handdator

Visa fullständig version : Omega 3-tillskott bör sannolikt undvikas under influensapandemin


Flexipop
2009-09-03, 13:26
Det finns nog en hel del folk som käkar omega3 på den här brädan.

Vad ska man tro om det här?
"Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror."

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12663

Griffin
2009-09-03, 13:36
:o

AmericanDragon
2009-09-03, 14:16
Intressant! Men är det verkligen något som skulle kunna vara en avgörande faktor att man blir smittad eller ej, om man intar kanske 4-5 gram Omega-3 (via tillskott) om dagen?

johanar
2009-09-03, 14:26
Fast o andra sidan känns risken att man blir smittad av influensa A(H1N1) ungefär lika stor som att man går och drar på sig fågelinfluensan, galna kosjukan, ebola eller någon annan dödssjukdom som det varit allmän panik över. Och även om man skulle lyckas med det konststycket så var väl inte dödligheten så hög i länder med skaplig sjukvård om jag inte missminner mig.

Självklart vore det inte skoj att vara den 1 på 100000 som dör, men det är ju rätt farligt att gå över vägen också.

Eddie Vedder
2009-09-03, 14:28
Intressant! Men är det verkligen något som skulle kunna vara en avgörande faktor att man blir smittad eller ej, om man intar kanske 4-5 gram Omega-3 (via tillskott) om dagen?

Läs artikeln, författaren antyder inget så drastiskt. Han uppmanar bara till försiktighet baserat på den kunskap han har. Om sedan slutsatserna är korrekta eller ej vet varken han eller någon annan.

För egen del är det inget som jag kommer ta hänsyn till. Bortsett från att min burk omega-3 tog slut häromdagen i vilket fall iofs.:D

AmericanDragon
2009-09-03, 14:32
Läs artikeln, författaren antyder inget så drastiskt. Han uppmanar bara till försiktighet baserat på den kunskap han har.


Tänkte eftersom det stod:

Med tanke på den rådande influensapandemin bör läkarkåren ta ansvar för att avråda från omega 3-tillskott i nuläget.

...så fick jag intrycket att det kanske skulle kunna vara lite mer avgörande men då hade jag fel :smash:

Eddie Vedder
2009-09-03, 14:34
...så fick jag intrycket att det kanske skulle kunna vara lite mer avgörande men då hade jag fel :smash:

Jo de ordvalen kan man nog tolka lite olika. Jag tolkar det absolut inte som särskilt starkt utan mer som en uppmaning som sagt. Men jag förstår att det kan tolkas annorlunda.:)

z_bumbi
2009-09-03, 14:36
Fast o andra sidan känns risken att man blir smittad av influensa A(H1N1) ungefär lika stor som att man går och drar på sig fågelinfluensan, galna kosjukan, ebola eller någon annan dödssjukdom som det varit allmän panik över.

Inte för att jag vet om du är seriös eller inte men nej risken att bli smittad är inte alls lika stor utan mycket, mycket större med "svininfluensan" vs de andra sjukdomarna du räknar upp.

Att höga doser omega-3 kan påverka immunförsvaret negativt är ingen nyhet men frågan är vid vilka doser man får ett sådant resultat.

Black Star Abyss
2009-09-03, 14:36
Inspirerad av LCHF frågar jag då om vissa omega-3 tillskott är gjorda på vegetabiliska råvaror?

Flexipop
2009-09-03, 14:39
Min burk tog också slut precis och personligen känner jag att det kanske är värt att vänta med att köpa in en till. Tills stormen är över så att säga.

Eddie Vedder
2009-09-03, 14:40
Inspirerad av LCHF frågar jag då om vissa omega-3 tillskott är gjorda på vegetabiliska råvaror?

ja

Black Star Abyss
2009-09-03, 14:43
ja

Då vore det helt klart intressant att veta vilken sort de använde i studierna som artikelförfattaren hänvisar till.

Eddie Vedder
2009-09-03, 14:55
Då vore det helt klart intressant att veta vilken sort de använde i studierna som artikelförfattaren hänvisar till.

Både fiskolja och dokosahexaensyra nämns ju t.o.m. Alltså animaliskt ursprung i just de fallen.

Dessutom finns ju referenserna angivna.

Trapper Buzz
2009-09-03, 15:40
Omega 3 finns i fisk, eller hur?
Halland och Ångermanland har Sveriges äldsta invånare, flest över hundra.
vad utmärker våra respektive befolkningar av dom generationerna?
Jo, att dom har ätit mycket fisk (och potatis).
Tror t o m dom blev matade med (säl-)tran som små.
Borde inte alla dessa sill- och strömmingsätande hundraåringar ha dött mycket tidigare om dessa rön är korrekta?

Bozar
2009-09-03, 17:30
Jag som bara käkar fisk och fågel kanske ligger i riskzonen då det alltid blir någon omega 3 rik fisk varje dag.

mikaelj
2009-09-03, 18:04
EPA och DHA är essentiella fettsyror.

Läs z_bumbis inlägg igen - vi måste ha i oss omega-3. Du lär inte överdosera omega-3 för att du äter fisk. Du får äta väldigt mycket, varje dag, för att komma upp i något som närmar sig skadliga nivåer.

Eddie Vedder
2009-09-03, 18:05
Borde inte alla dessa sill- och strömmingsätande hundraåringar ha dött mycket tidigare om dessa rön är korrekta?

Du menar att alla blivit smittade av och överlevt svininfluensan eller vaddå?

Trapper Buzz
2009-09-03, 21:06
Det här måste vara det mest korkade som publicerats på denna sajt på åratal?
Är det nu onyttigt med fisk?

Trapper Buzz
2009-09-03, 21:07
Du menar att alla blivit smittade av och överlevt svininfluensan eller vaddå?

Handlade det verkligen om svininfluensan?
Avsåg inte studien allslags immunförsvar med tonvikt på det antivirala?

"Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror."

mikaelj
2009-09-03, 21:09
Det här måste vara det mest korkade som publicerats på denna sajt på åratal?
Är det nu onyttigt med fisk?

Handlade det verkligen om svininfluensan?
Avsåg inte studien allslags immunförsvar med tonvikt på det antivirala?

"Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror."

Missade du "tillskott"?

En normal kost där fisk ingår kommer inte ge dig försämrat immunförsvar, utan det är överdriven konsumption som diskuteras.

Trapper Buzz
2009-09-03, 21:14
Grundfrågan borde ju vara varför en frisk ung människa som tillgodogör sig
normal kost med tillräckligt mycket fisk ska behöva nyttja Omega 3-tillskott?

young_george
2009-09-03, 21:17
Grundfrågan borde ju vara varför en frisk ung människa som tillgodogör sig
normal kost med tillräckligt mycket fisk ska behöva nyttja Omega 3-tillskott?

Nej, det är inte alls grundfrågan här.

Omega-3 är primärt för de som inte äter tillräckligt mycket fisk(eller annan omega-3 källa).

Trapper Buzz
2009-09-03, 22:13
Men det är ju bara att äta fisk! :smash:
Ibland känns som det som det är aliens som dominerar här.

Fredrik_S
2009-09-03, 23:57
Men det är ju bara att äta fisk! :smash:
Ibland känns som det som det är aliens som dominerar här.

Om du bara visste hur många som inte skulle gå in i samma rum som det tillagats fisk i, än mindre äta det.
Skulle nog vilja gå så långt som att majoriteten av sveriges manliga befolkning mellan 20 och 30 aldrig någonsin äter fisk...(dock en gissning)

Eddie Vedder
2009-09-04, 05:48
Men det är ju bara att äta fisk! :smash:
Ibland känns som det som det är aliens som dominerar här.

Vad menar du? Artikelförfattaren varnar för ett högt intag av omega-3 överhuvudtaget, inte specifikt i tillskottsform. Men studierna som gjorts är i form av tillskott och han avråde dessutom från att ytterligare supplementera med extra omega-3. Men det är fortfarande just fettsyrorna som sådana och dess inverkan på kroppen han åsyftar, tillskott eller ej.

Sedan vilka doser vi pratar om, hur känsliga råttor är i förhållande till människor och hur korrekt slutsatsen överhuvudtaget är kan ju diskuteras.

Jag är för dåligt insatt men skulle aldrig ändra något baserat på det här i alla fall. Jag blir ungefär lika övertygad av att minska mitt intag av omega-3 för att förebygga svininfluensadöd från den här artikeln som jag blir att äta LCHF av samma anledning pga av vad Annika Dahlqvist sagt.

Trapper Buzz
2009-09-04, 07:35
Om du bara visste hur många som inte skulle gå in i samma rum som det tillagats fisk i, än mindre äta det.
Skulle nog vilja gå så långt som att majoriteten av sveriges manliga befolkning mellan 20 och 30 aldrig någonsin äter fisk...(dock en gissning)

Så vad du egentligen säger här är att Sveriges
manliga befolkning mellan 20 och 30
är bortskämda och pjåskiga? Jag blir stum.
Hur kan man hellre äta piller än the real deal?
Vikingar, någon?
Jag förordar mer säljakt > tran och mer östersjö-
och bottenhavsfiske. Själv bunkrar jag valbiff i Norge
och frossar sjuhelsikes länge efter det. Ät fisk för bövelen!

Jag är annars också starkt kritisk till studien.
Vilka relaterade studier finns det? Hur har frågorna ställts?
Detta engagerar mig sävål som SL-aktivist, akademiker och fiskfreak.

Nitrometan
2009-09-04, 08:02
Själv bunkrar jag valbiff i Norge
och frossar sjuhelsikes länge efter det. Ät fisk för bövelen!

Val är inte fisk.

Du tycker att det är OK att jaga val?

Trapper Buzz
2009-09-04, 08:05
Inte fisk men havsmat. Okej att jaga icke utrotningshotad val.
Alla näringar som kan få oss i norr att bita oss kvar på förfädernas
och förmödrarnas jord borde vara okej? :)
Valjaktsvansinnesdebatten har blivit en nationell prestigesak
mellan Sverige och Norge.Då jag är till ansenlig del norrman,
så har jag kanske lättare att förstå broderlandets näringar.

Trapper Buzz
2009-09-04, 08:13
Media och naturmupparna försöker få oss att avstå all havsmat,
östersjöfisk ärfarlig, insjöfisk dito, sälar är söta osv osv.
70 - 80 000 sälar mellan Hudiksvall och Luleå förstör allt
innanhavsfiske för Sverige och Finland. Fordomdags jagade
österbottningar årligen cirka 60 säl i umetrakten,
något liknande antagligen i Norrbotten. Var det så tokigt?
Att misstänkliggöra Omega 3ärsom jag ser det ett led i samma
oorganiserade men tjatiga kampanj att få oss att styra
konsumtionen från mat och råvaror såsom engång levande föda
emot piller och artificiell "mat". Osmakligt imho.

mikaelj
2009-09-04, 08:25
Att misstänkliggöra Omega 3ärsom jag ser det ett led i samma oorganiserade men tjatiga kampanj att få oss att styra
konsumtionen från mat och råvaror såsom engång levande föda emot piller och artificiell "mat". Osmakligt imho.

Nej, tvärtom! Brister din läsförståelse?

Skilj på "omega 3-tillskott" och "äta fisk". Det ena kan du lätt överdosera, det andra är bra mycket svårare.

Trapper Buzz
2009-09-04, 08:41
Okej,mikaelj,känner mig ovanlig obstinat idag.
Kanske har du rätt.

Sverker
2009-09-04, 19:16
De resultat man fått hos inuiterna på Grönland har inte kunnat upprepas med en fiskdiet på fastlandet. Man kommer en bit men inte ända fram.

Skillnaden är att inuiterna äter säl och val och inte fisk. Fettsyrorna sitter lite annorlunda på triglyceriden hos däggdjur än på fisk.

Sälolja och valolja är säkert ett mycket bättre val om man ser till näringen. Etiskt skulle jag inte äta kött och fett från djur som är utrotningshotade. Punkt.

Mourten
2009-09-07, 08:13
Jag jagar och äter en hel del säl, men allt utom innerfileerna smakar verkligen röv, å då är innefileerna bara okej för att man skjutit sälen själv.
Men sälens fett skulle alltså va bättre än fiskens då Sverker?
Isf kanske man borde frysa in å äta allt. ^^

Trapper Buzz
2009-09-07, 08:23
Om det finns någon enda människa i detta land som tror att sälen är utrotningshotad idag, så kan man bara säga:
läs på (60-80 000 säl mellan Gävle och Luleå känns inte som något utrotningsläge)!
Alla valarter är heller inte utrotningshotade.
Självklart är säl nyttigt :hbang:.

Appendix: "År 2000 uppgick antalet gråsälar till cirka 15 500 stycken och beståndet växer med cirka 8% per år, 2005 uppskattades populationen i Östersjön med ungefär 22 000 individer.[7] Vid flera ställen inrättades skyddszoner med tillträdesförbud.[2]"
(Vikare) "Beståndet ökar i Bottenviken där cirka 70 procent av alla Östersjövikare lever[6], men i de södra delarna är stammen tämligen svag, delvis på grund av de milda vintrarna."
Knubbsälen på västkusten tycks ligga sämre till. Källa: Wikipedia.

kidneyinlodz
2009-09-07, 10:11
Och vilken mängd skulle vara överdos av omega3 i tillskottsform? det framgår inte heller.

Bozar
2009-09-07, 11:58
EPA och DHA är essentiella fettsyror.

Läs z_bumbis inlägg igen - vi måste ha i oss omega-3. Du lär inte överdosera omega-3 för att du äter fisk. Du får äta väldigt mycket, varje dag, för att komma upp i något som närmar sig skadliga nivåer.

Äter man nästan enbart fisk så lär det inte vara omöjligt att komma upp i de nivåerna då merparten av i alla fall mitt intag är av den fetare sorten. De flesta här äter nog inte normala portioner heller.

mikaelj
2009-09-07, 12:01
Äter man nästan enbart fisk så lär det inte vara omöjligt att komma upp i de nivåerna då merparten av i alla fall mitt intag är av den fetare sorten. De flesta här äter nog inte normala portioner heller.

De flesta här äter väl torsk och tonfisk? :-)

Bozar
2009-09-07, 12:31
De flesta här äter väl torsk och tonfisk? :-)

makrill och lax tror jag är vanligare i och med att torsken har varit utrotningshotad en längre tid.

Eddie Vedder
2009-09-07, 12:39
Och vilken mängd skulle vara överdos av omega3 i tillskottsform? det framgår inte heller.

Det är inte heller syftet. Finns inget i artikeln som undersöker en konkret överdosering. Bara en avrådan från att supplementera och ligga på höga doser rent allmänt då det SKULLE kunna sänka immunförsvaret.

Trapper Buzz
2009-09-07, 13:56
Not: Det är bara torsken i de nordiska vattnen som är utrotningshotad, inte amerikatorsken.

Sverker
2009-09-07, 18:37
Trapper Buzz !

Man kan säkert äta skarv också:thumbup:


Näää...till sak. Tänkte inte på säl utan tänkte mer på val. Fanns inte inom min horisont att någon pangade och åt säl här i Sverige.
Min personliga inställning är att låta rovdjuren vara ifred. Minskar tillgången på fisk kommer också antalet sälar att minska.

Trapper Buzz
2009-09-07, 20:18
Jag vill bara att vi i Norrland ska kunna leva och fiska småskaligt.
Det är inte vi eller våra två eller tre yrkesfiskande familjer i Västernorrland
som rår för nuvarande situation. Sen kommer arter och går; flora och fauna
intar ingen statisk position över tid. Rovfiske på industriellt vis är otäckt.

Zsara
2009-09-09, 19:14
Ligger nog riktigt illa till ifall nu o-3 skulle höja risken att få influensan eftersom jag äter någon form av fisk i alla mina mål, 6 st/dag?. :S
. Men vet ej om detta är något ja kommer bry mig om förrens säkerställd fakta finns.

johanar
2009-09-09, 19:21
Fast detta är ju inte specifikt för årets influensa, så om man överlevde förra året, året innan dess osv tror jag inte man behöver oroa sig så mkt så länge man inte ligger i någon grupp som riskerar att få allvarliga komplikationer av influensa.

daks
2009-09-10, 22:21
...Jag jagar och äter en hel del säl...


Och jag som brukade reta min kompis för att han sköt en zebra.

Törs man undra varför Du jagar säl, och kanske också hur?

Arff arff!

Sverker
2009-09-11, 05:37
Dioxiner och PCB är grupper av miljöföroreningar som bryts ned mycket långsamt i miljön och som ansamlas i fettrika matriser. Dessa egenskaper gör att ämnena tas upp i fettfraktionen i organismer på olika nivåer i näringskedjan och ansamlas i allt högre halter ju högre upp i näringskedjan man kommer. Speciellt effektiv är denna s.k. biomagnifiering i den akvatiska miljön, vilket innebär att djur högt upp i näringskedjan som fiskgjuse, havsörn, utter och säl riskerar att få mycket höga halter av dioxiner och PCB i kroppsfettet. Även människor, som äter fisk och andra animaliska livsmedel, riskerar att få förhållandevis hög kroppsbelastning...
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2007_12_fiskkonsumtion_risk_och_nytta.pdf

Känns inte riktigt säkert med Östersjösäl.