handdator

Visa fullständig version : Nybörjare


surmule
2009-08-31, 19:21
Tjena, Har tränat med en kompis i CA 1 månad nu, då han precis har flyttat får jag nu stå på egna ben, som det är nu kör jag 5 dagar i veckan.

Mån:bröst/mage
Tis:Rygg
Ons:axlar
Tors: armar
Fred:Ben/mage

Känns ganska hardcore att träna 5 GGr i veckan men har funkat ganska bra hittills då jag har gått upp ca 2.5 kilo.
Är 193 och väger 82 kg i skrivande stund.
Min fråga är finns det något bättre schema för effektiv viktökning och
Vad för tillskott är bäst? kör med gainer pro enbart nu. tack på förhand!

lanzal
2009-08-31, 19:26
För viktökningen så är det ju bara att äta mer, ganska simpelt, får du problem kan du ju testa Axons viktökningsdrink:

AXONS VIKTÖKNINGSDRINK

2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein

Tillagning:

1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.

Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver.

Allt som allt blir det en bra bit över 1000kalorier så drick inte alltför många sådana här drinkar om dagen då det garanterat kommer leda till fettinlagring.

Vill du ha en drink innehållande endast 500 kalorier så halvera nöt och oljan.

Har du svårt att gå upp i vikt så ta då denna drink en gång om dagen och utvärdera vad som hänt efter 2veckor.

Ha de gott

mattilainen
2009-08-31, 19:29
Finns jättebra nybörjar program här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Beror åp hur du vill köra, trivs du med ditt upplägg så kör på. Annars är splittar väldigt kända och omtyckta. Finns så många trådar om det så bara att söka lite så hittar du alltid.

Lanzal: Sen verkar det inte vara några problem att gå upp i vikt då han gått upp 2.5 kg på en månad.

WorkOutBuddy
2009-08-31, 19:36
Jag skulle tipsa på 2-split, överkropp och underkropp.
Om du nu vill fortsätta med att splitta kroppen så är det inte så bra att ha armar efter axeldagen då triceps får arbeta på de flesta axelövningar. Om du kör övningar som tar baksida axlar så är det inte heller så bra att ha det efter ryggdagen då alla ryggövningar tar på baksida axlar.

Finns en enkel splitt:

Pass1: Rygg, biceps
Pass2: Bröst, axlar, triceps
Pass3: Ben, mage

Annars en split jag körde på innan jag bytte till halvkropp:

Pass1: Rygg, mage
Pass2: Bröst, axlar
Pass3: Ben, mage
Pass4: Armar

lanzal
2009-08-31, 19:51
Sen verkar det inte vara några problem att gå upp i vikt då han gått upp 2.5 kg på en månad.

Sant, men han frågade om schema för effektiv viktökning ;>

Jag tycker inte själv du ska ta den där drinken för precis som matti säger så är 2,5kg på en månad ett bevis på att du kan äta mycket utan att dra i dig olika
drinkar etc.

surmule
2009-09-03, 06:38
ah, tack för alla tippsen,, nej men jag uppfattas ju som tanig, så kanske ska testa drinken endå, om man märker att man börjar se ut som en hamster så får man ju sluta bara ;>
Ingen som har något bra tipps på övning som tar bra på "baksida axlar"?
har märkt att framsidan på axlarna växer mer en baksidan :S så vet itne om jag kör fel.

WorkOutBuddy
2009-09-03, 11:31
Rygg övningar och framåtlutande hantellyft: http://www.svenskamagasinet.nu/files/articlepictures/490__ArticleFile__NmjowNqRdzkHoBGXISmGo.jpg

Commando1980
2009-09-03, 12:22
Tjena, Har tränat med en kompis i CA 1 månad nu, då han precis har flyttat får jag nu stå på egna ben, som det är nu kör jag 5 dagar i veckan.

Mån:bröst/mage
Tis:Rygg
Ons:axlar
Tors: armar
Fred:Ben/mage

Känns ganska hardcore att träna 5 GGr i veckan men har funkat ganska bra hittills då jag har gått upp ca 2.5 kilo.
Är 193 och väger 82 kg i skrivande stund.
Min fråga är finns det något bättre schema för effektiv viktökning och
Vad för tillskott är bäst? kör med gainer pro enbart nu. tack på förhand!

kör en två-split som låter dig träna igenom kroppen två ggr i veckan.

surmule
2009-09-04, 06:30
två-split, antar att man får trycka in hela kroppen på antingen 2 eller 3 dagar då?
Men blir det lika effektiv träning då? nu när ja kör tex bröst så tar det ju ca 30-40 minuter innan jag är klar, så om jag ska få in hela kroppen på 2-3 pass så kommer det bli väldigt långa 2-3 pass, eller jag som tar onödig tid på mej bara kanske ;)

young_george
2009-09-04, 08:35
Men blir det lika effektiv träning då?

Troligtvis mer effektiv. Att bara köra igenom kroppen en gång i veckan är sannolikt inte det bästa för en majoritet, och särskilt inte nybörjare.

Viktökning kommer av mängden du äter, inte mängden du tränar.

Commando1980
2009-09-04, 13:17
två-split, antar att man får trycka in hela kroppen på antingen 2 eller 3 dagar då?
Men blir det lika effektiv träning då? nu när ja kör tex bröst så tar det ju ca 30-40 minuter innan jag är klar, så om jag ska få in hela kroppen på 2-3 pass så kommer det bli väldigt långa 2-3 pass, eller jag som tar onödig tid på mej bara kanske ;)

du gymmar 3-4 dagar i veckan men delar in kroppen i två delar. sen handlar det inte om att köra 15-20 set per muskelgrupp (som är klart overkill för de allra flesta).

surmule
2009-09-04, 23:06
jaha, ok, så man kan dela kroppen typ
Dag 1: bröst ben triseps mage
Dag 2: axlar biseps axlar rygg?

Trapper Buzz
2009-09-05, 00:07
Mer armar.

WorkOutBuddy
2009-09-05, 09:46
Jag gillar över/underkropps indelningen:

Pass1: Bröst, Axlar, Rygg, Armar
Pass2: Ben, mage, ländrygg

Om du vill dela upp det på något annat sätt så måste du vara försiktig att te.x inte träna axlar eller bröst dagen innan triceps eller tvärtom. Samma gäller rygg och biceps.

surmule
2009-09-05, 15:19
oh fan, tack! ska testa detta

WorkOutBuddy
2009-09-05, 18:04
Se till välja rätt övningar och inte för många av dom. Du vill inte ha 3 övning för varje muskelgrupp nu när du kör halvkropp. De flesta övning tar på de flesta muskelgrupper. Jag skulle tipsa dig att hitta ett vettigt halvkropps program och inte försöka komma på ett eget.

surmule
2009-09-08, 14:00
okay, finns ju mycket att kära de hör ju jag det =) ska kika runt lite

surmule
2009-09-09, 00:55
Lära*