handdator

Visa fullständig version : Muskelminne, hur länge?


krilleh
2009-09-03, 20:03
Hört att kroppen har muskelminne, så det är enklare att få tillbaka massan efter ett break. Nu är det så att jag hade ganska nice kropp för ett år sedan men efter det har jag tränat ytterst sällan. Så har istortsett tappat det mesta.

Gäller även muskelminnet här eller hare tagit för lång tid? Måste jag börja om från noll istortsett eller blire enklare att bygga upp massan igen?

Frantic
2009-09-03, 20:11
Jag är övertygad om att det kommer att gå ganska fortför dig. Jag har haft uppehåll på två år och kommit tillbaka relativt snabbt.

Guddi
2009-09-03, 20:26
Finns ingen som egentligen vet vad muskelminne innebär. Det finns teorier om att det kan beror på antalet satellitceller och hur stor myonucleardomain man har. I så fall så sitter muskelminnet kvar så länge som ens cellkärnor i musklerna inte dör och det sker väldigt sällan (mest pga av åldrande). Så den effekten sitter i bra länge ialla fall.

Sen är det nog mycket en fråga om träningsvana, att veta vad som krävs, hur mycket man klarar av och även den psykologiska biten att man vet att man klarar av det.