handdator

Visa fullständig version : Yngling behöver lite råd


Pendelous
2009-08-31, 17:48
Tja!

Jag fyller snart 16 år och är rätt intresserad av kost och träning. Har använt Gainer Pro i två månader snart ungefär, men det börjar ta slut.

Jag hade tänkt fortsätta med det, då jag behöver lite extra kcal när jag tränar direkt efter skolan. Men är lite sugen på EAA också, men jag undrar om det är lite overkill för mig? Jag kanske ska tillägga att jag är väldigt ambitiös med min träning och lägger ned mycket tid. Eller ni kanske tycker att kreatin vore lämpligare?

Ett annat kosttilskott jag funderar lite över är Mivitotal? Jag är ju väldigt seriös både med skola och träning så det kanske skulle vara bra? Eller? Är inte alls insatt.

Tacksam för svar.

DHT-
2009-08-31, 18:41
Varför inte kombinera alla tre? Gainer efter träning, EAA innan träning och läggdags samt kreatin som uppladdning innan träning? Borde ju funka utmärkt eftersom du säger att du är ambitiös och lägger ned mycket tid på din träning, då blir det väl inte overkill? Sen såg jag att du inte åt innan du träna efter skolan, då är det väl läge att kanske blanda en vassleproteindrink med mjölk? Då har du snabba proteiner från vassle och lite långsammare från mjölken. Dock skulle jag föredra att du åt innan och sen tog kreatin + EAA och sedan gainer efter träningen :)

Mivitotal har jag inte hört talas om dock.

lycka till

WorkOutBuddy
2009-08-31, 19:14
EAA både före och efter träningen. Resten av dagen kör du på vanlig mat. Kreatin är inget måste men vill du köra på det eller testa det så är det bara och köra på.
På vilodagarna kan du köra på vassleprotein/gainer med mjölk som mellanmål.

mattilainen
2009-08-31, 19:26
Tycker du borde läsa på om de olika tillskotten då de gör olika saker.

Antingen kör du alla tre eller de du känner att du har råd att lägga ut.

EAA skulle jag satsa på om det är att välja mellan dessa.

Pendelous
2009-08-31, 21:31
EAA både före och efter träningen. Resten av dagen kör du på vanlig mat. Kreatin är inget måste men vill du köra på det eller testa det så är det bara och köra på.
På vilodagarna kan du köra på vassleprotein/gainer med mjölk som mellanmål.
Okej, kanske provar det då, fast jag hade tänkt fortsätta med Gainer Pro före och efter träning. Går det bra att blanda Gainer och EAA i samma shaker om man kör med någon neutral smak på Gainern, typ vanilj, tror du? Vill ha det så smidigt som möjligt :)

Pendelous
2009-08-31, 21:33
Tycker du borde läsa på om de olika tillskotten då de gör olika saker.

Antingen kör du alla tre eller de du känner att du har råd att lägga ut.

EAA skulle jag satsa på om det är att välja mellan dessa.
Jag känner mycket väl till de olika kosttillskottens skillnader och effekter.

Ingen som har något att säga om Mivitotal?

CVN
2009-09-01, 07:26
Okej, kanske provar det då, fast jag hade tänkt fortsätta med Gainer Pro före och efter träning. Går det bra att blanda Gainer och EAA i samma shaker om man kör med någon neutral smak på Gainern, typ vanilj, tror du? Vill ha det så smidigt som möjligt :)


Du kan ju alltid testa, men kan garantera dig att det inte kommer bli en smaksensation xD

Jag känner mycket väl till de olika kosttillskottens skillnader och effekter.

Ingen som har något att säga om Mivitotal?

Mivitotal innehåller många vitaminer, om du känner att du har svårt att få i dig dessa i din övriga kost kan du köpa det, kan vara värt o tillägga att det smakar skit också...

WorkOutBuddy
2009-09-01, 08:53
Okej, kanske provar det då, fast jag hade tänkt fortsätta med Gainer Pro före och efter träning. Går det bra att blanda Gainer och EAA i samma shaker om man kör med någon neutral smak på Gainern, typ vanilj, tror du? Vill ha det så smidigt som möjligt :)

Varför ska du blanda ihop båda? Antingen tar du EAA eller din gainer, ganska onödigt att blanda ihop båda.
EAA skulle jag tipsa dig att ta istället för din gainer runt träningen:

"Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?
- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt."

Källa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Pendelous
2009-09-01, 16:12
Varför ska du blanda ihop båda? Antingen tar du EAA eller din gainer, ganska onödigt att blanda ihop båda.
EAA skulle jag tipsa dig att ta istället för din gainer runt träningen:

"Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?
- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt."

Källa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Tänkte köra med gainern mest för kalorierna och de snabba kolhydraternas skull. Men det bästa kanske vore EAA + Malto då? För man behöver väl lite carbs runt träningen också?

WorkOutBuddy
2009-09-01, 20:47
Kolhydraterna behöver du inte om du inte ska träna igen senare på dagen. Jag själv tränar tidigt på morgonen och häller i lite malto med mitt EAA. Tycker jag får mer energi av det (placebo?). För att lägga in lite mer kalorier så funkar det att lägga in kolhydraterna men du kan ju också äta mat istället som är godare.
Vill du köra på gainern så kan du göra det lite senare på dagen men inte samtidigt som du intar ditt EAA.

Sniggel
2009-09-02, 10:27
Om du verkligen är seriös tycker jag att du ska försöka sätta dig ner och räkna kalorier, protein osv i vad du äter.
När du vet detta och även tar hänsyn till om du går upp i vikt står still eller går ner vet du följande:
* Hur mycket protein får jag i mig?
* Hur mycket är från mat och hur mycket är från kosttillskott?
* Får jag i mig för tillräckligt med kalorier? Kan jag äta mer mat och på så vis skippa gainern och köra på EAA istället och undvika skräpkolhydraterna som finns i en gainer? (vilket är vad du egentligen bör undra över)

Sen kan man ju iofs alltid göra en hemmagjord nyttig gainer istället på proteinpulver och havregryn, mjölk, banan osv...

WorkOutBuddy
2009-09-02, 16:17
Visst var det dåligt med gainers som mellanmål, på grund av de snabba kolhydraterna? Tyckte jag läste det någonstans.

Kör på en hemmagjord som Sniggeln skriver med mjölk eller något liknande. Du kan ju alltid köra på med den gainern du har nu vid träningen tills den ta slut och sedan börja med EAA.

Sniggel
2009-09-02, 17:09
Vill förtydliga att jag tycker det är dumt att som nyblrjare, speciellt vid en så låg ålder. Förlita sig på pulvergainers (även om det bara är efter träning) om det inte är absolut nödvändigt (t ex högenergiförbrukare extraordinaire).
Och då är det just pga kolhydraterna som gainers innehåller, de har ingen näring utöver kalorierna i sig. Plus att dess högglykemiska natur kanske inte är optimalt i längden för hälsan. Funkar nog bäst som påfyllare av tomma glykogenförråd vilket pendelous inte kommer att råka ut för om han äter vettigt.

Pendelous
2009-09-02, 20:16
Okej, jag har uttryckt mig dålig.

För att svara på Sniggels frågor:

Jag försöker att få mig dryga 2 gram protein/kg kroppsvikt per dag. Ifrån mat. Proteinerna från gainern är en "bonus". Hade jag velat öka mitt proteinintag hade jag antagligen satsat på vassle eller kaseinpulver.

Det här med kalorier är lite knepigare då jag har haft nedsatt aptit ett tag :/. Men när det har löst sig är jag väl medveten om hur mycket jag ska äta för att öka i en lagom takt.

Har tränat och gör fortfarande på ett ställe rätt nära där jag bor så då har de ju bara vart att käka direkt när men kommer och precis innan om jag har velat också, men så är det inte nu..

Jag kan försöka beskriva hur en dag ser ut nuförtiden.

Lunch vid 11.00 - 12.30

Träning direkt efter skolan (bor på annan ort) börjar kanske vid 15,16 eller 17.

Sen har jag en bussresa hem på 30 min.

Som ni ser blir det ju ett tag utan kalorier där, det är därför jag vill ha lite vid träningen. Tror inte jag har råd att köpa en baguette i skolan varje dag... Så vad skulle ni köpa/göra i mitt läge helt enkelt? Gainer? Eaa + Malto? Bara Eaa?

Havredrink är inget alternativ. Dricker en varje kväll..

SeTi
2009-09-03, 11:34
Det här med kalorier är lite knepigare då jag har haft nedsatt aptit ett tag :/. Men när det har löst sig är jag väl medveten om hur mycket jag ska äta för att öka i en lagom takt.

Om nåt jag skriver känns galet säg till alla kunniga.

Du har inte berättat om du kör nån cadio, men det är helt klart ett bra sätt att få igång hungern på dagar du vilar från styrketräningen.

Sen att du har 3 timmar mellan en stadig lunch med mycket protein och din träning ser jag som en fördel, men blir det istället 4-5 timmar mellan träning och lunch skulle jag köpa 250g kesella 10% och kanske nån frukt eller nåt för att hålla hela vägen till 17.
Eftersom du går i skolan och inte kan äta hur som helst skulle jag också satsa på en väldigt stor frukost och sen också satsa på ett kraftigt mål mat innan sänggående samt efter träning. Att köra mjölk till alla måltider ger dig mycket fina proteiner och kalorier också.

Angående kosttillskott så skulle jag ta EAA innan och efter träning och ge fan i massa socker som kan sabba din hunger direkt efter träning. Det är inte ett generellt råd men om du har svårt att få i dig mycket mat skulle jag vara försiktig med gainers. Om inte EAA så kan du bygga bra på vassle också.

suprheaton
2009-09-03, 13:14
Mat + Gainer 1.5 - 2 timmar innan träning.
Kreatin + snabb energi 30 minuter innan träning.
------------------------------------------------------------
snabb energi + proteindryck 0-10 minuter efter träning.
Mat + Mjölk eller cola eller vafan som helst 0-50 minuter efter träning.

Pendelous
2009-09-03, 15:22
Om nåt jag skriver känns galet säg till alla kunniga.

Du har inte berättat om du kör nån cadio, men det är helt klart ett bra sätt att få igång hungern på dagar du vilar från styrketräningen.

Sen att du har 3 timmar mellan en stadig lunch med mycket protein och din träning ser jag som en fördel, men blir det istället 4-5 timmar mellan träning och lunch skulle jag köpa 250g kesella 10% och kanske nån frukt eller nåt för att hålla hela vägen till 17.
Eftersom du går i skolan och inte kan äta hur som helst skulle jag också satsa på en väldigt stor frukost och sen också satsa på ett kraftigt mål mat innan sänggående samt efter träning. Att köra mjölk till alla måltider ger dig mycket fina proteiner och kalorier också.

Angående kosttillskott så skulle jag ta EAA innan och efter träning och ge fan i massa socker som kan sabba din hunger direkt efter träning. Det är inte ett generellt råd men om du har svårt att få i dig mycket mat skulle jag vara försiktig med gainers. Om inte EAA så kan du bygga bra på vassle också.

Att min aptit är mindre beror inte på att jag inte rör på mig eller något sånt, det är av andra orsaker som jag inte nämner här, men den kommer tillbaka :).

Som jag tidigare har skrivit så ska jag träna direkt efter skolan så kan inte gå hem och käka något emellan. Så kesella funkar ju inte :/ men det brukar jag äta ofta iaf. Det är därför jag skulle vilja ha lite kalorier runt träningen, men det kanske inte är så bra..

Blir kanske Eaa då. Är det EsaPro som gäller då eller?

Pendelous
2009-09-03, 19:23
Jag tror jag kör på en påse gainer till, sen provar jag nog Eaa. Om ingen annat har något mer att säga. För så värdelöst är det väl inte med gainer?

Eddie Vedder
2009-09-03, 19:57
För så värdelöst är det väl inte med gainer?

Nej men onödigt dyrt och i mina ögon väldigt snedvriden dosering. Brukar vara överdrivet med kolhydrater, dvs det billigaste men minst nödvändiga. Blanda i alla fall din egen.

Pendelous
2009-09-04, 20:40
OKej, satsar väl på en egen gainer då. Vill helst beställa från GG. Köper nog antagligen Whey-80 och? Vilket kolhydratspulver borde jag köpa därifrån?

Har ni några bra idéer på en lagom och icke snedvriden dosering på protein/kolhydrat?

Eddie Vedder
2009-09-04, 20:51
Har ni några bra idéer på en lagom och icke snedvriden dosering på protein/kolhydrat?

20 gram protsen/0 gram kolhydrat hade jag själv kört. Men vill du absolut ha kolhydrater så ta t.ex. 20-30 gram även där. I den här studien stimulerades muskelproteinsyntesen av 10 gram vassle och 21 gram strösocker:

Tang JE, et al. Minimal whey protein with carbohydrate stimulates muscle protein synthesis following resistance exercise in trained young men. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1132-8.

Kolozzeum Pure Whey är billigt just nu, det finner du här:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Pendelous
2009-09-04, 21:01
20 gram protsen/0 gram kolhydrat hade jag själv kört. Men vill du absolut ha kolhydrater så ta t.ex. 20-30 gram även där. I den här studien stimulerades muskelproteinsyntesen av 10 gram vassle och 21 gram strösocker:

Tang JE, et al. Minimal whey protein with carbohydrate stimulates muscle protein synthesis following resistance exercise in trained young men. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1132-8.

Kolozzeum Pure Whey är billigt just nu, det finner du här:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166
Okej, men varför säljs det så mycket kolhydrater då? Och varför innehåller gainer så mycket av det?

Så då står väl valet mer eller mindre mellan EAA eller Vassle, och då kanske EAA är föredra? Eller tycker du att jag ska vänta lite med det? Eller det kanske inte finns någon anledning att göra det? Är lite kluven..

Ni kanske tycker att jag tänker lite konstigt, men de är för att jag har precis kommit tillbaka på 100 % eller vad man säga och det kanske är onödigt att börja med ett "tungt" tillskott med en gång. Eller så har jag helt fel.

Eddie Vedder
2009-09-04, 21:07
Och varför innehåller gainer så mycket av det?

Det skrev jag ju, kolhydrater är billigare.

Så då står väl valet mer eller mindre mellan EAA eller Vassle, och då kanske EAA är föredra? Eller tycker du att jag ska vänta lite med det? Eller det kanske inte finns någon anledning att göra det? Är lite kluven..

Ni kanske tycker att jag tänker lite konstigt, men de är för att jag har precis kommit tillbaka på 100 % eller vad man säga och det kanske är onödigt att börja med ett "tungt" tillskott med en gång. Eller så har jag helt fel.

Vad är ett "tungt" tillskott menar du? EAA? Om det inte är en fråga om att du samtidigt vill få upp kcalintaget och/eller vill dricka något som smakar gott tycker jag du kan ta EAA istället för protein.

Anledningen att jag själv väljer protein före EAA är just smaken, jag gillar att dricka en god drink efter passet helt enkelt. Lite mindre optimalt skiter jag i.

Pendelous
2009-09-04, 21:14
Okej, så EAA/Vassle är bättre och mer prisvärt än Gainer. Så kolhydrat är mer eller mindre slöseri med pengar och onödigt intag av snabba kolisar eller?

Jag får väl prova med både Vassle och Eaa då, börjar nog med Vassle. Är det någon större skillnad på kvaliteten om man köper från GG, ************ eller här? Vilket Eaa rekommenderar du?

Eddie Vedder
2009-09-04, 21:39
Så kolhydrat är mer eller mindre slöseri med pengar och onödigt intag av snabba kolisar eller?

Det vet bara du. Jag kan bara utgå från mig själv och tycker så. Men om du känner att det finns fog för näringsläst sockerpulver så kör på det.

Jag använder det aldrig själ men jag tycker knappst jag tränar på en nivå som gör det befogat heller. Jag vet ju inget om din nivå och inte heller något om din kost eller eventuella svårigheter att äta tillräckligt.

Jag får väl prova med både Vassle och Eaa då, börjar nog med Vassle. Är det någon större skillnad på kvaliteten om man köper från GG, ************ eller här? Vilket Eaa rekommenderar du?

Jag tycker du skall köpa från Koloshoppen helt enkelt. Skillnaden mellan produkter är minimal och är ju det minsta man kan göra när det trots allt är här på Kolo du fått hjälp och råd.:)

Pendelous
2009-09-06, 19:34
I.o.m. att jag tränar direkt efter skolan och 3 mil hemifrån så får jag göra i ordning drinken på kvällen innan eller på morgonen. Frågan är då om jag kan blanda den med vatten direkt, det går inte va? Jag måste blanda den på gymmet? Pulvret kan väl iaf stå i shakern under natten utan att försämras.

King Grub
2009-09-06, 19:37
Du kan förvara torrt pulver i en torr shaker hur länge du vill.

Pendelous
2009-09-06, 19:51
Okej, men vattnet bör jag lämpligen blanda i på gymmet? Eller?

King Grub
2009-09-06, 20:12
Ja. Det kan väl inte vara svårare eller mer tidskrävande?

Pendelous
2009-09-06, 20:14
Näe, men har aldrig varit där förut. Men de löser nog sig då.

På det gymmet alltså.

King Grub
2009-09-06, 20:28
Dom har säkert sett någon blanda en proteindrink förr. :) Så det går nog bra.

Pendelous
2009-09-07, 20:12
Dom har säkert sett någon blanda en proteindrink förr. :) Så det går nog bra.

Haha, får hoppas på det.

Frågade mest för jag är van att blanda skiten hemma.