebabfat, dvs en dubbelinbakad kebabpizza*drool* Milt sagt så känner jag mig som en klubbad säl nu. Imorgon blir det långpass så jag behöver iaf inte oroa mig för energibrist:D Ska ta och sjunka ned i soffan nu med en kopp kaffe för att mildra graviditetskänslorna.

thompaboy
2009-09-09, 12:21
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:18:58

Första långpasset på runt två månader och vilken pärs! Kändes att det var ett tag sen man sprang längre än en timme och den kvava värmen gjorde att jag fick ett värmeträningspass på köpet. Började kännas tyngre efter cirka 45 minuters löpning och sista biten kändes ruskigt seg. Eftersom jag är ovan att dricka under passen så provade jag som tur var mitt nyinköpta vätskebälte. Det var lite trixigt emellanåt att dricka i farten men jag hade inga problem med anarki i magen eller motsvarande.

Lite kuriosa: Jag har en något liberal definition på långpass och för mig är det minst 15 km som avses. Eftersom jag inte skaffat någon Garmin än så mäter jag mina sträckor med hjälp av Eniro vilket gör att sträckorna mer eller mindre får betraktas som riktlinjer och bör tas med en nypa salt.

thompaboy
2009-09-09, 15:09
Har kommit till insikt om hur jag vill göra med styrketräningen framöver. Har tidigare kört på ett klassiskt bodybuilding-upplägg där varje muskel tränats hårt en gång i veckan (ben undantaget). Efter att ha läst serien om styrketräning på Träningslära har jag kommit fram till att jag vill köra ett lite simplare schema där varje muskel tränas tre gånger i veckan. Tror mindre volym och mer frekvens kan ge bra resultat och jag är ju fortfarande rätt färsk i styrketräningssammanhang (9 månader). Kommer att försöka peta in nån benövning emellanåt när löpträningen inte är lika intensiv.

Upplägg:

Pass 1

Bänkpress 3x6
Sittande rodd 3x6
Bålrotation i maskin 3x10

Pass 2

Hantelpress alternativt bröstpress i maskin 3x6
Chins 3x6
Sit-ups i maskin alternativt cablecrunches 3x10


Upplägget blir således 121 första veckan och 212 andra veckan osv.. Morgondagens axlar/mage-pass blir det sista med nuvarande upplägg innan jag sparkar igång det nya schemat nästa vecka.

thompaboy
2009-09-10, 10:55
Träning:

Löpning - ~8.3 km på 41:50

Hade tänkt bränna av en snabbdistans men kände mig seg efter gårdagens långpass så det fick bli ett lugnare distanspass istället. Var inga konstigheter första halvan men efter ~5 km fick tyvärr magen för sig att slänga in handduken så sista biten blev en riktig plåga på väg hem mot muggen. Misstänker att det är gårdagskvällens öl (4 st) i kombination med massa jordnötter (Malta - Sverige) som är boven. Ska snart iväg till universitetet för föreläsning och sen är det dags för axlar/mage på gymmet.

thompaboy
2009-09-10, 18:56
Träning:

Styrketräning - axlar/mage

Axelpress i maskin

18x17.5 kg
12x35 kg
11x35 kg
9x35 kg

Axellyft i maskin

14x35 kg
12x35 kg
11x35 kg

Baksida axlar i maskin

12x35
12x35
10x35

Sit-ups i maskin

15x25 kg
15x25 kg
15x25 kg

Bålrotation i maskin

14x40 kg
14x40 kg
14x40 kg

Sista passet med nuvarande upplägg och även om förmiddagens löpning satt kvar ganska bra i benen så gick det ändå rätt ok! Nu blir det bara löpning i helgen innan jag sparkar igång det nya schemat nästa vecka!

thompaboy
2009-09-11, 09:56
Träning:

~3.9 km på 15:59 + 1.5 km upp- och nedjogg

Den snabba träningen har som bekant fått stå tillbaka på sistone så det gick lite småkämpigt i början men efter ~2.5 km började det flyta på och det hade funnits kraft över att klämma till med en spurt om det hade behövts. Med tanke på att passet var före frukost och att träningsdosen på sistone varit hög så får jag ge insatsen beröm godkänt*flex*

thompaboy
2009-09-12, 10:46
Träning:

Löpning - ~8.3 km på 42:32

Rundade av veckans löpning med ett lugnare distanspass och ännu en dag med bra väder och löpningen flöt hela vägen. Fötterna börjar vänja sig vid nya dojjerna och löparknät känns av mindre och mindre så vi tar terräng på alla fronter:thumbup:

thompaboy
2009-09-13, 23:31
Söndagen blev en vilodag med tentaplugg men kommande vecka blir det hårdkörning! Hade tänkt klämma in två löppass imorgon, (läs idag) ett pass fartlek på morgonen och senare en kvällsdistans för att rensa skallen efter allt pluggande som väntar mig imorgon.

thompaboy
2009-09-14, 07:14
Träning:

Löpning - ~8.5 km på 42:02

Inledde veckan med ett fartlekspass och det var verkligen underbart att ge sig ut på morgonkvisten i solsken och sval och frisk luft. En upptäckt jag gjort med mina nya skor (Asics gel foundation 8) är att dem är stabilare för framfotalöpning som jag nu testat bitvis och det känns som jag får ett bättre tryck i löpningen. Blir dock bra mycket tröttare i vaderna så det krävs mycket mer träning innan jag kan utnyttja det fullt ut men vi är en bit på vägen! Nu väntar en lång dags tentapluggande.

thompaboy
2009-09-14, 17:38
Träning:

Löpning - ~6.8 km på 33:51

Lugnare distanspass på kvällskvisten. Framfotalöpningen tilltalar mig allt mer i takt med att jag börjar vänja mig. Upplever att isättningen känns mjukare och ger ett bättre flyt i löpningen jämfört med när jag landar på hälarna. Känns också mer löpekonomiskt så det ska bli spännande att se framöver vad det kan ge!

thompaboy
2009-09-15, 08:13
Träning:

Löpning - ~5.2 km på 26:20

Hade tänkt springa 7-8 km och det kändes hur bra som helst i början. Märktes dock rätt tydligt att jag inte är van vid framfotalöpningen för efter ~5 km blev jag tokslut i låren och fick mer eller mindre gå resterande sträcka hem. Uthållighetsmässigt var det inga problem men benen ville helt enkelt inte. Hade tänkt köra långpass imorgon men jag slänger in en vilodag istället och tar långpasset på torsdag så benen får återhämta sig. Nu blir det fortsatt pluggande innan det är dags att sparka igång nya schemat på gymmet senare i eftermiddag!

thompaboy
2009-09-15, 19:18
Träning:

Styrketräning - överkropp

Bänkpress

12x30 kg
12x30 kg
8x65 kg
7x67.5 kg
6x70 kg -->PB
6x67.5 kg

Sittande rodd med V-grepp

12x30 kg
8x65 kg
8x65 kg
6x70 kg --> För tungt = taskig teknik

Bicepscurl

8x13.6 kg
7x13.6 kg
6x13.6 kg

Bålrotation i maskin

10x50 kg
10x50 kg
10x45 kg --> Sänkte lite pga taskig teknik i föregående set
10x45 kg


Sparkade som sagt igång nya schemat idag som ska innebära mer frekvens och mindre volym. Kommer också träna tyngre med färre reps. Grundschemat kommer även kompletteras med ett par övningar nån gång i veckan, typ bicepscurl och axelpress.

Första passet idag och som synes blev det lite hattande med vikterna innan jag hittade rätt. Styrkan svek i alla fall inte och jag trodde aldrig jag skulle göra 6 reps på 70 kg i bänken! Skönt att spränga 70-gränsen och dessutom med besked. Nu har jag ny löpteknik och nytt styrketräningsschema och båda verkar funka bra = motivationen på topp:hbang: Imorgon blir det hel vilodag (fysiskt;)) och plugg från tidig morgon till sen kväll.

thompaboy
2009-09-16, 21:19
Vilodag idag som sagt. En timmes morgonpromenad är det jag åstadkommit i motionsväg. Haft träningsvärk i stort sett hela kroppen så vilodagen var välbehövlig. Är mör i skallen nu istället efter pluggande från 09.30 -19.45. Imorgon blir det långpass på ~16.8 km!

thompaboy
2009-09-17, 08:24
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:23:04

Riktigt skitpass som tiden också indikerar. Hade sovit dåligt och energin tog slut förvånansvärt fort vilket gjorde att jag kortade ned dagens runda. Gjorde dessutom misstaget att springa i overall som jag insåg blev på tok för varmt efter ett tag. Min fighting spirit var som bortblåst och benen kändes fortfarande av sen tidigare pass i veckan. Känns iofs som jag skyndar lite för fort med nya tekniken och inte låter benen vänja sig, men det är ju svårt att hålla igen när man känner att det funkar;)

Det där var en riktigt snyftvals så nu är det bara att ta ny tag nästa pass!

thompaboy
2009-09-17, 18:29
Träning:

Styrketräning - överkropp

Chins

8xBW-30 kg
6xBW
5xBW
5xBW
4xBW-10 kg(hjälpte ingenting typ)

Bröstpress i maskin

8x50 kg
7x50 kg
7x50 kg

Axelpress i maskin

6x45 kg
5x45 kg
6x40 kg

Sit-ups i maskin

14x15 kg
10x30 kg
10x30 kg
10x30 kg
10x30 kg

Ryggresningar i ställning

10xBW+10 kg
10xBW+10 kg


Ett helt ok pass med tanke på att morgonens löpning lämnade övrigt att önska. Blir lugnare på träningsfronten i helgen och låta kroppen vila efter en "tuff" vecka med ny teknik och schema. Ska försöka hinna med en morgonjogg på 5 km imorgon för att rensa skallen innan tentan. Blir eventuellt nån kortare jogg i helgen men annars bara vila.

thompaboy
2009-09-18, 17:03
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 27:34

Kortare distans på morgonen innan tentan. Inga konstigheter utan flöt på.

thompaboy
2009-09-20, 22:32
Blivit en helg med mycket tentafest, mat och välbehövlig vila. Nu när man har fyllda depåer blir det till att bränna av ett fartlekspass imorgon!

thompaboy
2009-09-21, 13:37
Träning:

Löpning - ~8.5 km på 44:20

Inledde veckan med ett fartlekspass på morgonkvisten och som vanligt med fyllda depåer var det bra löd i benen. Tiden indikerar dock att det inte gick fortare än vanligt, tom aningen långsammare. Konstigt men det kändes åtminstone bra.

thompaboy
2009-09-21, 14:00
Träning:

Styrketräning - Överkropp

Bänkpress

10x30 kg
10x30 kg
5x72.5 kg
6x70 kg
4x70 kg

Sittande rodd med V-grepp

10x30 kg
10x30 kg
7x65 kg
7x65 kg
7x65 kg

Stående bicepscurl med hantlar

8x13.6 kg
7x13.6 kg
6x13.6 kg

Bålrotation i maskin

10x45 kg (vardera sida)
10x45 kg
10x45 kg


Sov lite för lite i natt så det tog ut sin rätt fram emot eftermiddagen när det blev dags för styrketräning. Ändå ett hyfsat pass med tanke på att jag kände mig halvseg.

thompaboy
2009-09-23, 13:20
Träning:

Styrketräning - överkropp

Chins

8xBW-30 kg
6xBW
6xBW
5xBW

Bröstpress i maskin

10x25 kg
6x50 kg
6x50 kg
6x50 kg

Axellyft i maskin

10x45 kg
7x50 kg
6x55 kg
5x55 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x35 kg
10x35 kg
10x35 kg


Har känt mig seg i kroppen så har vilat från löpningen igår och så även idag. Imorgon har jag iaf tänkt ge mig ut på en runda för att känna hur det känns.

Känner på gymmet att styrkeutvecklingen går bättre nu när jag kör färre reps och tyngre. Tror inte jag utmanade mig själv och drev upp vikterna i tillräcklig utsträckning när jag körde högreppare, fast nyckeln sägs ju ofta vara variation så det ena ger väl det andra antar jag;)

Poxeman
2009-09-23, 13:36
Det ser ju fortsatt bra ut! Jag hade glömt att prenumerera på denna journal så jag fick läsa ikapp nu istället....

Lars Brinkhoff
2009-09-23, 13:51
Känner på gymmet att styrkeutvecklingen går bättre nu när jag kör färre reps och tyngre.

Det kände jag också, men efter ett tag stagnerade den utvecklingen också. Det går nog inte att komma ifrån att man måste variera...

thompaboy
2009-09-23, 14:26
Det ser ju fortsatt bra ut! Jag hade glömt att prenumerera på denna journal så jag fick läsa ikapp nu istället....

Tack och bock! Hoppas bara jag klarar mig från eventuella sjukdomar innan Hässelbyloppet den 11:e oktober. Känt mig hängig ett par dagar så var rädd att nåt skulle bryta ut men känner varken av näsa eller hals än så länge så kanske klarar mig trots allt.

thompaboy
2009-09-23, 14:28
Det kände jag också, men efter ett tag stagnerade den utvecklingen också. Det går nog inte att komma ifrån att man måste variera...

Jo jag kommer nog köra det här upplägget några månader och sedan gå tillbaka till fler reps eller nån kombination.

thompaboy
2009-09-24, 09:55
Träning:

Löpning - ~6.8 km på 36:20

Provade ett lätt distanspass idag och det kändes inte bra alls. Hade ingen som helst energi i kroppen. Känns inte som feber eller förkylning så jag vet inte vad det beror på att jag känt så här några dagar nu:( Börjar nästan bli rädd att det är nåt överträningssyndrom eftersom jag även haft svårt att sova de senaste nätterna. Nu ska man iofs inte dra förhastade slutsater, kan ju vara jag som överanalyserar och att mycket sitter i skallen. Nu blir det iaf vila resten av veckan. Trist att åka på det här så tätt inpå Hässelbyloppet*gah!*

thompaboy
2009-09-28, 15:58
Träning:

Styrketräning - Helkropp

Chins
8xBW-30kg
8xBW
6xBW
6xBW

Sned hantelpress

10x13.8 kg
8x23.8 kg
8x23.8 kg
8x23.8 kg

Marklyft

8x40 kg
6x70 kg
6x80 kg
6x85 kg

Sit-ups i maskin

15x25 kg
10x35 kg
10x35 kg
9x35 kg
10x30 kg


Hade riktigt mycket energi efter bra mängder föda och vila i helgen och resultaten blev därefter! Tränade för första gången marklyft seriöst och det kändes riktigt bra. Tog det dock lugnt med vikterna eftersom det var första passet och tekniken lämnar en del att önska, men det ska inte dröja alltför länge innan jag kör över tresiffrigt. Den matthet jag kände i kroppen förra veckan är borta men nu börjar jag tyvärr känna av halsen. Ska försöka mig på en joggingrunda imorgon men känner jag antydningar till att nåt skit är på väg så blir det vila. Sub 40 på Hässelbyloppet börjar kännas alltmer avlägset men jag ska inte hänga läpp för det utan det går fler tåg nästa säsong.

thompaboy
2009-09-29, 06:22
Jag behövde aldrig ge mig ut i löparspåret idag för att halssmärtorna skulle knacka på utan dom hade redan sparkat in dörren och gjort sig hemmastadda när jag vaknade. Har hyfsad träningsvärk sen igår så det är ingen katastrof att vila idag men trist inför Hässelbyloppet som sagt. Får betrakta det som ett träningslopp om jag nu hinner bli frisk.

thompaboy
2009-10-05, 08:21
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 26:33

Förkylningen eskalerade aldrig och under helgen började jag känna mig bättre så jag gav mig ut på ett kortare löppass nu på morgonen. Kändes lite halvsegt efter att ha vilat från löpningen i två veckor men tiden indikerade iaf att jag höll hyfsat tempo. Tänkte springa ett pass runt milen imorgon med lite fartlek inblandat för att åtminstone få lite fartkänsla i kroppen inför Hässelbyloppet. Blir sedan ett lite lugnare pass på torsdag eller fredag.

thompaboy
2009-10-05, 21:21
Träning:

Styrketräning - Överkropp

Bänkpress

10x35 kg
8x35 kg
6x75 kg PB
6x75 kg
5x75 kg

Sittande rodd med V-grepp

10x35 kg
7x70 kg
6x70 kg
6x70 kg

Bicepscurl med hantlar

6x16.2 kg
6x16.2 kg

Bålrotation i maskin

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Fortsätter att leverera ökningar med nya schemat. Går framåt i alla övningar men bänkpressen funkar jävligt bra för tillfället. Hoppas bara att dom sista sviterna av löparknät försvinner så jag kan smälla på med lite tyngre vikter i marklyft också.

thompaboy
2009-10-07, 15:39
Träning:

Styrketräning - överkropp

Chins

8xBW-30 kg
10xBW
8xBW
6xBW

Lutande hantelpress

8x13.8 kg
8x26.2 kg
7x26.2 kg
6x26.2 kg

Axellyft i maskin

10x45 kg
8x50 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x35 kg
10x35 kg
10x35 kg


Bra pass med ökningar i det mesta! Imorgon blir det en lugnare jogg inför söndagens lopp. Inlägget om gårdagens löppass har visst försvunnit*jorgen*

Poxeman
2009-10-07, 15:43
Fina chins!
Blir det ett löppass till innan söndagen eller hur lägger du upp det?

thompaboy
2009-10-08, 00:26
Fina chins!
Blir det ett löppass till innan söndagen eller hur lägger du upp det?

Tackar! Chins och bänkpress är nog de övningar jag ökat mest i sedan inriktningen mot styrka. Har successivt skurit ned på kolhydraterna nu i veckan så jag tänkte köra ett lugnare pass på lördag på ~5 km för att tömma det sista och sedan ladda till Danmark-Sverige på lördag kväll:eating: Ser loppet mer som ett träningslopp eftersom jag lyckades bli förkyld för 2-3 veckor sedan med minimal träning som följd.

thompaboy
2009-10-09, 18:28
Träning:

Styrketräning - "Helkropp"

Bänkpress

10x35 kg
8x35 kg
5x77.5 kg
6x75 kg
5x75 kg

Sittande rodd med V-grepp

10x35 kg
8x70 kg
7x70 kg
7x70 kg

Marklyft

8x45 kg
6x90 kg
6x87.5 kg
6x87.5 kg

Bålrotation i maskin

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Bra pass där jag ökade lite i alla övningar. Knät känns fortfarande ostabilt i marklyften pga löparknät inte riktigt gett med sig. Det är främst när jag ska sätta ned stången som det blir problem och man vill gärna spara ryggen så det är bara att lugna sig lite med vikterna.

Karvig
2009-10-09, 21:33
Jag kommer säkert hinna glömma det så det är dumt att chansa. Lycka till som bara den på söndag! Smäll till med en riktig pangtid nu. ;)

thompaboy
2009-10-09, 23:19
Jag kommer säkert hinna glömma det så det är dumt att chansa. Lycka till som bara den på söndag! Smäll till med en riktig pangtid nu. ;)

Tack! Lär knappast bli en tid ned mot PB med den miserabla uppladdningen, men ska åtminstone försöka få till en tid jag slipper skämmas över;)

thompaboy
2009-10-11, 13:29
Hässelbyloppet:

Tid: 44:18

Var otroligt besviken över tiden efter målgång och är det fortfarande men ju mer det sjunker in, ju mer inser jag att jag egentligen inte kan förvänta mig så mycket mer efter en dålig uppladdning och en förkylning som inte släppt. Att jag sedan väljer att springa i overall (åt helvete för varmt) samt öppnar första kilometern på 3:50 när jag på förhand vet att jag har dåliga förutsättningar, är bara korkat och inget som kan skyllas på yttre omständigheter.

Nu blir det vila från löpningen på obestämd tid och köra alternativ konditionsträning (crosstrainer, cykel etc) för att vila löpmusklerna och få upp löpsuget för det sistnämnda är definitivt inte på topp nu. Ska även försöka komma ned några kilo för med min längd håller det inte att väga 75-77 kg om man vill göra riktigt bra tider. Kommer förhoppningsvis vara lättare och mer löpsugen när det blir dags att börja hårdkörningen inför maran.

ulfalf
2009-10-11, 15:14
Hässelbyloppet:

Tid: 44:18



Med tanke på förutsättningarna så är det ju faktiskt en helt ok tid! Men samtidigt kan jag förstå att du är missnöjd, men det får man vara ibland. Bra tänkt också om framtiden också, fast jag är övertygad om att du är tillbaka med löpningen ganska så snart ;)

Lite tankar ang. viktnedgång - min erfarenhet är att när man drar igång och får upp träningsdosen så kommer viktnedgången lite av sig själv, om man inte då överkompenserar maten förstås. Det känns lite enklare att kanske fortsätta äta som man gör, fast öka träningen - då kommer viktnedgången lite av sig självt nästan.. Mina tankar bara!

thompaboy
2009-10-11, 17:11
Med tanke på förutsättningarna så är det ju faktiskt en helt ok tid! Men samtidigt kan jag förstå att du är missnöjd, men det får man vara ibland. Bra tänkt också om framtiden också, fast jag är övertygad om att du är tillbaka med löpningen ganska så snart ;)

Lite tankar ang. viktnedgång - min erfarenhet är att när man drar igång och får upp träningsdosen så kommer viktnedgången lite av sig själv, om man inte då överkompenserar maten förstås. Det känns lite enklare att kanske fortsätta äta som man gör, fast öka träningen - då kommer viktnedgången lite av sig självt nästan.. Mina tankar bara!

Tack för stödet! Med tanke på att jag i princip varit i bra form i alla andra tävlingar den här säsongen så ska jag väl egentligen inte hänga läpp över den här motgången, bara att slicka såren och komma igen! Är inte helt hundra i knät heller så hoppas att kurera det helt under den alternativa träningsperioden.

Jag har ju tidigare gjort en stor viktnedgång (89-65 kg) så det här ska inte vara några problem med lite disciplin. Helgerna har tidigare varit min akilleshäl med polare som rycker i en att det ska festas och sen fyllekäkas. Jag får helt enkelt ta mig i kragen och sköta mig även på helgerna:whipped:

Poxeman
2009-10-11, 21:08
Bara att bryta ihop och gå vidare... tråkigt att du inte var nöjd men ändå starkt att köra loppet med den kassa uppladdningen!

thompaboy
2009-10-11, 23:07
Bara att bryta ihop och gå vidare... tråkigt att du inte var nöjd men ändå starkt att köra loppet med den kassa uppladdningen!

Jajemän att skita i det var aldrig aktuellt, fick åtminstone en bra genomkörare. När jag ställde mig på startlinjen verkade det som jag på nåt sätt glömt bort den dåliga uppladdningen och öppnade som om jag vore i bra form, vilket gjorde att jag tog slut lite väl tidigt.

thompaboy
2009-10-12, 18:37
Träning:

Styrketräning - Överkropp

Chins

8xBW-30 kg
11xBW PB
9xBW
7xBW

Lutande hantelpress

8x16.2 kg
8x29.1 kg
8x29.1 kg
6x29.1 kg

Axellyft i maskin

8x55 kg
7x55 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x35 kg
10x35 kg
10x35 kg


Styrketräningen fortsätter att gå över förväntan. Ökar i så gott som alla övningar förutom magövningarna och det känns riktigt lovande!

thompaboy
2009-10-14, 18:23
Träning:

Styrketräning

Bänkpress

8x40 kg
6x40 kg
7x77.5 kg
6x77.5 kg
5x77.5kg

Sittande rodd med V-grepp

10x35 kg
8x70 kg
7x70 kg
6x70 kg

Marklyft

8x45 kg
5x45 kg
6x90 kg
6x90 kg
7x90 kg

Bicepscurl med hantlar

8x16.2 kg
6x16.2 kg

Bålrotation i maskin

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Bra pass igen. Nästa bänkpass blir det till att kliva över 80-sträcket. Det är för övrigt mitt PB (1 rep) och sträcker sig så långt tillbaka i tiden att jag var 15 när jag satte det. Vägde dock över 90 pannor då så man hade lite mer vikt att lägga bakom;) Knät kändes också bättre så marken kommer nog ökas på lite nästa pass.

Poxeman
2009-10-14, 19:56
Starka bänkar där! Har också ett pb på 80 men reppar på 70... orka maxa liksom!

Karvig
2009-10-14, 22:03
Bara att bryta ihop och gå vidare... tråkigt att du inte var nöjd men ändå starkt att köra loppet med den kassa uppladdningen!

Håller med. Skönt att styrketräningen går bra i alla fall! Milen sub40 nästa år? ;)

thompaboy
2009-10-14, 22:22
Starka bänkar där! Har också ett pb på 80 men reppar på 70... orka maxa liksom!

Nä maxa är ingen stor grej för mig heller men det lär nog komma ett försök när man inser att man har chans på tresiffrigt:naughty: Trots att jag "dietat" i cirkus 1.5 vecka så känner jag mig inte svagare utan fortsätter att öka. Gissar att jag till viss del kan tacka mitt ökade proteinintag för det.

Håller med. Skönt att styrketräningen går bra i alla fall! Milen sub40 nästa år? ;)

Jajemus det är fortfarande målet. Sätter väl igång med hårdkörningen inför maran nån gång i dec-jan så får jag vara hel och frisk borde jag ha bra chans på premiärmilen.

thompaboy
2009-10-15, 11:42
Träning:

Cykling på gymmet - 14 km på 30:18

Skönt med lite alternativ träning. Blev lite trött i benen i början iom att jag inte cyklar alltför ofta men så fort jag blev varm i kläderna flöt det på!

Karvig
2009-10-15, 11:45
Jajemus det är fortfarande målet. Sätter väl igång med hårdkörningen inför maran nån gång i dec-jan så får jag vara hel och frisk borde jag ha bra chans på premiärmilen.

Det tror jag absolut. Men fan ta dig om du ger mig pisk på premiärmilen! *slap* :)

thompaboy
2009-10-16, 10:15
Det tror jag absolut. Men fan ta dig om du ger mig pisk på premiärmilen! *slap* :)

Du är ju en bra rygg att gå i och sen ska jag träna upp en vass spurt bara för ändamålet ovan:naughty:

Karvig
2009-10-16, 12:29
Du är ju en bra rygg att gå i och sen ska jag träna upp en vass spurt bara för ändamålet ovan:naughty:

It´s on! :devil:

thompaboy
2009-10-16, 17:52
Träning

Styrketräning

Chins

8xKv-30 kg
11xkv
9xkv
8xkv

Lutande hantelpress

8x16.6 kg
6x31.2 kg
6x31.2 kg
5x31.2 kg

Bensträck

8x30 kg
8x50 kg
8x50 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x35 kg
10x35 kg
10x35 kg

Knät uppskattade inte bensträcken så mycket men i övrigt ett bra pass!

thompaboy
2009-10-17, 13:37
Träning

Crosstrainer - 9.1 km på 40:00 plus ett par minuters nedvarvning

Kändes lite monotont att stå 40 min på samma ställe men flåsmässigt kändes det helt ok! Börjar också se resultat visuellt efter kostomläggningen. Har inte vägt mig än men ska göra det nu i dagarna. Är mer noga med att hålla ett högt proteinintag än vid min förra viktminskningen och det kan som sagt förklara att jag inte tappat nåt i styrka än så länge.

thompaboy
2009-10-19, 22:42
Träning

Styrketräning

Bänkpress

10x40 kg
8x40 kg
6x80 kg
4x80 kg
6x77.5 kg

Sittande rodd med V-grepp

10x35 kg
6x75 kg
5x75 kg
6x70 kg

Axellyft i maskin

8x55 kg
7x55 kg
6x55 kg

Bålrotation i maskin (varje set på vardera sida)

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg

Kände mig lite småseg men styrkan var det inget större fel på och det kändes helt ok att slänga upp 6 reps på 80 i bänken. Hade tänkt köra marklyft också men den var upptagen och orkade inte vänta såhär på kvällskvisten när det var näst sista övningen*mini

thompaboy
2009-10-20, 14:31
Träning

Crosstrainer - 7 km på 30:05 plus ett par minuters nedvarvning.

Ett bra pass med skapligt tempo. Skönt att vila lederna nu och slippa stelheten i och med den alternativa träningen. Börjar plugget kl 09.00 imorgon så det blir att gymma sjuhelvetes (kunde inte låta bli:D) tidigt runt 07.00 eftersom jag har pingisträning senare på kvällen. Imorgon blir det även vägning och det ska bli spännande eftersom det syns visuellt att man tappat lite fläsk.

Poxeman
2009-10-20, 14:35
Börjar plugget kl 09.00 imorgon så det blir att gymma sjuhelvetes (kunde inte låta bli:D) tidigt runt 07.00

Kolo approves! :thumbup:

thompaboy
2009-10-21, 12:35
Träning

Styrketräning

Chins

8xkv-30 kg
11xkv
6xkv+10 kg
8xkv+5 kg

Lutande hantelpress

8x16.2 kg
7x29.1 kg
7x29.1 kg
6x29.1 kg

Marklyft

8x50 kg
7x95 kg
7x95 kg
7x95 kg

Bicepscurl med hantlar

6x16.2 kg
8x13.6 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x35 kg
10x40 kg
9x35 kg


Provade att köra chins med vikter för första gången och det gick kanon! Var dock ruskigt jobbigt vilket gjorde att när det var dags för lutande hantelpress var jag så trött i armarna att jag inte orkade få upp ordinarie hantlar (31.4 kg) i utgångsläge:D Marken funkade också riktigt bra och kände inte av knät i nån större utsträckning så det blir lite mer vikt där nästa gång! Eftersom knät känns bättre så tänkte jag även börja så smått med knäböj nästa pass.

Vägde mig i morse och vikten visade 77.1 kg. Är nog första gången jag blivit nöjd över att ha vägt mer än vad jag trodde innan. Jag trodde att vågen skulle visa ett par-tre kilo mindre för jag ser definitivt skillnad i spegeln och på midjan. Det betyder att jag kanske har en och annan muskel mer än vad jag trodde innan. Styrkan har ju trots allt inte minskat utan tvärtom fortsatt öka. Hade förmodligen också fläskat på mig nåt kilo mer innan eftersom jag inte vägt mig på några veckor(:D) men det spelar ju ingen roll nu.

Poxeman
2009-10-21, 13:06
Provade att köra chins med vikter för första gången och det gick kanon!

Nice! :thumbup:Det ska jag testa imorgon för första gången.


Vägde mig i morse och vikten visade 77.1 kg. Är nog första gången jag blivit nöjd över att ha vägt mer än vad jag trodde innan. Jag trodde att vågen skulle visa ett par-tre kilo mindre för jag ser definitivt skillnad i spegeln och på midjan. Det betyder att jag kanske har en och annan muskel mer än vad jag trodde innan.

Pics or it didnt happen... :whipped::naughty:

thompaboy
2009-10-21, 13:20
Nice! :thumbup:Det ska jag testa imorgon för första gången.

Har stannat på 11 st nu med bara kroppsvikten så jag tror det är en bra taktik för att bli bättre i chins!

Pics or it didnt happen... :whipped::naughty:

Kommer eventuellt upp en bild nu i dagarna;)

thompaboy
2009-10-23, 18:08
Träning

Styrketräning

Bänkpress

8x40 kg
8x40 kg
6x80 kg
5x80 kg
5x77.5 kg

Sittande rodd med V-grepp

8x35 kg
8x35 kg
6x75 kg
6x70 kg
6x70 kg

Knäböj

10x40 kg
8x60 kg
8x60 kg
8x70 kg

Bålrotation i maskin (varje set på vardera sida)

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Var fortfarande seg efter onsdagens pass så det här passet kändes mest som man bara ville ha överstökat. Särskilt rodden gick segt eftersom jag kände av ryggen efter onsdagens chins och marklyft. Provade knäböj med lite lättare vikter och det gick galant, inte jätteskönt med stången på en rygg med träningsvärk men det gick bra ändå!

Karvig
2009-10-23, 19:40
Vägde mig i morse och vikten visade 77.1 kg. Är nog första gången jag blivit nöjd över att ha vägt mer än vad jag trodde innan. Jag trodde att vågen skulle visa ett par-tre kilo mindre för jag ser definitivt skillnad i spegeln och på midjan. Det betyder att jag kanske har en och annan muskel mer än vad jag trodde innan. Styrkan har ju trots allt inte minskat utan tvärtom fortsatt öka. Hade förmodligen också fläskat på mig nåt kilo mer innan eftersom jag inte vägt mig på några veckor(:D) men det spelar ju ingen roll nu.

Vad härligt att du både känner och ser skillnad. Gott mos! :thumbup:

thompaboy
2009-10-23, 20:19
Vad härligt att du både känner och ser skillnad. Gott mos! :thumbup:

Jajemus inte bra för löpningen med för mycket vikt men estetiskt är det ju inte så tokigt med lite muskler så det är på både gott och ont;)

thompaboy
2009-10-24, 11:23
Blir lugnt på träningsfronten i helgen men däremot seriespel med pingislaget i division 3 idag och imorgon!

thompaboy
2009-10-26, 18:49
Träning

Styrketräning

Chins

6xkv
8xkv+10 kg
6xkv+10 kg
7xkv+5 kg
7xkv

Lutande hantelpress

8x16.2 kg
6x31.4 kg
7x31.4 kg
5x31.4 kg

Marklyft

8x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
6x100 kg

Sit-ups i maskin

10x25 kg
10x40 kg
8x40 kg
10x35 kg


Fördmodligen det bästa gympasset hittills från min sida och då är jag dessutom hårdare än på mycket länge*flex* Utvecklingen under chinsstången pekar stadigt uppåt. Knät var helt med på noterna i marken vilket innebär att jag kommer slänga på ett par viktskivor till vid till nästa pass. Får förhoppningsvis hem Kolozzeums nya prestationshöjare under morgondagen så den ska bli ruggigt spännande att prova (kör för närvarande med KCG R2.)

Poxeman
2009-10-26, 20:24
Riktigt fina chins där!
En recension på Evil vill vi ha sen, verkar intressant!

thompaboy
2009-10-26, 20:48
Riktigt fina chins där!
En recension på Evil vill vi ha sen, verkar intressant!

Tack och bock! På förhand känns det ju inte som det borde vara nån oceanisk skillnad jämfört med dom andra men man vill ju gärna stötta Kolozzeum. Det ska bli intressant och se om maltodextrinet kan tillföra någon extra dimension för det har jag inte tagit innan passen tidigare.

thompaboy
2009-10-28, 19:11
Träning:

Styrketräning

Bänkpress

8x40 kg
8x40 kg
6x80 kg
5x80 kg
6x77.5 kg

Sittande rodd med V-grepp

8x35 kg
8x35 kg
7x75 kg
7x75 kg
6x75 kg

Knäböj

8x50 kg
6x80 kg
6x80 kg
6x80 kg

Bicepscurl med hantlar

8x16.2 kg
6x16.2 kg

Bålrotation i maskin (varje set på vardera sida)

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Bänken gick trögt men jag tror att det lossnar på måndag när jag får två dagars vila innan bänkpasset istället för en dag som innan de två senaste. Rodden kändes stabilt så där blir det nog en ökning nästa pass. Var lite svajig i knäböjen men där är jag ju rätt grön så det ger sig med tiden. Testade även Kolozzeum Evil för första gången idag och en recension finns i kosttillskottsdelen!

thompaboy
2009-10-30, 16:45
Träning:

Styrketräning

Chins

13xkv PB
7xkv+10 kg
6xkv+10 kg
6xkv+5 kg

Lutande hantelpress

8x16.2 kg
7x31.4 kg
6x31.4 kg
5x31.4 kg

Marklyft

8x60 kg
6x105 kg
6x105 kg
6x105 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x40 kg
9x40 kg
10x35 kg


Tentaskrivning igår med efterföljande tentafest på Kvarnen på Söder som bjöd på kändis-spotting i form av Alexander och Stellan Skarsgård. Det innebar att man vaknade upp med en smärre blyluva men det var inget som satte käppar i hjulet för dagens träning. Började med ett nytt prydligt personbästa i chins trots så det är glädjande att chinsträningen med vikt gett resultat. Fortsätter öka på vikterna succesivt i marken och det flyter på. På agendan ikväll står elitseriepremiär i bandy mellan Hammarby-Broberg på Zinken, kom igen Broberg!

Poxeman
2009-10-30, 21:25
Grattis till PB! Ett fint pass i övrigt!

thompaboy
2009-10-30, 22:16
Grattis till PB! Ett fint pass i övrigt!

Tackar så mycket:)

thompaboy
2009-10-31, 18:26
Träning:

Crosstrainer - 7 km på 30:40

Blivit lite dåligt med kondisträning på sistone men ärligt talat saknar jag det inte i någon större utsträckning och det är nog bara bra så suget får komma tillbaka ordentligt när maraträningen börjar.

thompaboy
2009-11-02, 12:45
Träning:

Styrketräning

Bänkpress

8x40 kg
6x40 kg
7x80 kg
6x80 kg
5x80 kg

Sittande rodd med V-grepp

8x40 kg
6x80 kg
7x75 kg
6x75 kg

Axellyft i maskin

8x55 kg
6x55 kg

Knäböj

8x50 kg
8x80 kg
8x80 kg
8x80 kg

Sittande bålrotation i maskin (varje set på vardera sida)

10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


80 i bänken har varit en tröskel nu ett par veckor men som jag förutspådde så lyckades jag peta upp ett par till reps idag så jag försöker mig nog på en ökning nästa bänkpass. Ökade i rodden men böjen är fortfarande lite svajig så där kommer det bli relativt små ökningar tills stabiliteten infinner sig.

thompaboy
2009-11-03, 11:47
Hittade ett gammalt excel-dokument från februari när jag gymmat i cirka en månad. Övningar som marklyft, knäböj och chins kom till långt senare men jag tänkte åtminstone summera upp utvecklingen i de övningar som jag körde då och fortfarande kör nu (ej maxningar utan de vikter jag reppade/reppar på):

Kroppsvikt: 66.2 --> ~76

Bänkpress: 50 --> 80
Lutande hantelpress: 16.2 --> 31.4
Bicepscurl med hantlar: 10 --> 16.2
Axellyft i maskin: 25 --> 55
Sittande bålrotation i maskin: 30 --> 45
Sit-ups i maskin: 30 --> 40


Axlar och bröst är det muskelgrupper jag känner att jag ökad mest i. Brösten släpar dock visuellt men stora bröstmuskler bygger man ju som bekant inte på en kafferast och så länge vikterna pekar uppåt är det bara att nöta på. Bicepscurlen har jag efter schemabytet oftast kört sist i passet så vikterna har av förklarliga skäl inte ökat lika mycket när jag kört övningar som chins, hantelpress och marklyft innan. Just chins har jag bara kört i två månader men där har jag ökat från 6-13 reps på kroppsvikten så där finns det nog en del potential också. Magövningarna har jag inte ökat så mycket i men jag känner att tekniken blir lidande om jag ökar för mycket men det går åtminstone långsamt framåt och visuellt ser jag att det händer saker.

Håller som bekant också på att försöka bli lite hårdare i kroppen, främst för löpningens skull men också för att kunna hålla en schysst form året runt. Även där går det långsamt framåt både visuellt och på vågen vilket känns bra ur "muskelbesparnings"-synvinkel. Nu vägde jag mig inte innan "dieten" startade men med den takt det gått i hittills så gissar jag att jag låg på runt 79 kg vilket om det stämmer har inneburit runt tre kg i viktminskning på fyra veckor och det får väl ses som helt ok. Tycker inte fettmängden skiljer gigantiskt från när jag började gymma, har kanske aningen mer fett nu men kommer jag ned på 70-72 kg kommer det förmodligen se hyfsat ut! Har inte tappat styrka i nån större utsträckning heller och det känns rätt bra.

Poxeman
2009-11-03, 12:00
Bra ökningar där! (Men vars är bilderna?)

thompaboy
2009-11-03, 12:04
Den som väntar på nåt gott...;)

thompaboy
2009-11-05, 06:56
Gårdagens träning

Styrketräning

Chins
13xkv
7xkv+10 kg
6xkv+10 kg
6xkv+5 kg

Lutande hantelpress
8x16.2 kg
7x31.4 kg
6x31.4 kg
5x31.4 kg

Marklyft
8x60 kg
6x110 kg
6x110 kg
6x110 kg

Sit-ups i maskin
12x25 kg
10x40 kg
10x40 kg
7x40 kg


Helt ok pass, ska dock sluta maxa varje gång i första setet i chins för viktträningen där blir aningen lidande.

thompaboy
2009-11-05, 15:59
Träning

Löpning på löpband - ~7 km på 40:00 min

Första löppasset på länge och knät kändes aningen stelt men det var ingen större fara. Tempot mediokert om man ska tro löpbandets mätare men det kändes åtminstone fortare än det såg ut. Iofs jobbar man ju inte mot gravitationen på samma sätt på ett löpband.

machine gun
2009-11-05, 16:12
Löpbanden på gymmen är sällan kalibrerade, så de kan visa både långsammare och snabbare tempo än det man faktiskt håller. Plus att det, som du skriver, inte är riktigt samma träningsform som att springa utomhus. Man får gå på upplevd ansträngning och använda mätvärdena mer som ett riktmärke. Lätt lutning på löpbandet ska tydligen kompensera för vindmotstånd och ge ett bättre frånskjut. Har hört allt från 0,5-1,5 % lutning.

thompaboy
2009-11-05, 16:35
Löpbanden på gymmen är sällan kalibrerade, så de kan visa både långsammare och snabbare tempo än det man faktiskt håller. Plus att det, som du skriver, inte är riktigt samma träningsform som att springa utomhus. Man får gå på upplevd ansträngning och använda mätvärdena mer som ett riktmärke. Lätt lutning på löpbandet ska tydligen kompensera för vindmotstånd och ge ett bättre frånskjut. Har hört allt från 0,5-1,5 % lutning.

Tack för infon, ska prova lite lutning nästa gång! Jag blev smått lurad av att jag svettades mycket och tyckte mig springa fort, och sen kliva av och känna sig oförskämt pigg:D

machine gun
2009-11-05, 17:19
Tack för infon, ska prova lite lutning nästa gång! Jag blev smått lurad av att jag svettades mycket och tyckte mig springa fort, och sen kliva av och känna sig oförskämt pigg:D

Dels är det oftast varmt och dels är det ju så vindstilla det kan bli, så svettas gör man ju helt klart. Sen tycker jag ofta att det känns som att man springer fortare på löpband, men det kan ju bero på att det är marken som rör sig, så att det blir lite mer ostadigt.

thompaboy
2009-11-06, 13:53
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
2x4x40 kg
4x82.5 kg
4x80 kg
5x77.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
8x40 kg
7x75 kg
6x75 kg
5x75 kg

Knäböj
8x50 kg
8x80 kg
8x85 kg
8x85 kg

Sittande bålrotation i maskin (varje set på vardera sida)
10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Morgonvikten var 75.0 kg vilket är 1.2 kilo mindre än vid samma tidpunkt förra veckan. Glädjande och en aning mycket men förmodligen är det en del vätska som tackat för sig. Den kom antagligen redan tillbaka efter sushibuffén efter träningen*popcorn*

Förmiddagens pass var ett riktigt jävla dyngpass och energin var som bortblåst, särskilt i bänken. Iofs föga konstigt att det kommer ett bakslag när viktkurvan pekar nedåt. Har ändå lyckats behålla mycket styrka hittills så dagens "prestation" är inget att hänga läpp över. Kommer förmodligen börja en högrepsperiod om ett par veckor eftersom jag då kört lågrepsperioden i cirka tre månader. Chins, böj och mark har jag fortfarande "nybörjarökningar" i så där kommer jag fortsätta som tidigare.

ulfalf
2009-11-06, 13:56
Knäböj
8x50 kg
8x80 kg
8x85 kg
8x85 kg

Kommer förmodligen börja en högrepsperiod om ett par veckor eftersom jag då kört lågrepsperioden i cirka tre månader.

Räknar du alltså åttor i böjen som lågreps, intressant. Själv räknar jag allt över femmor som högreps :) Bra ökningar i gymmet på sista tiden btw! Man blir rätt sugen på att försöka klämma in ett antal fler gympass i veckan när man ser andra köra hårt i gymmet just nu...

thompaboy
2009-11-06, 14:01
Räknar du alltså åttor i böjen som lågreps, intressant. Själv räknar jag allt över femmor som högreps :) Bra ökningar i gymmet på sista tiden btw! Man blir rätt sugen på att försöka klämma in ett antal fler gympass i veckan när man ser andra köra hårt i gymmet just nu...

Tack! Nja egentligen inte men eftersom jag nyligen börjat med knäböj så är det lätt hänt att det springer i väg med repsen eftersom jag orkar mer än jag planerat köra innan;)

thompaboy
2009-11-09, 17:13
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
8xkv+10 kg
6xkv+10 kg
7xkv+5 kg

Lutande hantelpress
8x16.2 kg
8x31.4 kg
6x31.4 kg
5x31.4 kg

Marklyft
8x60 kg
6x110 kg
6x115 kg
6x115 kg

Sit-ups i maskin
12x25 kg
10x40 kg
10x40 kg
10x35 kg


Hade skaplig energi efter lite mer liberalt ätande i helgen och det resulterade i en del ökningar!

thompaboy
2009-11-11, 13:57
Kändes riktigt bra i måndags så jag hade sett fram emot dagens gympass men under gårdagen blev jag riktigt risig i halsen, känns som att hosta rakblad typ. Känner mig också matt och trött i musklerna så det verkar vara nåt influensasymptom. Sker det inga remarkabla förbättringar så lär det bli vila resten av veckan. Trist men i alla fall bättre att bli sjuk under en lugnare period. Får hålla mig till promenader så länge på motionsfronten!

thompaboy
2009-11-12, 20:05
I dessa förkylningstider när man tycker extra synd om sig själv så kom jag på ett "nyttigare" alternativ till varm choklad. Värma 2-3 dl mjölk och sedan röra ned 0.5 dl chokladvassleprotein. Kanske inte lika gott som originalet men helt klart godkänt:thumbup: Blev tre koppar idag;)

thompaboy
2009-11-13, 12:16
Vikten idag visade 74.8 kg. Skönt att kliva under 75-sträcket även om minskningen gentemot föregående vecka var relativt blygsam. Iofs inte så konstigt eftersom jag inte varit så aktiv efter att jag blev sjuk.

thompaboy
2009-11-16, 20:38
Träning:

Styrketräning

Chins

6xkv
10xkv+5 kg
7xkv+5 kg
7xkv

Lutande hantelpress

10x16.2 kg
10x29.1 kg
10x26.4 kg
9x26.4 kg

Marklyft

8x60 kg
7x115 kg
7x115 kg
6x115 kg

Sit-ups i maskin

12x25 kg
10x40 kg
10x40 kg
10x35 kg


Förkylningen har så gott som försvunnit så idag inledde jag min högrepsperiod bortsett från mark och böj som kommer fortsätta som vanligt. Kände i hantelpressen att uthålligheten inte var på topp men den lär komma så småningom. Marken kändes riktigt bra så där blir det ökning nästa pass.

Kommer även ha en koffein-avvänjningsperiod i en knapp vecka till fredag då jag för längesen slutat känna nån effekt. Imorgon tänker jag ge mig ut på en joggingrunda vilket blir den första utomhus på över en månad:hbang:

thompaboy
2009-11-17, 10:55
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 31:22


Det var riktigt skönt att ge sig ut på lite "riktig" löpning efter en månads uppehåll även om det idag fick bli i regn och rusk. Som synes inget mördartempo men det var heller inte avsikten. Tänkte öka på längden på nästa pass till runt 8.5 km men fortfarande i lugnt tempo. Förhoppningen är att ligga på åtminstone två löppass i veckan innan maraträningen börjar.

Karvig
2009-11-17, 22:01
Det var riktigt skönt att ge sig ut på lite "riktig" löpning efter en månads uppehåll även om det idag fick bli i regn och rusk.

Förhoppningen är att ligga på åtminstone två löppass i veckan innan maraträningen börjar.

Bra att du kommer ut och får lite frisk luft. ;) När drar maraträningen igång?

thompaboy
2009-11-17, 23:27
Bra att du kommer ut och får lite frisk luft. ;) När drar maraträningen igång?

Januari har jag väl tänkt preliminärt men blir suget för stort börjar jag tidigare;)

thompaboy
2009-11-18, 13:31
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
2x10x40 kg
11x70 kg
10x70 kg
9x70 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x65 kg
10x65 kg
10x65 kg

Knäböj
8x40 kg
8x80 kg
8x80 kg
8x80 kg

Sittande bålrotation i maskin
10x45 kg
10x45 kg
10x45 kg


Tränade på förmiddan och kände mig riktigt trött, undrar om det är avsaknaden av koffein som orsaken för jag har ändå fått skapligt med sömn de senaste dagarna. Bänken kändes iaf riktigt bra för att vara första högrepspasset*flex* Rodden gick lite segare och hade helst dragit ett par kilo till men det tar vi nästa pass. Kände av knät efter gårdagens löpning så valde att ta det lugnt i böjen. Även om jag känner av knät mycket mindre nu så funderar jag på om det inte är bäst att kolla upp det eftersom det var mer än fyra månader sen besvären dök upp:confused:

thompaboy
2009-11-19, 16:05
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 30:21

Förkylningen har inte riktigt släppt greppet och jag kände mig seg så det blev ett lugnare pass.

thompaboy
2009-11-20, 18:03
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
12xkv+5 kg
8xkv+5 kg
8xkv

Lutande hantelpress
10x16.2 kg
11x29.1 kg
8x29.1 kg
8x26.4 kg

Marklyft
8x60 kg
6x100 kg
6x120 kg
6x120 kg
6x120 kg

Sit-ups i maskin
12x25 kg
10x40 kg
9x40 kg
10x35 kg

Började med koffeinet idag efter en knapp veckas uppehåll och nu när jag tog två kolozzeum diablo innan morgonpromenaden kände jag en jäkla skillnad mot gentemot tidigare. Placebo eller ej men effekt kände jag av. Gick även tillbaka till kolozzeum evil innan gymmet istället för KCG R2 som jag körde under koffeinuppehållet. Kände att jag hade uthållighet idag och ökade men det beror nog snarare på att jag börjar vänja mig vid högreps. Har fortfarande mycket sämre uthållighet i set 2 och 3 i lutande (och även i chins men där kör jag normalt färre reps) men det lär komma med tiden. Körde lite mindre vikt och fler reps i chins eftersom mitt nästa chinspass blir på medlemskvällen det är chinstävling. Lär knappast vara bland de bästa men man vill ju inte göra bort sig;) Sammantaget ett bra pass.

thompaboy
2009-11-21, 12:03
Slänger upp ett par bilder på dagsformen (bjuder på kronans kallingar dagen till ära;)):

http://img148.imageshack.us/img148/5231/bild0625.jpg

http://img134.imageshack.us/img134/4034/bild0635.jpg

thompaboy
2009-11-21, 13:46
Träning:

Löpning - ~8.3 km på 43:56

Löpstyrkan börjar så sakterliga återvända och även om det kändes lite segt emellanåt så krigade jag på bra. Ska försöka slänga in nåt längre pass till veckan på >10 km.

lovejude
2009-11-23, 18:09
Bra träning! Keep up the good work! Så ska du se på bra tider till sthlm maran!

thompaboy
2009-11-23, 20:55
Bra träning! Keep up the good work! Så ska du se på bra tider till sthlm maran!

Tack! Får jag vara hel och frisk tills dess borde det bli en skaplig tid:)

thompaboy
2009-11-23, 20:59
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
10x40 kg
11x72.5 kg
10x72.5 kg
10x70 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x70 kg
10x65 kg
10x65 kg

Knäböj
10x50 kg
8x85 kg
8x87.5 kg
8x90 kg

Sittande bålrotation i maskin
10x45 kg
10x50 kg
8x50 kg

Helt ok pass, bänken och böjen kändes riktigt stabila och i böjen börjar jag få in balansen så pass att det blir tresiffrigt på stången väldigt snart. Imorgon blir det löpning och ladda inför chinstävlingen på onsdag!

Poxeman
2009-11-23, 21:18
Riktigt bra form där! Skönt att du är på väg tillbaks till löpningen också.

thompaboy
2009-11-23, 21:21
Riktigt bra form där! Skönt att du är på väg tillbaks till löpningen också.

Tack! Det börjar falla på plats både form- och löpmässigt nu:)

thompaboy
2009-11-24, 19:35
Träning:

Löpning - ~7.3 km på 37:35

Dagens pass löptes tillsammans med en polare som gör milen på sub40. Tempot var lite snabbare än förra passet och det var taggande att springa med nån som är bättre än en själv eftersom risken är mindre att man "slöar" till. Känner verkligen att kondisen är på väg tillbaka för det kändes grymt idag trots böjen igår! Ska försöka köra ett pass på över 10 km på torsdag för då lär jag dessutom vara piggare i benen eftersom jag inte kört knäböj dagen innan som idag.

thompaboy
2009-11-25, 22:45
Medlemskväll och trekamp på gymmet:

Dagens förmodade chinstävling visade sig vara någon slags trekamp med chins, dips och superstar jumps där det sammanlagda resultaten räknades ihop. Superstar jumps som jag aldrig hört talas om innebar att man stod i nån slags armhävsställning och hoppade med fötterna över två linjer så många gånger man kunde på 60 sekunder. I chins lyckades jag göra 16 stycken vilket är ett nytt prydligt personligt rekord. Dips har jag aldrig tränat och det var första gången jag maxade ikväll och 21 stycken får väl anses hyfsat. I superstar jumps gjorde jag 64 hopp och om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om men det var i alla fall fler än ett hopp per sekund. Det sammanlagda resultatet kommer upp imorgon men jag gissar att jag har hygglig chans på en tredjeplats totalt.

Dagens gympass blev lite annorlunda pga tävlingen som gjorde att jag struntade i lutande hantelpress.

Chins
4xkv(uppvärmning)
16xkv(tävlingen) PB
10xkv
9xkv

Marklyft
8x60 kg
6x100 kg
6x120 kg
6x122.5 kg
6x120 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
13x40 kg
8x40 kg
10x35 kg

Var lite seg efter tävlingen som drog ut lite på tiden men allt som allt ändå ett hyfsat pass!

thompaboy
2009-11-26, 21:15
Träning:

Löpning - ~11 km på 55:26

Sprang med sällskap även idag och tempot var ännu lite bättre än sist samtidigt som distansen var längre. Ett fortsatt fall framåt! Kändes helt ok flåsmässigt men åkte på en djävulsk infanterield (ni som gjort lumpen vet vad jag pratar om) eftersom jag valde kallingar istället för tights, nåt jag aldrig kommer göra om*slap*

Karvig
2009-11-27, 12:33
infanterield

:hbang:

ulfalf
2009-11-27, 12:49
infanterield

http://designluxe.up.seesaa.net/klovervaseline.gif

Karvig
2009-11-27, 13:36
Rätt så najs när man är mitt i och skadan redan är skedd. Compeed funkar till allt.

http://www.sellesmedical.co.uk/product_images/0001/7458/COMM.jpg

thompaboy
2009-11-27, 16:22
Tack för tipsen boys! Var inte direkt nån angenäm upplevelse. Svedan jag upplevde när jag ställde mig i duschen förde tankarna till babianer.

Träning:

Styrketräning

Bänkpress
10x20 kg
10x40 kg
10x75 kg
10x72.5 kg
10x70 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x70 kg
9x70 kg
10x65 kg

Axellyft i maskin
10x55 kg
10x50 kg

Knäböj
8x50 kg
7x90 kg
7x92.5 kg
7x92.5 kg

Sittande bålrotation i maskin
10x50 kg
10x50 kg
10x45 kg

Kändes halvsegt men gick hyfsat ändå utifrån förutsättningarna.

thompaboy
2009-11-30, 20:37
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
7xkv+15 kg
6xkv+15 kg
7xkv+10 kg

Dips
10xkv
10xkv+10 kg
9xkv+10 kg
10xkv+5 kg

Marklyft
6x80 kg
6x100 kg
6x120 kg
6x122.5 kg
6x122.5 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
13x40 kg
10x40 kg
10x35 kg

Kändes bra idag. Körde dips för första gången idag och även om det inte blev någon monsterkörning i den övningen så gav det riktigt bra tryck i triceps. Kommer att byta ut lutande hantelpress mot dips varannat pass, dels för att variera men också för att dips är en rolig övning. Det finns ju också ett visst värde i att vara egenstark i annat än chins. Var lite stel i nacken efter helgen så slängde inte på mer vikt än sist i marken. Nu blir det att ladda inför morgondagens löpning på >10 km.

thompaboy
2009-12-01, 19:37
Träning:

Löpning - ~10 km på 46:03!

Sprang med min sub40-polare idag och vi hade egentligen inga tankar på att springa fort utan snackade en hel del under de första kilometrarna. Kände förvisso efterhand att det gick fortare än sist men trodde aldrig att det skulle gå så här fort. Kände verkligen att jag hade mer att ge så det är skönt med ett kvitto på att konditionen är på väg tillbaka. Gör ju också mycket att springa några pass med nån bättre som kan elda på en också. Kör ju fortfarande 2-3 pass i veckan så det ska bli spännande att se vad som händer när träningsdosen skruvas upp. Ska försöka komma ut på ett lite längre pass på >15 km nu när det känns någorlunda stabilt på milen.

thompaboy
2009-12-02, 22:25
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
10x40 kg
10x75 kg
11x72.5 kg
8x72.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x70 kg
10x70 kg
10x65 kg

Knäböj
10x50 kg
8x90 kg
7x95 kg
7x95 kg

Sittande bålrotation i maskin
10x50 kg
10x50 kg
8x50 kg

Ett hyfsat pass förutom i böjen som kändes extra bra. Ska nog försöka mig på tresiffrigt nästa böjpass. Imorgon blir det ett lugnare löppass eftersom jag har en snabb mil och ett böjpass i benen det två senaste dagarna.

thompaboy
2009-12-03, 13:52
Träning:

Löpning - ~8.5 km på 43:09

Ett lugnare pass före frukost tänkt som återhämtning efter en snabb mil och ett böjpass. Var inga konstigheter utan jag tuffade på i det sköna vädret, några minusgrader och frisk luft. Ikväll är det pingisträning och sedan ladda om för gymmet imorgon och ett längre löppass på lördag.

ulfalf
2009-12-03, 14:59
Träning:

Bänkpress

Knäböj



Träning:

Löpning - ~8.5 km på 43:09

Ett lugnare pass före frukost ...

Böj och bänk igår och morgonlöpning idag var ju tydligen en poppis kombo! :)

Bra träning på sista tiden, styrketräningen ser riktigt bra ut, dagsformen likaså.

thompaboy
2009-12-03, 15:10
Böj och bänk igår och morgonlöpning idag var ju tydligen en poppis kombo! :)

Bra träning på sista tiden, styrketräningen ser riktigt bra ut, dagsformen likaså.

Tackar:) Är medveten om att det inte direkt är optimalt men eftersom det var ett lugnare pass fick det blir så idag. Fått tillbaka suget att löpa så nu löper jag på icke-styrketräningsdagar oavsett vad jag kört innan;)

thompaboy
2009-12-04, 22:45
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
8xkv+15 kg
6xkv+15 kg
7xkv+10 kg

Dips
10xkv
8xkv+15 kg
8xkv+10 kg
5xkv+10 kg

Marklyft
8x60 kg
6x100 kg
6x122.5 kg
6x122.5 kg
6x120 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
12x40 kg
11x40 kg
8x40 kg

Kändes lite halvsegt efter en hel dags tvättande men blev väl ett skapligt ändå till slut. Valde att byta ut lutande hantelpressen igen mot dips som jag tycker är bra mycket roligare.

Har laddat med hemmagjord ostkaka och pepparkakor inför långpasset imorgon. Har fått en ugnsform av farsan så jag har börjat experimentera lite. Gjorde en proteinkaka på äggvita, chokladproteinpulver och jordgubbar till frukost. Som "efter tränings"-mål blev det ostkaka. Slänger upp lite bilder från ostkakeprojektet:

http://img697.imageshack.us/img697/7773/bild0708.jpg

http://img682.imageshack.us/img682/9988/bild0719.jpg

Recept:

1 helt ägg
3 äggvitor
250 gram kesella lätt
250 gram minikeso
1 matsked vetemjöl
Sötningsmedel i pulverform

Cirka 45 minuter i ugnen på 175 grader.

Inte lika god som Frödinges men helt ok sett till näringsvärdet! Ska prova att minska på kvargen och ta lite mer keso nästa gång.

thompaboy
2009-12-05, 10:10
Lite dagsform innan löpningen (är medveten om att poseringen inte är den bästa):

http://img686.imageshack.us/img686/6591/bild0753.jpg

http://img36.imageshack.us/img36/8647/bild0748.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/7710/bild0745.jpg

thompaboy
2009-12-05, 15:12
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:20:36

Första passet över 15 km på länge på över fyra månader och det kändes verkligen. Var inte speciellt anfådd när jag kom hem men var helt slut i kroppen. Hade tänkt köra nån kilometer till men kände mig seg i kroppen som sagt så det är nog bättre att skynda långsamt med distanserna. Skönt hursomhelst att ha ett längre pass i benen, ska försöka klämma in ett långpass en gång i veckan nu.

thompaboy
2009-12-07, 21:13
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
10x40 kg
8x77.5 kg
8x75 kg
7x75 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
12x70 kg
10x70 kg
9x70 kg

Knäböj
8x60 kg
7x95 kg
6x100 kg
7x95 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
13x40 kg
10x40 kg
8x40 kg

Bänken kändes lite halvtrög, där hade jag hoppats på ett par reps till. Rodden och knäböjen gick dock riktigt bra och det var trevligt att böja tresiffrigt för första gången. Blev dock bara ett set eftersom jag skyndar långsamt med teknik och balans. Imorgon blir det ett lugnare löppass eftersom jag lär vara aningen mör i benen efter böjen ikväll.

thompaboy
2009-12-08, 14:54
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 26:02

Blev en tidigare träning idag. Hade tänkt springa lite lugnare men fick trycka på lite extra eftersom jag skulle käka lunch med en polare i stan och försov mig lite.

thompaboy
2009-12-09, 21:02
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
8xkv+15 kg
7xkv+15 kg
7xkv+10 kg

Dips
8xkv
12xkv+10 kg
8xkv+10 kg
8xkv+5 kg

Marklyft
8x60 kg
6x100 kg
6x125 kg
6x125 kg
6x122.5 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
12x40 kg
11x40 kg
7x40 kg

Sammantaget ett helt ok pass. Hissade upp 125 kg för första gången i marklyft och dips känns grymt roligt just nu. Närmaste dagarna kommer benen få mycket pisk --> Löpning+pingis imorgon, knäböj på fredag och långpass på lördag.

thompaboy
2009-12-10, 11:55
Träning:

Löpning - ~8.5 km på 41:53

Hade mer tryck i benen än vad jag trodde så för att vara före frukost så var tempot riktigt skapligt. När jag börjar klämma in lite farlek och intervaller så ska nog det här kunna bli riktigt bra så småningom! Nu blir det plugg och lite vila innan det är dags för pingisträning ikväll.

thompaboy
2009-12-11, 21:31
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
10x45 kg
8x77.5 kg
7x75 kg
6x72.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
12x70 kg
11x70 kg
10x70 kg

Axellyft i maskin
8x55 kg
8x50 kg

Knäböj
8x60 kg
8x80 kg
7x80 kg
7x80 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
12x40 kg
8x45 kg
10x40 kg

Kändes riktigt segt idag. Som synes av vikterna var uthålligheten i bänken rent ut sagt katastrofal. Rodden funkade hyfsat och jag tog det medvetet lugnt i böjen för att skona benen med tanke på dubbelpasset igår och morgondagens långpass. Kvällen blir lugn med glögg och pepparkakor. Imorgon blir det långpass och sedan bowling och lite bira på kvällen!

thompaboy
2009-12-12, 12:49
Träning:

Löpning - ~16.8 km på 1:23:51

Blev en långpanna idag med en polare i grymt väder, sol och strax över nollstrecket. Tempot var helt klart över förväntan med tanke på att benen fått jobba de senaste dagarna. Känns riktigt bra nu, ska bara försöka få in lite fartlek och intervaller i schemat nu!

machine gun
2009-12-12, 16:36
Kul att det går så bra med löpningen! Formen ser bra ut också.

ulfalf
2009-12-12, 16:44
Kul att det går så bra med löpningen! Formen ser bra ut också.

+1! Skriv gärna upp tempot på löppassen också, så slipper man räkna ut tempot själv.. :)

thompaboy
2009-12-12, 18:09
Kul att det går så bra med löpningen! Formen ser bra ut också.

Tack och bock:)

+1! Skriv gärna upp tempot på löppassen också, så slipper man räkna ut tempot själv.. :)

Jag skyller på lathet men det ska bli;)

thompaboy
2009-12-14, 21:30
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
8xkv+15 kg
6xkv+15 kg
6xkv+10 kg

Dips
8xkv
14xkv+5 kg
12xkv+5 kg
9xkv+5 kg

Marklyft
8x60 kg
6x100 kg
6x125 kg
6x125 kg
6x125 kg

Chrunches i maskin
12x25 kg
11x45 kg
7x45 kg
9x40 kg

Körde lite bredare grepp under chinsstången idag så det blev ett par reps mindre. Känner också att jag börjar stagnera inom det repsintervall jag kör nu så nästa pass har jag tänkt gå upp i lite högre reps och mindre vikt. Marken känns fortsatt stabil så där kommer jag nog öka på ett par kg vid nästa pass. Imorgon blir det distanslöpning runt 10 km före frukost!

thompaboy
2009-12-15, 09:31
Träning:

Löpning - 10 km på 47:56. Snitt 4:48 min/km

Hade riktigt bra tryck i klubborna trots att passet var före frukost. Tyvärr hade det ju snöat i natt så jag sprang och spände mig och småhalkade emellanåt. Med tanke på vädret var det nog en och annan som höjde på ögonbrynen när jag sprang förbi i morgonrusningen. Jag är typen som springer oavsett väderlek (nåja kanske inte vid kallare än -15 grader) när jag väl bestämt mig för att träna. Är i alla fall riktigt nöjd med tempot med tanke på förutsättningarna! Imorgon har jag tänkt riva av en snabbdistans på 4 km!

thompaboy
2009-12-16, 08:58
Träning:

Löpning - ~4 km på 17:32. Snitt 4:23/km

Skönt att få ett snabbare pass i benen. Hade mer i kroppen men det hala underlaget och den hårda vinden satte käppar i hjulet för en snabbare tid.

thompaboy
2009-12-17, 15:02
Träning:

Styrketräning

Lutande hantelpress
12x16x2 kg
10x29.1 kg
8x29.1 kg
10x26.4 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x75 kg
10x70 kg
8x70 kg

Knäböj
8x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
6x100 kg

Chrunches i maskin
12x27.5 kg
11x45 kg
10x40 kg
8x40 kg

Körde lutande hantelpress för första gången på 2-3 veckor och det gick väl hyfsat. Annars lite halvsegt att köra på förmiddagen innan frukost med endast EAA i magen. Nu blir det vila till nästa pass blir Kolo-träffen på söndag*flex*

thompaboy
2009-12-21, 12:15
Träning

Löpning - 10 km på 49:47, snitt 4:59/km.

Ett lugnare pass utan konstigheter för att citera Färjan-Håkan. Var kallt så jag var lite mer påpälsad än vanligt vilket gjorde att jag kände mig varm som en kamin efter ett tag men det flöt på hyfsat ändå. Imorgon blir det gym och på tisdag ska jag försöka avverka ett pass runt 15 km hemma i Söderhamn om inte Kung Bore ställer till det alltför mycket.

Karvig
2009-12-21, 23:59
Hur kallt har du det i Söderhamn och vad kör du för klädsel? Börjar nästan bli lite kyligt nu.

thompaboy
2009-12-22, 01:10
Är fortfarande kvar i den kungliga huvudstaden och min termometer visade närmare -10 när jag stack ut i morse men jag tror den trollade lite för så kallt kändes det inte som tur var;) Åker upp imorgon (idag) men väderleksmässigt brukar det inte skilja så jättemycket jämfört med Sthlm, är ju "bara" 25 mils avstånd. Jag körde på dubbla strumpor, dubbla handskar, underställ och två funktionströjor - en långärmad och en kortärmad under löparoverallen. Mössa behöver jag väl inte skriva;)

thompaboy
2009-12-22, 21:21
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
12s40 kg
10x75 kg
10x75 kg
9x70 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
10x75 kg
10x70 kg
10x70 kg

Knäböj
8x60 kg
7x80 kg
7x80 kg
7x80 kg

Chrunches i maskin
12x27.5 kg
12x45 kg
9x45 kg
10x40 kg

Ett hyfsat pass för att börja kl 09.00 med endast fem timmars sömn i ryggen. Uthålligheten i bänken kändes mycket bättre idag. Böjen blev lugn eftersom jag hade känningar i knät efter gårdagens löpning. Blir nog inget längre löppass imorgon i kylan men ska åtminstone försöka avverka runt 8 km.

thompaboy
2009-12-22, 22:26
Lite dagsform:

http://img97.imageshack.us/img97/3969/bild0811.jpg

thompaboy
2009-12-28, 00:09
Har vilat nu i några dagar från träning. Senaste passet var en löprunda i onsdags hemma i Söderhamn där jag varken brydde mig om att mäta tid eller sträcka. Har ätit och druckit för mycket och för bra hemma under julen och det är nog tur att det bara är jul en gång om året:em: Nu är jag tillbaka i den kungliga huvudstaden och från och med imorgon blir det hårdkörning på träningsfronten igen. Ska blir riktigt gött att riva av ett pass i gymmet!

Karvig
2009-12-28, 00:38
Nu är jag tillbaka i den kungliga huvudstaden och från och med imorgon blir det hårdkörning på träningsfronten igen. Ska blir riktigt gött att riva av ett pass i gymmet!

Hell yeah! :hbang:

thompaboy
2009-12-28, 19:25
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
12x20 kg
10x50 kg
8x80 kg
6x80 kg
6x80 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x40 kg
8x80 kg
7x80 kg
7x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x130 kg
5x130 kg
5x127.5 kg

Chrunches i maskin
12x27.5 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x40 kg

Började en lågrepsperiod idag i bänk och rodd och det märktes verkligen att man vilat och ätit mycket under julen för det blev ju en strålande start i båda övningarna! Har som bäst gjort 4x82.5 kg i bänk under förra lågrepsperioden och det resultet lär vara i fara nästa bänkpass. I marken känns det fortsatt stabilt. Imorgon står löpning ~10 km på schemat!

thompaboy
2009-12-29, 11:46
Träning:

Löpning - ~7.2 km på 37:04, snitt 5:09 min/km

Första passet efter juluppehållet och det kändes väldigt tungsprunget i kylan och halkan vilket gjorde att jag kortade ned rundan. Skönt ändå att komma igång och på torsdag när jag planerat in nästa löppass hade jag tänkt köra ett längre pass på 11-12 km.

thompaboy
2009-12-30, 18:47
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
10xkv+5 kg
10xkv
7xkv

Dips
8xkv
14xkv+5 kg
10xkv+5 kg
10xkv

Knäböj
8x60 kg
8x70 kg
8x70 kg
8x70 kg

Chrunches i maskin
12x27.5 kg
10x45 kg
10x40 kg
10x40 kg

Börjar märkas att det blivit på tok för lite sömn den senaste tiden pga min c-uppsats. Chins var rena katastrofen (hm undrar om det har nån koppling till julskinkan:em:) och det var i stort sett bara i dips jag klarade mig undan med hedern i behåll även om jag medvetet körde lugnt i böjen pga stelt knä. Är det lika kallt och jävligt imorgon skiter jag i löpningen och sover ut inför nyårsfirandet istället.

thompaboy
2009-12-31, 13:22
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 28:25, snitt 5:10 min/km

Tänkte först skita i träning idag men efter att ha fått sova ut ordentligt (12 h) så bestämde jag mig ändå för en kortare tur. Hade inga som helst problem med kylan (-10) men halkan var desto jobbigare eftersom man fick springa och spänna sig hela tiden. Ställde mig på vågen idag och det gjorde att jag förstod varför chinsen var så jobbiga igår(:D) men det blir som sagt hårdkörning framöver. Spegelbilden grinar jag som tur är inte över men vikt är ju alltid vikt och det får man ju bära omkring på oavsett så för löpningens skull är det kanske ingen höjdare att gå upp för mycket.

thompaboy
2010-01-03, 19:39
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
14x20 kg
10x50 kg
7x82.5 kg
6x82.5 kg
7x80 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x45 kg
8x80 kg
8x80 kg
8x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x130 kg
6x130 kg
5x130 kg

Chrunches i maskin
12x27.5 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x40 kg

Går fortsatt grymt bra i bänken och en sjua på 82.5 var pers med mariginal (gamla 4x82.5) och dessutom utan passare. Nästa bänkpass blir det förhoppningsvis pers även "viktmässigt". Rodden och marken kändes stabila och även om det fanns mer att ge så vill jag ha lite stabilitet för teknikens skull innan jag kastar på mer vikt. Blev tyvärr ingen film eftersom jag tränade själv och inte hittade nåt smidigt sätt att rigga upp mobilen när jag körde marklyft. Eftersom Kung Bore fortsätter jävlas med temperaturen så blir det löpning på band imorgon.

thompaboy
2010-01-04, 14:12
Träning:

Löpning på löpband - 8.2 km på 42:40, snitt 5:12 min/km.

Körde på band för första gången på ett tag och det var inga konstigheter för att citera Färjan-Håkan. Ogillar löpband eftersom det är aningen segt att stå på samma ställe i 40 minuter men vad gör man när det är snorkallt och halt ute. Blir mer träning idag eftersom jag ska lira pingpong och eventuellt också köra lite boxningsträning!

thompaboy
2010-01-05, 18:16
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
11xkv+5 kg
9xkv
8xkv

Dips
6xkv
15xkv+5 kg
12xkv+5 kg
12xkv

Knäböj
8x60 kg
8x80 kg
8x80 kg
8x80 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x40 kg

Chins går pissigt trögt just nu. Förhoppningsvis släpper det när man blir ett par kg lättare. Kände av förra passet ganska mycket och med tanke på det gick dips riktigt skapligt. I böjen ville jag slipa till tekniken lite så där körde jag lite lättare och ett par reps fler. Försökte gå ännu djupare än vanligt och det gick rätt hyfsat faktiskt.

thompaboy
2010-01-06, 21:06
Träning:

Löpning på löpband, 1% lutning - 11.2 km på 59:20, snitt 5:18 min/km

Blev ett lite längre pass på hamsterbandet. Gårdagens knäböjande satt i benen så tempot blev ganska lugnt. Var uppe i 5:00 min/km i 25 minuter som högst. Hoppas kylan bedarrar så man får komma ut och löpa istället.

Karvig
2010-01-06, 22:33
Hoppas kylan bedarrar så man får komma ut och löpa istället.

Man ser inte klok ut om man väl ger sig ut. Jag såg ut som kung Bore idag när jag var ute. Skägget blev helt vitt och ögonen frös nästan igen stundtals, och då var det ändå bara runt 15 minus. Jag fasar för när jag ska bege mig uppåt landet. *screwy*

thompaboy
2010-01-06, 22:40
Man ser inte klok ut om man väl ger sig ut. Jag såg ut som kung Bore idag när jag var ute. Skägget blev helt vitt och ögonen frös nästan igen stundtals, och då var det ändå bara runt 15 minus. Jag fasar för när jag ska bege mig uppåt landet. *screwy*

Haha fan vad hardcore, skönt att höra att nån axlar Thomas Wassbergs mantel;)

Karvig
2010-01-06, 22:48
Haha fan vad hardcore, skönt att höra att nån axlar Thomas Wassbergs mantel;)

Hur menar du nu? :D

http://www.dn.se/polopoly_fs/1.659848.1234042671!image/1910356004.jpg

thompaboy
2010-01-06, 22:53
Haha klockrent*kissass*

thompaboy
2010-01-07, 17:13
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x50 kg
5x85 kg
5x85 kg
5x82.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x45 kg
7x85 kg
8x80 kg
8x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x130 kg
6x130 kg
6x130 kg

Chrunches i maskin
2x30 kg
10x50 kg
10x45 kg
10x40 kg

Kände mig seg pga lite sömn så med tanke på det gick passet helt ok! Kommer att vila från gymmet till och med måndag för att återställa min vanliga "gymrytm" som är måndag, onsdag och fredag. Det innebär att det blir fokus på löpningen i några dagar framöver. Verkar som kylan börjar ge med sig till slut så imorgon hoppas jag att passet blir utomhus.

thompaboy
2010-01-08, 17:29
Träning:

Löpning på löpband, 1% lutning - 9 km på 46:05, snitt 5:07 min/km

Trodde att kylan skulle bedarra men när jag vaknade insåg jag att kvicksilvret krupit ned mot -15 så jag packade väskan och begav mig till gymmet för ytterligare ett pass på hamsterbandet. Blev ett fartlekspass men det var inga hiskeliga farter utan jag var nere på 4:36 min/km i sammanlagt 3 km som snabbast. Flåset är det i alla fall inget fel på och så fort jag får komma utomhus och löpa och kan öka träningsmängden så blir det här nog riktigt bra framöver!

Har planerat in en kortare och lite snabbare distans imorgon förmiddag men väderleksrapporten visar att det ska bli fortsatt kallt så jag vettefan hur jag gör. Kanske är tillräckligt hardcore för att köra ute ändå när det bara rör sig om 5 km men det får visa sig imorgon.

thompaboy
2010-01-08, 20:48
Blev även klar med min C-uppsats i psykologi i veckan så nu känner jag mig några kilo lättare mentalt:)

Karvig
2010-01-09, 00:08
Blev även klar med min C-uppsats i psykologi i veckan så nu känner jag mig några kilo lättare mentalt:)

Awesome! :hbang:

thompaboy
2010-01-09, 11:49
Lite bilder på en dagsform som sakta men säkert börjar återvända efter julens festligheter:

http://img29.imageshack.us/img29/9394/bild0890.jpg

http://img709.imageshack.us/img709/4130/bild0899.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/652/bild0901.jpg

thompaboy
2010-01-11, 07:43
Träning:

Löpning - 5.5 km på 27:23, snitt 4:59 min/km

Trotsade kylan och gav mig ut på en kortare tur före frukost. Flöt på rätt hyfsat trots omständigheterna. Senare i eftermiddag blir det skrotlyftning!

thompaboy
2010-01-11, 18:44
Träning:

Styrketräning

Chins
15xkv
10xkv
8xkv
7xkv

Dips
6xkv
12xkv+10 kg
8xkv+10 kg
10xkv

Knäböj
8x60 kg
6x85 kg
6x85 kg
6x85 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
10x50 kg
10x45 kg
10x40 kg

Körde med tävlingsgreppet i chins (kör nomalt lite smalare) för att få mer kontakt i latsen och 15 st är jag rätt nöjd med eftersom jag väger ett par kg mer än när jag satte mitt rekord (16 st med smalare grepp). I övrigt var uthålligheten i både chins och dips tämligen kass och det är bara första seten i båda övningarna jag är nöjd med. I böjen slipar jag fortfarande på tekniken så vikterna får inte folk att springa och gömma sig direkt.

Poxeman
2010-01-11, 18:50
Du jobbar på riktigt bra! Rätt rejäl träningsmängd, vad har du för tanke / planering? Eller gör du som jag och bara kör på?

thompaboy
2010-01-11, 19:01
Du jobbar på riktigt bra! Rätt rejäl träningsmängd, vad har du för tanke / planering? Eller gör du som jag och bara kör på?

Tack! Sthlm marathon är ju det stora målet så jag kommer börja trappa upp löpningen eftersom nu i veckorna. Styrketräningen kör jag bara på med och kommer att fortsätta som vanligt:) Får se efterhand om jag får göra justeringar när träningsmängden ökar men det får jag ta då.

thompaboy
2010-01-12, 07:35
Träning:

Löpning - 10 km på 48:22, snitt 4:50 min/km

Blev en tidig runda idag igen vilket inte känns helt optimalt men eftersom jag har fullt upp senare idag så fick jag helt enkelt ta mig tid nu på morgonkvisten om jag skulle få nåt gjort. Med tanke på att passet började strax efter 06.00 och kvicksilvret visade -14 grader så gick passet helt klart över förväntan tempomässigt. Är heller inte helt fel med lite "pannbensträning".

thompaboy
2010-01-13, 19:40
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x50 kg
6x85 kg
5x85 kg
6x82.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x45 kg
8x85 kg
6x85 kg
8x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x132.5 kg
6x132.5 kg
6x130 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x40 kg

Marken kändes riktigt stabil idag! I övrigt ett hyfsat pass, varken hiss eller diss. Imorgon blir det löppass på drygt 15 km och väderleksrapporten säger -3 grader, rena värmeböljan gott folk!

thompaboy
2010-01-14, 12:20
Träning:

Löpning - 15.5 km på 1:22:26, snitt 5:19 min/km

Första längre distansen efter jul och det kändes skapligt även om tempot kunde varit något högre. Fästet var bitvis lika med noll så ett par broddar får nog bli nästa inköp. Börjar ledsna riktigt på kylan nu, inte för att jag har några problem med andningen men det börjar bli tjatigt att packa på sig massa kläder varje pass. Dessutom är det heller ingen höjdare att springa och spänna sig hela tiden pga den förbannade halkan. Bara hoppas att Kung Bore kommer på bättre tankar.

thompaboy
2010-01-15, 18:05
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
10xkv+10 kg
7xkv+10 kg
10xkv

Dips
6xkv
12xkv+10 kg
8xkv+10 kg
10xkv

Knäböj
8x60 kg
8x60 kg
8x60 kg
8x60 kg

Chrunches i maskin

12x30 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x45 kg

Den gamla goda chinsformen verkar vara på väg tillbaka och 10 reps i sista setet är jag riktigt nöjd med. Dipsen guppade också på fint och jag ska börja träna tyngre nu i båda övningarna och se vad det kan ge. Böjarna var lugna för att skona benen inför helgens seriespel med pingislaget.

thompaboy
2010-01-18, 18:23
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x50 kg
7x85 kg
7x85 kg
5x85 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
7x85 kg
7x80 kg
7x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x132.5 kg
6x132.5 kg
6x132.5 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x45 kg

Kändes grymt stabilt idag, framförallt i bänk och mark där det blir ökningar nästa pass. Hade för en gångs skull pass i bänken så där kunde jag äntligen pressa ur den sista promillen.

thompaboy
2010-01-19, 21:16
Träning:

Löpning på löpband, 1 % lutning - 8.91 km på 45:00 (inkl. 5 min uppvärmning), snitt 5:03 min/km

Körde ett fartlekspass på bandet och farten varierade mellan 4:36 och 5:27 min/km. Känner att jag verkligen behöver köra mer intervaller men eftersom jag nästan enbart kört distanser den senaste tiden så är det ingen nyhetsvarning. Temperaturmässigt var det också en skarp kontrast jämfört med utomhuspassen och det kändes som att springa i en bastu. Tror banne mig jag är torrare när jag kliver ur duschen men man får väl se det som positivt att få in lite värmeträning under vintersäsongen;)

thompaboy
2010-01-20, 15:27
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
7xkv+15 kg
5xkv+15 kg
7xkv+10 kg
10xkv

Dips
6xkv
10xkv+15 kg
7xkv+15 kg
7xkv+10 kg
8xkv

Benpress
10x60 kg
8x110 kg
8x140 kg
8x140 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
13x45 kg
10x45 kg
10x45 kg

Hade knappt sovit en blund inatt så kände mig seg trots att jag tog lite extra Rage innan passet. Körde på hyfsat ändå och det var skönt att köra lite tyngre i chins och dips. Knäböjställningen var upptagen så jag dammade av benpressen istället. Har inte kört det på flera månader så vikterna var låga men jag ska definitivt slänga in den övningen lite oftare framöver!

thompaboy
2010-01-21, 16:47
Träning:

Längdskidor 15 km på ~1:30:00

Körde längdskidor för första gången sen gymnasiet. Hade grymt dålig teknik i början men eftersom polaren är en hyfsat van åkare så fick jag lite instruktioner och efter ett tag flöt det på riktigt skapligt. Konditionsmässigt var det inga problem och speciellt i stakandet kände jag mig stark. Riktigt kul med variation och jag ska verkligen ta tillfället i akt att slipa till tekniken fler gånger den här vintern.

thompaboy
2010-01-22, 16:04
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x52.5 kg
5x87.5 kg
5x85 kg
4x85 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
8x85 kg
7x85 kg
7x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x112.5 kg
6x135 kg
6x135 kg
6x132.5 kg

Kände mig aningen mör efter gårdagens skidåkning och pingisträning men fick till ett hyfsat pass ändå. Känner mig stark i marken och där fortsätter utvecklingskurvan att peka spikrakt uppåt. Kom i skrivande stund på att jag glömde bort att träna kaggen, misstänker att det berodde på att jag var lyrisk över att ha fått min C-uppsats godkänd*flex* (fick veta det precis innan passet).

Poxeman
2010-01-22, 16:12
Grattis till godkännandet! Måste vara riktigt skönt!

Fina marklyft också!

thompaboy
2010-01-22, 20:46
Grattis till godkännandet! Måste vara riktigt skönt!

Fina marklyft också!

Tack och tack;) Verkligen en lättnad, får förhoppningsvis en klatschig akademisk titel (fil.kand. i psykologi) till våren om jag inte klantar mig sista terminen;) Angående marken så är det nog den enda övningen där jag inte haft nån riktig platå. Förvisso blir det en del ryggträning sett över hela veckan och det är ju ingen nyhetsvarning på att man blir bättre på det man tränar:)

thompaboy
2010-01-23, 16:56
Träning:

Löpning på löpband, 1 % lutning, 7.51 km på 37:35, snitt 5:00 min/km

Blev ett kortare fartlekspass på bandet idag. Var nere på 4:25-tempo som snabbast och det känns skönt att börja få lite fart i kroppen. Har tänkt få in en genomkörare på 4-5 km ner mot 4:00-tempo inom de närmsta dagarna, så det återstår att se om det blir på bandet eller utomhus.

thompaboy
2010-01-25, 11:54
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 25:30, snitt 4:38/km

Drog en lite snabbare distans innan frukost. Absolut inget maxlopp så tiden är jag nöjd med sett till förhållandena (-10 och halka) och ett knä som ömmar lite. I takt med att kvalitetspassen blir fler och jag skalat bort några överflödiga kilon så ska nog det här bli riktigt bra!

thompaboy
2010-01-25, 12:34
Passar på att dela med mig av ett grötrecept:

Blanda 100 gram kvarg, 300 gram risgrynsgröt och lite fun light (jordgubb körde jag). Tillsätt sedan kanel och en till skvätt fun light. Äts kallt, supergott:)

thompaboy
2010-01-25, 20:07
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
8xkv+15 kg
5xkv+15 kg
7xkv+10 kg
11xkv

Dips
6xkv
8xkv+20 kg
6xkv+20 kg
8xkv+15 kg
11xkv

Benpress
10x80 kg
8x130 kg
6x160 kg
6x160 kg
6x160 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
12x45 kg
10x45 kg
10x45 kg

Ett bra pass. Borde ha hyfsad chans att bräcka mitt chinsrekord nu. Eftersom jag tränade i "rusningstrafik" så var knäböjen upptagen igen så det blev benpress. Slängde på mer vikt den här gången och det var inga som helst problem.

Poxeman
2010-01-25, 22:46
Fina chips o dips! Filma rekordsättandet :whipped:
:D

thompaboy
2010-01-26, 14:18
Fina chips o dips! Filma rekordsättandet :whipped:
:D

Jajemus det ska bli:)

thompaboy
2010-01-27, 22:47
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x52.5 kg
6x87.5 kg
5x87.5 kg
5x85 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
8x85 kg
7x85 kg
7x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
6x137.5 kg
6x137.5 kg
6x135 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
10x50 kg
7x50 kg
9x45 kg

Kändes ok i alla övningar förutom marken som går riktigt bra just nu och där jag kan öka varje pass utan problem! Den sög också riktigt bra i de bakre regionerna och efter varje set kändes det som att ha blivit våldtagen av ett hockeylag.

thompaboy
2010-01-28, 21:21
Träning:

Löpning på löpband, 1 % lutning - 11.55 km på 1:00:00, snitt 5:12 min/km

Ett riktigt grispass. Kände mig inte alls på hugget och när jag slängde in fartökningarna på under 5:00-tempo gick det trögt. Som vanligt kändes det som att springa i en bastu och med tanke på vädret så är det tydligen svårt att hitta behagliga löpförhållanden nu.

thompaboy
2010-01-29, 12:07
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
6xkv+20 kg
7xkv+15 kg
6xkv+15 kg
12xkv

Dips
6xkv
6xkv+25 kg
7xkv+20 kg
5xkv+20 kg
13xkv

Knäböj
8x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
5x100 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
8x50 kg
10x45 kg
8x45 kg

Ett bra pass trots lite sömn. Fick till en anständig böjserie för en gångs skull och 12 chins (på fishåret att det blev 13) i sista setet är jag riktigt nöjd med. Bjuder också på lite rygg:

http://img259.imageshack.us/img259/1803/bild0966.jpg

thompaboy
2010-02-01, 23:12
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x55 kg
6x87.5 kg
5x87.5 kg
6x85 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
8x85 kg
7x85 kg
9x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
6x140 kg
6x140 kg
4x140 kg

Chrunches i maskin
12x30 kg
10x50 kg
7x50 kg
8x45 kg

Bänken kändes hyfsad, där hade jag troligtvis nåt reps till per set om jag hade haft passare men jag tog det säkra först. Roddarna var något ostrikta därav de höga repsantalen. Marken fortsätter att flyta på fint och jag tror aldrig jag känt mig så genomjobbad efter ett markpass tidigare, en ryggmärgsbedövning hade suttit som en fläskläpp. Imorgon blir det löpning utomhus, fick ett par broddar av farsgubben och det underlättar mycket.

thompaboy
2010-02-02, 12:10
Träning:

Löpning - ~8.6 km på 48:35, snitt 5:39 min/km

Tog det lugnt, hade ruskig träningsvärk i ryggen och vaderna efter gårdagens marklyft så jag sprang mest och tyckte synd om mig själv. Broddarna hjälpte också föga eftersom det bitvis nästintill var snöpulsning.

thompaboy
2010-02-03, 23:28
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
7xkv+20 kg
4xkv+20 kg
6xkv+15 kg
13xkv

Dips
5xkv
7xkv+25 kg
5xkv+25 kg
6xkv+20 kg
12xkv

Knäböj
10x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
6x100 kg

Chrunches i maskin
10x50 kg
9x50 kg
9x45 kg
12x35 kg

Ett slätstruket pass även om jag ökade lite i chins och dips, en ljuspunkt var att böjarna var skapliga trots att träningsvärken i vaderna fortfarande satt i ganska mycket.

thompaboy
2010-02-04, 17:41
Träning:

Löpning på löpband, 1% lutning - 8.37 km på 42:37, snitt 5:05 min/km

Börjar bli aningen less på löpningen eftersom de enda förhållanden som finns att tillgå tycks vara snöpulsning eller ett bastuvarmt gym. Dessutom känner jag att vikten sinkar mig en aning. Formen känns helt ok, i nivå med vad den var när jag satte PB på milen men styrketräningen har helt enkelt gått så pass bra (egentligen ett angenämt problem) att totalvikten inte är optimal. Beaktar man styrkeökningarna jag gjort så är det inte så konstigt men 78-79 kg på 175 cm är fortfarande för mycket oavsett spegelbild. Åker på kryssning imorgon och på måndag startar en Stockholm marathon/beach-diet. Kommer skala tills jag är nöjd, gissningsvis vid 70-72 kg men som vanligt vid dieter är det svårt att spekulera i på förhand.

thompaboy
2010-02-05, 11:46
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x50 kg
10x75 kg
10x75 kg
10x75 kg
10x75 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
10x70 kg
10x70 kg
10x70 kg
10x70 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x125 kg
6x125 kg
6x125 kg

Chrunches i maskin
12x45 kg
10x45 kg
9x45 kg
12x35 kg

Har tänkt att köra högreppare på fredagspassen framöver. Dels för att få in lite variation och dels för att se om det kan ge nåt styrkemässigt och estetiskt. Dagens pass blev lite lugnare eftersom jag inte tog ut mig helt dom första seten i och med att jag var osäker på ingångsvikterna. I marken skippade jag högreps och och körde lugnare och fokuserade på tekniken istället.

thompaboy
2010-02-07, 22:35
Träning:

Löpning på löpband, 1% lutning - 10.95 km på 58:00 min, snitt 5:18 min/km

Trots att helgen bjöd på lite festligheter så kändes det riktigt bra även om farten inte var hysteriskt hög. Kommer att öka löpträningen från och med nästa vecka och försöka köra ett långpass i veckan på >20 km. Ett preliminärt mål i dagsläget till maran blir att hålla en snittfart på runt 5:00 min/km vilket skulle ge en tid på drygt 3:30:00 och det skulle jag vara mer än nöjd med eftersom det är premiär i marathonsammanhang.

thompaboy
2010-02-08, 09:39
Träning:

Löpning - ~7.3 km på 35:18 min, snitt 4:50 min/km

Blev lite kortare eftersom ena hälsenan ömmade lite efter igår men det var inga problem utan mest en försiktighetsåtgärd. Vore ju försmädligt att skada sig första dagen. Skönt med åtiminstone ett hyfsat snabbt pass även om inte snabbheten är prio 1 inför maran.

Fick tillbaka lite julkänsla nu eftersom jag blandade i lite pepparkakskryddor när jag kokade havregrynsgröten, mumma!

thompaboy
2010-02-08, 17:19
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
7xkv+20 kg
5xkv+20 kg
6xkv+15 kg
12xkv

Dips
5xkv
8xkv+25 kg
6xkv+25 kg
6xkv+20 kg
11xkv

Knäböj
10x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
6x100 kg

Chrunches i maskin
12x45 kg
10x45 kg
12x40 kg
12x35 kg

Trots löpningen i benen så blev det ändå ett hyfsat pass, speciellt i böjen där jag hade mer att ge. Valde ändå att skona benen eftersom dom trots allt får en del pisk nu i och med löpningen. Även om hyfsat tunga böj och löpning kan låta oförenligt så känns böjarna välgörande för dom gör att jag blir av med stelheten efter löpningen.

thompaboy
2010-02-11, 16:07
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x55 kg
7x87.5 kg
5x87.5 kg
Här fick jag för mig att gå och köra två set i en bröstpressmaskin.

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
7x85 kg
8x80 kg
8x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
6x140 kg
6x140 kg
5x140 kg

Fyra set chrunches i maskin

Har vilat ett par dagar pga en lättare förkylning men passet gick hyfsat ändå. Känner jag mig inte alltför risig imorgon blir det nog ett lugnare löppass. Tjatigt att bli förkyld när man verkligen vill ge gärnet i löparspåret men hälsan måste trots allt komma först och det är ju bättre att vila nu än närmare maran.

thompaboy
2010-02-12, 12:58
Träning:

Löpning - ~7.3 km på 36:56, snitt 5:04 min/km

Hade tänkt köra nån kilometer längre men kände mig lite seg så det blev kortare. Lika bra att ta det lugnt när man inte är helt kry. Hoppas det går över så man får komma ut på lite längre rundor över milen för det behövs definitivt.

thompaboy
2010-02-13, 18:18
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
12xkv+10 kg
9xkv+10 kg
10xkv+5 kg
10xkv - tog helt slut här

Dips
5xkv
12xkv+15 kg
8xkv+15 kg
9xkv+10 kg
10xkv

5 set benspark

3 set chrunches i maskin

Kändes bra att få jobba lite mer med uthålligheten i chins och dips även om den lämnade lite att önska. Var lite oförsiktig när jag hoppade ned från en stol hemma innan träningen vilket resulterade i en ömmande häl, så det gjorde att jag skippade knäböjen.

thompaboy
2010-02-14, 15:04
Träning:

Löpning - ~11.2 km på 56:51, snitt 5:05 min/km

Riktigt tungsprunget på sina ställen men på dom partierna där det var ren asfalt kände jag att det fanns skaplig löd i benen. Känns som jag börjar komma "back on track" formmässigt och smälter det undan lite och jag blir av med ett par kilo till så ska det nog bli riktigt bra i slutändan!

thompaboy
2010-02-15, 17:13
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x55 kg
4x90 kg - Vinglade till och tappade all kraft när jag parerade
5x90 kg
5x87.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x55 kg
8x85 kg
7x85 kg
8x80 kg
10x70 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
5x142.5 kg
5x142.5 kg
5x142.5 kg

2 set axellyft i maskin

4 set chrunches i maskin

Förmodligen mitt bästa gympass hittills och det trots 3-4 timmars sömn och jobb mellan 7.00-11.45! Femman på 90 i bänken satt som en fläskläpp och marken har aldrig känts lättare. Skönt att styrkan fortsätter öka samtidigt som jag försöker minska fettprocenten. Hoppas löpformen är lika bra imorgon när det vankas 15 km för då jävlar kommer det gå undan!

Poxeman
2010-02-15, 17:16
Jag förstår att du är nöjd med det passet! Riktigt fina bänkar och mark!

thompaboy
2010-02-15, 17:54
Jag förstår att du är nöjd med det passet! Riktigt fina bänkar och mark!

Man tackar, 100 kg 1RM i bänken borde jag ha hyfsad chans på nu:)

thompaboy
2010-02-16, 15:27
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:11:08, snitt 4:35 min/km

Kändes sist som formen var på ingång och här fick jag det svart på vitt! Flöt på ruskigt bra och jag kände mig till och med fräschare på andra halvan av passet så det skulle inte förvåna mig om jag hade en negativ split. Var lite orolig tidigare att jag var sent ute med upptrappningen av löpningen inför maran men här fick jag åtminstone ett lugnande besked att det trots allt är ganska bra ställt med flåset eftersom jag hade mycket kvar att ge. Kul också att styrkan och kondisen är på topp samtidigt för det är ju en ekvation som normalt är svår att få ihop;)

ulfalf
2010-02-16, 19:16
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:11:08, snitt 4:35 min/km



Var kom det tempot från? ;)

Skämt åsido, riktigt bra pass!

thompaboy
2010-02-16, 22:08
Var kom det tempot från? ;)

Skämt åsido, riktigt bra pass!

Tack! Ja, du det undrade jag också men det bara flöt på så hoppas att det lossnat nu:)

thompaboy
2010-02-17, 22:34
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
7xkv+20 kg
5xkv+20 kg
7xkv+15 kg
13xkv

Dips
6xkv
8xkv+25 kg
6xkv+25 kg
8xkv+20 kg
11xkv - Helt slut här

Knäböj
8x60 kg
6x105 kg
6x100 kg
6x100 kg

4 set chrunches i maskin

Ett helt ok pass, ökade nåt reps här och där. Böjarna var lite svajiga men inget som oroar för styrkan finns ju där och balansen kommer med tiden.

thompaboy
2010-02-18, 15:02
Träning:

Löpning - ~9.8 km på 46:35, snitt 4:45 min/km

Testade på ett upplägg från en artikel i senaste Runner’s World. Det gick ut på att springa runt 10 km och lägga in en 15 sekunders rusch var 3-4 minut. Gick lite småsegt dom första 3-4 ruscherna men sen flöt det på skapligt. Det här ska ja definitivt köra oftare och enligt artikelförfattaren (Bo-Gunnar Bogges) så ger upplägget en snabb effekt och det låter ju lovande. Eftersom det tyvärr snöat igen så var tisdagens ganska skapliga förhållanden som bortblåsta men jag gav mig åtminstone fan på att hålla en snittfart under 5 min/km och det gick ju trots allt bra.

thompaboy
2010-02-20, 13:12
Träning:

Styrketräning

Bänlpress
15x20 kg
10x50 kg
10x77.5 kg
10x77.5 kg
10x75 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
10x70 kg
10x70 kg
10x70 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
6x125 kg
6x125 kg
6x125 kg

2 set axellyft i maskin

Som brukligt blev det lite lugnare med högre reps på veckans sista styrketräningspass. Skönt eftersom jag börjat ökat löpningen. Hoppas bara att temperaturen sjunker till imorgon när jag ska köra långpass, -15 nu, hualigen..

thompaboy
2010-02-20, 14:44
Träning:

Löpning - ~7.2 km på 35:07, snitt 4:53 min/km

-16 grader, blåst och snö men det var inget som stoppade mig från ett kortare distanspass. Med tanke på hur vintern sett ut så har jag genomfört dom flesta passen i minusgrader så det kändes faktiskt inte så extremt idag, jobbigast var det när snön yrde upp i nyllet. Nyttigt också med lite pannbensträning i bästa Jonas Colting-stil:hbang:

thompaboy
2010-02-21, 13:51
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:19:51, snitt 5:09 min/km

Hade egentligen tänkt köra >20 km men pga kylan så blev det kortare. Måste för en gångs skull berömma snöröjningen eftersom i stort sett alla gångvägar och trottoarer var plogade. Flöt på skapligt trots kylan och jag hade definitivt kunnat fortsatt några kilometer till i samma tempo om jag valt det.

marst060
2010-02-22, 16:48
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:19:51, snitt 5:09 min/km

Hade egentligen tänkt köra >20 km men pga kylan så blev det kortare. Måste för en gångs skull berömma snöröjningen eftersom i stort sett alla gångvägar och trottoarer var plogade. Flöt på skapligt trots kylan och jag hade definitivt kunnat fortsatt några kilometer till i samma tempo om jag valt det.

Bra löpt!

Kul att du kombinerar styrke och löpning, verkar vara något av ett norrländsk drag ;)

thompaboy
2010-02-22, 18:00
Bra löpt!

Kul att du kombinerar styrke och löpning, verkar vara något av ett norrländsk drag ;)

Tack! Är intresserad och se hur pass allroundtränad man kan bli i båda disciplinerna:) Gör jag milen under 40 min så är jag åtminstone i dagsläget nöjd på konditionsfronten.

thompaboy
2010-02-22, 18:02
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
4xkv+20 kg
3xkv+20 kg
11xkv
8xkv

Dips
5xkv
6xkv+30 kg
4xkv+30 kg
8xkv+15 kg
12xkv

Benpress
10x60 kg
8x110 kg
6x160 kg
6x160 kg
6x160 kg

4 set chrunches i maskin

Eftersom mina duogrips kastat in handduken så fick jag köra raw i chins och det gick tämligen värdelöst eftersom min greppstyrka är under all kritik. Det fina i kråksången var att dipsen gick finemang! Imorgon blir det förhoppningsvis längdskidor i Ursvik om det inte är för kallt. Blir extra sugen att åka själv nu när man ser en del skidåkning på OS.

Karvig
2010-02-22, 18:06
Tack! Är intresserad och se hur pass allroundtränad man kan bli i båda disciplinerna:) Gör jag milen under 40 min så är jag åtminstone i dagsläget nöjd på konditionsfronten.

"Åtminstone i dagsläget". Kul att se att du siktar på bättre tider. :thumbup:

thompaboy
2010-02-24, 22:46
Kände mig sliten idag så det blev ett lugnt pass på gymmet. Hoppas det beror på gårdagens skidåkning och att ingen förkylning eller liknande är på ingång. Får se hur jag känner mig imorgon om det blir nån löpning, i såna fall blir det troligtvis lugnt.

"Åtminstone i dagsläget". Kul att se att du siktar på bättre tider. :thumbup:

Haha det ska väl tas med en nypa salt eftersom jag inte tänker prioritera löpningen framför styrketräningen efter maran, men känner jag att utvecklingen fortsätter så varför inte:)

thompaboy
2010-02-25, 15:37
Kände mig lite bättre idag så det blev lite lugn jogg i knappt 7 km. Imorgon blir det ett lättare pass på gymmet och sen får jag se hur det känns med löpning på lördag, vill ju vara på hugget på koloträffen på söndag;)

thompaboy
2010-03-01, 15:40
Träning:

Löpning - ~5.5 km på 25:55, snitt 4:43 min/km

Hade tänkt springa drygt 15 km men när jag var dyngsur om fötterna efter 5 minuter insåg jag att det rundan inte skulle bli långvarig. Utan tvekan det jobbigaste "föret" jag sprungit i med decimeterdjupt snöslask och vatten. Lite tjatigt eftersom jag hade bra tryck i benen, får hoppas att vädret blir bättre till onsdagens pass.

thompaboy
2010-03-02, 22:30
Träning:

Styrketräning

Bänkpress
15x20 kg
10x55 kg
6x90 kg
4x90 kg
4x87.5 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
7x85 kg
7x80 kg
7x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
5x145 kg
5x145 kg
5x145 kg

2 set axellyft i maskin

4 set chrunches i maskin

Första passet i gymmet på två veckor där jag gick någorlunda på max. Två sista seten i bänken var jag ruskigt svajig, styrkan fanns där men balansen var som sagt bedrövlig. I övrigt ett bra pass och marken var vanligt var stabil och där kommer jag nog känna på 150 nästa pass.

thompaboy
2010-03-03, 15:18
Träning:

Löpning - ~9.8 km på 46:04, snitt 4:42 min/km

En hyfsad snabb "nästan mil". Kändes stabilt hela vägen och flåset har nog aldrig varit bättre än nu, åtminstone inte sett till de tider jag tränar på och hur det känns. Premiärmilen den 28:e mars blir en bra värdemätare och innan dess ska jag försöka få in nåt långpass för dom lyser tyvärr med sin frånvaro nu.

thompaboy
2010-03-04, 17:25
Träning:

Styrketräning

Chins
13xkv
10xkv
9xkv

Dips
5xkv
6xkv+30 kg
5xkv+30 kg
10xkv+15 kg
14xkv

Militärpress
10x20 kg
8x40 kg
8x40 kg
8x40 kg

3 set chrunches i maskin

Chinsen var inte max även om jag i dagsläget förmodligen inte skulle göra mer än 16 reps som är mitt PB. Dipsen var passets ljusglimt och där går det fortsatt stadigt framåt. Är än så länge inga monstruösa vikter i militärpressen eftersom balansen lämnar en hel del att önska. Skippade benen eftersom dom är lite slitna efter löpning och massa knallande på jobbet (lager).

thompaboy
2010-03-08, 16:17
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:14:10, snitt 4:47 min/km

Löpformen fortsätter hålla i sig och idag kändes det verkligen kanon, fint och varmt väder och det kändes nästan som att sväva fram. Sprang utan mössa för första gången i vinter och det är ju alltid något. Kände mig också mycket mer avslappnad i kroppen än vanligt och jag gissar att det beror på att jag vilat från gymmet sen i torsdags. Jag kan i alla fall konstatera att det blir en ruskigt spännande Premiärmil om jag får vara frisk till dess!

ulfalf
2010-03-08, 19:58
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:14:10, snitt 4:47 min/km



Bra! Har du några planer på fartpass innan tävlingen och i så fall vilken typ av pass?

thompaboy
2010-03-08, 20:05
Bra! Har du några planer på fartpass innan tävlingen och i så fall vilken typ av pass?

Tack! Lutar åt att det blir nåt tröskelpass runt milen och även nåt snabbt 5 km-pass.

ulfalf
2010-03-08, 20:22
Tack! Lutar åt att det blir nåt tröskelpass runt milen och även nåt snabbt 5 km-pass.

Bra att du tänkt köra fartpass - men du har inte funderat på att testa intervaller eller backpass av något slag?

thompaboy
2010-03-08, 20:30
Bra att du tänkt köra fartpass - men du har inte funderat på att testa intervaller eller backpass av något slag?

Backpass har jag funderat på länge men vette katten vart jag ska hitta nån bra backe nu innan det smält. Ordentliga intervaller har det tyvärr blivit dåligt med, är lite inne på att köra 400-1000-ingar när jag får tummen ur. Några tips eller tankar?

ulfalf
2010-03-08, 20:45
Backpass har jag funderat på länge men vette katten vart jag ska hitta nån bra backe nu innan det smält. Ordentliga intervaller har det tyvärr blivit dåligt med, är lite inne på att köra 400-1000-ingar när jag får tummen ur. Några tips eller tankar?

Egentligen kan man ju variera sig i det oändliga när det gäller intervaller. Själv gillar jag att köra snabba tusingar - 6-8 rundor aningens snabbare än tävlingsfart på milen, med 1-2 min ståvila emellan. Kortare varianter kan man dela upp som man vill, fyrahundringar kan man köra lite som man vill nästan. Det viktiga är väl att man får slita egentligen, oavsett hur långa intervaller man kör. Har man inte kört intervaller innan så tar det väl några pass innan man lär sig vilka tempon som passar bra, men annars är det väl i princip bara att köra på. Annars är ju både Lars B och Strife tydligen rätt duktiga på intervaller så där kan man nog få en hel del inspiration till olika pass också!

thompaboy
2010-03-08, 20:58
Egentligen kan man ju variera sig i det oändliga när det gäller intervaller. Själv gillar jag att köra snabba tusingar - 6-8 rundor aningens snabbare än tävlingsfart på milen, med 1-2 min ståvila emellan. Kortare varianter kan man dela upp som man vill, fyrahundringar kan man köra lite som man vill nästan. Det viktiga är väl att man får slita egentligen, oavsett hur långa intervaller man kör. Har man inte kört intervaller innan så tar det väl några pass innan man lär sig vilka tempon som passar bra, men annars är det väl i princip bara att köra på. Annars är ju både Lars B och Strife tydligen rätt duktiga på intervaller så där kan man nog få en hel del inspiration till olika pass också!

Tack för tipsen, i dagsläget känns det som jag har mest nytta av snabba tusingar eftersom maran är det stora målet. Vore iofs kul också att hitta nån bana att köra 400-ingar på sen när det tinar upp.

thompaboy
2010-03-09, 22:10
Träning:

Styrketräning

Bröstpress i maskin
12x20 kg
10x45 kg
4x75 kg
6x70 kg
5x70 kg
8x60 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
7x85 kg
8x80 kg
8x80 kg

Marklyft
8x70 kg
6x115 kg
4x150 kg - Fick känningar i ryggen och avbröt

3 set bicepscurl med rak stång

4 set chrunches i maskin

Blev bröstpress istället för bänk eftersom jag inte hade nån passare och rörelsemönstret blir ju lite annorlunda men jag tycker pressen träffar bröstmuskulaturen bättre medan bänken mer är en tricepsövning. Det jag kände i ryggen gissar jag är en överansträngning eftersom det kommit och gått och det blir en del lyft i jobbet, så jag får ta det lugnt och vara uppmärksam ifall det skulle eskalera.

Vi hade för övrigt en grym föreläsning om överträning och utbrändhet på idrottspsykologin. Fick en tankeställare att vara uppmärksam på både mig själv och folk runt omkring. Det är ju också en bit av träningen som bör belysas eftersom det enligt forskningen är vanligt både bland idrottare och i arbetslivet.

Pez
2010-03-10, 16:30
Vi hade för övrigt en grym föreläsning om överträning och utbrändhet på idrottspsykologin. Fick en tankeställare att vara uppmärksam på både mig själv och folk runt omkring. Det är ju också en bit av träningen som bör belysas eftersom det enligt forskningen är vanligt både bland idrottare och i arbetslivet.
Hassmén/Plate?

thompaboy
2010-03-10, 16:34
Jajemän:)

Pez
2010-03-10, 17:24
Intressant och rolig kurs, många bra föreläsare. Plate är ju något av ett ess.
När jag gick den för ett par år sedan så var det dock lite för mycket fokus på idrott i idrottspsykologi och en del onödig positionering av ämnet gentemot studenterna. Preaching to the choir så att säga. Men eftersom det var andra vändan så har det nog blivit bättre.

Linnet
2010-03-10, 18:14
Intressant och rolig kurs, många bra föreläsare. Plate är ju något av ett ess.
När jag gick den för ett par år sedan så var det dock lite för mycket fokus på idrott i idrottspsykologi och en del onödig positionering av ämnet gentemot studenterna. Preaching to the choir så att säga. Men eftersom det var andra vändan så har det nog blivit bättre.

Därom tvistar de lärda.

thompaboy
2010-03-10, 22:38
Intressant och rolig kurs, många bra föreläsare. Plate är ju något av ett ess.
När jag gick den för ett par år sedan så var det dock lite för mycket fokus på idrott i idrottspsykologi och en del onödig positionering av ämnet gentemot studenterna. Preaching to the choir så att säga. Men eftersom det var andra vändan så har det nog blivit bättre.

Håller helt klart med så här långt. Dom verkar medvetna om att många går kursen för att kunna tillämpa kunskaperna på annat än just idrott eftersom dom ofta försöker exemplifiera utanför idrotten.

thompaboy
2010-03-14, 21:19
Träning:

Styrketräning

Chins
6xkv
4xkv+25 kg
13xkv
10xkv
7xkv

Dips
6xkv
6xkv+30 kg
4xkv+30 kg
8xkv+15 kg
11xkv

Militärpress
10x20 kg
8x40 kg
6x45 kg
6x45 kg
6x40 kg

Knäböj
8x60 kg
6x100 kg
6x100 kg
6x100 kg

4 set chrunches i maskin

Haft gymvila sen i tisdags och det kändes segt i chins och dips där jag kände mig tung. I chins underlättar det ju heller inte att min greppstyrka inte är på topp även om den förhoppningsvis så sakterliga blir bättre, hoppas mina nya duogrips dimper ned i brevlådan snart så jag kan köra mer seriöst med vikt. Kändes däremot stabilare i militärpressen men där är jag ju än så länge ganska grön så det blir väl en del nybörjarökningar i början. Böjen flöt också på riktigt hyfsat trots att jag inte kört en ordentlig böjserie på flera veckor, ska slänga på lite mer vikt nästa böjpass och se om det håller i sig även då.

thompaboy
2010-03-15, 19:43
Träning:

Löpning - ~15.5 km på 1:15:35, snitt 4:53 min/km

Kände mig riktigt fräsch idag trots gårdagens knäböjande och när det smält undan så pass att 80% av rundan gick på asfalt gjorde det att man kunde trycka på lite mer. Sprang med en polare och vi sprang och tjattrade lite hela rundan och att jag kunde snacka så pass obehindrat under lång tid och i <5:00-tempo var ju också ett plus. Bra att kunna hålla högt "snacktempo" så man kan förena nytta med nöje:D

thompaboy
2010-03-16, 22:10
Träning:

Styrketräning

Bröstpress i maskin
15x20 kg
10x50 kg
6x70 kg
4x70 kg
7x65 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x45 kg
8x85 kg
7x85 kg
6x85 kg

Marklyft
8x70 kg
6x110 kg
5x150 kg
5x150 kg
5x150 kg

3 set bicepscurl med rak stång

4 set chrunches i maskin

Bröstpressen var ingen höjdare men i övrigt ett skapligt pass. Lossnade lite i rodden där det känts som jag stått och stampat ett tag.

thompaboy
2010-03-17, 14:46
Träning:

Löpning - ~7.2 km på 31:57, snitt 4:26 min/km

Kände mig seg efter jobbet och hade träningsvärk i ryggen efter gårdagens gympass men försökte ändå mig på nåt slags tröskelpass på knappa milen. Kände dock efter ett par kilometer att jag gått ut alldeles för hårt (min vana trogen när jag närmar mig max, tycks aldrig lära mig) så jag valde att korta ned passet. Nu var det inte direkt max men jag känner definitivt att jag saknar den där riktiga snabbheten för tillfället. Nu har jag bara kört enstaka fartpass på sistone så där har jag ju bara mig själv att skylla. Blir heller ingen jätteprioritet på snabbheten framöver i och med maran men jag ska åtminstone försöka öka antalet fartpass.

Har fullt upp med plugg och jobb och dessutom andra saker att göra i stort sett varje helg och eftersom styrkan är för rolig och går för bra för att jag ska vilja prioritera bort det så har löpträningen tyvärr blivit lidande på sistone. Ser åtminstone ut som det lugnar ned sig om några veckor fram mot andra halvan av april.

thompaboy
2010-03-18, 22:17
Träning:

Styrketräning

Chins
5xkv
4xkv+25 kg
6xkv+20 kg
4xkv+20 kg
13xkv

Dips
5xkv
6xkv+30 kg
4xkv+30 kg
7xkv+15 kg
11xkv

Militärpress
10x25 kg
8x45 kg
6x45 kg
6x45 kg

Knäböj
8x60 kg
5x102.5 kg
5x102.5 kg
5x102.5 kg

Inget pass som utmärkte sig bortsett från knäböjen som gick skapligt. Körde dock bara femmor för att spara benen eftersom jag hade pingisträning senare på kvällen. Börjar också få lite mer stabilitet i militärpressen så där blir det mer vkt på stången nästa gång.

thompaboy
2010-03-22, 22:33
Träning:

Styrketräning

Bröstpress i maskin
15x20 kg
10x50 kg
6x70 kg
5x70 kg
4x70 kg

Sittande rodd med V-grepp
10x50 kg
7x90 kg
7x85 kg
6x85 kg

Marklyft i smith-maskin
8x70 kg
6x125 kg
6x155 kg
5x155 kg
5x155 kg

3 set pushdown

4 set chrunches i maskin

Flöt bra idag. Ensamhetsträning igen så tyvärr ingen bänkpress. Marklyftsställningen var dessutom upptagen så jag körde mark i smith-maskinen för första gången och det var lite ovant men gick ändå helt ok. Känns fortfarande grymt bra styrkemässigt trots att vikten är på nedgång. Imorgon blir det årets första långpanna!