handdator

Visa fullständig version : Träningsmängd? Ingen "riktig" vilodag


ackilf
2009-09-02, 15:35
Jag har lite funderingar.
Jag är en flicka, 18 år.
Jag har tränat i stort sätt hela mitt liv, och det är ett enormt intresse för mig och det får mig verkligen att må bra och fungera som en bättre människa. Jag gör det just i syftet "må bra" och inte för att gå ner i vikt el. liknande. Skulle inte ha något emot att gå upp nåt kg!

MEN, till saken. Jag tränar fler än de flesta (men äter då också mer än de flesta), cirka 6 dagar kondition i veckan (varierad löpning och med spinning), och 1 styrkepass. Jag delar då upp dessa pass på 7 dagar. Jag vet att det låter helt tokigt att inte ha en vilodag, men om jag lyssnar på kroppen, äter bra och tillräckligt, och varierar hårdare pass med betydligt lugnare joggingturer osv, är det då skadligt att köra enligt mitt upplägg?

Tack på förhand :)

King Grub
2009-09-02, 15:39
Nej, det är inte skadlig. Tvärtom är det gällande rekommendationer att man är fysiskt aktiv en timme eller mer dag, och då länge du gör som du säger är det inte skadligt alls. Potentiellt skadligt blir det: mentalt om man plågar sig trots att man inte vill därför att man känner att man "måste" av någon anledning, eller fysiskt om man tvingas sig att träna trots att man är sliten och har ont.

Annars är det inte skadligt alls, tvärtom. Jag har inte haft en vilodag det här årtusendet.

ackilf
2009-09-02, 15:43
Kan ju skirva vad jag tränar också iochförsig..
Kondition brukar vara tex 8-10 km löoning/55 min spinningpass/50 min cardio på gym - intervaller. Och ibland någon dag tar jag istället ett "lugnare" och kortare löppass!

Styrkedagen kör jag enbart styrka. 3 set, 2 övningar/muskelgrupp ungefär; biceps, triceps, axlar och mage tex.

Förövrigt har jag inte speciellt rörlig vardag. Sitter mest i skolbänken eller fikar ;)

Tack igen!

ackilf
2009-09-02, 15:44
Nej, det är inte skadlig. Tvärtom är det gällande rekommendationer att man är fysiskt aktiv en timme eller mer dag, och då länge du gör som du säger är det inte skadligt alls. Potentiellt skadligt blir det: mentalt om man plågar sig trots att man inte vill därför att man känner att man "måste" av någon anledning, eller fysiskt om man tvingas sig att träna trots att man är sliten och har ont.

Annars är det inte skadligt alls, tvärtom. Jag har inte haft en vilodag det här årtusendet.

Känns skönt att höra! Så dehär dravlet om att man "bara bryter ner sig själv och sina muskler" om man inte har vilodagar stämmer inte? Eller det kanske mer gäller om man kör styrketräning 7 dagar i veckan..?
Tack för snabbt svar

Onigiri
2009-09-02, 15:48
Mitt råd är att lyssna på din kropp, du känner när det är stopp - då är det dags att vila en dag eller två - sedan återgå till som det alltid varit för dig.

King Grub
2009-09-02, 15:49
Visst kan man träna för mycket, särskilt om man inte vilar tillräckligt mellan passen (trots att man tränar varje dag) eller äter för lite, men så länge du mår bra, inte känner dig sliten och träningen inte går sämre och sämre, tränar du inte för mycket.

Det går att träna styrketräning varje dag utan att det är dåligt eller skadligt heller, men då kan man inte träna samma muskler hela tiden, och det är inte något man kan göra och förvänta sig maximal styrke- och musketillväxt, om man är ute efter det.

Liven
2009-09-02, 16:40
Jag har inte haft en vilodag det här årtusendet.

Imponerande. Är du aldrig utomlands? Bortrest? Sociala sammanhang som sätter stopp för tränandet? Inge arbete som kan komma ivägen nångång?

King Grub
2009-09-02, 17:05
Jag har varit både utomlands och bortrest, men det har alltid funnits möjlighet att träna.

Torsk_ole
2009-09-02, 17:11
Sen beror de ganska mycket på vad man klassar som vilodag. Att gå på stan och ta en promenad på 3-4 h räknar jag som en vilodag. Om jag jobbar i trädgården hela helgen räknar jag det som en vilodag.

Men jag är fortfarande fysiskt aktiv. Vilodagar är för mig dagar då man inte fysiskt anstränger sig på en högre nivå i förhållande till ens förmåga.

Pontus H
2009-09-02, 20:06
wow sannerligen imponerande king grub. akta dig nu när svininfluensan kommer dock, kanske förstör din "svit" *rolleyes*

zydar
2009-09-02, 20:15
Jag har inte haft en vilodag det här årtusendet.



Träningsnarkoman ;)

Action Fighter
2009-09-02, 21:26
Vilodag för mig innebär att jag inte kör ett hårt pass på gymmet men en joggingrunda eller rask promenad kan jag mycket väl ta under både vilodagar och träningsdagar. Extremhård konditionsträning tror jag dock inte på om man ska bygga muskler så jag springer mest för att bränna lite och för att det är riktigt kul. Tror definitivt inte att återhämtningen borde vara något problem för dig men du får ju känna efter själv. :D

Trapper Buzz
2009-09-02, 21:29
---

Förövrigt har jag inte speciellt rörlig vardag. Sitter mest i skolbänken eller fikar ;)

---

Allsin dar! Då är jag varje dag en vilodag. :smash:
Inte för att det är mycket annorlunda här. *popcorn*

Columbia
2009-09-02, 21:30
Att inte ha haft en vilodag på nio år är grymt imponerande - och lite skrämmande - men lika imponerande är att inte ha haft ont i halsen/varit sjuk på nio år.

Trapper Buzz
2009-09-02, 21:32
Folk glömmer. Min förra svärfarsa liksom farsan och många många andra förtitalister brukar säga att dom aldrig varit sjuka.. men det har dom. Alla har också vilodagar.

Black Star Abyss
2009-09-02, 21:45
Jag har varit både utomlands och bortrest, men det har alltid funnits möjlighet att träna.

+1000

Det finns ALLTID möjligheter bara man är beredd på lite besvärliga omständigheter.

...blir du aldrig sjuk?