handdator

Visa fullständig version : Konspirationsteorier kring "Arctic Sea"-kapningen


ARMSTARK
2009-09-01, 07:53
Besättningsmedlemarna har får skriva på sekretess handlingar och kommer att få rätsliga påföljder om de berättar någonting om omständigheterna kring kapningen.

Vad fan hände egentligen, och varför måste det tystas ner? Teorier?

Nitrometan
2009-09-01, 08:15
Ryska vapen.

Morty
2009-09-01, 08:16
Kanske av samma anledning som poliser inte får berätta någonting om utredningarna förens allt är klart om vad som hänt?

Nitrometan
2009-09-01, 08:16
Jag gillar konspirationsteorier.

rooz
2009-09-01, 08:16
Besättningsmedlemarna har får skriva på sekretess handlingar och kommer att få rätsliga påföljder om de berättar någonting om omständigheterna kring kapningen.

Vad fan hände egentligen, och varför måste det tystas ner? Teorier?

Ryssarna gömde lite kärnvapen? Någon gömde lite vapen? Någon gömde kolos databas?

Eller, That's the way it is med ryssar o jänkare, Shut the fuck up om vad som hänt;)

omnibus
2009-09-01, 09:15
Inte fasen var det bara timmer på den båten... http://www.thesmileyworld.com/d/10850-2/suspicious_smiley.gif *Queue dramatisk musik*

Nitrometan
2009-09-03, 09:31
In Soviet Russia ship hijacks you!

Hobbes
2009-09-03, 10:21
In Soviet Russia ship hijacks you!

:D

http://i517.photobucket.com/albums/u340/Hobbes73/motivator0c5475d2e62bedcc8829232925.jpg

Nitrometan
2009-09-08, 10:11
DN gör en rätt bra sammanfattning av historien:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/den-mystiska-kapningen-av-arctic-sea-1.946343

Då inträffar nästa akt i det som skulle kunnat vara en rysk James Bond-film.

Plats på scenen för Natos generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen och Rysslands Natoambassadör Dmitri Rogozin. De träffas den 11 augusti och Rogozin ber Nato om hjälp med att rädda den ryska besättningen. Dagen efter börjar Nato att skicka dagliga koordinater till Ryssland om ”Arctic Seas” position. Samma dag ger Rysslands president Dmitrij Medvedev fem örlogsfartyg ur Svartahavsflottan, däribland två atomdrivna ubåtar och en fregatt, order att gå ut i Atlanten för att ta över fartyget.

Samtidigt väcker det försvunna fartyget allt fler frågor. Varför valde kaparna just att kapa henne, med en timmerlast värd cirka 13 miljoner kronor? Varför polisanmälde fartyget inte händelsen omedelbart? Var det verkligen en kapning? Vad hade hon gjort i Kaliningrad, en hamn omgiven av smugglarrykte och militära anläggningar? Vad hade hon ombord som gjorde att Ryssland skickade delar av sin Svartahavsflotta? Vilken nation som helst har rätt att ingripa mot piratverksamhet på internationellt vatten. Varför Ryssland?

Medan ryska flottan jagade vidare kom uppgifter om att timmerfartyget siktats utanför Kap Verde, uppgifter som den ryske ambassadören där snabbt dementerade. Finländsk polis uppgav också att rederiet Solchart Management krävts på en lösesumma, något som rederiet dementerade.

Och i denna dimma av motstridiga uppgifter siktas ”Arctic Sea” av ryska flottans fregatt ”Ladny”. Natten mellan den 16 och 17 augusti bordas hon av specialförband från den ryska armén. Besättningen och åtta andra män förs ombord på det 123 meter långa robotbestyckade krigsfartyget. Senare på dagen rapporterar Rysslands försvarsminister Anatolij Serdjukov till president Medvedev att besättningen förhörs ombord. De berättar bland annat att kaparna aldrig lämnade fartyget söder om Öland utan funnits ombord hela tiden. Dagen efter ger försvarsministern en ny rapport till presidenten: åtta kapare har gripits för att ha tagit kontroll över fartyget i Östersjön och tvingat ”Arctic Sea” att ändra kurs, med den ryska besättningen som gisslan.

Den ryske journalisten Michail Voitenko har flytt till Turkiet. Han har känt sig hotad efter att ha skrivit om "Arctic Sea".
http://www.dn.se/nyheter/varlden/voitenko-forbereder-avslojanden-1.945200

Voitenkos skriverier har bidragit till att skapa fortsatt uppmärksamhet kring fartyget som försvann på sin väg mellan Finland och Algeriet.

– Jag är i Istanbul och kan inte vara kvar i Moskva, bekräftar Voitenko för Dagens Nyheter i ett telefonsamtal på torsdagen.

Den tidigare sjömannen har hela tiden hållit fast vid att ”Arctic Sea” haft en helt annan last ombord än finskt timmer.

– Jag vet ju inte säkert, men det verkar som om det var vapen eller liknande ombord, har Voitenko hävdat flera gånger.

Den senaste veckan har hans webbplats varit nedstängd långa stunder utan att någon förklaring har getts. Voitenko har goda skäl att frukta vad som ska hända med honom. Flera journalister i Ryssland som varit obehagliga för makthavare och kriminella har fått betala med sina liv de senaste åren.

Visst kan det finnas bra frön till konspirationsteorier här.

rooz
2009-09-08, 10:37
Ryska nyårsrakter som någon ville ha tag i?

Vad jag har läst, var det ryska robotar påväg till Iran. Men det ville moussad och skickade ovetande kapare till att kapa skiten, vad dem skulle göra med det senare var tydligen oklart

Låter som någon kan skriva ihop en liknade historia med carl hamliton:Virro

Nitrometan
2009-09-08, 12:05
Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov säger att inte fanns några ryska robotar ombord. Inte.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3085011

Sergej Lavrovs uttalande kom på en presskonferens i Moskva idag. Den ryske utrikesministern kommenterade den senaste tidens spekulationer i internationella medier.

Han sa att det absolut inte är sant att Arctic Sea haft luftvärnsrobotar av typen S-300 ombord.

Det är det första uttalandet från en rysk regeringsrepresentant sedan ryktena om illegal vapenhandel tagit fart på allvar på senare tid, i rapporteringen kring kapningen av Arctic Sea i somras.

Arctic Sea bogseras fortfarande mot den ryska hamnstaden Novorossijsk i Svarta havet.

Väl där kommer fartyget att undersökas, och enligt Sergej Lavrov kommer också Maltas myndigheter att delta i arbetet eftersom fartyget seglar under maltesisk flagg.

Rysslands utrikesminister försäkrade att det kommer att råda full insyn när det gäller genomsökningen av Arctic Sea.

Men redan idag avvisade Lavrov alla rykten kring fartygets last som helt grundlösa.

Där ser ni.

Det var inga ryska robotar.

Så. Nu kan ni titta åt ett annat håll.

Nitrometan
2009-09-08, 12:08
Men det ville moussad och skickade ovetande kapare till att kapa skiten,
Vem är moussad?

Varför skickade han ovetande kapare?

Hade det inte varit bättre om kaparna hade varit pålästa/utbildade?









Menar du Mossad?
Den israeliska underrättelsetjänsten?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mossad
http://www.mossad.gov.il/default.aspx

rooz
2009-09-08, 13:00
Vem är moussad?

Varför skickade han ovetande kapare?

Hade det inte varit bättre om kaparna hade varit pålästa/utbildade?









Menar du Mossad?
Den israeliska underrättelsetjänsten?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mossad
http://www.mossad.gov.il/default.aspx
Mossad moussad mohammed*popcorn* (Ja, den israeliska underrättelsetjänsten )

BBC eller vilken brittisk nyhetskanal som körde på den linje med "källor inom Kreml"

Nitrometan
2009-09-08, 13:04
BBC eller vilken brittisk nyhetskanal som körde på den linje med "källor inom Kreml"
De hade nog fått det från Mikhail Voitenko.

Hobbes
2009-09-08, 13:56
Jag ser en kommande storfilm framför mig - de har ju material till en miniserie om inte annat!

Nitrometan
2009-09-10, 07:44
BBC spekulerar återigen i om det var vapen till Iran.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8247273.stm

Israel was linked to the interception of the missing cargo ship Arctic Sea last month, a senior figure close to Israeli intelligence has told the BBC.

The source said Israel had told Moscow it knew the ship was secretly carrying a Russian air defence system for Iran.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov has dismissed speculation that S-300 missiles were on board the ship.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, meanwhile, has denied making a secret visit to Moscow on Monday.

Mr Netanyahu's office says he was visiting an Israeli security installation when he vanished from public view for much of the day.

A BBC correspondent points out that the claim of a secret arms shipment come as Israel seeks to highlight the threat posed by Iran.

Tehran faces a deadline to open talks on its nuclear programme or face possible sanctions from the UN.

Intressant. Kanske.

rooz
2009-09-10, 07:48
:smash:
Var ju det jag saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa*popcorn*

Nitrometan
2009-09-10, 07:52
Bara för att nån snubbe har slagit i BBC att det kanske var så betyder det inte att det är sant.

rooz
2009-09-10, 07:55
Bara för att nån snubbe har slagit i BBC att det kanske var så betyder det inte att det är sant.

Ironi, är det nytt på internet?

Men det verkar lite logiskt, men ändå inte!

Nitrometan
2009-09-10, 07:57
Ryska vapen (båten var på varv i Kaliningrad innan de lastade i Finland) känns som en rimlig förklaring.

Men resten av turerna... *screwy*

Nåt är konstigt.

pragmatist
2009-09-10, 11:57
Jag trodde Iran redan hade S-300 sedan tidigare. Kan vara en nyare version i och för sig (PMU-2 snarare än PMU-1 kanske, om det nu var den äldre versionen Iran hade sedan tidigare). Eller så var det bara en massa snack att Ryssland skulle leverera S-300 till att börja med (detta var för ett par år sedan).

Whistler
2009-09-10, 12:16
Skit i film... När kommer datorspelet? Blir det bara Xbox/PS3 så blir jag förbannad.

Nitrometan
2009-09-10, 12:17
Jag trodde Iran redan hade S-300 sedan tidigare. Kan vara en nyare version i och för sig (PMU-2 snarare än PMU-1 kanske, om det nu var den äldre versionen Iran hade sedan tidigare). Eller så var det bara en massa snack att Ryssland skulle leverera S-300 till att börja med (detta var för ett par år sedan).

Jo, visst köpte de S-300.

Men det betyder ju inte att de inte behöver fler?

Dessutom kanske det var "Revolutionära Gardet" (eller vad de heter?) som skulle ha dem denna gången och inte armén?

pragmatist
2009-09-10, 14:07
Jo, men frågan är ju varför man måste smuggla något som man tidigare exporterat helt öppet (om jag förstår saken rätt).

Det kan dock hända att de senaste exportavtalen med Ryssland varit iransk skrämselpropaganda i och för sig. Om Iran har S-300 PMU-2 så skulle det ju kunna komplicera t.ex. en israelisk flygräd en hel del.

Nitrometan
2009-09-10, 14:16
Jo, men frågan är ju varför man måste smuggla något som man tidigare exporterat helt öppet (om jag förstår saken rätt).

Det kanske inte är så populärt just nu att exportera dem?

Världsläget var lite annorlunda för några år sen. Då kanske det var lättare?


Sen kanske de inte ville att Israel skulle veta att de har PMU-2:an i sitt försvar? Därför de valde att smuggla in dem. Och nu försöker ryssarna kommer på ett nytt sätt att få iväg dem till Iran. ;)

coxie
2009-09-10, 14:20
Skit i film... När kommer datorspelet? Blir det bara Xbox/PS3 så blir jag förbannad.

Metal gear Solid 5: Motherfukkin Snake on the motherfukkin boat.

Mart|n
2009-09-10, 14:24
Metal gear Solid 5: Motherfukkin Snake on the motherfukkin boat.

Haha! Eller varför inte en film med Samuel L. Jacksson? Snakes on a boat? Har man gjort flyg så får man göra båt.

coxie
2009-09-10, 14:29
Jo det hade varit kul men vi får se hur det går med den kommande Piranhas on an Escalator.

http://img131.imageshack.us/img131/3462/image1be6.jpg

Baan
2009-09-10, 14:49
Jo, men frågan är ju varför man måste smuggla något som man tidigare exporterat helt öppet (om jag förstår saken rätt).

Det kan dock hända att de senaste exportavtalen med Ryssland varit iransk skrämselpropaganda i och för sig. Om Iran har S-300 PMU-2 så skulle det ju kunna komplicera t.ex. en israelisk flygräd en hel del.

Öppet även till Iran fastän Iran har ett vapenembargo? Så mycket tror jag inte Ryssland kör över NATO/Väst och säljer öppet ändå.

Sen angående vad man säljer... tror ryssarna är ganska bra affärsmän, jag kan mycket väl tänka mig att man säljer gammal skit dyrt. Varför sälja bra grejer med mindre vinst när du kan ta något värt 2 rubel och sälja som om det vore guld? Vad jag förstått är det en klassiker att man sålt skit dyrt till sina "kompis-stater".

Mart|n
2009-09-10, 14:55
Jo det hade varit kul men vi får se hur det går med den kommande Piranhas on an Escalator.



Om det hade varit så väl.

D Andersson
2009-09-10, 14:58
Det kanske inte är så populärt just nu att exportera dem?

Världsläget var lite annorlunda för några år sen. Då kanske det var lättare?


Sen kanske de inte ville att Israel skulle veta att de har PMU-2:an i sitt försvar? Därför de valde att smuggla in dem. Och nu försöker ryssarna kommer på ett nytt sätt att få iväg dem till Iran. ;)


Du menar att Ryssland smugglar vapen till Iran genom att fejka en kapning och försvinnande av en båt med timmer, som man sedan skickar sina egna krigsfartyg efter. Känns det som en speciellt lyckad operation? Uppståndelsen kunde ju knappast vara större iaf. Dessutom har ju Israel en del affärer och kontakter med Ryssland.
Men nåt fuffens är det ju.

D Andersson
2009-09-10, 15:06
Om man tittar på en karta känns det betydligt enklare att smuggla vapnen över kaspiska havet istället.

ARMSTARK
2009-09-10, 15:09
Om man tittar på en karta känns det betydligt enklare att smuggla vapnen över kaspiska havet istället.

Det viktigaste i en konspirations teori är inte logik! :D

redbrigade
2009-09-10, 17:01
Jag trodde Iran redan hade S-300 sedan tidigare. Kan vara en nyare version i och för sig (PMU-2 snarare än PMU-1 kanske, om det nu var den äldre versionen Iran hade sedan tidigare). Eller så var det bara en massa snack att Ryssland skulle leverera S-300 till att börja med (detta var för ett par år sedan).

Läst att dom har köpt vapen men att dom har blivit försenade

Nitrometan
2010-02-22, 14:34
Den finländska Centralkriminalpolisen tror inte att en ”mystisk” last var skälet till att fartyget ”Arctic Sea” kapades i Östersjön i somras.
I stället misstänker polisen att motivet kan dölja sig bland redaren Viktor Matvejevs affärskontakter, som ska ha lett till krav på lösen för fartyget. Det uppgav undersökningsledaren Rabbe von Hertzen för tv-kanalen Fyran i Finland på söndagen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/affarsbrak-bakom-kapningen-av-arctic-sea-1.1049409

Fartyget kapades när det var på väg från Finland till Algeriet med en virkeslast, och dök senare upp utanför Afrikas västkust, spårat av ryska flottan.

Det märkliga försvinnandet gjorde att det uppstod spekulationer om att fartyget hade en annan last än den officiellt deklarerade.

En helt vanlig kidnappning och utpressning alltså. Det är vad finska polisen tror.