handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra?


jenJ
2009-09-03, 15:40
Hej!

Jag ska börja träna hårdare på gym..
har tränat hemma lite..

Jag har ju lästa att det är bra att dela upp träningen så att man ex kör:

Måndag:Armar o bröst
Tisdag:ben
Onsdag:mage
osv..

Det jag undrar är om det går att köra så här ist?!:

Måndag:överkropp
Tisdag:underkropp
Onsdag:Vila
Torsdag:Kondis träning
Fredag:Överkropp
Lördag: underkropp
Söndag:vila ev en lättare promenad

eller bör man dela upp det?
orsaken till träningn är att jag vill få fastare kropp,den lilla ölmagen ska bort och få mer muskulösare kropp helt enkelt..vill dock inte gå ner i vikt väger 60kg är 180 (nästan) cm lång. vet oxå att kosten är viktig..

mikaelj
2009-09-03, 15:46
Att dela upp kroppen i över och underkropp är alldeles utmärkt, och troligtvis rentav bättre än en split, särskilt om du är nybörjare. Då får du tränat igenom kroppen ofta, och i början när återhämtningen sker ganska snabbt (av ganska låg belastning) ger det helt enkelt mer om du kan träna kroppen två gånger i veckan än en.

Dessutom är basövningar som aktiverar flera leder, t.ex. knäböj, marklyft, bänkpress, bra för att få med så mycket som möjligt och även få in koordinationsträning.

LindaS
2009-09-03, 15:54
Jag skulle dock köra underkropp för överkropp, för det är (t ex) sjukt jobbigt att köra knäböj när man är trött i ryggen.

mikaelj
2009-09-03, 15:57
Det beror på hur man lägger upp träningen.

Jag följer ett stegrande 5x5-schema mån-ons-fre med knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress i varje pass. Där kommer mycket riktigt knäböj först, och är nog viktigt för att minimera skaderisken.

Det visar också att det faktiskt går att rentav träna helkroppspass (beroende på hur man definierar helkropp, förstås), så länge man anpassar vikt, repetitioner och vila. Som relativ nybörjare tror jag (utifrån mina egna erfarenheter) att helkroppspass är bäst.

... eller kolla z_bumbis nybörjarprogram.

LindaS
2009-09-03, 16:23
Ja?

Jag svarade utefter TS upplägg. JAG, har tränat helkroppspass i hela mitt liv.