handdator

Visa fullständig version : Hur onyttigt är daimtårta?


sumialic
2009-09-01, 20:55
Hur onyttigt (dåligt för hälsan) är det att äta daimtårta? Förstår att man kan unna sig sådana här saker ibland utan komplikationer, men är helt enkelt
intresserad. (sen har jag faktiskt lyckats käka 400g på en vecka, vilket inte känns så bra, haha).

Daimtårta är helt enkelt mandelbotten med smörkräm 40% och mjölkchockladdragerad mandelkrokant 15%. (vad är de övriga % egentligen?)

I alla fall så är ingredienserna:

Socker, äggvita, grädde, äggula, smör (7,5%), mandel(7%), vegetabilliskt fett, kakaosmör, vasselpulver, skummjölkspulver sockrad skummjölk.


Vad jag själv kan se så är det mycket socker i, men för mig som äter i stort sett 0g socker i övrigt så är det inget orosmoment direkt.

Är väl mest grädden, smör, vegetabilliskt fett och kakosmör jag undrar över som kanske inte är så bra? Mättat fett sägs ju inte vara
så stort orosmoment (såvida man inte läser på slv där det sägs vara dåligt). Kanske är massa fleromättat fett dock med dålig sammansättning?

Aja, hoppas någon kan svara på hur onyttigt (dåligt för hälsan) det egentligen är.

Trance
2009-09-01, 20:58
Efter en hård löptur på ett par mil så är den inte onyttig men för överviktig person med typ 2-diabetes så är den väldigt onyttig.

Sniggel
2009-09-01, 20:59
400g under en vecka lär knappast påverka din hälsa negativt om du för övrigt äter hälsosamt.

Det är regelbundna dåliga vanor som är farligt för hälsan. Och att själv äta en daimtårta när det nästan aldrig annars händer kan knappast anses ohälsosamt.

Fredrik_S
2009-09-01, 21:01
Socker är den enda "onyttiga" eller rättare sagt "meningslös att äta" ingrediensen.
Grädde smör vegetabiliskt fett och kakaosmör är alla "nyttiga" om de äts med måtta.
Exakt hur mycket mättat omättat och fleromätat som är optimalt är inte kännt och det verkar inte spela någon större roll så länge man inte går till det extrema och bara äter fett från en enstaka källa.

En daimtårta i veckan är extremt lite och absolut inget att oroa sig för. (Hur någon lyckas klara att inte äta upp en sådan på under 10 minuter är för mig helt oförståeligt dock)

Fredrik_S
2009-09-01, 21:07
Daimtårta är helt enkelt mandelbotten med smörkräm 40% och mjölkchockladdragerad mandelkrokant 15%. (vad är de övriga % egentligen?)



Det är smörkrämen som är 40%, alltså är mandelbotten de övriga procenten.
Vilket syns på denna bild

http://www.bilad.fr/images/Almondy3.jpg

Scorpionida
2009-09-01, 21:49
Fan, nu blir man sugen på daimtårta oxå! :devil:

Olsson
2009-09-01, 22:16
400g på en vecka är ju som sagt rätt obetydligt med en bra kost i övrigt. Jag kan sätta i mig en sådan 400 grammare på en kväll. Dock mår jag nästan alltid dålig efteråt ;)

isterbuk
2009-09-02, 08:13
En daimtårta i veckan är extremt lite och absolut inget att oroa sig för. (Hur någon lyckas klara att inte äta upp en sådan på under 10 minuter är för mig helt oförståeligt dock)

+1! :) Tur att man oftast bara köper denna läckerhet när man får besök så man blir tvungen att dela med sig ;).

Fredriiik
2009-09-02, 13:20
Daimtårta är ju asgott!
Typ 1600-1800 kalorier på en hel tårta:)
perfekt kvällsmål haha:D

Sniggel
2009-09-04, 11:57
Usch nä fy vad sötsliskigt det där såg ut *spy*

Apos78
2009-09-04, 12:32
Det är smörkrämen som är 40%, alltså är mandelbotten de övriga procenten.
Vilket syns på denna bild

http://www.bilad.fr/images/Almondy3.jpg

Har en sådan i frysen. Åker fram ikväll.

Kischen
2009-09-04, 12:40
Skulle vara fint om det inte var så svart eller vitt när folk pratar om nyttigt.

Socker i normala mängder är "inte nyttigt" per definition, men det är inte onyttigt. Dricka bensin är onyttigt, makes sense? :)

Rörigt, men vet inte hur jag ska förklara min tanke.

Marcüs
2009-09-04, 13:02
Skulle vara fint om det inte var så svart eller vitt när folk pratar om nyttigt.

Socker i normala mängder är "inte nyttigt" per definition, men det är inte onyttigt. Dricka bensin är onyttigt, makes sense? :)

Rörigt, men vet inte hur jag ska förklara min tanke.

+1
För att ytterligare påpeka detta så är ju inte laktos nyttigt för någon som är laktosintollerant, medan det inte har någon direkt betydelse för andra.

Kischen
2009-09-04, 13:07
+1
För att ytterligare påpeka detta så är ju inte laktos nyttigt för någon som är laktosintollerant, medan det inte har någon direkt betydelse för andra.

Jag skulle i så fall säga att laktos var Onyttigt för laktosintolleranta istället för "inte nyttigt" :D

shut teh face
2009-09-04, 13:51
Sån där har man ätit alldeles för mycket i sitt liv. :) Någon som testat de andra smakerna, ska finnas med snickers istället för daim också?

944RS
2009-09-04, 14:01
Sån där har man ätit alldeles för mycket i sitt liv. :) Någon som testat de andra smakerna, ska finnas med snickers istället för daim också?

Tycker om alla smaker. Senast så köpte jag 2 för 69:- av den nya med maräng och Maraboumjölkchoklad*drool*

Rockhard
2009-09-04, 14:04
Tycker den är rysligt äcklig. Daim är gott, och den vanliga mandeltårtan med bara smörkräm är god. Men tillsammans *spy*

Apos78
2009-09-04, 14:37
Snickers är god. Kan dock tycka att både snickers och dajm blir aningen sötsliskiga i större mängd än en bit eller två.

isterbuk
2009-09-04, 16:10
Tycker om alla smaker. Senast så köpte jag 2 för 69:- av den nya med maräng och Maraboumjölkchoklad*drool*

Har testat snickers, daim och marabou'n tycker samtliga är väldigt goda.
Men det senaste jag testat och har fastnat för i "färdig bakat" väg är Ekströms Morotskaka, små morotskakemuffins, så jäkla goda!

fitnessfive
2009-09-04, 16:13
Daimen är riktigt riktigt god! Dom har ju kommit med en 1kgs kaka nu som vi har ätit här på jobbet idag! :D 89kronor på coopen här nere i centrum haha :D

johanhej
2009-09-04, 16:22
Denna fråga påminner mig om hur min morbrors fru klagade över att Risi-frutti var onyttigt. Hon klagade över hur Kajsa och andra friidrottare åt detta på tv-reklamen. Hon menade då att man fick en bild om att detta var något som var nyttigt.

Matens "nyttighet" måste ses i förhållande till när det äts. Att kränga en Risi-frutti, alternativt Daimtårta, efter ett konditionspass är då fan inte onyttigt. Då är det närmare optimalt.

Tycker det är lite illa att folk har så dålig koll på kost. Jag är 18 år gammal och vill verkligen inte påstå att jag är påläst.

Black Star Abyss
2009-09-04, 16:37
En gång i veckan kan man ju unna sig något sötsliskigt gott! Äter själv chips godis eller läsk en gång i veckan. :)

dream_theater_
2009-09-04, 16:45
Nu åker jag till ica väst och köper en daimtårta!

Lawgivah
2009-09-04, 17:48
Är jag den enda som verkligen avskyr daimtårta? Mår bara illa av att känna lukten utav den typ. LIKSOM SMÖRKRÄM?!?! USCH! Mådde illa som fan bara utav 1 tugga på en sån:D

sumialic
2009-09-04, 18:27
Denna fråga påminner mig om hur min morbrors fru klagade över att Risi-frutti var onyttigt. Hon klagade över hur Kajsa och andra friidrottare åt detta på tv-reklamen. Hon menade då att man fick en bild om att detta var något som var nyttigt.

Matens "nyttighet" måste ses i förhållande till när det äts. Att kränga en Risi-frutti, alternativt Daimtårta, efter ett konditionspass är då fan inte onyttigt. Då är det närmare optimalt.

Tycker det är lite illa att folk har så dålig koll på kost. Jag är 18 år gammal och vill verkligen inte påstå att jag är påläst.

Jag har inte direkt dålig koll på kost. Jag visste inte riktigt vad daimtårta innehöll, eller rättare sagt vad ingredienserna innehöll. Hade daimtårtan innehållit transfett så hade jag förmodligen aldrig ätit transfett igen.

Chips t.ex. kommer jag i stort sett aldrig unna mig. Även om man kanske kan käka det nån gång om året så känns det inte alls bra att äta. Transfett är no-no för mig. Likandat med charkprodukter. Har käkat 400g skinka varje dag i 3-4 år tills jag fick reda på e250 och hur illa det verkar. Nu kommer jag aldrig äta skinka igen. Har ätit tillräckligt med skinka för hela mitt liv anser jag.

Sen kan jag dock erkänna att jag är lite hypokondriker och nojjig av mig. Försöker dock bli av med detta beteende, så nu blir det väl en daimtårta lite då och då:)

Alfred Nobel
2009-09-04, 18:27
Jag tycker också daimtårta blir träligt i längden.

Något som däremot är fantastiskt gott i alla lägen och mängder:
http://www.iceshop.co.uk/lang/it/img/products/Viennetta_vanilla.jpg

Fredrik_S
2009-09-04, 20:29
En gång i veckan kan man ju unna sig något sötsliskigt gott! Äter själv chips godis eller läsk en gång i veckan. :)

Ja eller så rör man sig mycket och unnar sig nått varje dag.

Emil_Larsson
2009-09-04, 20:58
Daimtårta är så jävla gott. Smälter som skit i munnen.. *drool* *drool*

johanar
2009-09-04, 21:03
Chips t.ex. kommer jag i stort sett aldrig unna mig. Även om man kanske kan käka det nån gång om året så känns det inte alls bra att äta. Transfett är no-no för mig. Likandat med charkprodukter. Har käkat 400g skinka varje dag i 3-4 år tills jag fick reda på e250 och hur illa det verkar. Nu kommer jag aldrig äta skinka igen. Har ätit tillräckligt med skinka för hela mitt liv anser jag.

lite OT men ändå.. jag är rätt säker på att man kan få tag på skinka utan konserveringsmedel i en välsorterad charkdisk. kan se lite grådassig ut, men smakar ok.