handdator

Visa fullständig version : Tror ni att denna "öving" är värd nåt?


von huff
2009-09-02, 19:00
Jag har alltid varit ganska svag i bålen och har fått tipset om en övning som heter plankan.Den tar bra mendet är svårt att få upp vikterna på ryggen osv.
För några pass sedan så gjorde jag lite knä/benlyft i ställning och kom på att man skulle kunna hålla knäna i övre "läget".Det känndes riktigt ordentligt i magen och höftböjjarna och prövade igår med att ha en hantel mellan fötterna.Det som är bra är att man kan träna tungt, bara att ta större hantel vid behov och den är lättare att utföra än b.la plankan tycker jag.
Om man är riktigt stark kan man försöka hålla benen raka, då lär man inte behöva mycket tillägsvikter:)

dream_theater_
2009-09-02, 20:02
Hur kan något vara lättare att utföra än plankan? =) Jag får inte det att gå ihop!

von huff
2009-09-02, 20:04
Hur kan något vara lättare att utföra än plankan? =) Jag får inte det att gå ihop!

Jag tycker det är svårt att få upp vikterna bra på ryggen så mankan köra tungt i plankan, det var det jag tänkte på

Damien Thorne
2009-09-02, 20:27
Jag tycker det är svårt att få upp vikterna bra på ryggen så mankan köra tungt i plankan, det var det jag tänkte på

Vikter i en ryggsäck.

BB1942
2009-09-02, 20:43
lägg vikterna på ryggen och gör en armhävning, Voila! uppe i plankan-position

Lägg en hantel i hålen så att vikterna inte glider ovanpå varann

Honken
2009-09-02, 21:49
Jag ligger på mage, lägger en en platta på nedre ryggen/röven och sen så pressar jag upp mig till rätt position.

Guddi
2009-09-03, 05:29
Du pratar om två helt olika övningar. De kommer verkligen inte att ge dig samma resultat. Plankan är en statisk stabilitetsövning medan benlyft är dynamisk och tränar främst höftböjarna. Har du svag bål så är benlyft inget bra val.

creperiet
2009-09-03, 10:28
Jag tycker det är svårt att få upp vikterna bra på ryggen så mankan köra tungt i plankan, det var det jag tänkte på

Lägg dig på mage, upp med en 20-kaka på länd/bröstryggen, ställ dig i tvåpunkts-planka. Det är inte svårt men ganska svettigt.

Scratch89
2009-09-03, 14:35
Nu vet jag inte något om dig eller din träningskarriär, men jag tror inte att du behöver extravikter i plankan.

hillbilly90210
2009-09-03, 16:42
Om vanlig korrekt plankan är för lätt, lyft ut en arm och ett ben korsvis och växla. Då är viktplattan överflödig en bra bit in i bålträningskarriären.

Cmile
2009-09-03, 16:47
Hur länge tycker ni att man ska kunna stå i plankan innan man börjar avancera?

creperiet
2009-09-03, 17:28
Hur länge tycker ni att man ska kunna stå i plankan innan man börjar avancera?

Eftersom övningen är statisk faller ju lite av poängen ifall man kör den för kort tid. 20-30sek kan vara en lämplig minimitid. Progression typ:

Vanlig
Trepunkt
Tvåpunkt
Trepunkt med belastning
Tvåpunkt med belastning

Enpunkt ligger lite längre fram.

Cmile
2009-09-03, 17:39
Tänkte mer på när man borde gå över till trepunkts, kan stå 2 min i vanliga.

Enpunkt kan väl inte va så svårt http://www.youtube.com/watch?v=MA5XskutHrA :)

Guddi
2009-09-03, 20:28
Tänkte mer på när man borde gå över till trepunkts, kan stå 2 min i vanliga.

Enpunkt kan väl inte va så svårt http://www.youtube.com/watch?v=MA5XskutHrA :)Om din teknik är bra så är 2 min fullt tillräckligt och du bör avancera träningen.

G_lund
2009-09-03, 21:08
hur gör man en "planka" då? :em:

emi23j
2009-09-03, 21:21
Hur länge tycker ni att man ska kunna stå i plankan innan man börjar avancera?

När man börjar komma upp i 2 minuter i sträck kan man köra sido plankor och variera ställningar lite. stå på ett ben är ju också ett alternativ. Sen kan man ju bygga in övningar medans man står statiskt. Tycker inte man ska lägga på någon extra vikt när man kör denna övning.

Cmile
2009-09-04, 15:51
Tack för tipsen och när vi ändå pratar om plankor och sidplankor så är det någon som kan någon bra övning för obliques (förutom sidplanka)?