handdator

Visa fullständig version : En fullmakts giltighet.


swarre
2009-09-01, 14:24
En nära släkting till mig besökte tidigare i veckan ett bankkontor med en fullmakt att representera sin far vid ärenden med banken. Detta då hans far numera är "gammal och gaggig" alt. oberäknelig (dock fortfarande tillräknelig) och alltför orkeslös att själv sköta sina bankärenden. Räkningarna samlas för närvarande på hög.

Kontaktpersonen på banken motsatte sig dock denna uppgörelse. Med diverse olika ursäkter. Bland annat att det endast är ett av tre syskon som finns med på fullmakten och att "Jag tror nog att han kan/vill sköta detta själv".

Anledningen till att enbart en ett av syskonen finns upptaga på fullmakten av praktiskt natur samt grundar sig på det faktum att ett av de övriga syskonen står under förvaltarskap.

Detta leder fram till tre frågor.
1. Vad krävs för att en fullmakt skall var giltig?
2. Vilken möjlighet har banken (och deras anställda) att agera på nämnda vis?
3. Eventuella lagstöd eller bestämmelser för den här typen av situationer, var hittar jag det?

Avesta
2009-09-01, 14:54
Det hittar du under avtalslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM

Avesta
2009-09-01, 15:31
Juridisk sätt är en sådan fullmakt helt i sin ordning, men banker brukar även ha andra krav för att fullmakten skall vara giltig, som exempelvis centralregistrering av fullmakten, och att bankens egna blanketter skall användas för registreringen.

fdg
2009-09-01, 16:49
Detta leder fram till tre frågor.
1. Vad krävs för att en fullmakt skall var giltig?
2. Vilken möjlighet har banken (och deras anställda) att agera på nämnda vis?
3. Eventuella lagstöd eller bestämmelser för den här typen av situationer, var hittar jag det?

Tja, är själv deltidsanställd på bank och ska försöka svara på dina frågor.

1. När det gäller Swedbank så brukar vi inte acepptera handskriva fullmakter, då de är enkla att förfalska och för att göra det enklare för personalen då varje fullmakt sparas elektroniskt databas. Du får gå in till banken och fråga efter fullmaktsblanketten "generel fullmakt" har fullmaktsgivaren inte möjlighet att själv lämna in fullmakten till banken så skall det finnas två vittnet som intygar med sin namnteckning att både fullmaktsgivaren och fullmakthavaren fanns på plats när blanketten fylldes i. Beroende vad ni väljer så kan fullmakthavaren utföra vissa eller alla bankäranden, fullmaktsgivaren ska vara väl informerad om han/hon vill att fullmakten ska vara giltig vid dödsfall eller inte.

2-3. Tyvärr så kommer det in skumma typer som ställer skumma frågor samt att banken/personalen är alltid skyldig att förstå varje transaktion eller affär som görs inne i banken, personalen har rätt att fråga eller neka en kund om dem anar att något inte står rätt till, det kan även ha handlat om missförstånd. Kom ihåg att om fullmaktsgivaren eller fullmakthavaren ska kunna legitimera sig själv när fullmakten ska lämnas in.

Tycker du fortfarande att du har gjort rätt och personalen är allmänt jobbiga be om att få prata med någon annan eller kontorschefen. :furious: :whipped:

petah
2009-09-01, 19:02
Tja, är själv deltidsanställd på bank och ska försöka svara på dina frågor.


Håller med förutom en sak, en bankfullmakt gäller aldrig efter dödsfall, har jobbat på bank i ca 4,5 år. Tror inte Swedbank har kommit på någon slags bankfullmakt som gäller även när dödsboet är under utredning, det hade de i all fall inte för två år sedan när jag jobbade där. Den enda gången man får ta ut på ett konto på ett dödsbo är om det är en räkning i den avlidnes namn.

Dock får ju självklart den andre kontohavaren fortsätta ta ut om det är ett delat konto.

petah
2009-09-01, 19:03
Juridisk sätt är en sådan fullmakt helt i sin ordning, men banker brukar även ha andra krav för att fullmakten skall vara giltig, som exempelvis centralregistrering av fullmakten, och att bankens egna blanketter skall användas för registreringen.

Håller med även här.

swarre
2009-09-02, 12:31
Tack för era svar, jag ska ägna en stund åt att sätta mig in i vissa, väl valda delar av avtalslagen.

Tilläggas kan att den fullmakt som har använts är bankens egna, förtryckta. Den innehåller dessutom de två efterfrågade vittnenas underskrifter (då huvudmannen inte själv har ork nog att närvara).

Passar på att stjäla min egna tråd ett ögonblick, nu när det finns ett par bankanställda här.
Hur påverkas eran ersättning av en kunds agerande? Provisionsmässigt exempelvis.

petah
2009-09-02, 13:34
Passar på att stjäla min egna tråd ett ögonblick, nu när det finns ett par bankanställda här.
Hur påverkas eran ersättning av en kunds agerande? Provisionsmässigt exempelvis.

Ingen som helst provision alls, det påverkar inte den anställdes ersättning ett smack. Möjligen att man kan ta upp under en löneförhandling att man är duktig på att visa kunder fördelar med vissa produkter. Självklart talar jag bara för min egen bank.