handdator

Visa fullständig version : Rakapparat vs rakhyvel


Bahir
2009-09-01, 15:56
1. Vilken är bäst för att ansa ansiktet?
2. Hur lång blir stubben efter en rakning med apparat?
3. Kommer man åt all skäggväxt?
4. Är det bekvämt att raka sig med apparat?

Tack på förhand

rememberence
2009-09-01, 16:05
Har du funderat på rakkniv? Överlägset bäst :)

Jpn
2009-09-01, 16:08
Ansa är för mig = att man inte tar bort allt skägg utan skall spara en viss längd och hålla den jämn, då ansar man.

Hur man gör det med en rakhyvel har jag inte en susning om.

Själv kör jag med en klippmaskin med ställbar kam för hår och en för skägg, där det skall ansas och rakhyvel där rubbet ska bort.

Pepparkakssmurfen
2009-09-01, 16:08
1. Vilken är bäst för att ansa ansiktet?
2. Hur lång blir stubben efter en rakning med apparat?
3. Kommer man åt all skäggväxt?
4. Är det bekvämt att raka sig med apparat?

Tack på förhand


1. Rakhyvel
2. Längre än med rakhyvel
3. Ja
4. Nej

Sebbe_H
2009-09-01, 16:11
1. Trimmer
2. Lite längre än med hyvel men tar ändå rätt nära om man har en bra apparat.
3. Ja
4. Ja, somfan.

Köp rakapparat med inbyggd trimmer och komplettera med hyvel där du känner att det behövs.

coxie
2009-09-01, 16:17
Håller med om att kniv ger den bästa rakningen men får känslan av att tankarna på en maskin är pga. bekvämlighet och då är kniv inget att ha.

Den erfarenhet jag fått av lånade maskiner är att rakningen blir rätt bra och skaffar du en som går att köra i dushen så tycker jag det blir riktigt bra. Minns inte modellen men vet att det var en Philips.

stafh
2009-09-01, 16:20
En bra apparat är skonsammare mot huden än rakhyvlar, enl. en hudläkare som jag snackat med.

Kör själv med en vattentät, riktigt praktiskt att raka sig i duschen.

stevebc
2009-09-01, 16:28
Smart det med duschen, tar en sån jävla tid med apparat, iaf med min. Bladen i den kanske är slitna dock, haft den hur länge som helst. Kör med hyvel ibland men det gör ondare, går dock lite snabbare tycker jag, ska man ha raklödder och sånt till hyvel eller är det onödigt?

Sebbe_H
2009-09-01, 16:29
Håller med om att kniv ger den bästa rakningen men får känslan av att tankarna på en maskin är pga. bekvämlighet och då är kniv inget att ha.

Den erfarenhet jag fått av lånade maskiner är att rakningen blir rätt bra och skaffar du en som går att köra i dushen så tycker jag det blir riktigt bra. Minns inte modellen men vet att det var en Philips.

Kör med en Philips hs 8015 själv. Budgetmodell men den funkar bra i duschen. Riktigt bekvämt är det. Lär aldrig gå tillbaka till hyvel. Sparar även mycket tid.

MrBoris
2009-09-01, 16:38
ska man ha raklödder och sånt till hyvel eller är det onödigt?

hade jag inte haft raklödder hade jag blött som fan, har rätt känslig hud. Sen aftershave balsam för att slippa utslag

snej
2009-09-01, 16:38
Jag för-rakar mej alltid med maskin, har väldigt hård och tät skäggväxt, och jag orkar inte raka mej varje dag utan det blir varannan eller var tredje, och då är stubben stenhård och helt omöjlig att ta med hyvel direkt. Så kör ner det värsta med maskin som sagt, för att sedan finslipa med Gilette Fusion. Grymt resultat får jag säga. Körde bara maskin förut men är väldigt svårt att få baby-lent överallt, alltid något ställe man inte kommer åt med, även om man har de riktigt avancerade, dyra apparaterna.

Onigiri
2009-09-01, 16:41
Hyvel från topp till tå är mitt tips

Bahir
2009-09-03, 17:41
Vad rekommenderar ni för modeller på rakapparater som fungerar i duschen? Bra ställe att köpa också? Har den även en clipper-funktion (så man kan använda den för t ex benen)?

hahavaffan
2009-09-03, 17:46
Jag har testat tre olika rakapparater men aldrig gillat det. Hyvel är så jäkla mycket bättre imho. Men så finns det ju de som tycker precis tvärt om, så det är nog rätt personligt hur ens skägg osv är.

MasterChief
2009-09-03, 17:47
Vad rekommenderar ni för modeller på rakapparater som fungerar i duschen? Bra ställe att köpa också? Har den även en clipper-funktion (så man kan använda den för t ex benen)?

Philips Cool Skin HS8015 kör jag på, och den är fantastisk skön och ger ett vettigt resultat.

Lallle
2009-09-03, 17:57
Förstår faktiskt inte varför man ska raka sig med rakhyvel öht. (Möjligtvis om man ska visiteras av ett militärbefäl som känner på din haka efter minsta lilla spår av skägg.)

dojjan
2009-09-03, 18:01
1. Vilken är bäst för att ansa ansiktet?
2. Hur lång blir stubben efter en rakning med apparat?
3. Kommer man åt all skäggväxt?
4. Är det bekvämt att raka sig med apparat?

1. Hyvel.
2. Tillräckligt långt för att det ska vara irriterande.
3. Nej.
4. Varken eller.

Albatross
2009-09-03, 18:07
Jag har kört med enbart trimmer de senaste åren. Irriterar inte alls, och så slipper man se ut som en barnrumpa i ansiktet. 3mm stubb ftw.

Apjavel
2009-09-03, 18:25
Får mycket utslag vid halsen när jag rakar mig med rakhyvel trots att jag stryker rakhyveln medhårs (så gott det går vid halsen). Så det är ett enkelt val för mig RAKAPARAT...

bear.flowertwig
2009-09-03, 18:28
Funderar på om det kan vara smart att skaffa rakapparat även för att raka huvudet (menar inte skägg alltså) istället för med hyvel? Tycker det är så lätt att bli irriterad i hyn med hyvel.

snej
2009-09-03, 18:42
Funderar på om det kan vara smart att skaffa rakapparat även för att raka huvudet (menar inte skägg alltså) istället för med hyvel? Tycker det är så lätt att bli irriterad i hyn med hyvel.

Ja vafan, köp en riktig hårtrimmer. Grymt resultat och så satans mycket smidigare.

bear.flowertwig
2009-09-03, 18:49
Ja vafan, köp en riktig hårtrimmer. Grymt resultat och så satans mycket smidigare.

Det inte trimma jag vill utan raka slätt. Ett alternativ till hyvel där jag vill ha samma resultat men förhoppningsvis både snabbare och skonsammare?

dared
2009-09-03, 19:06
Jag har kört med enbart trimmer de senaste åren. Irriterar inte alls, och så slipper man se ut som en barnrumpa i ansiktet..

+1 och snabbt går det

Sebbe_H
2009-09-03, 19:44
Philips Cool Skin HS8015 kör jag på, och den är fantastisk skön och ger ett vettigt resultat.

Jag med, gillar den som fan.


Hur kan folk förresten tycka att hyvel är bra för att ansa? Ansa är ju ffs att trimma håret så det blir stubb kvar. Raka är ju helt slätt.

n1tro
2009-09-03, 19:52
stubba ner skiten med apparat, köra resten med rakhyvel + vatten



mvh

Onigiri
2009-09-03, 20:40
Det inte trimma jag vill utan raka slätt. Ett alternativ till hyvel där jag vill ha samma resultat men förhoppningsvis både snabbare och skonsammare?Jag brukar ta på min egen flint hela dagen när jag är nyrakad *cupid*

Rakar aldrig med trimmer, provat, men jag föredrar helt renrakat.

Se bara till att smörja in huvud med någon lorts mjukgörande hudkräm så är det inga problem med irritationer.

Ape3
2009-09-03, 21:00
Jag blöder till och med av rakapparat. Då la jag ändå ner en del pengar på en Philips coolskin som funkar i duschen. Kul.

Rakhyvel funkar bäst. Får rakfinnar på halsen men det blir mindre av aloevera, direkt och ett par dagar efter rakning. Rakar ungefär en gång i veckan. Gött att vara skäggo på helgen om man inte ska ut.

Bahir
2009-09-03, 22:05
Ca hur långa blir skäggstråna om man kör med rakapparat?

Sebbe_H
2009-09-03, 22:15
Ca hur långa blir skäggstråna om man kör med rakapparat?

Apparat tar faktiskt rätt nära, blev förvånad av hur nära det tog när jag provade för första gången.

Nordenator
2009-09-03, 22:15
Jag har använt rakapparat fram tills förra året då jag fick en reklamhyvel från gillette. Jag får faktiskt mindre irriterad hud av hyvel då rakapparaten inte alls är speciellt bra på att helt avlägsna långa hårstrån från ett område. Istället får jag försöka få bort enskilda hårtstrån här och var tills huden inte alls tycker om mig längre.

Modellen nedanför tycker jag är helt värdelös (med 3 skärhuvuden).

http://www.sharpened.net/images/reviews/Norelco_8825XL_Electric.jpg

Ska det vara rakapparat använder jag helst en som påminner om denna.

http://www.bergaliden.se/prod_img/normal/3096_9585.jpg

Däremot verkar det vara som om det är blandat då det gäller vilken apparat folk föredrar. Philipsvarianten säljer också bra (jobbat i detaljhandel), men jag skulle personligen inte köpa en ny.

Jag har använt hyvel för ansiktsbehåringen ett år och har sen i somras börjat raka skallen med hyvel också. Upplever att ordentlig gel för rakning fungerar bättre än bara normal tvål och vatten, men det kan också ha att göra med att huden vant sig eller att min teknik blivit bättre.

Trapper Buzz
2009-09-03, 22:15
Skägg.