handdator

Visa fullständig version : Landsvägscykling +sus i öronen


1911
2009-08-31, 15:42
Ni som cyklar i södra Sverige har säkert också stört er på att det är ett extremt susande i öronen p.ga. den konstanta vinden? Hur eliminerar ni detta problem? Har ni på er en vindtät mössa under hjälmen?

Tycker det är fruktansvärt irriterande på längre cykelturer när det blåser över 5m/s... vilket det ju råkar göra 80% av alla dagar. Ponera att man då samtidigt lyssnar på musik, - då tenderar man att succesivt höja volymen för att inte bara höra suset, när man sen kommer hem känner man sig "trött" i öronen.


Detta är utan tvekan dagens största i-lands-problem. :laugh:

burre
2009-08-31, 16:03
Om du inte stör dig på att det är fult kan du sätta en tejpbit utanför/framför hörlurarna som fungerar som vindskydd. Jag gör det när jag springer (å då jävlar går det fort...).

Olsson
2009-08-31, 17:06
Gör rätt stor skillnad mellan olika hjälmar men i mot/sidvind blir det alltid en del susande. Tejpa för är nog lösningen på sommaren. När det blir lite kallare kan man ha en buff eller dyligt som dämpar suset väldigt mkt.

Poxeman
2009-08-31, 17:18
Jag hade skippat hörlurarna... inte direkt trafiksäkert! (Eller skippa ena sidan iaf.)

1911
2009-08-31, 17:23
Man hör ändå ingen trafik p.ga. allt susande!

Poxeman
2009-08-31, 17:26
Man hör ändå ingen trafik p.ga. allt susande!

Då tror jag det är dags att gå till farbror doktorn...

Ärligt talat så har jag aldrigt störts av brusande ljud, ska tänka på det under morgondagens pass.

Olsson
2009-08-31, 17:27
Man hör ändå ingen trafik p.ga. allt susande!

Hörlurarna skapar oftast väldigt mkt vindbrus i sig, så prova utan dem så blir det nog mkt bättre. Kör jag med lurar kör jag bara med hör lur i och den andra innanför tröjan, så hör man trafiken.

1911
2009-08-31, 21:06
Då tror jag det är dags att gå till farbror doktorn...

Ärligt talat så har jag aldrigt störts av brusande ljud, ska tänka på det under morgondagens pass.

Jag har fruktansvärt bra hörsel. Menar du att jag ska nedreglera hörseln för att slippa höra bruset?

Dålig idé.

Honken
2009-08-31, 21:36
Jag har fruktansvärt bra hörsel. Menar du att jag ska nedreglera hörseln för att slippa höra bruset?

Dålig idé.

Tror han menade att det är dåligt om du inte hör trafiken för att det blåser ute.

Mig stör det bara när det blåser ordentligt, vilket inte är något större problem nu men skånehösten (som varar till maj) är påväg så det ändras väl snart.

mikaelj
2009-08-31, 21:38
Jag irriterade mig på det nå't så enormt när jag cyklade till Lerum sist att jag smet in till nå'n sportaffär och köpte ett pannband. Helt plötsligt hörde jag vad som sades i ljudboken. :-) Inte särskilt snyggt, men desto mer praktiskt!