handdator

Visa fullständig version : Smärta i vader efter vadträning


ThisIsTheOne
2009-09-02, 14:49
När jag ägnat mig åt tung vadträning får jag ont i vaderna dagar efter passet. Smärtan avtar när jag belastar foten (t ex står eller går). När muskeln är ihopdragen (tror jag...?) smärtar det däremot som fan och jag haltar fram de första stegen när jag rest mig från stolen/soffan/sängen. Vaderna är dessutom väldigt ömma.

Det här låter, för mig, som något man fortsättningsvis kan undvika genom att stretcha ordentligt efter passen, men finns det något man kan göra nu? Jag har testat linimentsalva och det hjälper i några minuter, sen är man tillbaka på ruta ett igen.

Martin Löwgren
2009-09-02, 15:28
De du beskriver låter som vanlig träningsvärk och går inte att lindra genom stretching.

De lägger sig naturligt efter några dagar.

Mvh

ThisIsTheOne
2009-09-02, 15:33
De du beskriver låter som vanlig träningsvärk och går inte att lindra genom stretching.

De lägger sig naturligt efter några dagar.

Mvh

Kan det vara så enkelt, alltså...? Tja, säger du det så kan det säkert vara det. Tackar så mycket för svar.

Martin Löwgren
2009-09-02, 15:44
Kan det vara så enkelt, alltså...? Tja, säger du det så kan det säkert vara det. Tackar så mycket för svar.

Alltså hur känns det? Känns det som vanlig träningsvärk som du kännt i andra muskler?

ThisIsTheOne
2009-09-02, 16:01
Alltså hur känns det? Känns det som vanlig träningsvärk som du kännt i andra muskler?

Det gör väldigt mycket mera ont. Men det skulle antagligen kunna vara träningsvärk ändå... Min egen erfarenhet av träningsvärk är dock att jag får det i muskler som jag tränar sällan (eller efter ett långt uppehåll). Vader tränar jag lika mycket som allt annat och minst lika hårt.

Martin Löwgren
2009-09-02, 16:10
Det gör väldigt mycket mera ont. Men det skulle antagligen kunna vara träningsvärk ändå... Min egen erfarenhet av träningsvärk är dock att jag får det i muskler som jag tränar sällan (eller efter ett långt uppehåll). Vader tränar jag lika mycket som allt annat och minst lika hårt.

Du har alltså haft träningsvärk i vadmuskeln förut så du vet hur de känns?