handdator

Visa fullständig version : Vill ta nästa steg...


bleam
2009-08-30, 21:04
Tjena, Har gymat nu ungefär i 5 månad har och sätt resultat på min kropp, samt styrkemässigt då..

Fast nu funderar jag på att börja med kosttillskott..
Funderar på whey-80 eller om man ska börja med gainer?

Jag är 193 och väger 80kg.. Mitt BMI är då ungefär 21.. så är ingen biff alls,

Om jag då vill biffa på mig ett par KG i muskler då, alltså vill inte bli sedd som "biff" utan mera vältränad, samtidigt få synligare muskler men gå upp lite i vikt, Vad passar då bäst att ta?
Är det whey-80 med gööt med proteiner? eller är det gainer man bör satsa på med mera kcal men protein också, vad kan vara bäst för mitt syfte?

Värt att nämna är att jag tränar ungefär 2-3 gånger i veckan och är 18 år..

Tack för alla tips..

Mourten
2009-08-30, 21:31
Sök och läs igenom äldre trådar, startas sånna här 11 ggr om dagen, tipset är samma till alla.
Ligg på kcal+, gör du de genom vanligt mat lr mat + kosttillskott är ovisäntligt, du behöver inte vara rädd för att hux flux bli "biff" de tar år av träning.
Kör på!

bleam
2009-08-30, 21:54
Tack!
Men tänkte hur viktigt är "proteinet" för att få en stark muskeluppbyggnad? men för att då ha ett extra kcal överskott, är då gainer eller way-80 bäst för det?

+ är det så att gainer eller way-80 sätter sig ENDAST på muskelgrupperna man har nyss tränat? eller är det hela kroppen?

Mourten
2009-08-30, 21:57
Hade jag vart du hade jag kört gainer direkt efter passet.
De sätter sig ingenstans, de lägger sig i magen som energi men den energin lixom all annan kmr i kombination med styrketräning medföra muskeltillväxt.

mikaelj
2009-08-30, 22:00
De sätter sig ingenstans särskilt, utan signalerar att kroppen skall lagra in protein. Själva inlagringen är minimal och har inte så mycket att göra med vasslet i sig. Vassleprotein (engelska: whey) är smidigare att ha med sig än en köttbit, men det går bra det med.

Se bara till att få i dig protein efter träningspasset, tillräckligt med protein under dygnet (ungefär 1,5g/kg kroppsvikt), träna hårt & öka belastningen efterhand och vila ordentligt, så kommer det gå framåt. Allt annat är finlir.

Om du ändå vill veta, se tråden om EAA.

bleam
2009-08-30, 22:22
Tack för svaren ovan!
Men när man tränar eller efter passet.. vad är viktigast att få i sig?
är det Protein & Kcal ?

Tack på Förhand

mikaelj
2009-08-30, 22:27
Du tänker på kolhydrater. Det viktigaste för muskeluppbyggnad är protein.

bleam
2009-08-30, 22:47
Du tänker på kolhydrater. Det viktigaste för muskeluppbyggnad är protein.

Ja juste! så var det! tack för de goa svaret!
Tack för all hjälp!