handdator

Visa fullständig version : 20 min joggning innan frukost tre ggr i veckan ?


envanligand
2009-09-04, 07:49
Har hört att om man vill träna för bra fettförbränning så ska man hålla på i minst 30 min. Jag springer på morgonen innan frukost, 20 min i en hastighet på 9 km/h, alltså springer jag ju en sträcka på 3 km. Detta gör jag ungefär 3 gånger i veckan.

Det ska ju vara mycket bättre att träna innan frukost, men nu blir jag osäker på om det faktiskt hjälper så mkt, eftersom jag inte tränar 30 min... 20 minuter är ungefär vad jag hinner med på morgonen, 30 minuter känns även för jobbigt innan frukost.

så vad tror ni? kommer detta gå väldigt långsamt eller ändå relativt snabbt ? ( målet är att bränna fett )
Ska jag behålla träninstiden och sträckan men köra fler dagar i veckan?
Eller ska jag träna 30 minuter tre dagar i veckan, fast senare på dagen istället? (alltså inte innan frukost)

Kan ju tillägga också att jag sprungit i ungefär 2,5 månad, fast det är först nu som jag har börjat springa innan frukost. Är normalviktig också så det är inte så att jag rasar i vikt när jag rör på mig heller.

tacksam för svar (:

rbn
2009-09-04, 08:32
Det gör ingen skillnad för fettbalansen om du joggar innan frukost, varesig det är 20 eller 30 minuter. Fettförbrännigen pågår hela tiden och varierar i grad under dagens gång; förbränner du mer fett vid en tidpunkt (exempelvis på morgonen), förbränner du mindre vid en annan.

Vill du förlora kroppsfett är enda vägen att ligga på energiunderskott. Spring, som du nämner, när du har tid och känner att du kan prestera.

Söker du på forumet hittar du ännu fler trådar som tar upp detta.

thompaboy
2009-09-04, 08:41
Vid oförändrad kosthållning är det ju klart att 3x20 min kommer att hjälpa vid regelbunden träning, finns inget som säger att du måste hålla på i 30 min även om det givetvis förbrukar mer kalorier. All träning är bättre än ingen träning alls. Om man föredrar löpning före frukost eller inte brukar vara individuellt så välj det som känns bäst för dig. För optimal prestationsförmåga så ligger eftermiddagslöpningen förmodligen bättre till.

Aggarn
2009-09-04, 09:26
Bör springa allafall 45 minuter innan frukost för att bränna fett, tar ca 30 min att värma upp kroppen. Efter 45 minuter så börjar du äta på musklerna. Dock ska du ju såklart balansera kosten så du ligger på kcal- // Aggarn

King Grub
2009-09-04, 09:35
Bör springa allafall 45 minuter innan frukost för att bränna fett, tar ca 30 min att värma upp kroppen. Efter 45 minuter så börjar du äta på musklerna.

Två påståenden, varav två inkorrekta. Fettförbränning sker 24/7, även i total vila, och muskelnedbrytning sker också 24/7. Eventuell träningsuppreglerad nedbrytning lär kompenseras med uppbyggnad över dygnet, såvida man inte svälter sig totalt.

Till trådstartaren: träning före frukost förbränner mer fett under aktiviteten, men det är inte säkert att det kan översättas till en större fettförbränning över dygnet. Det kanske är så, men det finns inga belägg för det. Snarare verkar det som att ingen form av träning ökar dygnets fettförbränning jämfört med vila, mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas.

Det viktigaste är att du åstadkommer ett kaloriminus, inte när eller hur du gör det. Det går lika bra, i vikt- och fettförlustsyfte, att åstadkomma det utan konditionsträning, om man så önskar.