handdator

Visa fullständig version : Veckomatschema


Korpral
2009-09-02, 21:42
Är det någon som har ett bra matschema för dagens olika intag, gärna för en hel vecka, som ni vill dela med er av. Jag har dålig fantasi vad gäller mat och därför söker jag här råd och tips.

Två krav, ett att maten inte ska vara torr (ex kycklingfile med ris, eller tonfisk och ris går helt bort, jag kräver någon sås *drool* ), det andra är att maten ska leva upp till "bra mat". Läste precis någon tråd om att sharkprodukter inte alls är bra, att rekommenderat intag är 0 kcal/dag av sådana produkter. Vilket bidrog till denna tråd (äter ganska mycket av det).

Jag tränar 3-5 gånger per vecka, mestadels gym. Men försöker få in mer cardio. Alltså inget bulkschema, utan något som jag kan leva på en vecka även om träningen skulle utebli.

Maten ska även vara lättlagad

Så där, nu är det inga fler krav :) Hoppas någon har några härliga menyer att bjuda på :)

Snorkelfarsan
2009-09-03, 14:29
Det var inte lite krav du hade där;).

Ett nollintag av charkprodukter är väl ganska onödigt eftersom det finns ganska mycket att välja på i charkdisken(arna), däremot är det processerade köttvaror man ska undvika, pga att dom innehåller Natriumnitrit (E250) som är konserveringsmedel. Det anses hälsovådligt (finns massa info om det här på forumet om du söker). Men utan det skulle alla korvar, skinkor, bacon etc vara grådassiga till färgen och ha väldigt kort bruksperiod.

Jag skulle kunna skriva ner en massa recept här men du kommer inte bli mycket klokare av det. Använd sökfunktionen här på forumet och titta runt på internet, det finns tusental recept på enkla och nyttiga måltider. Och kolla in matbildstråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397) här på forumet.

Ett annat bra tips är att köpa en eller ett par kokböcker med den typen av mat du är intresserad av. Kika på Jamie Olivers böcker, finns många goda och framförallt enkla recept där. En hel del nyttiga också.

Gör mat på baljväxter, grönsaker, kyckling, fisk. Och kyckling med lite ris kan bli jättegott om man t ex gör en fräsch yoghurt-sås eller kanske slänger ihop en salsasås på tomater, bönor, lök, chili och kanske lite honung.

Men som sagt, seek and you shall find. Ha tålamod

Eddie Vedder
2009-09-03, 14:32
http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Skolaforskola/Skolmatsedel/

Skolmatsedel i Uppsala kommun. Googla "skolmatsedel" så hittar du massa fler om du vill ha ännu mer tips. Det är orimligt att man inte hittar tips på god och bra mat där.

Scratch89
2009-09-03, 14:37
Jag skulle också vilja tipsa om skolmaten. Gå in på random gymnasieskolas hemsida och titta på veckans matsedel.

Fredrik_S
2009-09-03, 23:09
http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Skolaforskola/Skolmatsedel/

Skolmatsedel i Uppsala kommun. Googla "skolmatsedel" så hittar du massa fler om du vill ha ännu mer tips. Det är orimligt att man inte hittar tips på god och bra mat där.

Helt bizarr variation! 2 olika måltider varje dag och olika mat varje dag i 8 veckor!

när min kompis var i oklahoma som utbytesstudent hade de också 2 olika måltider att välja på i skolan men det var tyvärr samma två måltider varje dag den ena var pizza den andra var hamburgare med strips....

johanhej
2009-09-05, 16:50
Helt bizarr variation! 2 olika måltider varje dag och olika mat varje dag i 8 veckor!

när min kompis var i oklahoma som utbytesstudent hade de också 2 olika måltider att välja på i skolan men det var tyvärr samma två måltider varje dag den ena var pizza den andra var hamburgare med strips....

haha, det är USA vi snackar om. På min skola så införde de precis ett nytt matprogram så det varierade lite mer. Dock fortfarande relativt onyttigt. Flera av mina kompisar hade som du nämner, pizza och hamburgare varje dag. Och detta var i nutid :)