handdator

Visa fullständig version : Steka bara äggvitan?


C.E.J.
2009-08-30, 10:44
Har sett recept på omeletter där man bara använder vitan. Hur gör man det, vitan och gulan blandar sig ju så lätt.

Alfred Nobel
2009-08-30, 10:50
Har sett recept på omeletter där man bara använder vitan. Hur gör man det, vitan och gulan blandar sig ju så lätt.

Du separerar gulan från vitan och steker som vanligt.

Jontez
2009-08-30, 10:53
Du separerar gulan från vitan och steker som vanligt.

Jag tolkar det som att han inte vet hur man separerar dom delarna...

Knäck ägget och häll ut det i handen och dra isär fingrarna lite så att äggulan ligger kvar i handen och vitan rinner igenom... så har du någon bunke under som samlar upp vitan

Cilia
2009-08-30, 11:00
Tycker du att det är svårt finns det ett verktyg du kan köpa i välsorterade köksreskapsaffärer som hjälper dig med det.

Simon
2009-08-30, 11:04
http://www.youtube.com/watch?v=yAGX-54iR30

C.E.J.
2009-08-30, 11:07
Tycker du att det är svårt finns det ett verktyg du kan köpa i välsorterade köksreskapsaffärer som hjälper dig med det.

Ägnar mig inte åt lyxkonsumtion :)


Men tack Jontez och Simon för era svar!

Cohen
2009-08-30, 11:59
Enklaste sättet att separera gulan från vitan är att knäcka ägget mot kanten på en bunke, "vika ut" det så att vitan rinner ned men gulan stannar kvar och sedan bolla gulan fram och tillbaka mellan skalhalvorna tills allt vita runnit av.

Att använda fingrarna som sil låter kladdigt.

Luttis
2009-08-30, 12:03
Tycker du att det är svårt finns det ett verktyg du kan köpa i välsorterade köksreskapsaffärer som hjälper dig med det.

Haha, va!? Finns det en sådan grej? Måste vara en av de mest onödiga saker man kan skaffa sig..

Mental
2009-08-30, 20:54
Haha, va!? Finns det en sådan grej? Måste vara en av de mest onödiga saker man kan skaffa sig..

hah! då ska du se mitt kök. Jag är prylnörd med inriktning på hemelektronik och onödiga köksprylar :D

Grenen
2009-08-31, 08:11
Enklaste sättet att separera gulan från vitan är att knäcka ägget mot kanten på en bunke, "vika ut" det så att vitan rinner ned men gulan stannar kvar och sedan bolla gulan fram och tillbaka mellan skalhalvorna tills allt vita runnit av.

Att använda fingrarna som sil låter kladdigt.

+1, inga maskiner, inget kladd.. funkar utmärkt.

Fredrik_S
2009-08-31, 10:16
Snabbaste sättet om man ska ta många ägg är att knäcka alla i en bunke och sen stoppa ner handen och plocka upp 2 äggulor i taget mellan fingrarna(ena gulan mellan pek och långfinger, andra mellan lill och ringfinger.

Cilia
2009-08-31, 12:04
Ägnar mig inte åt lyxkonsumtion :)
i ditt fall såg jag det snarare som ett handikapphjälpmedel.


Sen förvånas jag över att du kallar redskapet för lyx men inte att köpa ägg och kasta halva.

Pontus H
2009-09-07, 21:23
hur stor del av dagsbehovet kan man tänkas att täcka upp med enbart ägg? säg att jag käkar runt 2500 kcal, kan jag käka ca 600 kcal ägg (ca 7 st 63grams ägg) om dagen utan några negativa effekter på kroppen? det är så lätt och gott att göra ;)

Eddie Vedder
2009-09-08, 06:52
hur stor del av dagsbehovet kan man tänkas att täcka upp med enbart ägg? säg att jag käkar runt 2500 kcal, kan jag käka ca 600 kcal ägg (ca 7 st 63grams ägg) om dagen utan några negativa effekter på kroppen? det är så lätt och gott att göra ;)

Det finns inget som tyder på att det skulle vara dåligt. "För mycket" är aldrig bra av någonting men det är inte mer farligt att äta för mycket ägg (vad nu den mängden innebär) än att dricka för mycket vatten. Så ät dina ägg!:thumbup: