handdator

Visa fullständig version : Ammoniak svett ?


no1fitness
2003-08-28, 01:37
Jag har på sista tiden börjat lukta MYCKET ammoniak när jag svettas och det har jag aldrig gjort förut...Jag gjorde en sökning, men den resulterade bara i urin-ammoniak-lukt.
Jag äter 600 mg ALA per dag och går ganska lågt på kolhydrater, men har legat lägre förut. Det blir runt 200 g varje dag antar jag.
Vad kan det bero på helt plötsligt ? Protein äter jag ju alltid ganska mycket av och det blir lite över 200 g varje dag.

Någon som kan hjälpa mig ?

Sverker
2003-08-28, 05:58
Ät du säker på att det inte är doften av aceton du känner ?
Att du helt enkelt är i ketios !
Acetonet utsöndras i utandningsluften, urinen och givetvis i svetten. Acetonet följer vattnet ut.

200 g kolhydrat är ca 400 kcal. Vid 1600 kcal utgör de endast 25% av kalorierna. Jag vet inte hur mycket du äter men du ligger säkert på kaloriunderskott och då förbränner du snabbt de kolhydrat du äter och hamnar i ketios.

Sverker
2003-08-28, 06:17
Jag har tydligen räknat fel i posten ovanför:em:

200 g kolhydrat är 800 kcal eller ca 50 % av kalorierna:em:



Men givetvis gäller det fortfarande.
Tränar man hårt och äter mindre är det lätt att börja bilda ketonkroppar.

Ozz
2003-08-28, 09:56
Men man kan förlora ammoniak genom svetten också.
Om du inte ökat ditt proteinintag jämfört med tidigare då du inte ammoniaksvettades vet jag inte vad det kan bero på. Men det kan säkert vara någon annan kostrelaterad faktor. Du har kanske minskat på fett och kolhydrater medans proteinintaget varit detsamma? Nånting som gör att aminosyror måste brytas ner och användas som energikälla...

Som sverker säger kan det vara aceton också som är en biprodukt av ketonkroppar. Men då måste du vara i ketosis?
Äter du kolhydrater så är du inte i ketosis (om du inte har obehandlad diabetes mellitus förstås)

Lina
2003-08-28, 11:31
Originally posted by no1fitness
Jag har på sista tiden börjat lukta MYCKET ammoniak när jag svettas och det har jag aldrig gjort förut...Jag gjorde en sökning, men den resulterade bara i urin-ammoniak-lukt.
Jag äter 600 mg ALA per dag och går ganska lågt på kolhydrater, men har legat lägre förut. Det blir runt 200 g varje dag antar jag.
Vad kan det bero på helt plötsligt ? Protein äter jag ju alltid ganska mycket av och det blir lite över 200 g varje dag.

Någon som kan hjälpa mig ?

Har samma problem som dig, svettas hur mkt som helst och träningskläderna kan man använda max en gång sen är det det bara tvättkorgen som gäller!!! jobbigt!! Blir ju tvättstuga så ofta.

Grahn
2003-08-28, 11:38
Ligger man lågt på kolhydrater och kör hårda pass så luktar man ofta mer eller mindre ammoniak när man svettas.
Som ozz säger så ska det bero på protein som bryts ner till energi..

Örjan
2003-08-28, 11:48
Jag har en gång börjat lukta så jag inte stod ut med stanken av mig själv. Då hade jag ett tag legat mycket lågt på fett! :confused:

>Lina: :laugh: Kläderna svettiga efter endast ett pass? Ja, annars vore det väl märkligt? Snabbhandtvätta träningskläderna efter passet, såklart.

Lina
2003-08-28, 11:51
Originally posted by Örjan
Jag har en gång börjat lukta så jag inte stod ut med stanken av mig själv. Då hade jag ett tag legat mycket lågt på fett! :confused:

>Lina: :laugh: Kläderna svettiga efter endast ett pass? Ja, annars vore det väl märkligt? Snabbhandtvätta träningskläderna efter passet, såklart.

Ja men dom är inge mysiga efter ett cykel pass då räcker det inte med snabbtvätt!!:D

EiseltUK
2003-08-28, 18:46
Kan helt enkelt vara överträning. Hände mig i "mina unga dar" när jag köre två pass om dagen och åt nog inte tillräckligt. :nono:

The Dwag
2003-08-29, 18:10
Originally posted by EiseltUK
Kan helt enkelt vara överträning. Hände mig i "mina unga dar" när jag köre två pass om dagen och åt nog inte tillräckligt. :nono:

Nu har du slutat träna helt för att kompensera eller ? :D

;)

Megatuttarna
2003-08-29, 22:38
Originally posted by The Dwag


Nu har du slutat träna helt för att kompensera eller ? :D

;)

Bwahahaha :laugh:

EiseltUK
2003-08-29, 22:41
:bow: helt rätt!

no1fitness
2003-09-05, 04:28
Tackar för alla svar !! Lite sent men...:smash:
Jag tränar ju hårt för tiden så vem vet om jag är lite övertränad kanske...

Fast nu den sista veckan har det inte luktat speciellt mycket, så jag fattar ingenting.:confused:

Har legat på samma kcal intag och fördelning av p/f/k under 6-7 veckor och t om ökat lite på kolhydraterna.
Men men, just nu är det inget problem i alla fall ! :D