handdator

Visa fullständig version : Mat och morgonträning


-Englund
2009-09-03, 08:57
Det är så att jag kör mina morgonpass 3 timmar efter jag har vaknat, pga av att jag numera pendlar. Då kör jag intervallträning på cirka 1km per intervall. Sedan kör jag även ett pass på kvällen/eftermiddagen (vattenfys).

Det jag undrar är hur jag skall göra med maten.. Självfallet äter jag ganska rejält efter kvälls/eftermiddagspasset dagen före, och kanske ännu mer rejält senare på kvällen. Just nu äter jag något proteinrikt till frukost och någon banan eller dylikt, något med en del socker oftast, före morgonpasset. cirka 3 timmar före m a o. Sedan försöker jag äta något med mycket kolhydrat efter det passet, för att ta igen mig så mycket som möjligt tills eftermiddags/kvällspasset.

Vore det smartare att äta mer rejält direkt när jag vaknar, och bara något mindre efter morgonpasset? Det beror väl även kanske på när eftermiddags/kvällspasset ligger i tiden exakt.
Kolhydratinlagringen är ju effektiv både efter en lång tids sömn och efter utfört pass...

Kom med förslag, och förklara hur ni tänker, tack.

MVH

thompaboy
2009-09-03, 11:28
Det är individuellt hur nära inpå ett konditionspass man klarar av att äta. Jag har inga som helst problem att träna på fastande mage men äter jag innan måste det vara minst 3-4 timmar innan. I ditt fall skulle jag börja med att satsa på en lättare frukost, typ fil och kanske nån banan och sen utvärdera hur det känns efter ett par pass.

-Englund
2009-09-03, 11:53
Det är så att jag kan lika gärna fasta 13-14 timmar innan ett långt och hårt intervallpass som äta 2 timmar innan. Så länge jag har ätit rätt bra med kolhydrater kvällen före... Så jag klarar av båda alternativen, det gör jag. Undrar bara vad personer med lite mer färdigheter när det gäller kunskap om detta, skulle föredra.
För det är ju så att båda sätten känns bra för mig. Men jag måste ju bestämma mig för ETT! Blir opraktiskt jobbigt annars..

thompaboy
2009-09-03, 13:18
Har du fyllt på med tillräckligt med energi efter föregående pass samt käkat bra kvällen innan så tror jag inte något av alternativen behöver vara bättre eller sämre än det andra. Det är nog mer individuellt vad man föredrar men för dig tycks det ju inte spela nån större teater. Själv äter jag ogärna ett par timmar innan och har mat som skvalpar i magen. Dock kan jag tänka mig att nån form av kolhydratsdryck ett par timmar innan kan ha en prestationshöjande effekt.

z_bumbi
2009-09-03, 13:28
Hur många intervall blir det och vilken typ av intervallträning är det?

Fredrik_S
2009-09-03, 13:33
Är träningen avsedd för att prestera bättre och bättre eller är det meningen att du ska ner i vikt också?
Annars är det nog bäst att äta både mycket på morgonen och efter passet för maximal presatationsförbättrning.

-Englund
2009-09-03, 16:41
Hur många intervall blir det och vilken typ av intervallträning är det?

Antar att du menar 1km-intervallerna som jag kör på morgnarna. De brukar bli att springa 5-6 st av de intervallerna... Står stilla mellan och vilar, joggar inte. Brukar variera med att köra en viss takt, exempelvis 15km/h och håller det så länge jag kan, så gör jag det 3-4 ggr, det blir väl cirka 25-30 min aktiv löpning.

Är träningen avsedd för att prestera bättre och bättre eller är det meningen att du ska ner i vikt också?
Annars är det nog bäst att äta både mycket på morgonen och efter passet för maximal presatationsförbättrning.

Främst för att prestera bättre... Men samtidigt så går jag hellre ner i vikt än upp... Just pga att jag upplever bättre resultat i löpspåret desto mindre jag väger, såklart.