handdator

Visa fullständig version : Uppsala...


Falle_
2009-09-01, 19:16
Idag hände något oväntat för min del. Efter att ha slitit hela gårdagen som flyttgubbe till brorsan i Halmstad, ringer telefonen idag på morgonen.

Det var ifrån Uppsala universitet, de berättar att jag är antagen till sjukgymnastprogrammet. Jag kunde knappt tro minna öron. Jag hade helt ställt in mig på att jag skulle skriva högskoleprovet och plugga inför det den kommande tiden för att ta mig in. Tydligen så hade de tröttnat att ringa reserver ifrån Gymnasiekvoten eftersom ingen nappade och ringde därför istället till Folkhögskolekvoten. Till saken hör att de inte vanligtvis tar in folk ifrån den kvoten.

Berättade för personen som ringde att jag ville ha någon timmes betänkte tid eftersom det kom så plötsligt. Sagt och gjort det fick jag. Efter samtalet berättade jag nyheten för morsan. Hon började gråta av lycka och kramade om mig. Minuten efter fick farsan reda på det och även han blir överlycklig.

Sen kommer minuterna av betänksamt. Försöker väga fördelarna mot nackdelarna och kommer fram till att det är mitt livs chans, jag vill verkligen det här även fast att det är en bit bort. Ringer tillbaks och säger att jag vill ha platsen.

Nu kommer dilemmat. Jag har ingenstans att bo och skolan har redan börjat. Verkar vara ett tufft tempo från början då de ska ha examination nu imorgon som jag kommer få ta igen senare. Har testat att ringa på några rum men utan resultat tyvärr. Finns det någon vänlig själ där ute som kan tänka sig att hjälpa mig fixa en bostad tillfälligt? Eller om ni känner någon som kan tänkas hjälpa mig.

Gabber
2009-09-01, 19:19
Grattis till utbildningen, då jag inte alls har kännedom om vart det ligger och hur din ekonomi ser ut så gjorde jag en generell sökning.

http://www.studentlya.nu/Default.aspx?SearchResults


http://www.andrahand.se/Apartment/retrieve/?page=&sort=&order=&county=14&position=&size=&furnish=&price=&query=

PowPow
2009-09-01, 19:22
Kontakta de olika nationerna. Det gjorde jag, och fick boende direkt. Förvisso uselt boende, men något att börja med i alla fall.

Vandrarhem körde jag några dagar i början. Funkar temporärt, och kostade inte så mycket.

Falle_
2009-09-01, 19:33
Grattis till utbildningen, då jag inte alls har kännedom om vart det ligger och hur din ekonomi ser ut så gjorde jag en generell sökning.

http://www.studentlya.nu/Default.aspx?SearchResults


http://www.andrahand.se/Apartment/retrieve/?page=&sort=&order=&county=14&position=&size=&furnish=&price=&query=

Tack så mycket!
Studentlya gav tyvärr inga resultat enligt den länken. Men ska in och kolla på själva sidan senare.

Andrahand verkade vara dåligt uppdaterad. Alla som låg i min prisklass ca 2-3500 hyrde de inte ut längre.

Tackar för hjälpen iaf :)

Gabber
2009-09-01, 19:34
Tack så mycket!
Studentlya gav tyvärr inga resultat enligt den länken. Men ska in och kolla på själva sidan senare.

Andrahand verkade vara dåligt uppdaterad. Alla som låg i min prisklass ca 2-3500 hyrde de inte ut längre.

Tackar för hjälpen iaf :)

http://www.studentlya.nu/Default.aspx?page=SearchAO

Falle_
2009-09-01, 19:39
Kontakta de olika nationerna. Det gjorde jag, och fick boende direkt. Förvisso uselt boende, men något att börja med i alla fall.

Vandrarhem körde jag några dagar i början. Funkar temporärt, och kostade inte så mycket.

Ska testa det imorgon. Får sitta och söka hela natten nu på olika sidor.
Är rent spontant inte så sugen att bo på vandrarhem men ska kolla upp möjligheterna. Enligt universitet så kunde man ha det som nödlösning precis som du säger. Tror tom att de bekostade det denna veckan ut.
Det jag är lite rädd för är att jag blir störd när jag ska plugga nu till en början då jag redan har ganska mycket att ta igen. Tackar för ditt engagemang. :thumbup:

Falle_
2009-09-01, 19:40
http://www.studentlya.nu/Default.aspx?page=SearchAO

Tack den funka =)

Falle_
2009-09-02, 07:42
Bumpar, har inte hittat något än trots ihärdigt letande. Ska kontakta nationerna idag. Lutar för tillfället åt att det blir vandrarhem, saken är att jag måste ha tillgång till dator när jag pluggar. De skickar ut nästan all info via mail och en del uppgifter ska göras via dator . Går det att använda bibliotekets datorer? Är de någorlunda lediga?

Trapper Buzz
2009-09-02, 07:48
Stadsbibblo borde ha annars ha datorer. Kolla annons på inackorderingsrum.
Läs UNT dagligen, ring annonsörer vid sju. Jag kan också kolla åt dig med lite kontakter.

Falle_
2009-09-02, 08:02
Stadsbibblo borde ha annars ha datorer. Kolla annons på inackorderingsrum.
Läs UNT dagligen, ring annonsörer vid sju. Jag kan också kolla åt dig med lite kontakter.

Ja, det får nog bli stadsbiblioteket till en början. Ska kolla upp den möjligheten också. Tackar ödmjukast för hjälpen! ;)

Sparven från Minsk
2009-09-02, 08:04
Grattis till utbildningen! Nog är det svårt att få bostad allt, även på andra orter! Skapa kontakter med klasskamraterna, kanske någon som kan tänka sig en snäll inneboende ett tag :thumbup:

Sparven från Minsk
2009-09-02, 08:04
Bumpar, har inte hittat något än trots ihärdigt letande. Ska kontakta nationerna idag. Lutar för tillfället åt att det blir vandrarhem, saken är att jag måste ha tillgång till dator när jag pluggar. De skickar ut nästan all info via mail och en del uppgifter ska göras via dator . Går det att använda bibliotekets datorer? Är de någorlunda lediga?

Skaffa en bärbar och gå på burgerking eller fik som har gratis wifi ;)

Trapper Buzz
2009-09-02, 08:06
Ja, det får nog bli stadsbiblioteket till en början. Ska kolla upp den möjligheten också. Tackar ödmjukast för hjälpen! ;)

Skriv ett PM med grundläggande personuppgifter,
ifall mina connections undrar. Var f ö på din vakt bara för hurdana
värdarna är - jag hamnade hos några ganska avancerade
helgalkon/periodare på första stället i Uppsala på 1800-talet då jag bodde där.

Falle_
2009-09-02, 08:13
Grattis till utbildningen! Nog är det svårt att få bostad allt, även på andra orter! Skapa kontakter med klasskamraterna, kanske någon som kan tänka sig en snäll inneboende ett tag :thumbup:

Grejen är att jag har missat skolstarten, och jag känner ingen i min klass än. Men jag kan ju testa att fråga runt när jag väl är där. Kommer antagligen att åka upp idag.

Falle_
2009-09-02, 08:17
Skaffa en bärbar och gå på burgerking eller fik som har gratis wifi ;)

Haha ja kanske det. Tror iofs att farsan har en gammal som han ev kan undan vara ett tag. Ska lyssna med honom om det. Tack för förslaget!

jakke
2009-09-02, 08:26
Haha ja kanske det. Tror iofs att farsan har en gammal som han ev kan undan vara ett tag. Ska lyssna med honom om det. Tack för förslaget!

Skolan har datasalar. Jag kan dessutom rekommendera skolan som pluggplats.

Falle_
2009-09-02, 08:32
Skolan har datasalar. Jag kan dessutom rekommendera skolan som pluggplats.

Ännu bättre, känner mig virrig nu. Tack!

z_bumbi
2009-09-02, 08:54
Skolan har datasalar. Jag kan dessutom rekommendera skolan som pluggplats.

+1

Tillfälligt boende kan vara svårt men kolla lite bredare än bara i Uppsala, so what om du får pendla en bit i början medan du letar nytt boende närmare skolan. Tierp, Skutskär etc har gott om lägenheter och du får en fast punkt att utgå från. Att bo i kappsäck i tillfälliga boenden ger ingen direkt studiero. Berätta också att du är student så kanske du kan få rabatt på hyran även om de inte har något specifikt erbjudande.

Falle_
2009-09-02, 09:33
+1

Tillfälligt boende kan vara svårt men kolla lite bredare än bara i Uppsala, so what om du får pendla en bit i början medan du letar nytt boende närmare skolan. Tierp, Skutskär etc har gott om lägenheter och du får en fast punkt att utgå från. Att bo i kappsäck i tillfälliga boenden ger ingen direkt studiero. Berätta också att du är student så kanske du kan få rabatt på hyran även om de inte har något specifikt erbjudande.

Det är precis studieron jag tänkte på. Kan definitivt tänka mig att bo en bit utanför som du säger bara allt klaffar. Men har ev fixat något litet nu tack vare morsan och farsan de ringt till tokar till alla de känner frågar runt grannar i området om de har bekanta i uppsala. Men absolut inget spikat, verkade vara en virrig tant som inte kunde hålla lägenheten till mig. Så den kan lika gärna vara borta när jag kommer upp. Jättematnyttiga tips ni kan inte ana hur tacksam jag är!

jakke
2009-09-02, 09:45
Det är precis studieron jag tänkte på. Kan definitivt tänka mig att bo en bit utanför som du säger bara allt klaffar. Men har ev fixat något litet nu tack vare morsan och farsan de ringt till tokar till alla de känner frågar runt grannar i området om de har bekanta i uppsala. Men absolut inget spikat, verkade vara en virrig tant som inte kunde hålla lägenheten till mig. Så den kan lika gärna vara borta när jag kommer upp. Jättematnyttiga tips ni kan inte ana hur tacksam jag är!

Jag förstår inte riktigt din oro för studiero? Det är väl bara att sitta i en lässal(som finns på skolan, bibliotek, nationer) om du vill ha absolut tystnad. Det som du misstat under en vecka i skolan tar du enkelt igen under en helg.

Falle_
2009-09-02, 11:01
Jag förstår inte riktigt din oro för studiero? Det är väl bara att sitta i en lässal(som finns på skolan, bibliotek, nationer) om du vill ha absolut tystnad. Det som du misstat under en vecka i skolan tar du enkelt igen under en helg.

Du har säkert rätt, är helt färsk på det här och vill att allt ska bli bra och ordna upp sig. Studierna är det viktigaste för min del, det andra kan man tumma lite på. Men kommer att söka mig till platser där det är lungt som du har föreslagit. Ska bara få något i mig sen bär det av till Uppsala.

Eddie Vedder
2009-09-02, 11:08
Här i Flogsat verkar det alltid superenkelt att få boende. Tre gånger har jag sökt rum och samtliga gånger har jag fått erbjudande dagen efter. En gång har jag tackat nej och två av rummen har jag flyttat till.

Nu är det du inte bara att flytta in samma dag som man tackat ja men det är hursomhelst bostäder man enkelt får. Det är antagligen det vanligaste området för de allra flesta som inte hittar något bättre direkt.

Vissa är korkade som jag och fastnar.:D

vandelay
2009-09-02, 11:13
Jupp. Flogsta äger :)

En i min gamla korridor hade bott där sen 87..... Studentrum på 19 kvm.

/Gammal resident av 1st floor hus sju...

vandelay
2009-09-02, 11:18
Bör tilläggas att jag bodde där mellan 2000 och 2003...

Trapper Buzz
2009-09-02, 14:29
Kom på en annan sak: Tierp brukar vara ganska lätt att få tag i boende, och det är apsnabba förbindelser mellan där och Uppsala numera. Men höres!

frambogir
2009-09-02, 17:28
Du kan kinesa en vecka hos mig, syrran är bortrest så hennes rum står tomt. PMa vid intresse.

Falle_
2009-09-06, 15:35
Du kan kinesa en vecka hos mig, syrran är bortrest så hennes rum står tomt. PMa vid intresse.

Tackar vänligast men allt har löst sig till det bättre. Verkligen vänligt av dig att erbjuda mig tillfällig boende *cupid*

Falle_
2009-09-06, 15:46
Så äntligen har jag fått tillgång till dator. Det har varit en hektisk vecka. Men jag har löst boende biten tack vare en bekant. Nu bor jag i Luthagen i ett underbart rum. Tyvärr utan toalett och dusch, men inte att för glömma, med öppen spis =) Toalettbesöken gör jag hos min hyresvärd som bor i en villa bredvid mig. Hyresvärden är förövrigt den bästa man kan tänka sig. Hjälpte mig precis med att få igång internet som inte kostar extra. Hyran är inte att tala om, dvs billigt. Vill passa på att tacka alla som har engagerat sig och lagt ner tid på att skriva i tråden och ett ännu större tack till er som har hjälpt mig att leta. Som jag känner det nu så kommer Uppsala bli helt perfekt, verkligen en fin stad. Tror faktiskt att den toppar Lund ;) Tack återigen!

Loke
2009-09-06, 15:52
Måste bara säga att jag tycker det är riktigt kul att du kom in på utbildningen och lyckades hitta ett boende!

Det är det fina med att plugga i en studentstad, man träffar på så många som liksom tar ett stort kliv ut i det okända för att förverkliga sina drömmar, och att det ofta går bra. Romantiskt! :D

Falle_
2009-09-06, 16:11
Måste bara säga att jag tycker det är riktigt kul att du kom in på utbildningen och lyckades hitta ett boende!

Det är det fina med att plugga i en studentstad, man träffar på så många som liksom tar ett stort kliv ut i det okända för att förverkliga sina drömmar, och att det ofta går bra. Romantiskt! :D

Då får jag passa på att tacka dig och din klockrena analys *cupid*
Nu är snart nästa steg att starta en tråd om vilka gym som är bra i uppsala, men det kanske du kan svara på? Lutar åt studenthälsan, men bor nära antonisgym som ändå verkar hyffsat vad jag kunde se utifrån.

Loke
2009-09-06, 16:17
Jag skulle nog träna på Antonis om jag vore du, ja. Själv kör jag på FS på väderkvarnsgatan, det är nära mig, men egentligen rätt dåligt.

Eddie Vedder
2009-09-06, 20:53
Då får jag passa på att tacka dig och din klockrena analys *cupid*
Nu är snart nästa steg att starta en tråd om vilka gym som är bra i uppsala, men det kanske du kan svara på? Lutar åt studenthälsan, men bor nära antonisgym som ändå verkar hyffsat vad jag kunde se utifrån.

Det finns redan en stor sådan tråd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101843&highlight=Uppsala

Falle_
2009-09-07, 06:58
Det finns redan en stor sådan tråd.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101843&highlight=Uppsala

Det tackar vi för. Ska kolla igenom den.