handdator

Visa fullständig version : Kan man äta detta med gott samvete?


Zlimer
2009-09-01, 23:33
Idag åt jag bland annat en 90grams hamburgare utan ost och dressing, hur pass illa är det att äta en burgare egentligen? Åt inga strips eller läsk till. Hur många kalorier är det i en 90grams burgare? På ett ungefär alltså.

Sen har jag börjat att mixa en banan med 3 dl mjölk och 2 teskedar (ca 10 gram) 99% kakao-pulver, är kakaopulvret ohälsosamt? Drinken är nämligen väldigt god så jag vill veta om den är ohälsosam?

young_george
2009-09-01, 23:38
Varför skulle det vara dåligt med en hamburgare?
Det är helt vanligt kött

Zlimer
2009-09-01, 23:57
Varför skulle det vara dåligt med en hamburgare?
Det är helt vanligt kött

Anledningen att jag frågar är för att hamburgare och choklad inte låter så hälsosamt. Det ena är snabbmat och det andra är typ godis.

Men 99% kakao kanske inte är så ohälsosamt? Oboy kan jag förstå om det är dåligt för det innehåller så mycket socker, men hur är det med kakao då?

Snorkelfarsan
2009-09-02, 00:38
Så vitt jag vet ska kakao vara ganska nyttigt, hjälpa mot hjärt- och kärlsjukdomar etc. Rikt på antioxidanter också. Det är ju därför det är "ok" att äta mörk choklad men inte mjölkchoklad (mest socker och väldigt lite kakao). Så din kakao-drink torde vara ganska nyttig.

Om du åt burgaren på McDonald's kan du gå in på deras hemsida och titta upp näringsinnehållet, men rent spontant så är en 90g burgare utan dressing och ost ingenting märkvärdigt. Varken väldigt nyttigt eller väldigt onyttigt skulle jag säga.
Jag skulle tro att det är runt 4-500 kcal kanske

Fredrik_S
2009-09-02, 01:06
Man kan äta kost som är känd för att vara ohälsosam också utan att det är ohälsosamt egentligen.
Det handlar om mängderna. 400 gram mörk choklad är nog lika onyttigt och dåligt som 400 gram marabou mjölkchoklad.


Men 2 msk kakao 90 gram köttfärs med bröd till(aka hamburgare) och mjölk skulle jag dock placera bland nyttiga livsmedel.

Anton Fräs
2009-09-02, 01:31
En hamburgare, ens med dressing, är ingen "dålig mat."

Fredrik_S
2009-09-02, 01:41
En hamburgare, ens med dressing, är ingen "dålig mat."

Precis
Det är stor skillnad på nyttigt och energisnålt samt onyttigt och energirikt, trots att det verkar väldigt populärt att dra dessa två över samma kam...

OneManArmy
2009-09-02, 06:15
Ja så länge man skippar stripsen och colan så är man rätt nyttig iallfall

martikainen
2009-09-02, 06:48
4-500kcal på 90gram hamburgare med bröd? Jag skulle säga 300 max.
90gram nötfärs + lite ägg och liknande (vad ni nu gör burgare av) = 150kcal top, + vanligt hamburgebröd 150kcal.

Onigiri
2009-09-02, 07:56
Hamburgare är ju toppenmat! Ät en idag med, med ost! ;)

Frantic
2009-09-02, 08:00
Der verkar som att människor överlag har en konstig syn på vad som är nyttig mat och vad som inte är det. Det är nästan bara kcal som styr och det är synd.

Grotesk
2009-09-02, 08:08
Aldrig fel med en burgare. Brukar ofta steka hemma, då med ost, dressing och det där banliga som grönsaker å sket. Det är ju en del protein. *flex*

Alldeles för många är alldeles för nojiga. Visst deffar man - fine. Men annars så..

TehSaxo
2009-09-02, 08:08
Vet att burgers king's vanliga burgare som kostar 10kr innehåller ca 280kcal. (UTAN OST bara) sen är det ju ketchup och annat på den. Fast är dom 90gram eller 45? :$

Kischen
2009-09-02, 08:08
Äter 1-2 cheeseburgare efter varje träningspass :)

TehSaxo
2009-09-02, 08:10
Äter 1-2 cheeseburgare efter varje träningspass :)

:o!

Eddie Vedder
2009-09-02, 08:14
Oboy kan jag förstå om det är dåligt för det innehåller så mycket socker, men hur är det med kakao då?

Oboy är en utmärkt efterträningsdryck och antagligen nyttigare än en maltodextrinbaserad gainer.

Kischen
2009-09-02, 08:17
Oboy är en utmärkt efterträningsdryck och antagligen nyttigare än en maltodextrinbaserad gainer.

Finns väl dessutom en maltodextrinbaserad oboy om man prompt måste slippa sackaros.

Eddie Vedder
2009-09-02, 08:20
Finns väl dessutom en maltodextrinbaserad oboy om man prompt måste slippa sackaros.

Japp, den s.k. "sockerfria" :D Har aldrig smakat den själv men att ta några skopor sån oboy i ett glas mjölk är ju bra mycket godare än gainer och både näringsrikt och jättebra ur återhämtningssynpunkt som sagt.

Angående kakao istället för oboy är det ju kanon det också förstås, kakao blandat med naturell fet yoghurt.*drool*

Morty
2009-09-02, 10:31
Bara jag som hör varningsklockorna för ÄS ringa för fullt?

Frågan om det är nyttigt eller inte med 10 gram 99%ig kakao tycker jag är helt befängd...

Columbia
2009-09-02, 11:40
Kör man hemmalagade strips behöver väl det nödvändigtvis inte vara speciellt onyttigt det heller?

Visst, med hamburgare + dressing kanske du kommer upp i fettmängder som 35-40 g men big deal.

kaer
2009-09-02, 11:54
Japp, den s.k. "sockerfria" :D Har aldrig smakat den själv men att ta några skopor sån oboy i ett glas mjölk är ju bra mycket godare än gainer och både näringsrikt och jättebra ur återhämtningssynpunkt som sagt.

Angående kakao istället för oboy är det ju kanon det också förstås, kakao blandat med naturell fet yoghurt.*drool*

Kör stenhårt på den 'sockerfria' O'boyen i samband med träning, apgott ju.
Lite kakao slinker också ner då och då, kan inte se några nackdelar med det.

Hamburgare... Jag kör det då och då fast jag deffar. Hemmagjord då, vad är nyttigare än malt kött lixom ^^

För övrigt tycker jag O'boy är så sjukt fånigt namn :-(

Eddie Vedder
2009-09-02, 12:35
För övrigt tycker jag O'boy är så sjukt fånigt namn :-(

Särskilt i konkurrens med det omåttligt coola "Pucko":hbang:

Pakanajuhla
2009-09-02, 13:32
Särskilt i konkurrens med det omåttligt coola "Pucko":hbang:

Haha! :D



Minns ni förresten "Plupp chokladdryck"?

http://www.krakbar.nosvyr.fi/html/objects/plupp_small.jpg

Edit, verkar inte finnas någon bild på själva tetran.

soulddown
2009-09-12, 14:19
Anledningen att jag frågar är för att hamburgare och choklad inte låter så hälsosamt. Det ena är snabbmat och det andra är typ godis.

Men 99% kakao kanske inte är så ohälsosamt? Oboy kan jag förstå om det är dåligt för det innehåller så mycket socker, men hur är det med kakao då?

Men något glas oboy på morgonen är väl inte farligt? eller man ska försöka hitta sig en mer socker snål variant?

Anton Fräs
2009-09-12, 14:23
Men något glas oboy på morgonen är väl inte farligt? eller man ska försöka hitta sig en mer socker snål variant?

1 glas oboy i en övrigt bra kost spelar ingen större roll. Njut du av din oboy, fast du kanske inte behöver dricka det till varje måltid :)

dt06mj2
2009-09-12, 14:36
Anledningen att jag frågar är för att hamburgare och choklad inte låter så hälsosamt. Det ena är snabbmat och det andra är typ godis.

Men 99% kakao kanske inte är så ohälsosamt? Oboy kan jag förstå om det är dåligt för det innehåller så mycket socker, men hur är det med kakao då?

Snabbmat är sånt du INTE lagar själv. Du kanske tänker på snabb mat? ;)

tsp
2009-09-12, 14:45
4-500kcal på 90gram hamburgare med bröd? Jag skulle säga 300 max.
90gram nötfärs + lite ägg och liknande (vad ni nu gör burgare av) = 150kcal top, + vanligt hamburgebröd 150kcal.

Faaast, 100g nötfärs är 200kcal. Så det blir 180kcal på köttet. Sedan om vi säger 150kcal för brödet, plus cirka 50kcal för ketchup, senap, grönsaker. Det blir närmare 400kcal.

Nordenator
2009-09-12, 16:21
Gör man dessutom egna hamburgare kan man ju få till riktigt festliga saker. Har tagit fram ~600-700g köttfärs som ska bli 3-4 hamburgare. Färsk chili, lök och diverse trevligheter ska ned i dem. Genom att ha ordentliga burgare utan att nödvändigtvis öka ytan för dressing och bröd så får man ju upp köttandelen utan att behöva sätta i sig mycket mer bröd och dressing. Faller under kategorien "Good Shit" i mitt uppslagsverk.

NoPainNoGain
2009-09-12, 16:45
Hamburgare utan ost och dressing? Palla ta bort de godaste. Käkade en hamburgare med stekt ägg, ost, ketchup, majo innan idag, tog vad jag hade hemma med blev sjukt god!

Eddie Vedder
2009-09-13, 10:30
Men något glas oboy på morgonen är väl inte farligt? eller man ska försöka hitta sig en mer socker snål variant?

Läs vad som sagts i tråden hittills om oboy så har du ju svaret.

Lacenicienta
2009-09-13, 10:50
Tips! Brukar göra varm choklad på havredryck (typ solhavre som e lite söt) och cacao då behöver man inte ens använda socker :)