handdator

Visa fullständig version : En cyklist krashade precis framför mig när jag cyklade.


Fredrik_S
2009-08-30, 21:25
När jag cyklade över gatan så var den annan cyklist bakom mig som kom i högre fart och försökte köra om, men han han inte helt utan hamnade utanför cykelbanan på vägen. Båda hjulen var precis utanför trottarkanten. Vikten var på väg upp på cykelbana och det var inte mycket att göra. Mycket riktigt krashade han 5-10 meter senare framför mig så jag var tvungen att stanna. Han reste sig upp och bad om ursäkt.
Tur att det finns väluppfostrade människor fortfarande.

Bahir
2009-08-30, 21:28
Detta blir en spännande diskussion.

Lukaspappa
2009-08-30, 22:04
Tur att det finns väluppfostrade människor fortfarande.

Trevligt med trevliga människor!:thumbup:

Tyvärr finns det alldeles för många idioter oxå. En av de värsta sorterna är avarterna som konsekvent vägrar slå på bilens blinkers när de ska köra ut ur rondellen. Ska det vara så j-a svårt? :confused:

mojoo
2009-08-30, 22:09
:

Tyvärr finns det alldeles för många idioter oxå. En av de värsta sorterna är avarterna som konsekvent vägrar slå på bilens blinkers när de ska köra ut ur rondellen. Ska det vara så j-a svårt? :confused:

+1

Slöar ju ner trafiken rett rejält och gör de mer farligt.

panzerpig
2009-08-30, 22:11
Trevligt med trevliga människor!:thumbup:

Tyvärr finns det alldeles för många idioter oxå. En av de värsta sorterna är avarterna som konsekvent vägrar slå på bilens blinkers när de ska köra ut ur rondellen. Ska det vara så j-a svårt? :confused:

+1
I hate it!
min tjej får roidrage varje gång, törs knappt åka med henne längre, blir lite pinsamt :)

Fredrik_S
2009-08-30, 22:14
Trevligt med trevliga människor!:thumbup:

Tyvärr finns det alldeles för många idioter oxå. En av de värsta sorterna är avarterna som konsekvent vägrar slå på bilens blinkers när de ska köra ut ur rondellen. Ska det vara så j-a svårt? :confused:

Japp livsfarligt. Eller de som inte fattar att man ska blinka vänster när man kommer in i en enfilig rondell om man ska vänster.
Jag kom cyklande rakt fram och bilen kom från mötande, han kommer in i rondellen strax före mig och jag kommer i full fart, eftersom han inte blinkar vänster tror jag han bara ska rakt fram men precis när jag ska in i rondellen svänger bilen mot mig och jag måste tvärnita.

Vad skulle hända om två bilar krockar i samma situation, har han som inte blinkade gjort fel eller har han som kommer in i rondellen gjort fel?

omnibus
2009-08-30, 22:16
Japp livsfarligt. Eller de som inte fattar att man ska blinka vänster när man kommer in i en enfilig rondell om man ska vänster.
Jag kom cyklande rakt fram och bilen kom från mötande, han kommer in i rondellen strax före mig och jag kommer i full fart, eftersom han inte blinkar vänster tror jag han bara ska rakt fram men precis när jag ska in i rondellen svänger bilen mot mig och jag måste tvärnita.

Vad skulle hända om två bilar krockar i samma situation, har han som inte blinkade gjort fel eller har han som kommer in i rondellen gjort fel?

Fast det ska man inte enligt lagen, även om det underlättar i trafiken.

arjeplogarn
2009-08-30, 22:19
Vad skulle hända om två bilar krockar i samma situation, har han som inte blinkade gjort fel eller har han som kommer in i rondellen gjort fel?

Anlutande till rondell har väjningsplikt, alltid. Det finns inga krav på att använda vänsterblinkers.

Vänsterblinkers i rondell är en doktrin som körskolorna först nyligt infört i trafiken.

Fredrik_S
2009-08-30, 22:23
Fast det ska man inte enligt lagen, även om det underlättar i trafiken.

Tråkigt.
Är totalt livsfarligt i små rondeller med liten cirkulationsplats som i princip ser ut som en fyrvägskorsning med en liten cirkel i mitten.

panzerpig
2009-08-30, 22:23
Anlutande till rondell har väjningsplikt, alltid. Det finns inga krav på att använda vänsterblinkers.

Vänsterblinkers i rondell är en doktrin som körskolorna först nyligt infört i trafiken.

Jo men det handlar väl lite om att visa ödmjukhet och respekt mot medtrafikanterna.
Kör du i en rondell och ser att någon är på väg in från andra sidan, blinka.
Detta har hänt sjukt många gånger:
Jag är på väg in i en rondell, ser en bil som kör i den, jag stannar, bilen svänger ut före min infart.. hade han blinkat hade jag inte behövt stannat/saktat in i onödan.

Mr.Sarkastisk
2009-08-30, 22:26
Meh, jag trodde att han hade dött ;)

Henchman
2009-08-30, 22:31
Förbannat! att de aldrig är försiktiga

Ungefär hur gammal var den galne cyklisten? Använde han hjälm?

capture
2009-08-30, 22:45
Det finns ingen lag att man måste blinka när man ska in/ut i rondellen så det hade varit du som hade gjort fel. Fattar inte ens hur man kan anta den andre bilisten skulle rakt fram.

arjeplogarn
2009-08-30, 23:28
Jo men det handlar väl lite om att visa ödmjukhet och respekt mot medtrafikanterna.
Kör du i en rondell och ser att någon är på väg in från andra sidan, blinka.
Detta har hänt sjukt många gånger:
Jag är på väg in i en rondell, ser en bil som kör i den, jag stannar, bilen svänger ut före min infart.. hade han blinkat hade jag inte behövt stannat/saktat in i onödan.

Du missförstår, man måste blinka ut sig från rondellen, enligt lag. Däremot att vänsterblinka när man är i rondellen är underlättande men inte lagstadgat.

Fredrik_S
2009-08-30, 23:57
Det finns ingen lag att man måste blinka när man ska in/ut i rondellen så det hade varit du som hade gjort fel. Fattar inte ens hur man kan anta den andre bilisten skulle rakt fram.

För att rondelen är trevägs där 90% av trafikanterna kör rakt fram och de få som får för sig att svänga vänster blinkar oftast för att de inte vill bli påkörda bakifrån alternativ för att få stopp på mötande trafik.
Att det inte är lag på att blinka vänster i en rondell är jag med på men det blir helt livsfarligt i sådana smårondeller där trafiken nästan går helt rakt fram i de båda mest traffikerade riktningarna

omnibus
2009-08-31, 00:05
Det finns ingen lag att man måste blinka när man ska in/ut i rondellen så det hade varit du som hade gjort fel. Fattar inte ens hur man kan anta den andre bilisten skulle rakt fram.

Det är lag på att blinka vid utfart ur rondell. Eller menar du att man kör ut i själva rondellen?
Hur som helst, passande PDF: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pd f

Larsson85
2009-08-31, 00:09
Fast det ska man inte enligt lagen, även om det underlättar i trafiken.

Vadå SKA inte? Det är väl inte olagligt att göra det. Det du menar är nog att man inte måste.

omnibus
2009-08-31, 00:11
Vadå SKA inte? Det är väl inte olagligt att göra det. Det du menar är nog att man inte måste.

Men läs hela inlägget och det fetmarkerade så förstår du nog var ordet ska kommer ifrån. Läs meningen igen och betona ordet ska så låter det nog bättre.

Larsson85
2009-08-31, 00:16
Men läs hela inlägget och det fetmarkerade så förstår du nog var ordet ska kommer ifrån. Läs meningen igen och betona ordet ska så låter det nog bättre.

Du verkar vara en trevlig typ. När jag fetmarkerar ord så är det för att jag vill betona att det är ett viktigt ord i sammanhanget.

Alone_in_the_dark
2009-08-31, 08:03
Lite att läsa om cirkulationsplatser....


http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1199.aspx

http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler_Nya_regler_cirkulationsplats.htm

Det jag som bilist inte gillar med cyklister är att dem tror de har företräde på övergångsställen och kör rätt ut i vägen (hände senaste imorse....) jag har bara lust att...http://img40.imageshack.us/img40/7238/50499373.gif

Osten80
2009-08-31, 08:41
Det jag som bilist inte gillar med cyklister är att dem tror de har företräde på övergångsställen och kör rätt ut i vägen (hände senaste imorse....) jag har bara lust att...http://img40.imageshack.us/img40/7238/50499373.gif

Eller cyklister som cyklar på vägen och stoppar upp trafik, trots att det finns en cykelbana ett par meter från vägen. Jävla idioter, nu blir jag förbannad.

Tryman
2009-08-31, 08:49
Eller cyklister som cyklar på vägen och stoppar upp trafik, trots att det finns en cykelbana ett par meter från vägen. Jävla idioter, nu blir jag förbannad.

Då fattar du precis hur cyklisterna tycker om fotgängare på cykelbanan. Dessutom är de mer opålitliga och går alltid i bredd. Roligast är när 2-3 mammor går i bredd med barnvagnar och tar upp all plats och sen blir sur när man åker förbi för nära.

Rockhard
2009-08-31, 08:50
Eller cyklister som cyklar på vägen och stoppar upp trafik, trots att det finns en cykelbana ett par meter från vägen. Jävla idioter, nu blir jag förbannad.

Där kan man oftast inte cykla för att det går massa människor i bredd oftast. Man får cykla på vägen ;)

Osten80
2009-08-31, 08:55
Då fattar du precis hur cyklisterna tycker om fotgängare på cykelbanan. Dessutom är de mer opålitliga och går alltid i bredd. Roligast är när 2-3 mammor går i bredd med barnvagnar och tar upp all plats och sen blir sur när man åker förbi för nära.

Där kan man oftast inte cykla för att det går massa människor i bredd oftast. Man får cykla på vägen ;)

Den dagen en krock mellan cyklister och fotgängare får samma resultat som en mellan bilist och cyklist, eller mellan bilist och whatever, orsakat av en cyklist kan vi börja snacka. Cyklister har inte (om det finns en cykelbana) på vägen att göra, oavsett hur jobbiga ni tycker att fotgängarna är.

BigSpawn
2009-08-31, 08:55
Eller cyklister som håller nära överljudshastighit inne i stan och skiter i att stanna vid övergångsställen fast bilar har stannat för att släppa över. Var en som gjorde så idag, men var inte så nära mig, men hade jag gått 1s senare så hade det vart det. Men ska vara beredd på det hädanefter och vara beredd att trycka till så att det är cyklisten och inte jag som tar smällen.

Är likadant vid mittengångvägen på vallhallavägen där jag sett cyklister tycka de har företräde över allt o alla. Vart nära att bli överkörd där med av folk som cyklar riktigt fort och inte ser sig för.

Tryman
2009-08-31, 08:58
Cyklister har inte (om det finns en cykelbana) på vägen att göra, oavsett hur jobbiga ni tycker att fotgängarna är.

Det är en sanning med STOR modifikation. Lagen säger att man ska cykla där det är lämpligast. Ligger man i 25-30 km/h så är det nästan aldrig lämpligt med cykelbana.

Osten80
2009-08-31, 09:00
Det är en sanning med STOR modifikation. Lagen säger att man ska cykla där det är lämpligast. Ligger man i 25-30 km/h så är det nästan aldrig lämpligt med cykelbana.

Missade du med flit det första jag skrev i den posten?

Tryman
2009-08-31, 09:03
Missade du med flit det första jag skrev i den posten?

Nej, jag håller med om att det finns många idioter bakom styret MEN dra inte alla över en kam.

Det jag menar är att det inte ofta som det är lämpligast att cykla på cykelbana bara för att det finns en.

Osten80
2009-08-31, 09:10
Nej, jag håller med om att det finns många idioter bakom styret MEN dra inte alla över en kam.

Det gör jag givetvis inte. Det är klart att det finns många cyklister som sköter sig.

Det jag menar är att det inte ofta som det är lämpligast att cykla på cykelbana bara för att det finns en.

Lämpligast för din bekvämlighet, eller lämpligast ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Nitrometan
2009-08-31, 09:13
Det jag menar är att det inte ofta som det är lämpligast att cykla på cykelbana bara för att det finns en.

Säger du att cykelbanor inte behövs?

Att man inte ska cykla på dem om de finns?

Tryman
2009-08-31, 09:16
Det gör jag givetvis inte. Det är klart att det finns många cyklister som sköter sig.


Lämpligast för din bekvämlighet, eller lämpligast ur trafiksäkerhetssynpunkt?


Jag menar lämpligast i trafiksäkerhetssynpunkt. En cyklist som har lite fart och följer trafikreglerna gör ingen skada i trafiken. Däremot på cykelbanan är det både farligt och därmed obekvämt att cykla på.

Tryman
2009-08-31, 09:19
Säger du att cykelbanor inte behövs?

Att man inte ska cykla på dem om de finns?

Jag säger att de cykelbanor som finns inte är anpassade efter cyklisterna. Dessutom är det MYCKET bättre när de är avskilt från fotgängare. Då menar jag inte en heldragen linje på gatan som inga fotgängare bryr sig om.

Osten80
2009-08-31, 09:28
Jag menar lämpligast i trafiksäkerhetssynpunkt. En cyklist som har lite fart och följer trafikreglerna gör ingen skada i trafiken. Däremot på cykelbanan är det både farligt och därmed obekvämt att cykla på.

Vi pratar nog om olika slags cyklister här. Jag pratar om alla typer av cyklister: kidsen, kärringarna, de som cyklar till jobbet i maklig takt, tränings/tävlings-cyklisterna osv. Det känns som om du främst menar de sistnämnda, och de kan, enligt mig, hålla sig på mindre trafikerade vägar, och på ställen där det finns en hyfsad vägren att cykla på.

Tryman
2009-08-31, 09:33
Vi pratar nog om olika slags cyklister här. Jag pratar om alla typer av cyklister: kidsen, kärringarna, de som cyklar till jobbet i maklig takt, tränings/tävlings-cyklisterna osv. Det känns som om du främst menar de sistnämnda, och de kan, enligt mig, hålla sig på mindre trafikerade vägar, och på ställen där det finns en hyfsad vägren att cykla på.

Jo, det är det. Man kan bli lite bitsk ibland när folk säger om cyklister i allmänhet när de menar de som håller knappt styrfart.

Kan säga att har man fått halvfulla ölburkar i ryggen när man varit ute och tränat så slutar man att förvånas över vad vi tränings/tävlingscyklister får stå ut med på vägarna ibland.

Rackham
2009-08-31, 14:04
Haha, det är precis trådar som denna, med folk som påstår de vet, men har helt fel, och idioter som verkar missförstå med vilje och är jävligt dryga som gör att jag inte klarar läsa detta forum längre. Blir bara förbannad i onödan.

Tummen upp för vettigt folk som omnibus dock :thumbup:

Och uppenbara kommentarer om att ingen saknar mig etc kan ni hoppa över.

Nitrometan
2009-08-31, 14:09
Haha, det är precis trådar som denna, med folk som påstår de vet, men har helt fel, och idioter som verkar missförstå med vilje och är jävligt dryga som gör att jag inte klarar läsa detta forum längre. Blir bara förbannad i onödan.
Det finns en tråd för dig med: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130804



OnT: Trafiken är farlig.

z_bumbi
2009-08-31, 15:23
Jag menar lämpligast i trafiksäkerhetssynpunkt. En cyklist som har lite fart och följer trafikreglerna gör ingen skada i trafiken. Däremot på cykelbanan är det både farligt och därmed obekvämt att cykla på.

Ska man vara petig så om cyklisterna följer trafikreglerna så är det inget problem att cykla på cykelbanan då man bara anpassar hastigheten efter omständigheterna.
Självklart finns det cyklister som är väl utmärkta, har lyse och reflexer, stannar vid cykelöverfarter, följer trafiksignaler, aldrig cyklar på trottoarerna och aldrig cyklar i bredd på landsväg men det är aldrig dem man lägger märke till.

mojoo
2009-08-31, 19:26
Det finns ingen lag att man måste blinka när man ska in/ut i rondellen så det hade varit du som hade gjort fel. Fattar inte ens hur man kan anta den andre bilisten skulle rakt fram.

Man måste anta, annars får man vänta i all evighet...*screwy*
Eftersom de alltid är bilar i stockholms rondellerna

Tryman
2009-08-31, 20:35
Ska man vara petig så om cyklisterna följer trafikreglerna så är det inget problem att cykla på cykelbanan då man bara anpassar hastigheten efter omständigheterna.
Självklart finns det cyklister som är väl utmärkta, har lyse och reflexer, stannar vid cykelöverfarter, följer trafiksignaler, aldrig cyklar på trottoarerna och aldrig cyklar i bredd på landsväg men det är aldrig dem man lägger märke till.

Problemet för cykelbanan inte är riktigt anpassad cyklister utanför folk som sitter på cykeln och knappt trampar ;)