handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


knubbsson
2009-09-03, 17:34
Hejsan, jag undrar om man ska låta axlarna åka upp till öronen i latsdrag efter att man dragit ner alltså och sen på vägen upp låta axlarna åka upp till öronen?

ceejay
2009-09-03, 17:42
Jao, du släpper upp skuldrorna, det ska du göra.

Arne Persson
2009-09-03, 17:43
Hejsan, jag undrar om man ska låta axlarna åka upp till öronen i latsdrag efter att man dragit ner alltså och sen på vägen upp låta axlarna åka upp till öronen?

Mycket bra att du gör det!

keller7
2009-09-06, 13:31
Personligen tror jag inte på den slappa latsformen som många förespråkar vad gäller latsdrag och chins. Enligt vad jag har hört och upplevt får man ut mer av rörelsen om man börjar sitt set med att dra ihop skulderbladen och sen håller dem samman och arbetar kontrollerat ner och upp utan att släppa efter helt förrän man är färdig.

mattilainen
2009-09-06, 13:32
Personligen tror jag inte på den slappa latsformen som många förespråkar vad gäller latsdrag och chins. Enligt vad jag har hört och upplevt får man ut mer av rörelsen om man börjar sitt set med att dra ihop skulderbladen och sen håller dem samman och arbetar kontrollerat ner och upp utan att släppa efter helt förrän man är färdig.

Arne säger en sak, du tror en annan. Arne går före i alla situationer.

Martin Löwgren
2009-09-06, 13:57
Hejsan, jag undrar om man ska låta axlarna åka upp till öronen i latsdrag efter att man dragit ner alltså och sen på vägen upp låta axlarna åka upp till öronen?

Det som egentligen styr hur mycket vikt du kan använda under ett latsdrag är om du lyckas med skuldersänkningen i börjar av rörelsen.

Om du inte klarar av att sänka skuldran och sedan hålla den sänkt i bottenläget kör du för tungt och belastningen på axelled ökar samt inkopplingen av biceps.

Rörelsen ska INTE vara uppdelad i två olika moment som man ser diverse instruktörer lära ut. Alltså övningen ska ske i en jämn, sammansatt rörelse där skuldersänkning och drag sker samtidsigt.

/Axon