handdator

Visa fullständig version : Basmati ris och GI


DrP
2003-08-28, 09:42
I all GI hysteri tänkte jag spä på lite och fråga om basmati ris.

Kära :) AST säger detta:

Some foods that have more amylose than amylopectin are basmati white rice, durum wheat pastas and all sorts of legumes. Therefore, these carbs possess low GI numbers.
http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=78

Alltså att just basmatiris skulle ha lågt GI. Inte enligt de tabeller jag sett. Jag antar att de har fel. De säger ju också att okokta havregryn har lägre GI än kokta...

Vet nån hur det ligger till med riset?

King Grub
2003-08-28, 09:48
Basmatiris ligger runt 82-85 om jag inte minns helt fel. Inte riktigt trögt, men inte speciellt snabbt heller. Men de sätter väl glukos som 100, inte vitt bröd, så det blir ju annat värde på riset också, eftersom de där 82-52 är baserade på en skala där vitt bröd har 100. Inte för att det förändrar om det är högt eller lågt i sig, men men.

DrP
2003-08-28, 10:02
Jag sökte lite mer och det verkar stämma att basmati har lägre GI än andra rissorter

http://www.glycemicindex.com/gi_2000data.htm

GI value for Glucose = 100

Uncle Ben’s Express long grain white rice, plain (Uncle Ben’s, UK) 52
Uncle Ben’s Express white basmati rice in pouch, heated in microwave 2 minutes (UK) 57
Uncle Ben’s Superior white Basmati rice, 10 minutes cooking time (Uncle Ben’s, Belgium) 60
Udon noodles, fresh, reheated (Fantastic, Windsor Gardens, SA, Australia) 62
Uncle Ben’s parboiled wholegrain rice (Natur-reis, Uncle Ben’s, Belgium) 64
Uncle Ben’s parboiled long grain white rice, 10 minutes cooking time (Uncle Ben’s, Belgium) 68
Gluten-free spaghetti in tomato sauce (Orgran, Australia) 68
Sunwhite arborio white rice (Rice Growers, Australia) 69
Uncle Ben’s parboiled long grain white rice, 20 minutes cooking time (Uncle Ben’s, UK) 75
Ris’O’Mais, gluten-free pasta (Orgran, Australia) 76
Corn pasta (Orgran, Australia) 78

King Grub
2003-08-28, 10:33
Det där runt 60 på glukosskalan stämmer ju fint med de 82-85 jag skrev. 75 på glukosskalan är ju dock inte speciellt långsamt, utan motsvarar 105 på den vanliga där vitt bröd har 100.

William
2003-08-28, 14:40
Sen finns det olika typer av ris inom de oliak sorterna. Ska finnas ett basmatiris i indien som har riktigt mycket amylos och därför får ett GI runt 55-60. Vet dock inte hur man ska få tag på det.

Mvh William

King Grub
2003-08-28, 15:14
Originally posted by William
Sen finns det olika typer av ris inom de oliak sorterna. Ska finnas ett basmatiris i indien som har riktigt mycket amylos och därför får ett GI runt 55-60. Vet dock inte hur man ska få tag på det.

Mvh William

Lågt GI kan väl vara värt en flygbiljett till Indien? :D

William
2003-08-28, 15:18
Funderade faktiskt starkt på att försöka hitta en leveratör och börja importera och sen sälja. Hörde dock att det är speciella regler för livsmedelshantering osv så gav upp projektet. Dock skulle det vara guld värt om man fick hit det til. Suecia.

Man kanske ska planera nästa semester till Indien?:D

Lopezzo
2003-08-28, 17:48
IRONI:smash: