handdator

Visa fullständig version : LCHF som året om kost?


mr ruhl
2009-09-02, 10:36
läst lite om att den typen av diet kan vara bättre än en kolhydratrik kost för mina problem med magen, ett par frågor som jag undrar över innan jag tänkte ge det ett försök..

efter ett träningspass, nu kör jag malto och vassle/kasein men ska man ersätta det med lite fett och proteiner ist?

några förslag på vad man ska äta? är det så jäkla bra i längden att äta en massa dåligt fett från tex bacon osv?

någon som har nån erfarenhet av lchf för ulcerös colit?

mikaelj
2009-09-02, 10:44
efter ett träningspass, nu kör jag malto och vassle/kasein men ska man ersätta det med lite fett och proteiner ist?

Alt 1. 10g EAA innan träningen, 10g EAA efter träningen
Alt 2. 20g vassle innan träningen, ev. efter också

Följt av en vanlig måltid. Se nedan.

Maltodextrinet har aldrig varit i muskeluppbyggande syfte ändå. Jag har hört några stycken säga att de får ut mer av styrketräningen på LCHF, men där går åsikterna isär mellan de som provat och säger att det funkar, och de som inte har provat och säger att det inte funkar...

några förslag på vad man ska äta? är det så jäkla bra i längden att äta en massa dåligt fett från tex bacon osv?

Bacon innehåller mycket omega-6, vilket precis som solrosolja, majsolja och andra vegetabiliska fettkällor inte är nyttigt. Du tänker nog på mättat- och enkelomättat fett när du säger dåligt. Där går åsikterna isär. Jag ser det inte som dåligt, utan energigivande. En del studier visar på att mättat fett höjer testosteron- och HDL-nivåer.

En måltid kan vara en omelett på 5-10 ägg med smält ost och grönsaker till. Eller en köttbit och fet sås. Eller vad du nu vill äta. Titta på http://www.lchfmat.com för inspiration.

Jag har ätit LCHF i ganska exakt ett år. Se även LCHF-tråden i "kost & näring", samt FAQ:n i min signatur.

Grahn
2009-09-02, 10:46
Man behöver ju inte byta från kolhydratsrik kost till extrem LCHF kost heller, det finns ju ett rätt brett spektrum mellan de två extremfallen.

mikaelj
2009-09-02, 10:50
Man behöver ju inte byta från kolhydratsrik kost till extrem LCHF kost heller, det finns ju ett rätt brett spektrum mellan de två extremfallen.

Håller med. Jag verkar bara ha två lägen, så för mig är det antingen på eller av. :-) Hade jag varit en mer balanserad person hade uteslutandet av pasta, bröd och ris räckt oerhört långt för att nå de fördelar av LCHF jag avnjuter idag -- tror jag.

mr ruhl
2009-09-02, 10:56
Alt 1. 10g EAA innan träningen, 10g EAA efter träningen
Alt 2. 20g vassle innan träningen, ev. efter också

Följt av en vanlig måltid. Se nedan.

Maltodextrinet har aldrig varit i muskeluppbyggande syfte ändå. Jag har hört några stycken säga att de får ut mer av styrketräningen på LCHF, men där går åsikterna isär mellan de som provat och säger att det funkar, och de som inte har provat och säger att det inte funkar...



Bacon innehåller mycket omega-6, vilket precis som solrosolja, majsolja och andra vegetabiliska fettkällor inte är nyttigt. Du tänker nog på mättat- och enkelomättat fett när du säger dåligt. Där går åsikterna isär. Jag ser det inte som dåligt, utan energigivande. En del studier visar på att mättat fett höjer testosteron- och HDL-nivåer.

En måltid kan vara en omelett på 5-10 ägg med smält ost och grönsaker till. Eller en köttbit och fet sås. Eller vad du nu vill äta. Titta på http://www.lchfmat.com för inspiration.

Jag har ätit LCHF i ganska exakt ett år. Se även LCHF-tråden i "kost & näring", samt FAQ:n i min signatur.

tack! var snällt att du tog dig tid, ska kika på länken..

Man behöver ju inte byta från kolhydratsrik kost till extrem LCHF kost heller, det finns ju ett rätt brett spektrum mellan de två extremfallen.

nä det är sant, hade faktiskt tänkt att äta iaf lite havregryn till frukost så jag får i mig lite kolhydrater iaf..

mikaelj
2009-09-02, 10:59
Jag löser frukostproblematiken med en 16/8-PF. :-)

Eddie Vedder
2009-09-02, 11:00
några förslag på vad man ska äta? är det så jäkla bra i längden att äta en massa dåligt fett från tex bacon osv?

Det finns massor med trådar just nu där bacon dyker upp titt som tätt. Jag svarar samma sak här som i alla andra trådar dvs att jag inte tycker man bör oroa sig över bacon alls ur fettsynpunkt (varken kvantiteter eller fettkvalité) eller eventuella risker med köttkonsumtion i sig.

Jag anser fortfarande att man bör se upp med bacon pga E250 och potentiella stekmutagener (som ju förstås beror på hur hårt man själv steker). Allt kan ätas med måtta men är det något med bacon som tänkas värre än andra saker efter regelbunden konsumtion över lång tid tror jag mer på de två sakerna än fettet.

Att äta fett fläsk från köttdisken ett par gånger i veckan i 10 år är nog inga bekymmer. Men fett fläsk i form av bocn är jag mer tveksam till.

Trance
2009-09-02, 12:12
läst lite om att den typen av diet kan vara bättre än en kolhydratrik kost för mina problem med magen, ett par frågor som jag undrar över innan jag tänkte ge det ett försök..

efter ett träningspass, nu kör jag malto och vassle/kasein men ska man ersätta det med lite fett och proteiner ist?

några förslag på vad man ska äta? är det så jäkla bra i längden att äta en massa dåligt fett från tex bacon osv?

någon som har nån erfarenhet av lchf för ulcerös colit?

Jag blev lite sämre i min UC när jag provade LCHF men jag vet inte om det bara vara slumpen eller kanske något specifikt födoämne. Det finns ju de som blivit bättre i kostomläggningar när det gäller UC.

Inte bara genom LCHF utan det finns ganska många varianter på kost som en del säger de blir bättre på. Du kan alltid prova att dra ner på saker som bröd och pasta till att börja med t.ex.

Frumpish
2009-09-02, 20:30
Jag har en liten nyfiken fråga angående LHCF.

Har kört på upplägget i 3 månader, dock inte jättestrikt då jag äter grönsaker + lite frukter ibland.

Har sedan cirkus 6-7 år tillbaka vetat om att jag var laktosintolerant (utvecklade det förmodligen tidigare), är 20 år. Efter 2 månader på lhcf kan jag nu dricka 2 glas mjölk i ett nafs utan påverkan. Tidigare har 1 glas mjölk gett magsmärta, fruktansvärt mkt gaser och diareeeee.

Varför försvann min laktosintolerans?

En annan rolig detalj är att om jag nu försöker käka en smörgås får jag ont i magen + lös poop + gaser.. Har även testat mig för glutenintolerans mha blodprov som visade att jag ej var glutenintolerant.

Kan detta ha något att göra med t ex bakterier som bryter ner vissa ämnen i bröd och att populationen av dessa i mitt tarmsystem kraftigt minskat i och med att jag inte käkat bröd på så länge?

Apos78
2009-09-02, 20:40
Varför försvann min laktosintolerans?

Då laktosintolerans orsakas av en brist på enzymet laktas verkar det osannolikt att intoleransen bara försvinner sådär. Säker på att det var laktosintolerans? Inte en släng av IBS-liknande symtom som nu blivit bättre?

mikaelj
2009-09-02, 20:46
Har sedan cirkus 6-7 år tillbaka vetat om att jag var laktosintolerant (utvecklade det förmodligen tidigare), är 20 år. Efter 2 månader på lhcf kan jag nu dricka 2 glas mjölk i ett nafs utan påverkan. Tidigare har 1 glas mjölk gett magsmärta, fruktansvärt mkt gaser och diareeeee.

Varför försvann min laktosintolerans?

Många har sagt precis samma sak på KiF. Det är underligt. Jag undrar om det är någon korsreaktion med mild celiaki? Något i spannmål känns som en trolig kandidat.

Kul att höra att du tål mjölk bättre nu, förresten!

En annan rolig detalj är att om jag nu försöker käka en smörgås får jag ont i magen + lös poop + gaser.. Har även testat mig för glutenintolerans mha blodprov som visade att jag ej var glutenintolerant.

Kan detta ha något att göra med t ex bakterier som bryter ner vissa ämnen i bröd och att populationen av dessa i mitt tarmsystem kraftigt minskat i och med att jag inte käkat bröd på så länge?

Det tippar jag på. Fast snarare tvärtom: de enzymer som bryter ned olika sorters kolhydrater har minskat i mängd så att bakterierna kan kalasa på det istället. De ger ifrån sig gaser och SCFA. Det är så kor gör med sina magar för att få ut diverse näringsämnen från det de äter.

Efter några dagar med kolhydrater kommer enzymerna nog uppregleras.

Samma effekt med får förresten alla människor (oavsett kosthållning) om de äter för mycket broccoli, då en viss sorts kolhydrat inte kan brytas ned av oss människor. Lyckligtvis innehåller broccoli väldigt lite kolhydrater, så du får äta ganska mycket för att du skall märka av effekten.

-----

Jag blir överhuvudtaget inte gasig på lågkolhydratkost, och då var jag inte särskilt gasig på en balanserad kost. Men när jag sist åt en del kolhydrater märkte jag verkligen skillnaden. Riktigt trevligt att slippa!

TehSaxo
2009-09-02, 20:54
Ett par tips;
Skippa inte kolhydrater HELT
Drick mycket vatten.

jag hoppade över båda (drack bara light-drycker) och hade problem på toan. Kolhydrater sköter tarmfunktionen eller nåt sånt tror jag att jag läste på Nautilus hemsida.

mikaelj
2009-09-02, 21:11
Kolhydrater sköter tarmfunktionen

Nä.

Jag gissar på att du ersatte kolhydraterna med protein istället för fett, eller åt väldigt mycket ost? Creme fraiche, smör, kokosfett(!), olja, nötter, fett kött, fet fisk, ... håller magen igång finfint. Psylliumfrön (loppfrön) kan funka för en del som är hårda i magen, men äter man rätt tror jag inte det behövs.

Däremot behöver man oftast inte bajsa mer än en gång varannan-var tredje dag. Men det ser jag inte som ett problem. Volymen är ju mindre.

eller nåt sånt tror jag att jag läste på Nautilus hemsida.

Bra källa, hörru. ;-)

TehSaxo
2009-09-03, 07:10
Nä.

Jag gissar på att du ersatte kolhydraterna med protein istället för fett, eller åt väldigt mycket ost? Creme fraiche, smör, kokosfett(!), olja, nötter, fett kött, fet fisk, ... håller magen igång finfint. Psylliumfrön (loppfrön) kan funka för en del som är hårda i magen, men äter man rätt tror jag inte det behövs.

Däremot behöver man oftast inte bajsa mer än en gång varannan-var tredje dag. Men det ser jag inte som ett problem. Volymen är ju mindre.



Bra källa, hörru. ;-)

ersatte dem med både fett och proteiner :p åt mycket ost ja, men sen skippade jag den och det va samma problem :P det kändes när man satte sig ner efteråt!

tack, bättre än wiki iaf :D

Eddie Vedder
2009-09-03, 07:32
Varför försvann min laktosintolerans?

Precis som MikaelJ säger kan det ha att göra med en känslighet mot gluten. Det finns sannolikt ett jättestort mörkertal angående celiaki och OM man lider av det kan tarmen skadas och hämma laktasaktiviteten, glutenintoleransen i sig leder alltså även till laktosintolerans.

Om tarmen sedan får återhämta sig efter dess att spannmål plockats bort kan laktasaktiviteten återkomma.

Säger inte att det var så för dig men det är i alla fall så celiaki och laktosintolerans hänger ihop, och mörkertalet tros kunna vara stort som sagt.

Kolhydrater sköter tarmfunktionen eller nåt sånt tror jag att jag läste på Nautilus hemsida.

Nej så är det verkligen inte.

Apos78
2009-09-03, 07:40
Har även testat mig för glutenintolerans mha blodprov...

Som inte ger en 100%-igt svar. Vet dom som tagit ett par blodprov innan celiaki påvisats. Ofta då i samband med tarmbiopsi.

+1 på Eddie.

Frumpish
2009-09-03, 17:11
Som inte ger en 100%-igt svar. Vet dom som tagit ett par blodprov innan celiaki påvisats. Ofta då i samband med tarmbiopsi.

+1 på Eddie.

Lyckades luska fram det du säger, alltså att blodproven är är 100%iga..

skulle tippa på att jag har någon slags mild variant av celiki då, i vilket fall som helst kommer jag nog inte börja käka spannmål i första taget.

Har på prov smaskat lite potatis och ris och det ger ej de effekter som spannmål gör..

mr ruhl
2009-09-03, 20:59
Jag löser frukostproblematiken med en 16/8-PF. :-)

ok, och för mig som inte fattar ekvationen, vad betyder det? :em:

Det finns massor med trådar just nu där bacon dyker upp titt som tätt. Jag svarar samma sak här som i alla andra trådar dvs att jag inte tycker man bör oroa sig över bacon alls ur fettsynpunkt (varken kvantiteter eller fettkvalité) eller eventuella risker med köttkonsumtion i sig.

Jag anser fortfarande att man bör se upp med bacon pga E250 och potentiella stekmutagener (som ju förstås beror på hur hårt man själv steker). Allt kan ätas med måtta men är det något med bacon som tänkas värre än andra saker efter regelbunden konsumtion över lång tid tror jag mer på de två sakerna än fettet.

Att äta fett fläsk från köttdisken ett par gånger i veckan i 10 år är nog inga bekymmer. Men fett fläsk i form av bocn är jag mer tveksam till.


ok, tog bacon bara som ett exempel, men det var ju bra, man lärde ju sig nåt av det iaf, bacon kan man kanske hålla igen lite med men andra feta köttprodukter är bra..

Jag blev lite sämre i min UC när jag provade LCHF men jag vet inte om det bara vara slumpen eller kanske något specifikt födoämne. Det finns ju de som blivit bättre i kostomläggningar när det gäller UC.

Inte bara genom LCHF utan det finns ganska många varianter på kost som en del säger de blir bättre på. Du kan alltid prova att dra ner på saker som bröd och pasta till att börja med t.ex.

ja det kan ju gå åt andra hållet med, men jag tänkte att jag ger det en månad och blir man inte bättre så får man ändra tillbaks till den "normala" kosten, jag inbillar mig faktiskt att jag blir sämre av just mjölprodukter så det kan nog vara så att hoppar jag över dom så kanske det hade räckt, men nu provar jag 1 månad iaf.

mikaelj
2009-09-03, 21:08
Periodisk fasta där jag enbart äter mellan 12 och 20, utöver det enbart dryck: 16 timmar fasta, 8 timmar äta. Se http://leangains.com Mitt första mål blir alltså motsvarande lunch. Extra praktiskt om man har begränsad mängd kalorier att röra sig på. Den viktigaste lärdomen är att man inte behöver äta så jäkla ofta om man inte vill -- man förtvinar inte. Har periodvis ätit varannan dag, har fungerat det med.

C.E.J.
2009-09-03, 21:17
När man inte äter kolhydrater behöver man bara 2 timmars sömn, har jag märkt.

mikaelj
2009-09-03, 21:33
Sömnbehovet minskar faktiskt för en del. Samtidigt som det säkert ökar också...

Från vad jag har hört på KiF är det övervägande "somnar in lättare och vaknar tidigare, mer utvilad, än innan LCHF".

MrBurner
2009-09-03, 23:32
Det var så att jag blev aldrig trött på samma sätt första veckorna men sedan gick det över :(