handdator

Visa fullständig version : Problem med kasein


TSullivanM
2009-09-01, 09:30
Jag har under en månads tid nu använta kasein som mellanmålsdryck. Tidigare vassle.
Dock har jag stora problem med det på ett visst sätt. Det är så att vilken vattenmängd jag än blandar med och hur mycket jag än skakar det så är det alltid massa stora klumpar kvar, det skummar otroligt mycket också. Klumparna blir som en seg massa och rinner inte ens ur shakern. Jag skulle uppskatta att 1/3 av pulvret klumpas eller skummas på detta sätt. Vilket gör att man antingen måste överdosera eller skita i det. Blir också väldigt dyrt.

Någon annan än jag som har detta problem?

King Grub
2009-09-01, 09:33
Det är inget fel. Det är en av kaseinets grundegenskaper - det koagulerar.

TSullivanM
2009-09-01, 09:38
Ja okej. Men som sagt blir ju himla dyrt då med tanke på att för att få i sig 30g måste man ösa i minst 40, för att det blir massa spill. Men jaja är det så så är det.

King Grub
2009-09-01, 09:38
Använder du en riktig mixer blir "problemet" mindre.

Fatcan
2009-09-01, 09:45
Jag har haft en massa proteinpulver, både kasein och vassle, jag har aldrig haft problem med klumpar. Förstår inte hur ni lyckas.

Ja okej. Men som sagt blir ju himla dyrt då med tanke på att för att få i sig 30g måste man ösa i minst 40, för att det blir massa spill. Men jaja är det så så är det.

Spillet kan du väl skopa upp med en sked och äta?

TSullivanM
2009-09-01, 09:49
Mja riktig mixer blir svårt då jag är på språng hela tiden.

Klart jag kan skeda upp resten men det är sjukt äckligt sen ibland kanske jag sitter i bilen när jag tar det och det är inte så smidigt helt enkelt.

Det är för övrigt första gången jag provar kasein så har bara provat ett "märke" kanske finns bättre. Men har blandat 2 drinkar om dan i över en månad och samma resultat varje gång.

z_bumbi
2009-09-01, 09:57
Blanda in en andel vassle och se om det blir samma problem.

Fru_Flisa
2009-09-01, 10:01
Det skiljer mellan olika sorter/märken hur mycket eller lite pulvret klumpar sej.

WorkOutBuddy
2009-09-01, 11:19
Låter du pulvret ligga i vattnet länge innan du skakar? Skaka skiten så fort du häller i det.

Silva
2009-09-01, 11:20
Tänk på att shake:a det snabbt efter du har fyllt på med vatten, det tjocknar till väldigt snabbt. Samt att det krävs mycket vatten och mycket skakande för att slippa få det tjockt. Är du van med vassle så är det en väldigt stor omställning för vassle > kasein.

ThisIsTheOne
2009-09-01, 11:38
Köp ett protein som innehåller 80/20 kasein/vassle. Double Pro t ex. Gott som godis och klumpfritt.

petah
2009-09-01, 12:00
Mycket vätska, skaka DIREKT när du har i kaseinet. Dvs när du hällt i vätskan och pulvret, på med korken och skaka som fan så går det klumpfritt.

TSullivanM
2009-09-01, 12:18
Jodå jag skakar direkt och MYCKET men det hjälper sådär. Ska dock prova att blanda vassle/kasein 50/50 så kanske det blir bättre.

Fredrik_S
2009-09-01, 14:16
Jodå jag skakar direkt och MYCKET men det hjälper sådär. Ska dock prova att blanda vassle/kasein 50/50 så kanske det blir bättre.

Skaka pulverblandningen innan du häller i vattnet(Viktigt!)
Du behöver inte 50%vassle för att lyckas, brukar räcka med ca 20%(och att man skakar pulvrena utan vatten först)

Det här med att skaka på en gång med rent kassein är sjukt viktigt. Häller man i vattnet och snabbt skruvar på locket är det ofta för sent. Locket måste sitta på för mig och skakningen ske inom 0,5-1 sekunder från att vattnets hällts i.

Kischen
2009-09-01, 15:00
Blanda in en andel vassle och se om det blir samma problem.

Har alltid i lite vassle just för att det blandar sig bättre men varför är det så? :)

Eddie Vedder
2009-09-01, 16:05
Har alltid i lite vassle just för att det blandar sig bättre men varför är det så? :)

Vasslen koagulerar inte på det sätt som kaseinet gör. Olika proteiner har olika egenskaper helt enkelt, samma gäller fett och olika sorters kolhydrater o.s.v.

Näringsämnen av olika sorter beter sig olika i olika miljöer.

TSullivanM
2009-09-01, 19:16
Hm okej.

Bra tips i alla fall. Här skall experimenteras. Tack!

TehSaxo
2009-09-01, 19:35
Upplever också att mitt vassleprotein skummar otroligt mycket xD Brukar vänta då tills skummet "går bort"

Alfred Nobel
2009-09-01, 19:42
Förut drack jag mycket Whey isolat och det skummade fördjävla mycket. Sjukt jobbigt att behöva vänta 10 min på att det hade lagt sig. Men då hann man duscha klart så stod drycken färdig på bänken sen :thumbup:

TehSaxo
2009-09-01, 19:44
Förut drack jag mycket Whey isolat och det skummade fördjävla mycket. Sjukt jobbigt att behöva vänta 10 min på att det hade lagt sig. Men då hann man duscha klart så stod drycken färdig på bänken sen :thumbup:

Pro Fx här (Hetter förut Whey Fx) det står på innehållsförtäckningen att det innehåller "skummdämpande" :o Men det skummar ändå sjukt mycket!

Själv surfar jag runt på kolo medans jag väntar (H)

Carl_X
2009-09-04, 09:19
Jag skakar aldrig mina proteindrinkar p.g.a. problem med klumpar. Blanda med en sked istället - inga klumpar alls! Dessutom slipper man skummet.