handdator

Visa fullständig version : akut datorhjälp


krilleh
2009-08-31, 21:37
Nu är det så att min skärm slockande helt plötsligt till datorn för någon timme sedan (inte denna datorn). Så nu blinkar bara lampan på skärmen. först trodde jag att det var skärmen det var något fel på, men när jag starta om datorn så kommer startbilden upp så skärmen funkar alltså. Och jag ser även när windows laddas, men sedan blir de svart igen och skärmlampan bara blinkar. Bios kan jag komma in på, men inte felsäkert läge(tror jag, om jag nu tryckt på rätt knappar, lite osäker).

Så min fråga är vad fan detta kan vara? Enda jag gissar på är att en acrobate reader updater för svenska ploppa upp ett litet tag innan de hände som jag installerade. Eller är de nå virus? Ingen aning hur jag ska gå tillväga med det här, och har en del viktig skolmaterial och skit på den som jag behöver ganska snart.

Föresten, vilken knapp är egentligen felsäkert läge på? Själv tröck jag ner F8-F12 ett antal ggr men då blev de bara svårt och ingen windows laddning dök upp elle något!

krilleh
2009-08-31, 22:11
De fixa sig! Tack för hjälpen guys :D

LillSkalman
2009-08-31, 22:13
Berätta vad som var galet :) nyfiken nu

mattilainen
2009-08-31, 22:14
Ta och skriv vad det var och hur du fixa det ifall någon mer får samma problem.

Asdf
2009-08-31, 22:17
Du det där problemet kan vara ALLT!

Jag fick exakt samma problem, har stor datorvana sen nästan 10år tillbaka av div människors datorproblem och det gick inte att isolera. Det enda jag fick göra var att helt enkelt köpa nya delar och sätta ihop en ny ( datorn var ca 5 år gammal )

Grafikkortet var ju inget fel på, skärmen var ej fel, inga anslutningar eller kablar som var dåliga/trasiga, minnena och hårddisk helt ok. Det enda som var kvar var moderkort/CPU, och var något av detta paj kunde jag likaväl köpa nytt med alla nya standarder som hade kommit därefter

Asdf
2009-08-31, 22:17
Däremot kan jag erkänna att det oftast berodde på ett trasigt grafikkort för de som hade liknande problem

krilleh
2009-08-31, 22:33
Jag koppla ur hdmi sladden som gick till tvn. Den kanalen var på när jag starta datorn. Flummigt fel, men så kan de gå :)