handdator

Visa fullständig version : Diethjälp


Nate
2003-08-28, 15:23
Näe, nu får det vara nog. Har gått ner ca 5 kilo eller nåt sedan jag låg som högst men det hela har stabiliserat sig och stannat av nu. Har ca 10 kilo till som borde bort (5 minst iaf). Det jag tycker är svårt är att orka med diet samtidigt som man har ett stressigt och krävande jobb och dessutom tränar på det.

Någon som kan hjälpa med kostschema?

Träning och jobbschema --->

udda veckor:
Mån: jobb 6:30 - 16:00, kurs 18:00 - 21:20
Tid: morgonpromenad 1h, jobb 6:30 - 16:00, 40 min promenad hem
Ons: morgonlöpning 40-65 min, kväll Team cycling 75 min
Tors: morgonlöpning 40-65 min
Fre: Team cycling + simning innan frukost, jobb 12:30 - 17:00
Lör: morgonpromenad 1h, jobb 6:30 - 16:00, 40 min prom hem
Sön: jobb 10:30 - 16:00, kväll Team cycling 60 min

Jämna veckor:
Mån: morgonlöpning 40-65 min
Tis: morgonlöpning 40-65 min, Team cycling 60 min
Ons: morgonprom 1h, jobb 6:30-16:00, 40 min prom hem
Tors: jobb 6:30 - 16:00, Team cycling 60 min
Fre: morgonprom 1h, jobb 6:30-16:30, 40 min prom hem
Lör: morgonlöpning 40-65 min
Sön: Team cykling 60 min

Sedan kan det falla bort eller läggas till diverse aktiviteter men tänkte utgå från detta (har just fått det gällande schemat för hösten på jobbet och iksu).

Problemet är att jag är en jävla sucker för kolhydrater. Och drar man ned dom för mkt blir jag bara orkeslös och det är inte ens kul att träna. Drar hellre ner på fettet eftersom att det ändå bara är gott i godis och kakform...

Vad är idealiskt att ligga på för energifördelning kolh/fett/prot? Någon som kan hjälpa? Im giving up.

nu är ju inte 72kg på 179cm en massiv övervikt men jag trivs inte i den, löpningen går tyngre och det finns inget att välja på i garderoben.... är för sniken för att köpa en helt ny garderob dessutom. Skulle helst vilja komma ned till 62 till dec nångång vilket teoretiskt sett borde vara möjligt om man kunde minska 1kg per vecka...

William
2003-08-28, 15:32
Kanske 45 k, 30 f och 25 p hade varit ngt för dig? Så bör du ha ork till att träna mycket samtidigt som fettmängden borgar för en bra fettförbränning och proteinmängden sparar muskelmassa. testa några veckor och fungerar inte det så juster om lite sinsemellan.

Se även till att inte äta för lite energi för då motverkar du viktnedgången. Träna mer istället för att äta mindre. Du verkar inte träna ngn styrketräning alls vilket gör det hela mycket svårare.

Tycker att du bör byta ut morgonpromenaderna mot styrketräning istället. Om du kan och vill.

Vet inte om du äter innan morgonlöpningen, men om inte så skippa träningen, eller ät innan. All intensiv träning innan frukost är riktigt dåligt för viktnedgång. innan frukost är det bara lågintensivt som gäller om det är viktnedgång som gäller.

Några tips iaf...

Mvh William

Nate
2003-08-28, 15:40
Originally posted by William
Kanske 45 k, 30 f och 25 p hade varit ngt för dig? Så bör du ha ork till att träna mycket samtidigt som fettmängden borgar för en bra fettförbränning och proteinmängden sparar muskelmassa. testa några veckor och fungerar inte det så juster om lite sinsemellan.

Se även till att inte äta för lite energi för då motverkar du viktnedgången. Träna mer istället för att äta mindre. Du verkar inte träna ngn styrketräning alls vilket gör det hela mycket svårare.

Tycker att du bör byta ut morgonpromenaderna mot styrketräning istället. Om du kan och vill.

Vet inte om du äter innan morgonlöpningen, men om inte så skippa träningen, eller ät innan. All intensiv träning innan frukost är riktigt dåligt för viktnedgång. innan frukost är det bara lågintensivt som gäller om det är viktnedgång som gäller.

Några tips iaf...

Mvh William

Vad i höjt fettintag höjer fettförbränningen?

Nope, ingen styrketräning för min del. Tycker det är direkt livsfarligt trist. Enda tidpunkten som det går bra att springa för min del är dessutom innan frukost... de löppassen är dessutom ganska lågintensiva. Ligger på kanske 70 av maxpulsungefär.

Är inte 25E% protein ganska lite?

King Grub
2003-08-28, 15:43
Originally posted by Nate


Vad i höjt fettintag höjer fettförbränningen?

Ligger du för lågt i fettintag stryper du direkt kroppens fettförbränning.

Synd att du tycker styrketräning är så trist, för i långa loppet är det nog kanske det mest effektiva för fettförbränningen.

25 E % protein är inte så lite, och strävar du inte efter att bygga muskelmassa är det säkert tillräckligt. Iofs beror det ju på ditt totala energiintag.

William
2003-08-28, 15:47
Originally posted by Nate


Vad i höjt fettintag höjer fettförbränningen?

Nope, ingen styrketräning för min del. Tycker det är direkt livsfarligt trist. Enda tidpunkten som det går bra att springa för min del är dessutom innan frukost... de löppassen är dessutom ganska lågintensiva. Ligger på kanske 70 av maxpulsungefär.

Är inte 25E% protein ganska lite?

Precis, ökat intag av nyttiga fetter sätter igång fettföbränning. Äter du för lite fett minskar fettförbränningen och fettinlagringen.

Om du inte styrketränar så bör du springa mer. Istället för morgonpromenader så spring istället. Även om din puls liggerrelativt lågt så belastas musklerna mer vid löpning än vid promenader. Men det bör inte vara så farligt med tanke på tiden.
Sen bör du ha riktigt intensiva pass med i träningen om du kan baka in det ngnstans. Med jämna mellanrum kan det även vara bra att lägga in ett 3 timmars löppass, var 3-4 fjärde vecka. PÅ så sätt optimerar du msukelfysiologin för fettförbränning.

Du kan höja till 30 p men då får du dra ner på kolhydraterna.

mvh William

z_bumbi
2003-08-28, 16:05
Om man äter förlite fett kan det vara svårare att gå ner i fettmängd, kroppen vill spara på det den har om den inte får något nytt fett.

E% är ganska ointressant då det ju är mängden protein i gram som man har någon nytta av att veta för att se om man får i sig tillräckligt. Du tränar mycket så minst 2 g/kg kroppsvikt verkar rimligt då du ju samtidigt försöker gå ner i vikt kan det vara befogat med lite högre t o m.

Du tränar för mycket.
Dra ner antalet pass rejält och höj tempot i några av dem som är kvar, du ska inte bli bra på att göra saker halvdant utan du ska väl springa fort på de distanser du satsar på?
Två-tre pass teamcykling och ett pass simning för att bli en bra löpare? Ett pass av varje kan jag gå med på under vinterhalvåret då det kanske inte går att springa som man tänkt sig men tre-fyra pass totalt redan under hösten ? Enbart de passen kan vara en lagom träningsdos för de flesta människor.

72 kg på 1,79 m låter som en lagom vikt men lite lägre kanske är bra om du ska springa långt. Går du ner så mycket som 10 kg så kommer du antagligen tappa i prestationsförmåga däremot. Akta dig för att tro att vikten har så stor betydelse för löpningen, det kan vara bra att bibehålla den styrkan du har för att undvika skador.
Eftersom du tränar för mycket och inte styrketränar så riskerar du att tappa muskler vartefter tiden går och då blir skyddet för leder och ligament sämre samtidigt som din förmåga att bränna fett minskar. Om du inte ska styrketräna på något sätt så ska du se till att vara rädd om de muskler du har..

Nate
2003-08-28, 17:10
Originally posted by William


Precis, ökat intag av nyttiga fetter sätter igång fettföbränning. Äter du för lite fett minskar fettförbränningen och fettinlagringen.

Om du inte styrketränar så bör du springa mer. Istället för morgonpromenader så spring istället. Även om din puls liggerrelativt lågt så belastas musklerna mer vid löpning än vid promenader. Men det bör inte vara så farligt med tanke på tiden.
Sen bör du ha riktigt intensiva pass med i träningen om du kan baka in det ngnstans. Med jämna mellanrum kan det även vara bra att lägga in ett 3 timmars löppass, var 3-4 fjärde vecka. PÅ så sätt optimerar du msukelfysiologin för fettförbränning.

Morgonpromenaderna använder jag som transportmedel till jobbet. Känns inte rekomenderat att springa dit och vara dyngsur när man väl är framme...

Intensivitetspass står nog cyklingen för. Ligger oftast på 85-95% av max under den intensivare delen av dessa.... brukar oftast ta det rätt lugnt under löpturerna, iaf de på morgonen. Har slängt in lite backintervallspass nu under sommaren... men annars blir det till mestadels rätt monotona och lugna meditationspass.

optimera muskelfysiologin för fettförbränning - vad menar du med det?

EiseltUK
2003-08-28, 17:13
Originally posted by z_bumbi
Om man äter förlite fett kan det vara svårare att gå ner i fettmängd, kroppen vill spara på det den har om den inte får något nytt fett.


Det "fettupplösande" enzymet som finns i alla fettceller aktiveras av glukagon, katekolaminer och lite annat och inaktiveras av insulin. Rent tekniskt använder kroppen kolhydrater som bränsle när inslulinet är högt och andra substrat när det är lågt. Fett har ingen inverkan på insulinet och är därför "neutralt" när det gäller fett förbränning. Det är därför stuidien av A. Kekwick visade att 1000 kcal från fett gör att man går ned i vikt, medan 1000 kcal från kolhydrater gör att man inte går ned i vikt (kalorigränsen kan givetvis variera).

Varje gång man äter kolhytdrater så kan man se fram emot att fettförbränningen stoppas upp i några timmar.

/ Henrik

Nate
2003-08-28, 17:20
Originally posted by z_bumbi
Du tränar för mycket.
Dra ner antalet pass rejält och höj tempot i några av dem som är kvar, du ska inte bli bra på att göra saker halvdant utan du ska väl springa fort på de distanser du satsar på?
Två-tre pass teamcykling och ett pass simning för att bli en bra löpare? Ett pass av varje kan jag gå med på under vinterhalvåret då det kanske inte går att springa som man tänkt sig men tre-fyra pass totalt redan under hösten ? Enbart de passen kan vara en lagom träningsdos för de flesta människor.

72 kg på 1,79 m låter som en lagom vikt men lite lägre kanske är bra om du ska springa långt. Går du ner så mycket som 10 kg så kommer du antagligen tappa i prestationsförmåga däremot. Akta dig för att tro att vikten har så stor betydelse för löpningen, det kan vara bra att bibehålla den styrkan du har för att undvika skador.
Eftersom du tränar för mycket och inte styrketränar så riskerar du att tappa muskler vartefter tiden går och då blir skyddet för leder och ligament sämre samtidigt som din förmåga att bränna fett minskar. Om du inte ska styrketräna på något sätt så ska du se till att vara rädd om de muskler du har..

Tränar ju för skojs skull. Skulle jag välja bort något tar jag hellre bort löpningen än cyklingen. Är inte direkt så att jag tränar endast för att prestera optimalt på någon viss distans. Tycker det är skönt att träna och ännu trevligare är det om det går bra...

Vill inte gå ned i vikt endast för löpningen. Trivs helt enkelt bäst på den gamla vikten och alla kläder osv passar bättre till det. Har ingen lust att spendera 3000kr på att köpa in ett nytt jeansfråd till en kropp som man ändå inte vill behålla i den storleken...

William
2003-08-28, 17:20
Originally posted by Nate


Morgonpromenaderna använder jag som transportmedel till jobbet. Känns inte rekomenderat att springa dit och vara dyngsur när man väl är framme...

Intensivitetspass står nog cyklingen för. Ligger oftast på 85-95% av max under den intensivare delen av dessa.... brukar oftast ta det rätt lugnt under löpturerna, iaf de på morgonen. Har slängt in lite backintervallspass nu under sommaren... men annars blir det till mestadels rätt monotona och lugna meditationspass.

optimera muskelfysiologin för fettförbränning - vad menar du med det?

Aight, du verkar ha koll på din träning så du bör lyckas med din uppgift förr eller senare. Ta till dig det z_bumbi skrev.

Att optimera myskelfysiologin för fettförbränning innebär att du tränar på ett sätt som triggar vissa processer i musklerna som gör att du förbränner fett mer effektivt.

Under långa löppass tvingas musklerna använda fett, speciellt på slutet då muskelglykogenet är slut. När du pressar kroppen som du gör i ett 3 timmars pass tvingar du musklerna att anpassa sig efter situationen. Detta triggar igång en massa saker som ökad kapillärbildning, ökad produktion av fettnedbrytande enzymer samt produktionen av fler mitokondrier för att maximera energiutvinningen. Responsen håller i sig ett tag så genom att upprepa det med jämn mellanrum ligger fysiologin alltid i topp.

Mvh William

z_bumbi
2003-08-28, 17:24
William: Det där sker ju vid all konditionsträning, ger det så mycket att ligga och springa överlånga pass ?

William
2003-08-28, 17:30
Originally posted by z_bumbi
William: Det där sker ju vid all konditionsträning, ger det så mycket att ligga och springa överlånga pass ?

Jovisst gör det det, men det ska ge större och påtagligare effekt med extrema pass då och då. Sen är det även så att andelen fett som förbränns under passet stiger linjärt med tiden så om man inte är rädd för lite muskelnedbrytning en gång i månaden kan man gott köra ett superförbränningspass.

Tanman
2003-08-28, 19:08
"Tränar ju för skojs skull. Skulle jag välja bort något tar jag hellre bort löpningen än cyklingen. Är inte direkt så att jag tränar endast för att prestera optimalt på någon viss distans. Tycker det är skönt att träna och ännu trevligare är det om det går bra..."

Om ovanstående stämmer och du inte satsar så seriöst på att bli en bra löpare utan prioriterar fettreduktion tror jag att det på sikt räcker om du följer Williams råd ang E%-fördelningen. Du bränner inte så farligt mycket muskler vid de lågintensiva promenaderna så 25E%p borde räcka förutsatt att du äter så mycket som du borde vid din träningsmängd...och ät tillräckligt med fett!

//Hellre långt än kort

-GP-
2003-08-30, 10:33
Originally posted by William
Under långa löppass tvingas musklerna använda fett, speciellt på slutet då muskelglykogenet är slut. När du pressar kroppen som du gör i ett 3 timmars pass tvingar du musklerna att anpassa sig efter situationen. Detta triggar igång en massa saker som ökad kapillärbildning, ökad produktion av fettnedbrytande enzymer samt produktionen av fler mitokondrier för att maximera energiutvinningen. Responsen håller i sig ett tag så genom att upprepa det med jämn mellanrum ligger fysiologin alltid i topp.

Är av just den anledningen som basen för oss skidåkare är relativt lugna pass på 2-3 timmar! (kapillärbildning, ökad fettförbränningsförmåga och mitokondriebildning...)

William
2003-08-30, 10:39
Originally posted by -GP-

Är av just den anledningen som basen för oss skidåkare är relativt lugna pass på 2-3 timmar! (kapillärbildning, ökad fettförbränningsförmåga och mitokondriebildning...)

Jag skulle tro det, men även av den anledningen att träningen ska likna tävlingsmomentet så mycket det går inom rimliga gränser. Detta för att det finns ju fler faktorer än bara kondition och fettförbränningsförmåga som påverkar tävlingsmomentet som ex teknik, mentala spärrar och liknande. Du blir helt enkelt bra på det du tränar.

Mvh William

Diana
2003-08-31, 13:31
halloj nate!ja vet att de e skitjobbit me folk som tjatar om att man ska göa saker man tyker e skit trista;) men ja tycker verkligen du borde börja styrketräna, för ca ett par år sen tränade ja precis som du långa kondispass varje dag, hade väl typ 15-10 kg att bli av me o visst en del försvann i början men de stannade upp,hur ja än vred o vände på kaloriintaget o enegifördelningen, så ja började styrketräna o köra hiit istället o hade ja inte lagt om min träning på de sättet hade ja utan tvekan legat kvar på samma fettprocent idag och aldrig nått mitt mål, musklerna kommer ju göra din förbränning i topp o göra de mycke lättare att behålla dina fettfria resultat, dom ja känner som inte styrketränar verkar ju behöva leva på dietmat 24-7 för att inte gå upp så skulle inte ja vilja leva iaf..men alla e ju olika.. o om de måste äta så nu, tänk då hur de måste äta när dom blir äldre o inte orkar/har tid me så mkt tidskrävande (lågintensitetskondisträning o hormonerna förändras o saktar den naturliga förbränningen..blir nog rätt omöjligt för dem att inte bli överviktiga..men hur du än gör lycka till o ge inte upp!!:thumbup:

Beemer
2003-08-31, 18:59
Diana - Hur ser din träningsveckan ut idag ?

Jag är tjej och har samma mål som Nate, och jag har också stannat av i min utveckling :-( Fett% står still likväl som vågen och måtten. Jag tränar cardio 3 ggr/v och styrka 1 g/v. Cardio är oftast spinning eller löpning i 60 min, och styrkan är hela kroppen i 60 min.

Hur mycket styrka/cardio kör du? Kör du bara HIIT eller även längre cardio-pass?

Jag börjar fundera på att byta ut lite cardio mot mer styrka. Det kanske skulle ge resultat.

tackelitack för svar

:)

Nate
2003-08-31, 19:08
Originally posted by Diana
halloj nate!ja vet att de e skitjobbit me folk som tjatar om att man ska göa saker man tyker e skit trista;) men ja tycker verkligen du borde börja styrketräna, för ca ett par år sen tränade ja precis som du långa kondispass varje dag, hade väl typ 15-10 kg att bli av me o visst en del försvann i början men de stannade upp,hur ja än vred o vände på kaloriintaget o enegifördelningen, så ja började styrketräna o köra hiit istället o hade ja inte lagt om min träning på de sättet hade ja utan tvekan legat kvar på samma fettprocent idag och aldrig nått mitt mål, musklerna kommer ju göra din förbränning i topp o göra de mycke lättare att behålla dina fettfria resultat, dom ja känner som inte styrketränar verkar ju behöva leva på dietmat 24-7 för att inte gå upp så skulle inte ja vilja leva iaf..men alla e ju olika.. o om de måste äta så nu, tänk då hur de måste äta när dom blir äldre o inte orkar/har tid me så mkt tidskrävande (lågintensitetskondisträning o hormonerna förändras o saktar den naturliga förbränningen..blir nog rätt omöjligt för dem att inte bli överviktiga..men hur du än gör lycka till o ge inte upp!!:thumbup:

Försöker du skrämma in mig till gymet? :booty: ;)

Seriöst så tycker jag det är riktigt trist att lyfta vikter. Får ingen inspiration och känner bara mitt i setet att "näe, nu går jag hem!" och vill släppa allting i golvet bara...

Däremot är det riktigt skönt med konditionspass. Visst, jag hatar dom också ibland och får riktigt släpa mig ut. Men i överlag så är jag kär i träningen. Har ju iaf några månader kvar tills beach 2004 så det ska nog ordna sig... hoppas jag. Får hålla igång med modet uppe!

mangemani
2003-08-31, 19:51
Originally posted by EiseltUK


Det "fettupplösande" enzymet som finns i alla fettceller aktiveras av glukagon, katekolaminer och lite annat och inaktiveras av insulin. Rent tekniskt använder kroppen kolhydrater som bränsle när inslulinet är högt och andra substrat när det är lågt. Fett har ingen inverkan på insulinet och är därför "neutralt" när det gäller fett förbränning. Det är därför stuidien av A. Kekwick visade att 1000 kcal från fett gör att man går ned i vikt, medan 1000 kcal från kolhydrater gör att man inte går ned i vikt (kalorigränsen kan givetvis variera).

Varje gång man äter kolhytdrater så kan man se fram emot att fettförbränningen stoppas upp i några timmar.

/ Henrik


stämmer verkligen detta?nu blir man förvirrad....ska man då alltså inte äta kolhydrater efter ett motionspass då tex,eller före passet?

King Grub
2003-08-31, 20:15
Originally posted by mangemani



stämmer verkligen detta?nu blir man förvirrad....ska man då alltså inte äta kolhydrater efter ett motionspass då tex,eller före passet?

Det är klart man skall. Fixera dig nu inte vid smådetaljer igen. Kalorier ut/kalorier in är det som gäller, och före ett pass behöver du energi, och efter behöver du återhämtningskolhydrater. De stoppar inte upp efterförbränningen - den processen fortgår ändå.

Prankie
2003-08-31, 20:17
Originally posted by mangemani



stämmer verkligen detta?nu blir man förvirrad....ska man då alltså inte äta kolhydrater efter ett motionspass då tex,eller före passet?

Kolhydrater behöver inte lika mycket insulin för att föras till muskler efter ett pass. Därför är det okej att äta snabba kolhydrater efter träning. Och en av de anledning varför keto funkar bra. Dock inget för Nate. :)

Nate, Vill du verkligen inte köra styrketräning är det bara två att välja på, öka träningen eller sänka kcal intag. Får väl köpa Carb block om du är så kollis tokig. :)

Nate
2003-08-31, 21:38
prankie ---> carb block? vad e det?

EiseltUK
2003-08-31, 21:38
Originally posted by mangemani



stämmer verkligen detta?nu blir man förvirrad....ska man då alltså inte äta kolhydrater efter ett motionspass då tex,eller före passet?


Om du inte vill köra en ren ketodiet så kan du ju dra ned kolhydraterna lite under resten av dagen. Direkt efter träning har ju kolhydraterna sin funktion, speciellt om du vill bygga.

Insulin, som triggas av kolhydrater, är en kraftig hämmare av hormonberoende lipas (HSL) och ställer in kroppen på att använda kolhydrater istället för andra energisubstrat, på gott och ont. Fettsyror kan inte frigöras från cellerna utan aktivt HSL, men däremot kan fettsyror i blodet användas som energi vid förbränningsträning.

Men som King Grub skriver... fokusera på helheten istället för detaljerna. Det är i första hand ett kaloriunderskott som ska efterträvas. Ät normalt fast mindre.

/ Henrik

mangemani
2003-08-31, 21:57
ok,tack för att ni rede ut det

Prankie
2003-08-31, 22:41
Originally posted by Nate
prankie ---> carb block? vad e det?

Klippt: "Carb Block
Denna revolutionerande produkt kan hjälpa dig att blockera upp till 114g kolhydrater och socker (ca456kal) så att de inte tas upp i kroppen. Genom att blockera kolhydrats absorbering minskar du insulin svallningar som vanligtvis följer en måltid.
Med Carb Block kan du äta din favorit mat utan att undergräva dina dietplaner. Carb Block innehåller en unik formula bestående av sju olika ämnen däribland Phaseolin EX™ och Gymnemalin™. Phaseolin EX™ minimerar ett speciellt enzym i kroppen som bryter ner kolhydrater. Gymnemalin™ har visat sig mildra av blodsockernivån som ofta uppkommer efter en måltid.
Två patenterade ingredienser inkluderade är chromium picolinate och chromium polynicotinate för att hjälpa till att kontrollera och reglera insulinet. Insulin är ett kraftfullt hormon vilket är ansvarigt för omsättningen av kolhydrater. Den kontrollerar också hypotalamuscentrat och påverkar seratoninsyntesen.
Seratonin är en signalsubstans som verkar lugnande och avslappnande. Vid intag av kolhydrater (mat) frigörs seratonin och detta leder till att man helt enkelt känner sig nöjd och i balans. Slutligen har vanadium och lipoinsyra tillsatts för att ytterligare öka effekten på denna superprodukt (läs mer om produkten Opti Lipoic Vanadyl Sulfat )
Carb Block är mer än bara en s.k. ”Carb Blocker”, den kan hjälpa dig att nå snabbare och mer effektiva resultat i din diet och fettreducering.
Dosering: Ta 2 tabletter 20-25 minuter en eller flera måltider per dag"

Det här är alltså en typ av lyckopiller. :) Du kan ju säkert prova om det fungera. Om du vill veta var man kan få tag på de så PM mig. Ska följa regler och inte göra reklam för andra företag. :D

BTW: Det ser bra ut på rodden. :thumbup: Tänk på att det är också bra att satsa på hög intensiva träning med höga tempo och låta efterförbränningen göra jobbet. :)

EiseltUK
2003-08-31, 23:24
Phaseolin (Phaseolus vulgaris = kidney bönor)
Gymnemalin (Gymnema Sylvestre)

Ganska tveksamt om de gör någon nytta i praktiken. Det är bättre att lära sig äta bra istället för att ta piller som ska blockera upptaget. När man slutar med produkter - om den nu funkar - så har man väl vant sig att ett högt kolhydratintag och sväller upp som en michelingubbe efteråt.

/ Henrik

Nate
2003-09-01, 03:46
Originally posted by Prankie
Det ser bra ut på rodden. :thumbup: Tänk på att det är också bra att satsa på hög intensiva träning med höga tempo och låta efterförbränningen göra jobbet. :)

Hade kört en timmes TC2 innan rodden så jag får nog min beskärda del högintensiv träning :booty: ;)

Nate
2003-09-01, 03:55
så länge man ligger i energiunderskott - spelar fettkvalitén någon roll? Spelar det någon roll om det är mättat eller omättat?

Prankie
2003-09-01, 06:39
Originally posted by Nate
så länge man ligger i energiunderskott - spelar fettkvalitén någon roll? Spelar det någon roll om det är mättat eller omättat?

För en optimal förbränning så spela balansen mellan mättad och omättad roll. Men som andra säger är det också bara en detalj. Dett viktigaste är att du ligger på energiminus.

Satt du på rodden i en timme? TC slutade kl 18:00 :kickass:

Nate
2003-09-01, 17:00
Originally posted by Prankie
Satt du på rodden i en timme? TC slutade kl 18:00 :kickass:

TC slutade faktiskt 19:00 :thefinger

så jag satt tyvärr bara i tjugo minuter :em:

Diana
2003-09-02, 10:57
Originally posted by Beemer
Diana - Hur ser din träningsveckan ut idag ?

Jag är tjej och har samma mål som Nate, och jag har också stannat av i min utveckling :-( Fett% står still likväl som vågen och måtten. Jag tränar cardio 3 ggr/v och styrka 1 g/v. Cardio är oftast spinning eller löpning i 60 min, och styrkan är hela kroppen i 60 min.

Hur mycket styrka/cardio kör du? Kör du bara HIIT eller även längre cardio-pass?

Jag börjar fundera på att byta ut lite cardio mot mer styrka. Det kanske skulle ge resultat.

tackelitack för svar

:)

ja har slutat helt me långa lågintensiva dom e värdelösa jämfört me korta intensiva intervallpass IMO, tyckte de verkade ha stor muskelnedbrytande effekt till skillnad mot intervall som verkar va precis tvärt emotr, så nu kör ja 4 styrkepass i veckan och 4 intervall,så de inga svårigheter alls att komma ner i lågt i fettprocenten bara dra ner lite på kalorierna , om ja bara hade vetat att de va såhär "enkelt" för nåra år sen när ja tvingade ut mej själv på långa löprundor..:whipped: men man lär ju sålänge man lever;) tycker ett bra bevis på att högintensivas korta e bättre än lågintensiva långa pass e att(har nämnts ett antal ggr på forumet förrut har ja för mej)tittar man på elitidrottare inom tex stafettlöpning eller anndra "högintensiva"grenar så har de ju alltid lägre fettprocent än tex långdistanslöpare, men de e ju upp till var o en vadman tycker är snyggt o hur man trivs med att träna för i grund o botten handlar de ju om välbefinnandet.

z_bumbi
2003-09-02, 12:20
Diana: Det kan ju vara så att du behövde tiden med lågintensivt för att kunna kör som du kör idag, fast jag känner igen känslan av "om jag vetat det här för några år sedan" vad gäller träningen :)

Beemer
2003-09-02, 19:39
Diana - Kul att höra att styrka + intervall funkar för dig!

Jag ska helt klart pröva på det under hösten. Det är ju jäkligt kul och inspirerande med resultat!

:bpump:

tack!