handdator

Visa fullständig version : Styrketräning som komplement till discgolfträning, råd?


Tetrarch
2009-09-03, 15:44
Tjohej!

Kan väl börja med att förklara att discgolf är precis som vanlig (boll)golf, men man använder frisbeen istället för bollar och försöker träffa korgar istället för hål. Jag satsar hyfsat hårt (tränar 6-7 gånger i veckan när det är säsong), men skulle gärna försöka befrämja frisbeekastandet även under vinterhalvåret när det inte känns så kul att gå ut i snön och kasta. Syftet med styrketräningen skulle då vara att få starkare, men framförallt explosivare muskler. Det är självklart helkroppsträning som gäller, men jag undrar om ni har förslag på övningar, vikter osv som är lämpliga för att frambringa explosivitet (styrkan lär ju komma med samma träningsmetoder :)) Jag hade föreställt mig ett träningsprogram som innefattar träning tre gånger i veckan om någon känner sig inspirerad att göra ett helt program. Tror att styrketräningen för detta i stora drag kan vara samma som styrketräningen för t.ex. olika kampsporter, mma osv.

Tacksam för förslag och åsikter!

PS. Jag försökte göra en sökning, men hittade inget som besvarade just detta (jag är förmodligen inkompetent).

z_bumbi
2009-09-03, 15:54
Har du styrketränat tidigare och i så fall hur mycket? Program?

Hur mycket kondition kör du?

Hur många pass kast blir det trots snö och kyla dvs kör du/ni någon träning inomhus?

Du slipper tänka på viktklasser och kan därför satsa mer på att öka maximalt i muskelmassa och styrka, en kampsportare har ofta viktklasser att tänka på.

Tetrarch
2009-09-03, 16:04
Jag tränade under vinterhalvåret (dvs ca 6 månader) innan säsongen började med tredagarsprogrammet jag hittade i länksamlingen här på kolozzeum, men expertisen här på kolozzeum kan säkert optimera programmet just för den här sportgrenen.

Om det alls blir någon inomhusträning, så blir det maximalt tre pass varje vecka, men jag kan inte säga att jag känner någon särdeles intensiv fysisk påfrestning efter att jag kastat frisbee, men man kanske bör ta den träningen i beaktande ändå. Brukar bege mig ut på en joggingrunda ett par gånger i veckan och dagarna varierar beroende på föreläsningstiderna på universitetet.

Jag hade förresten tänkt att jag ska köra styrketräningen på morgonen, om ni har några åsikter om det så kom gärna med dem också :)

Tack för ett snabbt svar!

kalajset
2009-09-03, 16:37
Blir nog ganska svårt att finna någon typ av färdigt program eller liknande, åtminstone här är ju inte sporten sådär jättestor direkt, även om många fått upp ögonen för det, och kör det mest på ren hobbybasis då och då, nu på senare år. Men jag kan ju självfallet ha fel.

Hursomhelst, knappast något vetenskapligt understöd för dessa påståenden, (även om de på sätt och vis är helt självklara), men jag kan tala för mig själv, och även ta en kompis som exempel: vi har styrketränat några år var, både för muskelmassa och styrka, (kompisen några år längre), och just utkastens längd/alla kasts hårdhet verkar ha ett direkt överfarbart samband med "allmän styrka". Vi kör knappast discgolf seriöst överhuvudtaget, utan som många andra bara för skojs skull då och då, (läs: någon gång i månaden under säsong), men vi kastar nu med relativt minimal träning i princip lika långt som de flesta jag sett köra mer regelbundet, (mycket mer regelbundet t om, flera gånger i veckan under längre perioder), men som ej tränar på gym överhuvudtaget. Min vän är starkare än mig, har kört mindre disc, men på ren kraft/längd i utkasten är han t om bland det värre jag sett någonsin IRL.

Sammanfattningsvis: Tror inte det är direkt svårare på en grundläggande nivå än att träna för att just öka styrkan/explosiviteten så mycket som möjligt, t om regelrätt "byggarträning" kommer troligen göra mycket för resultatet gällande längd/kraft i utkasten. Spekulationer nu naturligtvis, men jag tycker knappast det verkar orimligt.

Ett styrkeinriktat helt vanligt schema för hela kroppen med just en hel del explosivitetsträning med lättare vikter med, (vilket brukar ingå just i dessa styrkeinriktade scheman), lär m ao troligtvis fungera väldigt långt. Helkropp två-tre ggr i veckan, alternativt halvkropp lika många, (eller möjligtvis fyra om du har lust/orkar), låter som en idé till att börja med. Mycket basövningar, mestadels låga reps.

ceejay
2009-09-03, 17:05
Jag håller på med longdriving(slå en golfboll så långt som möjligt)

Jag tränar mycket ren styrketräning vilket ger mig god styrka i hela kroppen, men givetvis blir jag inte mycket snabbare på att svinga en klubba.


För att öka min svinghastighet, vilket jag gjort OERHÖRT MYCKET, så mycket att jag ligger i europaeliten i hastighet, så har jag svingat VÄLDIGT mycket. Jag har inte kört någon som helst explosivitetsträning på gymmet.

Ett Longdrivingpass för mig kan vara att jag slår 100 bollar MAX och svingar 50 MAX-svingar. Detta ökar min svinghastighet och snabbhet i kroppen väldigt mycket. Jag gör detta 4-5 gånger per vecka.

Detta tror jag att man lätt kan överföra till din frisbeegolf. Ett pass för att öka din explosivitet kan vara att kasta en frisbee allt vad du har 50-100 gånger. Du förstår vad jag menar, för att bli snabbare och explosivera, träna på att kasta hårdare och snabbare.

Tetrarch
2009-09-03, 17:27
Till att börja med vill jag tacka för bra svar!

Det ser ut som om ett vanligt "byggarpass" kan vara nog för mig mao. Ska vänta och se om inte bumbi kommer med något fint förslag.

Den bästa drivingträningen är såklart att kasta en driver, problemet är dock att det inte är säkert att jag kommer att få chansen att göra det den kommande vintern, så något innanför dörrarna på gymmet som kan motsvara driveträningen vore ypperligt.

Några förslag på "explosivitetsövningar med lättare vikter"?

ceejay
2009-09-03, 17:29
Till att börja med vill jag tacka för bra svar!

Det ser ut som om ett vanligt "byggarpass" kan vara nog för mig mao. Ska vänta och se om inte bumbi kommer med något fint förslag.

Den bästa drivingträningen är såklart att kasta en driver, problemet är dock att det inte är säkert att jag kommer att få chansen att göra det den kommande vintern, så något innanför dörrarna på gymmet som kan motsvara driveträningen vore ypperligt.

Några förslag på "explosivitetsövningar med lättare vikter"?

Du måste ju kunna träna på att kasta?
Det räcker ju med att du hänger upp ett lakan eller nät eller vad som helst någonstans och kasta in i det bara

z_bumbi
2009-09-04, 14:16
Allmän styrketräning inrikat på styrka och teknikträning lär räcka långt. Leta upp en vanlig gympahall med handbollsmål eller en friidrottsanläggning med kastnät och kasta regelbundet. Antingen är det fritt att använda det eller så frågar man snällt, friidrottare brukar inte vara så tykna och näten är gjorda för diskus.

petersson
2009-09-04, 15:01
Finns det några tyngre frisbees? Kanske kan ge nånting att kasta såna som träning då och då.

HMB
2009-09-05, 07:36
Tyngre frisbees kan antagligen ge en hel del! Enligt min bror som är mer frisbeefrälst än mig så tränar tydligen Ville Piippo med tyngre diskar, och han kan kasta diskar om inte annat.

Personligen så tror jag att du skulle tjäna mycket på att träna bålstyrka/magmuskler samt baksida axlar.

I slutändan så är det dock teknik som ger största boosten, ren råstyrka ger faktiskt inte så mycket.