handdator

Visa fullständig version : Bananrygg i marklyft


spoon
2009-09-02, 18:51
Jag har tränat marklyft i ett halvår nu och jag strävar efter att få till tekniken. Tänker på att se uppåt och att använda buktryck. Det känns bra när jag kör och jag har inga känningar i ryggen efter träningen. Så allt är ju bra egentligen men... Idag filmade jag mina lyft och det ser ju inte alls bra ut. Nån som har några tips på hur jag kan bli av med min banan-stil i marklyftet?

60kg
http://img190.imageshack.us/img190/2352/mov00049a.mp4
130kg
http://img190.imageshack.us/img190/5808/mov00041v.mp4

Morty
2009-09-02, 18:55
Ner och ut med rumpan. Få känslan av att luta dig lite bakåt och sedan med stångens hjälp "dra dig genom golvet". Tänk självklart på att hålla ryggen rak, då detta är det tyngsta och enligt mig viktigaste momentet under ett marklyft. Att dra ihop skuldrorna lite hjälper mig att hålla god form.

laggi
2009-09-02, 20:35
Fifan! 160 lyftet är bland det värsta jag sett, jag får ont bara jag kollar på det. Tror också på att du måste gå längre ner med rumpan. Du kanske måste stretcha den + harmstrings också ifall du är stel. Sen måste du troligtvis sänka vikterna 20-30 kg för att öva in tekniken på nytt. Det är som sagt mycket tyngre att lyfta med rak rygg genom hela lyftet jämfört med att tappa svanken.

phr33k
2009-09-02, 21:17
Nu är jag ingen expert men borde han inte böja benen mer så att rumpan kommer ner mer och han får plats att räta ut ryggen i bottenläget? Dvs lyft mer med benen och tryck fram bröstet mer i botten så att ryggen blir rakare.

Martin Löwgren
2009-09-02, 21:18
Bra att du själv inser det i tid för såsom du lyfter så ber du om diskbråck.

spoon
2009-09-03, 08:51
Tack för bra tips :thumbup:

Jag är ju väl medveten om att det inte ser bra ut det är ju därför som jag startade tråden. Nu ska jag börja stretcha ordentligt för jag har problem med att komma djupare ner i sittposition. Ska sänka vikterna och ta med kameran oftare för kontrolera hur det ser ut och om det blir någon förbättring.

Men vad ska jag köra för strething? Kan denna hjälpa mig för marklyftet också? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107129&highlight=stretch

Morty
2009-09-03, 10:33
Framförallt hamstrings men även rumpa om behöver stretchas.

Cornesco
2009-09-03, 11:22
Jag hade liknande problem för ett halvår sen, min rygg såg inte så bra ut på tunga vikter. Så jag testade att bytta ställning. Nu står jag bredare med fötterna och håller ett smalare grepp, sumomarklyft. I början kändes det helt fel, men började köra lätt och nöta och nöta. Idag känns det istället fel att köra traditionella marklyft. Jag kan hantera vikterna bättre och ryggen känns samtidigt mycket bättre.

Jag har läst att sumomarklyft inte aktiverar korsryggen lika mycket som vanliga men att det istället tar mer ben. För mig känns det ingen märkbar skillnad i korsryggen och jag tycker bara det är bra att det tar mer ben (främst insidan). Så för mig funkar sumomarklyften jättebra...

Popeye
2009-09-03, 12:48
Jag älskar att hata marklyft och jag är starkare i knäböj. :P
Det som fick mig att bli bättre i mark var att gör komplementövningar och skita i själva "smala" marklyftet.
Jag körde stela mark, rumänska mark och sumomark men aldrig vanliga smala mark.
En dag så provade jag vanliga mark bara för skojs skull och blev mäkta förvånad då det kändes bättre än det någonsin gjort förut.
Jag kör väl inte på maxvikter och har inte jagat personbästa men känslan i draget är mkt bättre.
Jag tror jag kopplar in benen mycket bättre idag än vad jag gjorde förr.

emi23j
2009-09-03, 16:31
Om du kör flera reps kan ett tips vara att du börjar med stången från en stående position. Det första reppet i varje set är alltid svårast.

z_bumbi
2009-09-03, 17:31
Stå rakt upp. Dra in luft i lungor och mage, spänn ryggen,, dra in hakan och titta rakt fram alt något nedåt. Överkroppen ska kännas som en kompakt enhet och så ska kroppen kännas när du drar mark.

Ställ dig framför stången med smalbenen någon decimeter från stången. Spänn kroppen som du gjorde tidigare, Böj knäna så att smalbenen nuddar stången och gå ner till stången utan att släppa spänningen i ryggen. Håll där i 1 s. Släpp stången och gå upp.
Kändes det rätt?

Om så är fallet så upprepa men lyft den här gången stången, kändes det fel så upprepa och lirka med rörelsen så att du känner att du kommer rätt.

En lämplig startvikt kan vara 40-50 kg.

Om du har möjlighet att ha någon som kontrollerar vad du gör så är det guld värt, den behöver inte vara så kunnig utan behöver bara kolla på att ryggen ser bra ut vilket du får instruera hur den ska se ut.